Решение по дело №865/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 698
Дата: 8 септември 2023 г. (в сила от 8 септември 2023 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20237260700865
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 август 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №698

08.09.2023г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на осми септември                                  две хиляди и двадесет и трета  година в следния състав:

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА                                                        

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№865 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.84, ал.2 във вр. с чл.70, ал.1 от Закона за убежището и бежанците.

Образувано е по жалба от А.Ю., гражданин на И., с посочен по делото съдебен адрес:*** към ДАБ при МС, срещу Решение №УПП-701/04.07.2023г. на Интервюиращ орган в ТЦ-Пъстрогор при Държавната агенция за бежанците при МС. Твърди се, че решението е незаконосъобразно поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, както и при несъответствие с целта на закона. Подробно посочил причините, поради които напуснал страната – къщата им била запалена, баща му бил отвлечен от ДАЕШ, а през 2020г. официално разбрали, че бил убит. Преценката дали съществуват основателни опасения от преследване следвало да бъде разглеждана конкретно за всеки случай. Не били нужни детайлни потвърждения на изложените факти. Ноторно известен бил фактът на положението в И. и че са налице производни арести и задържания. В страната продължавали отвличанията с цел откуп. Имало масирани военни навлизания на турската армия под претекст, че преследват ПКК. Органът се позовал на справки , но при преценката им достигнал до погрешни изводи. При преценка на предпоставките по чл.9 от ЗУБ следвало да се има предвид по-широк план. Във връзка с изложеното от жалбоподателя обстоятелствата следвало да се разглеждат в контекста на съответната ситуация. Не било необходимо преценките да се основават единствено на личния опит на лицето, а напр. на факти, които са се случили с негови приятели и роднини. Всички обстоятелства в случая можели да доведат до извод, че опасенията на жалбоподателя са основателни. Следвало да се преценят възгледите и чувствата на засегнатото лице. Административният орган не бил обсъдил обстановката в И. в контекста на чл.8 и 9 от ЗУБ, като така разгледал едностранно изложената бежанска история и нарушил разпоредбите на чл.35-36 от ЗУБ. Актът следвало да се основава на действителни факти от значения за случая – чл.7, ал.1 от АПК, поради което на изясняване и преценка подлежали всички релевантни факти и доводи – чл.7, ал.2 и чл.35 от АПК, като истината за тях подлежала на установяване по реда и средствата, предвидени в закона – чл.7, ал.3 от АПК. За целта съгласно чл.9, ал.2 и  чл.36 от АПК административният орган трябвало да събира служебно всички необходими доказателства и без искане от заинтересованата страна. Иска да бъде отменено обжалваното решение и преписката да бъде върната на административния орган с указания молбата да бъде разгледана по общия ред.

Ответникът Интервюиращ орган при ДАБ – Транзитен център с.Пъстрогор, иска жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна.

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед №УРИ5392 ПАМ 2162/06.06.2023г. на Началник Сектор Незаконна Миграция, Отдел Миграция СДВР спрямо чужденеца А. А.е наложена принудителна административна мярка Връщане до страна на произход И .

С молба №1127/20.06.2023г. по описа на ДАБ при МС ТЦ с.Пъстрогор, жалбоподателят, гражданин на И., е поискал закрила в Република България. Видно от писмо до Директора на СД М ДАНС на основание чл.58, ал.10 от ЗУБ е поискано становище по подадената молба за закрила – писмо УП 13697/21.06.2023г., като видно от отговора рег.№12260/11.07.2023г. няма възражения да бъде предоставена закрила. Приложена е и в копие издадената Регистрационна карта от ДАБ, Декларация по чл.30, ал.1, т.3 от ЗУБ, тъй като лицето не притежава документи за самоличност, като е подписана и декларация за съгласие и информационен лист за обработване на лични данни от 20.06.2023г., както и покана от 20.06.2023г. за провеждане на интервю, настанителна заповед, регистрационен лист и приложение към регистрационен лист, съставена е дактилоскопна карта, а също и амбулаторен лист. На жалбоподателя е връчена информация за задълженията на чужденците, подали молба за международна закрила и настанени в центрове на ДАБ.

