Решение по дело №360/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 98
Дата: 24 март 2021 г. (в сила от 24 януари 2022 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20207110700360
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                         Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                             24.03.2021 г.

 

Номер     98                             2 0 2 1 година                                гр. Кюстендил

 

                              В      И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Кюстендилски   административен съд

на девети март                                                                            2 0 2 1 година

в открито заседание в следния състав:

 

                                                             Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Ирена Симеонова

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 360 по описа за 2020 год. и за да се произнесе взе предвид следното:

    Производството е по реда на Дял ІІІ от АПК, във връзка с чл. 54  ал. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър.

    Делото е образувано по жалба на Х.С.Б. и Л.Г.К. и двамата с адрес за призоваване: с. С., община Дупница, ул. ”С.” № 14, срещу Заповед № 18-6649/21.07.2020 г. на Началника на  Службата по геодезия, картография и кадастър гр. Кюстендил, с която на основание чл. 21 ал. 1 от АПК  и чл. 54 ал. 2 от ЗКИР, при наличието на индикация на спор за материално право, установена с оглед наличието на противопоставими вещни права по отношение на поземлени имоти с идентификатори 65245.2.494, 65245.2.493 и 65245.2.488, обективирана в комбинирана скица № 15-649605/21.07.2020 г., с оглед депозираните възражения вх. № 02-640/07.07.2020 г., вх. № 02-691/14.07.2020 г. и вх. № 02-714/16.07.2020 г., въз основа на получено уведомление по чл. 26 от АПК /изх. № 24-15267/02.07.2020 г. и приложени към тях писмени доказателства с изразено несъгласие относно преместване на границите по регулация, като са представени документи за собственост в противоречие с исканото изменение /НА № 41, том 9, рег. № 2277, дело 1077/06.06.2016 г./ е отказал изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на с. С., общ. Дупница, одобрена със Заповед № 300-5-61/05.08.2004 г. на Изпълнителния директор на АГКК, относно поземлени имоти с идентификатори 65245.2.494, 65245.2.493 и 65245.2.488 по КК и КР на с. С., по заявление № 01-273647/29.06.2020 г. от Л. Г.К. и Х.С.Б..

    Изложени са доводи и мотиви за незаконосъобразност на  административния акт като неправилен и необоснован, постановен в нарушение на материалния закон. Прави се искане за отмяна на атакуваната заповед и присъждане на направените разноски по делото.

    Ответната страна – Началникът на Службата по геодезия, картография и кадастър - гр. Кюстендил, се представлява от адв. П., като изразява становище за неоснователност на  подадената  жалба срещу атакуваната заповед и претендира направените разноски по делото.

    Заинтересованите страни – М.Г.И., П.Н. С.-И. и Г.И.А., молят жалбата да се отхвърли и да се потвърди заповедта.

    Община Дупница – чрез процесуалния си представител юк. К., изразява становище за основателност на жалбата.   

    Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество за неоснователна, като същата ще се отхвърли. Съображенията за това са следните:

   Жалбоподателите са съсобственици на имот с ид. 65245.2.494 по КККР на с. С., общ. Дупница, с нотариален акт за покупко - продажба № 147, том ІІ, рег. № 2786, дело № 322/28.08.2006 г. по описа на Дупнишкия районен съд за 492 кв.м.;  заинтересованата страна Г.И.А. е собственик на имот с ид. 65245.2.493 по КККР на с. С., общ. Дупница, с нотариален акт № 7, том 3, дело № 984/04.09.1978 г. по описа на Станкедимитровския районен съд за 649 кв.м.; заинтересованите страни М.Г.И. и П.Н. С.-И. са съсобственици на имот с ид. 65245.2.488 по КККР на с. С., общ. Дупница, с нотариален акт № 41, том 9, рег. № 2277, дело № 1077/06.06.2016 г. на Служба по вписванията; заинтересованата страна – Община Дупница е собственик на  имот с ид. 65245.2.763 по КККР на с. С., общ. Дупница, без документ за собственост.

   Към административната преписка е приложена комбинирана скица № 15-649605/21.07.2020 г. за пълна или частична идентичност на границите на поземлен имот с ид. № 65245.2.494, издадена от СГКК – Кюстендил.

   С обжалваната заповед е отказано изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на посочените имоти по КККР на с. С., община Дупница.

   Съдът приема фактическата обстановка, с приложените и приети писмени доказателства по делото вх. № 3716/03.09.2020 г.; вх. № 3892/18.09.2020 г.; вх. № 3943/23.09.2020 г.; вх. № 3977/25.09.2020 г., съгласно текста.

   Допуснат и разпитан е и свидетелят Д.С.Р..

   По делото е приета и съдебно – техническа експертиза изготвена от в. л. инж. Д.Х., неоспорена от страните, която съдът приема за компетентно изготвена и ще я кредитира като такава.      

   Издаденият административен акт е съобщен на жалбоподателите на 20.08.2020 г. Същите са депозирали жалбата си на 01.09.2020 г., т.е. в срока по чл. 54  ал. 2 от ЗКИР, поради което същата се явява процесуално допустима.          

   Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, което е предпоставка за неговата валидност, констатациите са за наличие на териториална и материална компетентност на органа в лицето на Началника на СГКК -  гр. Кюстендил.

