Решение по дело №630/2022 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 244
Дата: 7 септември 2022 г.
Съдия: Пламен Стоянов Георгиев
Дело: 20225640200630
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юли 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 244
гр. гр. Хасково, 07.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, Х НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесети август през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Пламен Ст. Георгиев
при участието на секретаря Геновева Р. Стойчева
като разгледа докладваното от Пламен Ст. Георгиев Административно
наказателно дело № 20225640200630 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от М. Р. К., в качеството му на законен
представител на „***************“ ЕООД, град К., чрез адв. М.Б. от АК –
КК. срещу Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство, Серия Г, № 0040973, издаден от ОД на
МВР - Хасково, с който на основание чл. 638, ал. 4, вр. чл. 638, ал. 1, т. 2, вр.
чл. 461, т. 1 от Кодекса за застраховането, на жалбоподателя е наложена
административна санкция – „имуществена санкция” в размер на 2000 лева за
извършено нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ. В подадената жалба се
релевират оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на атакувания
електронен фиш, като издаден в противоречие с материалния закон и при
допуснати съществени процесуални нарушения, като излага конкретни
съображения в подкрепа наведените доводи. Моли съда да постанови
решение, с което атакуваният електронен фиш да бъде отменен. Претендира
се и присъждане на направените по делото разноски.
1
В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, дружеството -
жалбоподател, редовно призовано, не изпраща представител. В представени
писмени бележки от адв. М.Б. от АК – КК. се заявява, че поддържа жалбата и
моли да бъде постановено решение, с което да бъде отменен атакувания
електронен фиш.
Издателят на електронния фиш - ОД на МВР – Хасково, редовно
призовани, не изпращат представител по делото. В съпроводителното писмо
заявява становище по жалбата и моли изложените в нея оплаквания да не
бъдат взети предвид и да бъде оставена без уважение. При условията на
евентуалност, възразява за прекомерност на разноските, в случай че такива се
претендират в размер на установения в Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за
минималните размер на адвокатските възнаграждения.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата
на чл. 189, ал. 8 ЗДвП на 30.06.2022 г., когато е постъпила в ОД на МВР -
Хасково, предвид разпределението на доказателствената тежест и предвид
представените доказателства за датата на връчването на санкционния акт,
подадена е от лице, легитимирано да атакува издадения електронен фиш,
поради което е процесуално допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по
основателността й, и след като се запозна и прецени събраните доказателства
при извършената проверка на обжалваното наказателно постановление,
намира за установено следното:
На 26.02.2022 г. в 13:37 часа, било установено и заснето с
автоматизирано техническо средство № ARH CAM-S1 № 120CCEF движение
на лек автомобил марка ,,********”, модел ,,******” с регистрационен номер
******.
От представената Справка в централна база КАТ, по регистрационен
номер, се установява, че автомобилът с посочения по – горе регистрационен
номер е товарен по своя вид и същият е регистриран на името на
„***************“ ЕООД, град К.. Въз основа на тези констатации, е
издаден процесният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство, като за собственик, на
когото е регистрирано процесното МПС, било вписано „***************“
ЕООД, град К., а за законен представител на фирмата – М.Р. К.. В
2
описателната част на електронния фиш е вписано движение и установено
нарушение на Кодекса на застраховането, заснето с техническото средство,
което видно от приложения Протокол от последваща проверка № 87-СГ-
ИСИС/05.10.2021 г. техническото средство - автоматизирано техническо
средство ARH CAM-S1 е преминало последваща проверка, а за място на
нарушението – обл. Хасково, ПП I – 5, разклон с. Зорница с насочване на
техническото средство към град Кърджали. Вписано е въведено ограничение
на скоростта с пътен знак Б 26 и че нарушението било отчетено с посоченото
техническо средство, което било насочено към град Кърджали и бил отчетен
толеранс от минус 3. С АТСС било установено управление на МПС,
регистрирано в Република България, което не е спряно от движение, за което
собственикът на бил сключил „задължителна за… с МПС марка ,,********”,
модел ,,******” с регистрационен номер ******“.
Представена със жалбата е Полица за задължителна застраховка
„Гражданска отговорност на МПС“ на турски език, със заверен препис на
български език за сключена задължителна застраховка за периода 13.02.2022
г. до 13.05.2022 г. на марка ,,********”, модел ,,******” с регистрационен
номер ****** от „***********“ А.Ш, град И., Р.Т. с посочен собственик М. Р.
