Решение по дело №3712/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 335
Дата: 7 февруари 2020 г. (в сила от 8 март 2020 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20197180703712
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  №335

 

  гр. Пловдив, 07 февруари 2020 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ПЛОВДИВ, Първо отделение, осемнадесети състав в съдебно заседание на двадесет и трети януари две хиляди и двадесета година в състав

 

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

 

         при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА като разгледа докладваното от съдия Йордан Русев АД № 3712 по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:   

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от  Административно-процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 30а, ал.3 от Закона за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия (ЗООРПСМ).  

Образувано е по жалба, подадена от Н.С.К., ЕГН **********,***- пълномощник, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 9 от 04.12.2018 г., издадена от Началника на Пето РУ при ОДМВР - Пловдив, с която на Н.С.К., ЕГН ********** е наложена принудителна административна мярка – “Забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и в чужбина” за срок от една година“. С жалбата се излагат доводи в насока, че обжалваният акт е незаконосъобразен и издаден при разминаване на словесното описание и правната му квалификация. Искането е да бъде отменена заповедта.Претендира разноски.

Ответникът - Началник на Пето РУ към ОД на МВР – гр. Пловдив, редовно уведомен за настоящото съдебно производство, не изразява становище по жалбата.   

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, адресат на оспорената заповед, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от нея. Същата е допустима, като подадена в предвидения от закона 3-дневен срок. Разгледана по същество, е основателна поради следните съображения:   

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че на 04.12.2018г. около 19,20ч. в гр.Пловдив, стадион „Локомотив“ при провеждане на футболната среща между отборите на ПФК“локомотив“ Пловдив и ПФК „Ботев Пловдив“ Н.К. извършва противообществена проява/спортно хулигантство/ по смисъла на ЗООРПСМ, изразяваща се в това, че носи маска на лицето си и извършва действия за прикриване на лицето си, което затруднява разпознаването.  За описаното е бил съставен АУАН № 16 от 04.12.2018г. и като нарушена норма е посочен чл.21, т.7 от ЗООРПСМ.   

Въз основа на така установеното административно нарушение Началник на Пето РУ към ОД на МВР – гр. Пловдив е издал оспорената заповед – предмет на настоящото съдебно производство, където деянието е квалифицирано като нарушение на чл. 21, т. 9 от ЗООРПСМ.  Представена е и наказателно постановление № 9/04.12.2018г. на началника на Пето РУ-Пловдив, сведение от 04.12.2018г. от Ц.Р.и П.К.и двамата служители към сектор „СПС“ при ОДМВР-Пловдив и обяснение от Н.К..   

При така установеното от фактическа страна, съдът намира следното от правна страна: 

Съгласно чл. 42 от ЗООРПСМ принудителната административна мярка по чл. 41, т. 1 се налага със заповед на началника на районното управление на МВР по местоизвършване на нарушението или оправомощено от него длъжностно лице в случаите по чл. 30, ал. 1, т. 1. Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в изискуемата писмена форма, но при съществено нарушение на процесуалните правила.

Неоснователно е възражението за нарушено право на защита на жалбоподателя, понеже ЗПАМ била издадена в същия ден, в който бил съставен и АУАН № 16/04.12.2018г. Това не намира основание в закона, който в неговия текст на чл. 30 казва, че в срок не по-късно от 24 часа от съставянето на акта по чл. 26, ал. 1 началникът на районното управление на МВР по местоизвършване на нарушението или оправомощено от него длъжностно лице издава наказателно постановление и заповед за налагане на принудителна административна мярка забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и в чужбина в случаите по чл. 21, т. 1 – 10.

ЗПАМ е издадена на основание данните в АУАН № 16 от 04.12.2018 г., съставен от полицейски служител от 05. РУ при ОДМВР - Пловдив, като посочените фактически обстоятелства са послужили и за издаването на ПАМ. Като нарушена норма в АУАН е посочена нормата на чл. 21, т. 7 от ЗООРПМС, а в ЗПАМ е чл. 21, т. 9 от ЗООРПМС. Първата норма сочи като противообществена проява (спортно хулиганство) носенето на маски и действия за напълно прикриване на лицето или на части от него, което затруднява разпознаването, а тази на т. 9 от посочения законов текст като такава обявява носенето на оръжие и предмети, които могат да се използват като оръжие; боеприпаси; спрейове със защитен газ, с разяждащи или с оцветяващи вещества; сигнални ракети, взривни устройства, пиротехнически изделия и други общоопасни средства, отделни техни съставки; наркотични и други упойващи вещества, както и други вещества и предмети, които могат да бъдат опасни за живота и здравето на околните.