На 22.06.2023г. с кандидата било проведено интервю, за което е съставен представения по делото протокол - жалбоподателят заявил, че има роднини в държава – членка на ЕС, а това била сестра му в Германия. Напуснал И.за Турция в началото на май 2023г. легално и после отишъл в Одрин. Границата с България преминал нелегално с товарен автомобил в група от 5 човека с трафикант. Стигнали до София и там се предал. Не бил арестуван в родината си, както и не бил осъждан. От Нищо хубаво не бил видял в И. – баща му бил търговец и дошли от банда да го заплашват през 2005-2006 година, запалили къщата и тя изгоряла, след като баща му отказал да даде откуп. При пожара бил обгорен, но оттогава изпитвал страх. През 2016-2017г. отвлекли баща му и през 2020г. от правителството дошла информация, че убит от ДАЕШ. С майка му и другите му братя и сестра отишли в Дохок, после събрал пари и искал да дойде да работи като бръснар в България. След 2017г., когато отишли в Д., нямало заплахи. Неиска да се върне в И., защото държавата убила баща му.

С Решение №УПП-701/04.07.2023г. на Интервюиращ орган в ТЦ с.Пъстрогор на основание чл.70, ал.1 във вр. чл.13, ал.1, т.1 - 2 от ЗУБ е отхвърлена молбата от А.Ю. за предоставяне на международна закрила, като същото е съобщено на жалбоподателя на 18.07.2023г. и той бил запознат със съдържанието му на език, разбираем за него.

Жалбата срещу решението е подадена чрез органа и пощенски куриер на 25.07.2023г. – пощенски клеймо, л.6 от делото.

Представена е №ЦУ-482/26.04.23г. и № ЦУ-933/10.03.2023г. на Дирекция Международна дейност при ДАБ, относно общото положение в Република И..

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Оспореното решение е съобщено на жалбоподателя, а жалбата е подадена по куриер, поради което е допустима като подадена в срока по чл.84, ал.2 от ЗУБ. Изхожда от активно легитимирана страна, отправена е до местно компетентния административен съд, и е срещу годен за съдебен контрол административен акт. Не са налице основания по чл.159 от АПК.

Разгледана по същество, съдът намира жалбата за неоснователна.

Оспореното в настоящото производство решение е издадено от компетентен орган – Д.З., на длъжност мл.експерт в ТЦ Пъстрогор, определена със Заповед №РД05-446/21.06.2022г. на Председателя на ДАБ на основание чл.48, ал.1, т.10 от ЗУБ за интервюиращ орган – л.23.

Процесният административен акт отговаря на изискванията за форма и съдържание, тъй като се мотивира с посочване, както на конкретни факти, на които се издава, така и има съответна правна обосновка. Съдът не установява при постановяването на решението да има допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и особено такива, които да водят до нарушение на правото на защита на жалбоподателя. Процесният акт е надлежно съобщен на адресата си на език, който той владее, като всички процесуални действия в особеното производство са извършвани в присъствие на преводач от езика, владян от търсещия закрила чужденец.

Оспореното решение е издадено в ускорена процедура в производството по реда на Глава VI, Раздел II. Съгласно чл.68, ал.1, т.1 от ЗУБ производството се образува с регистрирането на чужденеца по подадена от него молба за международна закрила. В случая чужденецът е регистриран на 20.06.2023г., а оспореният акт е издаден на 04.07.2023г. при спазване на срока по чл.70, ал.1 от ЗУБ за произнасяне в ускорена процедура. В хода на производството пред решаващия орган при ТЦ Пъсрогор при ДАБ с чужденеца е проведено интервю, което е отразено в нарочен протокол, прочетен на интервюирания в присъствието на преводач на разбираем за него език.

В случая административният орган е изискал писмено становище от ДАНС по молбата на жалбоподателя за предоставяне на международна закрила, като по делото има приложено и последващо становище за липса на възражения. Наличието на подобно становище не обосновава незаконосъобразност на оспореното решение, доколкото то е постановено по реда на чл.70, ал.1 от ЗУБ - в ускорена процедура в производството по общия ред, а в този случай съгласно разпоредбата на чл.58, ал.9, изр.2 от ЗУБ такова становище не се изисква.

Поради това съдът счита, че не са налице основанията по чл.146, т.1-3 от АПК.

Оспореното решение съдът намира и за съответно на материалния закон.

Причините, които българският законодател установява, като обосноваващи предоставянето на статут на бежанец и на хуманитарен статут, се сочат в чл.8 и чл.9 от ЗУБ. Съгласно чл.8, ал.1 от ЗУБ, статут на бежанец в Република България се предоставя на чужденец, който поради основателни опасения от преследване, основани на раса, религия, националност, политическо мнение или принадлежност към определена социална група, се намира извън държавата си по произход и поради тези причини не може или не желае да се ползва от закрилата на тази държава или да се завърне в нея. Наличието и основателността на опасенията, следва да се преценяват с оглед представените в бежанската история на кандидата за статут конкретни данни, като се отчете произхода на преследването, дали последното води до нарушаване на основни права на човека и закрилата, която може да се получи от държавата по произход.