К..
Изложената дотук фактическа обстановка е категорично установена от
представените по делото писмени доказателства, посочени на съответното
място по – горе. По отношение на приложения снимков материал - № №
120CCEF/0004915 с автоматизирано техническо средство № ARH CAM-S1 №
№ 120CCEF съображения ще бъдат изложени по – долу в изложението на
правните изводи. На това място следва единствено да бъде отразено
принципното законово положение, че снимковият материал или разпечатки,
съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, като изготвени
с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час
на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство,
съставлява веществено доказателствено средство в
административнонаказателния процес и като такова бе приобщено по делото.
При така установените факти съдът намира от правна страна
следното:
Съгласно разпоредбата на 461, т. 1 от Кодекса за застраховането, в сила
3
от 01.01.2016 г., сред задължителните застраховки е „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите по т. 10.1, раздел II, буква „А“ от
приложение № 1, наричана по-нататък „задължителна застраховка
„Гражданска отговорност“ на автомобилистите“, а според чл. 483, ал. 1, т. 1
КЗ договор за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите е
длъжно да сключи всяко лице, което притежава моторно превозно средство,
което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от
движение; това изискване не забранява и всяко друго лице, различно от
собственика на моторното превозно средство, да сключи застрахователния
договор. По силата на чл. 638, ал. 1, т. 1 от КЗ, на лице по чл. 483, ал. 1, т. 1,
което не изпълни задължението си да сключи задължителна застраховка
„Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се налага глоба от 250 лв. – за
физическо лице, а съгласно т. 2 - имуществена санкция от 2000 лв. – за
юридическо лице или едноличен търговец. Според, ал. 4 на цитираната норма,
когато с автоматизирано техническо средство или система е установено
управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното превозно
средство се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1.
Следователно, деянието, за което е наложена на дружеството - жалбоподател
административна санкция е обявено от закона за наказуемо, съобразно
приложимия материален закон към твърдяната дата на извършването му.
Съгласно разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от Кодекса за застраховането,
когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и
заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и
действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в
Закона за движение по пътищата. Електронният фиш се изпраща на
собственика на моторното превозно средство с препоръчано писмо с обратна
разписка. Собственикът е длъжен в 14-дневен срок от получаването му да
заплати глобата или имуществената санкция по чл. 638, ал. 4 и 6. Член 189, ал.
5 от Закона за движение по пътищата не се прилага. Според чл. 189, ал. 4
ЗДвП, в редакцията, относима към датата на процесното деяние редакция,
изм. ДВ, бр. 54/2017 г., при нарушение, установено и заснето с
4
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния
фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Според текста на
Параграф 6, т. 65 (нова – ДВ, бр.19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП
„автоматизирани технически средства и системи” са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл.165, ал.3 от
ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се
уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по
пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между
стационарни и мобилни АТСС, като чл.3 от същата гласи, че за установените
от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават
електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна
система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава
извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата
за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и
5
санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на
стационарни АТСС, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и
системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания относно
въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на
зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не
изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването
на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията,
залегнали в Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо
събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата
на „техническите средства” преди изменението на чл.189, ал.4 от ЗДвП с ДВ.
бр.19 от 2015 г.