   По отношение на конкретните възражения на жалбоподателите за допуснати нарушения на административно - производствените правила и материалния закон, настоящият състав на АС - Кюстендил, приема следното:

   Оспорената заповед е законосъобразна, издадена при спазване на административно-производствените правила и материалния закон.

   Като правно основание за издаване на оспорената заповед е посочена разпоредбата на чл. 54 ал. 2 от ЗКИР, която предвижда, когато непълнотата или грешката е свързана със спор за материално право, та се отразява в комбинирана скица и се отстранява в кадастралната карта и кадастралните регистри на недвижимите имоти въз основа на скица - проект след решаване на спора по съдебен ред.

   Процесният отказ, материализиран в оспорената Заповед № 18-6649/21.07.2020 г. на Началника на СГКК – Кюстендил е постановен при действието на чл. 54 ал. 2 от ЗКИР. Безспорно е обстоятелството, че от административният орган е изготвена комбинирана скица, установяваща, че към проекта не са приложени не са приложени документи, удостоверяващи прилагането на дворищно – регулационния план, т.е. уреждане на регулачни сметки, като посочените по – горе заинтересовани лица са оспорили границите върху имота, с изразено несъгласие относно преместване на границите по регулация, като са представили писмени доказателства за това, в противоречие с исканото изменение. Това е достатъчно основание за постановяване на отказа за изменение на КК и КР по смисъла на чл. 54 ал. 2 от ЗКИР, тъй като е налице забрана за изменение на същите при наличие на спор за собственост с фигуриращи в КР собственици на засегнатия от изменението кадастрален обект. Именно поради това, не следва да се обсъждат доводите на страните за източниците на вещни права, тъй като същите подлежат на преценка в бъдещото исково производство. Отпадането на изискването на изготвяне на Акт за непълноти и грешки в производството по изменение на КК и КР, след изменението на чл. 51 – чл. 54 от ЗКИР /ДВ, бр. 49/2014 г./, не игнорира „спора за собственост“ като основание за постановяване на отказ на началника на СГКК, което е видно от цитирания по – горе текст на чл. 54 ал. 2 от ЗКИР. Нормата въвежда единствено ново задължение за административния орган за изготвяне на комбинирана скица, която отразява „застъпването“ на претендираното право на собственост и това по действащата КК и КР и може да бъде приложена към бъдещата искова молба. Подобна е правната регламентация на чл. 70 ал. 4 от Наредба № РД-02-20-05/2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, като правилото на чл. 72 от Наредбата въвежда и допълнително основание за отказ при липса на възможност за еднозначно определяне на местоположението и границите или очертанията на имотите – предмет на проекта за изменение. Според легалната дефиниция на § 1 т. 16 от ДР на Наредбата, „спор за материално право“ по см. на чл. 70 е налице, когато в проекта за изменение на кадастралната карта, местоположението и границите на имотите не съответстват на правата на собственост на всички заинтересовани лица, съгласно представените и събрани писмени доказателства в административното производство.

   Съгласно чл. 43 ал. 3 от ЗКИР споровете за граници на поземлени имоти също се решават по съдебен ред.  

   От доказателствата по делото /нотариални актове, копие на скица, съдебно – техническа експертиза/ е явно, че между заинтересованите страни по делото съществуват такива спорове. Спорът за собственост и граници на поземлените имоти не може да бъде решен нито от административен орган, нито от съда по реда на административно производство. Материалните права се защитават по общия исков ред в гражданско производство. Разрешаването им не може да се извърши инцидентно от административния съд в производството по оспорване на издадена заповед за отказ за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри. Целта на административното производство е актуалност на КККР, което при конкуриращи се титули за собственост се постига след разрешаване на спора за собственост, още повече, че документите за собственост съдържат противоречиви данни, от които органът не може еднозначно да определи местоположението и границите на имотите – предмет на проекта за изменение.

   Наличният спор за материално право е заявен и изрично от заинтересованите страни в съдебното производство. До разрешаването на спора, искането на жалбоподателите за изменение на КККР не може да бъде удовлетворено.

   Заложената и възприета в чл. 54 ал. 2 от ЗКИР преюдициалност на спора за материално право е с предназначение да установи липсата на имуществен  спор  между заявителите на искането за изменение кадастралния план и кадастралния регистър и евентуално трети лица.   

   Предвид горното, съдът намира, че оспореният индивидуален административен акт е законосъобразен и следва да бъде оставен в сила, като бъдат присъдени направените съдебни разноски на ответника, на  основание чл. 143 ал. 1 от АПК.

     

   Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

                                           Р  Е  Ш  И:

 

   ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.С.Б. и Л.Г.К. *** срещу Заповед № 18-6649/21.07.2020 г. на Началника на Службата по геодезия, картография и кадастър - гр. Кюстендил, с която се отказва изменение в КК и  КР на с. С., община Дупница, одобрена със Заповед № 300-5-61/05.08.2004 г. на ИД на АГКК  - гр. София, относно поземлени имот с ид. 65245.2.494, 65245.2.493 и 65245.2.488.

   ОСЪЖДА  Х.С.Б., ЕГН ********** и Л.Г.К., ЕГН **********, с с посочен по - горе адрес, да заплатят солидарно сумата от 900 /деветстотин лева/, направени разноски по делото на СГКК гр. Кюстендил.   

   Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                                                 Административен съдия: