Решение по дело №1582/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2153
Дата: 27 ноември 2023 г.
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20237180701582
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   

№ 2153/27.11.2023 г.

гр. Пловдив

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Пловдив, IХ-ти състав в открито заседание на седми ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:

Съдия: НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдия Ингилизов адм. дело № 1582/2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е oбразувано е по жалба от Народно читалище „Христо Ботев-с.Болярино-1999г.“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от Б.М.В. - председател и СНЦ „Местна инициативна група Раковски“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от П.А.Г.- председател, чрез пълномощника си адв. М.Б., срещу Решение на зам. Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ с № 65/19/2/21/19.5/3/00381/3/01/04 от 09.06.2023г. с което е отказано изплащане на финансова помощ на зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в размер на 21 043,50лв. Претендира се неговата отмяна и присъждане на сторените в хода на производството разноски съгласно представен списък.

Ответникът по жалбата – зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, редовно призован, не се явява, не се представлява. В нарочна молба сочи жалбата за неоснователна. Прави искане за присъждане на разноските по делото. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Съдът, след запознаване с изпратената административна преписка, жалбата и становищата на страните, установява следното от фактическа страна:

Между страните в производството са налице договорни отношения по силата на административен договор с № BG 06RDNP001-19.034-0005-C01/2020 г., сключен на основание чл.24 ал.1 и ал.2 и чл.45 ал.2 от ЗУСЕСИФ във връзка с постъпило проектно предложение в ИСУН № BG06RDNP001-19.034-0005. Съгласно т.6 (1) от договора, срокът/период на изпълнение дейностите по проекта е до 24 месеца, считано от датата на получаване от ползвателя на финансова помощ на уведомително писмо  с решението за съгласуване/отказ за съгласуване на последната по време обществена поръчка  за избор на изпълнител по проекта, не по-късно от  30 юни 2023г. Договорът е с предмет предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ПРСР 2014-2020 г. за изпълнение на проект „Фестивал на тракийската народна музика - с. Болярино“ със срок на изпълнение и подаване на искане за окончателно плащане 10.11.2022 г.

Чрез ИСУН на 13.05.2021 г. били подадени Списък на планираните обществени поръчки и Удостоверение от Агенцията по вписванията от бенефициента Народно читалище „Христо Ботев-с.Болярино-1999г.“.

В изпълнение на административния договор бенефициента сключил договори с „ПАМ-98-П.Т.“ ЕТ и „Филм Фактор“ ЕООД, както и били закупени пластмасови столове за 699.00 лева, осветителни прожектори за 460.00 лева, пластмасови маси за 506.50 лева, шатри 3х3 метра за 600.00 лева, стойки за прожектори за 238.00 лева, удължители тип макара за 236.00 лева и били извършени разходи за координатор на проекта, координатор а проекта и счетоводител на проекта.

На 23.01.2023 г., в ИСУН е депозирана молба за сключване на анекс към договора за вписване на изпълнители, ведно с уведомително писмо от МИГ Раковски за одобрение сключването на анекс към договора по отношение на вписване на избраните изпълнители.

При извършена от ДФ „Земеделие“ проверка по Административен договор № BG06RDNP001-19.034-0005-C01 от 10.11.2020 г. и анекс № BG06RDNP001-19.034-0005-C02 от 24.02.2021 г. е установено, че същите са подписани от П.С.Н., в качеството му на представляващ читалището.

На 08.11.2022 г. чрез ИСУН е подадено Искане № 1 за окончателно плащане със заявена за възстановяване субсидия в размер на 21 043,50 лева от профил за **********************@***.** на името на П.С.Н. съгласно заявление от 14.09.2020 г. за профил за достъп на ръководител на бенефициента до ИСУН 2020 - приложение № 2 към Условията за изпълнение по процедура № BG06RDNP001-19.034 по мярка 21 „Съхраняване на местната идентичност чрез възстановяване, опазване и анимиране на културното наследство на територията на МИГ Раковски" от Стратегията за водено от общностите местно развитие на МИГ Раковски. Искането за плащане е подписано от Б.В..