В конкретния случай от една страна словесното описание на нарушението, не отговаря на неговата правна квалификация, а от друга, не са описани обстоятелствата, при които това нарушение е извършено. Касае се за съществени нарушения на процесуалните правила допуснати в хода на административното производство, а именно за нарушение на императивните разпоредби на чл. 59, т. 4 от АПК. Общоприето е от правната доктрина и съдебна практика, че за да предизвика целените с издаването му правни последици административният акт, като писмено обективирано волеизявление, следва да съдържа отнапред определен в закона минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да обхваща индивидуалният административен акт са посочени в чл. 59 от АПК. Тези от тях, посочени в чл. 59, т. 4, а именно – фактически и правни основания за издаване на акта, съставляват мотивите - фактическите и правни основания, от които следва постановеният от административния орган резултат.    

Неспазването на така установените нормативни изисквания има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт. Изискването за обосноваване на акта е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довежда до знанието на адресата съображенията, въз основа на които административният орган е пристъпил към налагане на принудителна административна мярка. Това подпомага лицето, чиято юридическа отговорност е ангажирана в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Както в акта, така и в оспорената заповед, описанието на нарушението се свежда до следното: "...04.12.2018г. около 19,20ч. в гр.Пловдив, стадион „Локомотив“ при провеждане на футболната среща между отборите на ПФК“локомотив“ Пловдив и ПФК „Ботев Пловдив“ Н.К. извършва противообществена проява/спортно хулигантство/ по смисъла на ЗООРПСМ, изразяваща се в това, че носи маска на лицето си и извършва действия за прикриване на лицето си, което затруднява разпознаването....". Забраната за носене на маска на спортно мероприятие е предвидено в разпоредбата на чл. 21, т. 7 от ЗООРПМС, сочената в ЗПАМ като нарушена норма на чл. 21, т. 9 от ЗООРПМС внася забрана за носенето на оръжие и предмети, които могат да се използват като оръжие; боеприпаси; спрейове със защитен газ, с разяждащи или с оцветяващи вещества; сигнални ракети, взривни устройства, пиротехнически изделия и други общоопасни средства, отделни техни съставки; наркотични и други упойващи вещества, както и други вещества и предмети, които могат да бъдат опасни за живота и здравето на околните. Тази неправилната правна квалификация на констатираното на 04.12.2018г., е довело до съществено нарушаване на производствените правила, водещо до отмяна на процесната заповед.  

С оглед правилното протичане на административния процес за налагане на принудителна административна мярка и упражняване на съдебен контрол за законосъобразност на издадения акт, административният орган следва освен да опише подробно и да събере пълни данни за обстоятелствата, при които е извършено нарушението, да посочи законовата разпоредба, която е била виновно нарушена, нещо което в конкретния случай не е сторено, поради което процесната ЗПАМ се явява незаконосъобразна само на това основание. Това е така, защото описанието на нарушението, доказателствата които го потвърждават и законовите разпоредби, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните такива и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на засегнатото лице.

        Казаното дотук налагат извода, че възраженията в жалбата в тази насока се явяват основателни.

Предвид всичко изложено, съдът намира, че жалбата като основателна следва да се уважи, а обжалваната заповед като незаконосъобразна - отмени.

По разноските.  

        При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, вр. § 1, т. 6 от ДР на АПК ОД на МВР-Пловдив следва да бъде осъден да плати на жалбоподателя направените разноски по производството в пълния им обем, който е общо в размер на 80 лв. – 10 лв. държавна такса за образуване на делото, 70 лв. държавна такса за касационно обжалване пред ВАС на РБ. Претендира се и възнаграждение за адвокат. В случая е поискано такова по реда на чл. 38, ал.1, т.2 от Закона за адвокатурата. Предвид изхода на делото, на основание чл. 38, ал.2 вр. чл. 36 от Закона за адвокатурата и чл. 8, ал. 3, вр. §2а от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения при съответното разглеждане и инстанция, съдът следва да присъди на адвокат М.К. *** общо сумата от 1200 лв. адвокатско възнаграждение за двете съдебни инстанции дотук (две разглеждания пред АС-Пловдив и едно пред ВАС на РБ), на основание чл. 226, ал.3 от АПК.

Ето защо Съдът,

 

                                       Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Н.С.К., ЕГН **********,*** Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 9 от 04.12.2018 г., издадена от Началника на Пето РУ при ОДМВР - Пловдив.

ОСЪЖДА ОД на МВР-Пловдив да заплати на Н.С.К., ЕГН ********** сумата от общо 80/осемдесет/ лева разноски по водене на делото.  

ОСЪЖДА ОД на МВР-Пловдив да заплати 1200 /хиляда и двеста/ лева адвокатско възнаграждение на адвокат М.К. ***.

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ :/п/