В настоящия случай, видно от протокола от проведеното интервю по реда на чл.63а от ЗУБ, жалбоподателят заявява, като причина за напускане на И. опасения за сигурността си, след като получил през 2017г. баща му е бил отвлече, а през 2020г. разбрал и че бил убит. Цялата бежанска история е обвързана с това обстоятелство, като не се твърди, че има осъществяване на „преследване“. Описаното от чужденеца е вероятен престъпен акт, но самият той не е бил обект на отвличане или на конкретни заплахи. Още повече, че отвличането е с давност от преди 6 години, а от няколко години ДАЕШ не е сред значимите фактори при събитията в държавата по произход И.. Според съда така изнесените по време на интервюто от чужденеца факти правилно се интерпретират от органа, като такива, които не установяват обстоятелството, че спрямо търсещият закрила на основание на неговата раса, религия, националност, политическо мнение или принадлежност към определена социална група има осъществено преследване, нито че е налице риск от бъдещо такова, поради което и същият основателно да се страхува от това. Нито един от изнесените факти от бежанската история не сочи данни за опасност или реално проявено насилие спрямо търсещият закрила поради причините, които се релевират в закона. Статутът на лицето следва да се определя не просто от субективните възприятия, но и последното следва да е породено от обективна ситуация, каквато не е била установена от административния орган. Установените с интервюто факти са правилно интерпретирани, като е обсъдено доброволното напускането на държавата по произход. Като е обсъдена детайлно от интервюиращият орган представената бежанска история, то може да се направи защитен извод за липса на актуална и лична действителна бежанска история – реален риск от преследване нямало по отношение на кандидата. В изложената бежанска история и при обсъждане причините за напускане на И. следва да се има предвид установеното незаконно влизане на територията на Република България без чужденецът да е поискал закрила веднага, а това е сторено едва след пристигане в София, където самият той твърди, че има близки родственици. В настоящото производство не се установява причините за напускане да попадат в обсега на изброените в определението за понятието бежанец, нито може да бъде направен извод, че чужденецът се нуждае от закрила. Липсата на каквито и да е конкретни данни за проявено преследване спрямо търсещия закрила или опасността от бъдещо такова са решаващи при крайния извод в обжалваното решение. В този смисъл правилен се явява извода, който прави ответникът, че оспорващият напуска страната си по произход, мотивиран единствено от съображения, които не са релевантните за настоящото производство, нито сочи, че изпитва основателни опасения от преследване по някоя или някои от причините, посочени в чл.8, ал.1 от ЗУБ. Съдът счита, че след извършената преценка на фактите от бежанската история, обосновано се приема, че причините за напускане на страната по произход не са правно значими по смисъла на ЗУБ. Реално в историята си чужденецът не навежда някакви твърдения за конкретни и настоящи репресии, предприети спрямо него или близки членове на семейството му, които да се дължат на някоя от причините, посочени в разпоредбата на чл.8, ал.1 от ЗУБ, което и обуславя извода, че решението на ответника да отхвърли молбата като неоснователна е изцяло правилно.

Съдът намира за правилна и обоснована преценката на Интервюиращия орган за неоснователност на молбата и за предоставяне на хуманитарен статут на основанията посочени в чл.9, ал.1, т.1-2 от ЗУБ. Съгласно чл.9, ал.1 от ЗУБ хуманитарен статут се предоставя на чужденец, който не отговаря на изискванията за предоставяне на статут на бежанец и който не може или не желае да получи закрила от държавата си по произход, тъй като може да бъде изложен на реална опасност от тежки посегателства, като: 1. смъртно наказание или екзекуция; 2. изтезание, нечовешко или унизително отнасяне, или наказание; 3.тежки заплахи срещу живота или личността на цивилно лице поради безогледно насилие в случай на въоръжен международен или вътрешен конфликт. В разглеждания случай от бежанската история става ясно, че чужденецът нито е арестуван, нито е осъждан в държавата си по произход, нито сочи проблеми с властите, полиция и армия или други организации.