В обобщение, електронен фиш за санкциониране на допуснато
нарушение на Закона за движението по пътищата, респ. по специалния закон
– Кодекса за застраховането може да бъде издаден, когато нарушението бъде
установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или
система, но при условие, че са изпълнени изискванията за това. В конкретния
случай обаче, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство дори
формално не отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за
движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да
бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз – 305 от
04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. При издаване на
санкционния акт, издателят на електронния фиш е допуснал съществено
процесуално нарушение, доколкото и в хипотезата на издаден електронен
фиш за установено с АТТС нарушение на КЗ е длъжен да сочи конкретните
обективни признаци на вмененото нарушение, а не само цифрово да изписва
нарушената материалноправна норма. В обжалвания електронен фиш,
описание на конкретното нарушение от гледна точка на обективните
признаци, характеризиращо го от обективна страна не се съдържа така, както
повелява нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, към която препраща. Това
представлява нарушение на особените процесуални правила, предвидени в
Закона за движението по пътищата, към който приложимият КЗ препраща
разпоредбата на специалния закон - чл. 647, ал. 3 от Кодекса за
застраховането. То е съществено по своя характер, доколкото липсата на
описание на обективните признаци на нарушението, към такова се
6
приравнява и неясното описание, винаги води до нарушение на правото на
защита на наказаното лице, в аспекта на обезпечаване на възможността да
узнае фактите, за които се цели ангажирането на
административнонаказателната му отговорност, респективно до отмяна на
санкциониращия го акт, без да се изследват доводи по същество. Още повече,
предвид обективната невъзможност за осъществяване на съдебен контрол с
оглед естеството на допуснатото процесуално нарушение, като единствено за
пълнота на изложението е необходимо да бъде отбелязано, че дори да не
страдаше от непреодолими процесуални пороци, електронният фиш е и
необоснован, тъй като самият той не се ползва с доказателствена сила, а сами
по себе си твърденията в него подлежат на проверка със съответните
доказателствени средства, от една страна. От друга, по преписката са
предствени доказателства единствено за факта на осъществяване на
процесното движение, оттам управление на моторно превозно средство,
защото само в тази хипотеза чл. 638, ал. 4 от КЗ предвижда, когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено управление на
моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното превозно
средство да се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1. Освен
това, вписани са и данни и представени доказателства за неговия собственик,
както и за съответния участък от пътя, но не и по същество във връзка с
твърденията за нарушение по Кодекса за застраховането и изпълнение, респ.
неизпълнение на задължението за сключване на предвидените задължителни
застраховки от собствениците на моторни превозни средства, поради което в
тази част санкционният акт би се явявал и изцяло и необоснован.
В обобщение е необходимо да бъде отбелязано, че кумулативно
дадените изисквания, съобразно актуалната нормативна уредба на
процедурата по установяване на този вид нарушения не са удовлетворени в
процесния случай, поради което се налага като краен изводът за
основателност на подадената жалба. Атакуваният с нея електронен фиш е
незаконосъобразно издаден, с оглед на което същият ще следва да бъде
отменен, след като не бе установено надлежно документиране и описание на
нарушението, а същото за пълнота на изложението следва да бъде отбелязано,
че не бе и доказано и от обективна страна. Приложените към жалбата
7
документи - Полица за задължителна застраховка „Гражданска отговорност
на МПС“ на турски език, със заверен препис на бълогарски език за сключена
задължителна застраховка за периода 13.02.2022 г. до 13.05.2022 г. на марка
,,********”, модел ,,******” с регистрационен номер ****** от
„***********“ А.Ш, град И., Р.Т. с посочен собственик М. Р. К. също от своя
страна не следва да бъдат коментирани, поради липсата на яснота дали
застрахователният договор за тази по вид задължителна застраховка е
сключен в съответствие с изискванията на чл. 468, ал 1 от Кодекса за
застраховането.
С оглед изхода на спора, и на основание чл. 63д от ЗАНН, в тежест на
организацията, в чиято структура е административнонаказващият орган, респ.
издателят на ел. фиш следва да бъдат възложени направените от
жалбоподателя разноски за заплащане на възнаграждение на упълномощен по
делото адвокат, с оглед представените доказателства, че същите са
действително сторени в размер на 400 лева. В случая обаче, е отправено
искане на другата страна за намаляването му, поради прекомерност, което
изисква съдът да вземе отношение дали размерът е съобразен с фактическата
и правна сложност на делото. Преценката е, че делото е приключило в едно
съдебно заседание и по своята правна сложност не се отличава от други
аналогични случаи, като в съдебно заседание пълномощникът на
жалбоподателя не се е явил, но е представил писмено становище. Изложеното
обосновава тезата за необходимост размерът на разноските, които следва да
бъдат присъдени да бъде редуциран съобразно минимално установения
относно възнаграждението на упълномощения адвокат по чл. 18, ал. 2, вр. чл.
7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения на 370 лева.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство, Серия Г, № 0040973,
издаден от ОД на МВР - Хасково.
ОСЪЖДА ОД на МВР – Хасково да заплати на „***************“
ЕООД, със седалище и адрес на управление: град К., бул. „**********“ № **,
8
ЕИК: *********, представлявано от М. Р. К. сумата в размер на 370 лева,
представляваща направени по делото разноски за възнаграждение на
упълномощен адвокат.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково
в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете.
Вярно с оригинала!
Секретар: Ц.С.
9