В тази връзка е извършена допълнителна проверка, при която е установено, че за Народно читалище „Христо Ботев - с. Болярино - 1999 г.“ профил е открит на П.С.Н., който от 13.04.2021 г. не е представляващ читалището. Считано от същата дата, представляващ Народно читалище „Христо Ботев - с. Болярино - 1999 г." е Б.М.В..

В резултат на извършените проверки е установено, че бенефициера не е представил в срок документите по проведените обществени поръчки, за да бъде осъществен предварителен и последващ контрол и подписване на анекс към административния договор за вписване на одобрените изпълнители по проекта. Прието е, че не са спазени разпоредбите на Раздел „Условия, отнасящи се до осъществяване на дейностите по проектите на получателите на финансова помощ от ЕЗФРСР" от Условията за изпълнение на проектите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 21 по процедура № BG06RDNP001-19.034 по отношение на реда и сроковете, касаещи възложителите по Закона за обществените поръчки.

На следващо място е установено, че искането за плащане е подадено в ИСУН от профила на неоторизирано лице, именно от профила на Петър Нихтянов. което към 08.11.2022 г. не представлява Народно читалище „Христо Ботев - с. Болярино - 1999 г.“. Последното представлява нарушение на чл.29, ал. 1 от Наредба за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на информационната система за управление и наблюдение на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН.

В резултат на извършената проверка е прието, че искането за плащане не следва да бъде разглеждано по същество.

На 09.06.2023 г. заместник изпълнителният директор на ДФЗ издава оспореният в настоящото съдебно производство административен акт.

При така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените по делото доказателства да провери законосъобразността на оспорвания административен акт на всички основания, посочени в чл. 146 АПК. Съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

По отношение на компетентността на издателя на оспорения индивидуален административен акт съдът намира: Съгласно чл.20а ал.3 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за вземане на решения и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Съгласно чл.20а ал.4 от същия, изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност.

Оспореният в настоящото производство акт е подписан от заместник изпълнителен директор на ДФЗ И.И.. По делото е приложена Заповед № 03-РД/3089 от 22.08.2022г., с която И.И. - изпълняваща длъжността заместник-изпълнителен директор на ДФЗ, издала оспореното по делото решение, е оправомощена да изпълнява функциите на ръководител на Програмния оператор по програмите за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. във вид и обем, определен в нормативната уредба.

Изложеното по-горе налага да се приеме, че процесният административен акт е издаден от административен орган, който притежава, съгласно по-горе посочените разпоредби от ЗПЗП, компетентност за това.

Съгласно чл.6. ал.5 от Административен договор № BG06RDNP001-0005-С01 от 10.11.2020 г. бенефициентът е длъжен да уведоми писмено фонда в 10-дневен срок от възникване на обстоятелство по ал.3: бенефициента е длъжен да сключи договор/и с избран/и изпълнител/и за всички разходи по одобрения проект и да уведоми фонда в посочения срок", като предостави доказателства за наличието му. като представи сключените договори с избраните изпълнители.

Съгласно разпоредбата на чл.18. ал. 2 от административния договор и раздел „Условия, отнасящи се до осъществяване на дейностите по проектите на получателите на финансова помощ от ЕЗФРСР" от Условията за изпълнение на проектите за предоставяне па безвъзмездна финансова помощ по мярка 21 „Съхраняване на местната идентичност чрез възстановяване, опазване и анимиране на културното наследство на територията на МИГ Раковски", съгласно които местната инициативна група уведомява фонда за одобрено заявление за промяна на договора не по-късно от два месеца преди изтичането на срока на договора е получателя на финансова помощ.

Видно от извършените административни проверки, едва на 23.01.2023 г., след като предвиденият срок за изпълнение на административния договор е изтекъл на 10.11.2022 г., в ИСУН - модул Договори/Кореспонденция от страна на бенифециера е депозирана молба за сключване на анекс за вписване на изпълнители и уведомително писмо за одобрение сключването на анекс към договора за вписване на избраните изпълнители.

Въз основа на изложеното, съдът намира, че от страна на бенефициера е нарушена процедурата по отношение реда и сроковете, касаещи възложителите по Закона за обществените поръчки, поради което не е било възможно да бъде осъществен предварителен и последващ контрол и последващо подписване на анекс към административния договор за вписване на одобрените изпълнители по проекта.

На следващо място, при извършената проверка, е установено, че Административен договор № BG06RDNP001-19.034-0005-C01 от 10.11.2020 г. и анекс № BG06RDNP001-19.034-0005-C02 от 24.02.2021 г. са подписани от П.С.Н., в качеството му на представляващ читалището.

На 08.11.2022 г. чрез ИСУН е подадено Искане за възстановяване субсидия в размер на 21 043,50 лева от профил на името П.С.Н. съгласно заявление от 14.09.2020 г. за профил за достъп на ръководител на бенефициента до ИСУН 2020. Считано от  13.04.2021 г., обаче, представляващ Народно читалище „Христо Ботев - с. Болярино - 1999 г." е Б.М.В..

Съгласно чл.29, ал. 1 от Наредба за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на информационната система за управление и наблюдение на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН, „всички действия в ИСУН, свързани с изпълнението, отчитането и изменението на проекта от страна на бенефициента, се извършват чрез профили, създадени от управляващия орган/междинното звено въз основа на писмено заявление от бенефициента“. Съгласно разпоредбите на чл.14 от същата наредба „бенефициентът е длъжен да съобщи на управляващия орган/междинното звено всички промени, свързани с представителната му власт, със съгласието му за приемане на електронни изявления и с адреса на електронната му поща. Промяната има действие след писмено потвърждение от управляващия орган/междинното звено.“. Съгласно чл.29. ал.3 от наредбата „Всички действия, извършени чрез профила/профилите за достъп в системата, създадени по реда на ал. 1 и 2, се считат за валидно волеизявление на бенефициента.“.

При промяна в обстоятелствата по отношение на лицето с представителна власт, е следвало да се подаде заявление за откриване на нов профил на законния представител на бенефициента в съответствие с чл.14 от Наредба за определяне па условията, реда и механизма за функциониране на информационната система за управление и наблюдение на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН. В действителност, такова заявление е подадено от Б.М.В. на 08.12.2022 г., но след подаденото искане за плащане и след изтичане на срока по административния договор.

Сочените обстоятелства са безспорно установени от материалите по делото. Действително се установява, че чрез ИСУН на 13.05.2021 г. са подадени Списък на планираните обществени поръчки и Удостоверение от Агенцията по вписванията от бенефициента. Това обаче също е сторено след датата 13.04.2021 г., от която Петър Нихтянов не е представляващ НЧ „Христо Ботев“ с.Болярино и към датата 13.05.2021 г. ДФЗ не е уведомена по надлежния ред за промяната на представляващия.

Всички тези обстоятелства водят на извод, че предприетите действия от името на бенефициента не са породили правния си ефект, което от своя страна е основание да не бъде допуснато до разглеждане по същество и подаденото на 08.11.2022 г. искане за окончателно плащане.

С оглед на изложеното, административният орган правилно е приел, че е налице материалноправната предпоставка за постановяване на отказ от изплащане на финансова помощ в пълен размер, заявена с Искане за плащане № 1 в ИСУН с ИД № 65/19/2/21/19.5/3/00381/3/01 по Административен договор № BG06RDNP001-19.034-0005-C01/10.11.2022 г. на Народно читалище ..Христо Ботев - с. Болярино - 1999 г.“ за проект „Фестивал на тракийската народна музика - с. Болярино“, в размер на 21 043,50 лева.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма без допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна.

Предвид изхода на делото и направеното своевременно искане от пълномощника на ответника ще следва жалбоподателят да бъде осъден да заплати, направените по делото разноски в общ размер на 100 лева за юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. второ от АПК, Административен съд – Пловдив:

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Народно читалище „Христо Ботев-с.Болярино-1999г.“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от Б.М.В. - председател и СНЦ „Местна инициативна група Раковски“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от П.А.Г., против Решение на зам. Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ с № 65/19/2/21/19.5/3/00381/3/01/04 от 09.06.2023г. с което е отказано изплащане на финансова помощ на зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в размер на 21 043,50лв..

ОСЪЖДА Народно читалище „Христо Ботев-с.Болярино-1999г.“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от Б.М.В. - председател и СНЦ „Местна инициативна група Раковски“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от П.А.Г.солидарно да заплатят на ДФ „Земеделие“ направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: /П/