Третото обстоятелство, което обосновава извод за предоставяне на хуманитарен статут е това по чл.9, ал.1, т.3 от ЗУБ – наличие на тежки заплахи срещу живота и личността на чужденеца като цивилно лице поради безогледно насилие в случай на вътрешен или международен въоръжен конфликт. Съдът приема, че това не е налично по отношение на жалбоподателя. Посочената разпоредба е в синхрон с чл.15, б.”в” от Директива 2004/83/ЕО на Съвета от 29.04.2004г. (отм. с Директива 95/2011/ЕО) относно минималните стандарти за признаването и правното положение на гражданите на трети страни или лицата без гражданство като бежанци и като лица, които по други причини се нуждаят от международна закрила, както и относно съдържанието на предоставената закрила. Със свое Решение от 17.02.2009 г. по дело № C- 465/07/Meki Elgafaji and Noor Elgafaji vs Straatssecretaris van Justitie/, по отправено от холандска страна преюдициално запитване за приложението на чл.15, б.”в” от Директива 2004/83/ЕО на Съвета, Съдът на Общността (приложимо и по отношение на действащата вече Директива 95/2011) постановява, че въпросната норма следва да се тълкува в смисъл, че: 1. съществуването на тежки и лични заплахи срещу живота или личността на молителя за субсидиарна закрила не е подчинено на условието последният да представи доказателства, че той представлява специфична цел, поради присъщи на неговото лично положение елементи; и 2. съществуването на такива заплахи може по изключение да се счита за установено, когато степента на характеризиращото протичащия въоръжен конфликт безогледно насилие, преценявана от компетентните национални власти, сезирани с молба за субсидиарна закрила, или от юрисдикциите на държавата-членка, пред които се обжалва решение за отхвърляне на такава молба, достига толкова високо ниво, че съществуват сериозни и потвърдени основания да се смята, че цивилното лице, върнато в съответната страна или евентуално в съответния регион, поради самия факт на присъствието си на тяхна територия се излага на реална опасност да претърпи посочените заплахи. В настоящия случай, за да отхвърли молбата за този вид закрила, решаващият орган се позовава изцяло на факти, които се съдържат в представените справки от ДАБ. На основание чл.21, т.8 от Устройствения правилник на Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет, дирекцията събира, поддържа и актуализира база данни за държави по произход и за трети сигурни държави, включваща обща географска, политическа, икономическа и културна информация, информация за правната уредба и за спазването на правата на човека. Така представените справки относно И. са изготвени от компетентен орган, в кръга на правомощията му, представляват официален писмен документ и обвързват съда да приеме за доказани фактите, удостоверени с тях, ако същите не се оборват чрез други надлежни доказателства.

По делото липсват данни ситуацията в И. да сочи на наличие на „вътрешен въоръжен конфликт“ по смисъла на чл.9, ал.1, т.3 от ЗУБ, който да е до степен на безогледност и за повсеместност, т.е. да обхваща цялата територия на държавата, както и живота и здравето на всеки цивилен, намиращ се на тази територия. Не се доказва наличие на такъв вътрешен или международен конфликт на цялата или на част от територията на И., който да се обхваща от разширенията, дадени в решението от 17.02.2009г. на Съда на Европейските общности (СЕО) по тълкуването на чл.15, б.„в” от Директива 2004/83 ЕО (отм.). При решаване на искането административният орган правилно е отчел, че в представените справки данните са подписаното в Доха САЩ Споразумение от 29.02.2020г., с което следва да се сложи практически край на продължаващия 19 години конфликт. На територията на страната не е наличен вътрешен или международен въоръжен конфликт. Видно от събраната информация не са установени сериозни и потвърдени основания да се счита, че единствено на основание присъствието си на територията на държавата си по произход – И., той би бил изправен пред реален риск да стане обект на заплаха. При липса на други противопоставими доказателства, които да оборват фактическите изводи на ответника, съдът не може да обоснове извод за основателност на молбата за предоставяне на статут на И.ския гражданин по реда на чл.9 от ЗУБ.

Не се установява да са налице и основания, посочени в чл.9, ал.6 и ал.8 от ЗУБ, за да се приеме извод за предоставяне на такъв статут.

Административният орган изпълнява задължението си за задълбочено и всестранно установяване на релевантните за неговата решаваща роля факти, а именно: извършва проверка доколко субективните опасения на жалбоподателя от преследване или реална опасност от тежко посегателство са обективни, обсъжда актуалната обстановка в страната по произход - И., като данните от справките на ДАБ съвпадат с отразеното в решението на интервюиращия орган. Изводът, че по отношение на жалбоподателя не са налице причини от хуманитарен характер или други основания, предвидени в действащото законодателство, които могат да обосноват предоставянето на хуманитарен статут по реда на чл.9 от ЗУБ, са правилни и законосъобразни.

Като краен извод съдът счита, че оспореното решение не страда от порок, налагащ отмяната му по смисъла на чл.146 от АПК и затова следва да се потвърди. Подадената против решението жалба се явява неоснователна.

Мотивиран така, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ  жалбата от А.Ю., гражданин на И, с посочен по делото съдебен адрес:*** към ДАБ при МС, срещу Решение №УПП-701/04.07.2023г. на Интервюиращ орган в ТЦ-Пъстрогор при Държавната агенция за бежанците при МС.

Решението не подлежи на обжалване.

 

Съдия: