Решение по дело №123/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 586
Дата: 15 август 2022 г.
Съдия: Василка Желева
Дело: 20227260700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 586

15.08.2022 г. гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на седми април две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                                                      СЪДИЯ: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

Секретар: Ивелина Въжарска

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия В.Желева административно дело №123 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и Наредба №4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба №4 от 24.02.2015 г.)

Образувано е по жалба на В.Ж.У. ***, против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) за периода 2014 – 2020 г. за кампания 2019 г., с изх.№01-6500/379 от 31.01.2022 г. на Зам.-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”. 

В жалбата се твърди, че оспореният акт бил неправилен и незаконосъобразен, и издаден в нарушение на административнопроизводствените правила. В акта било посочено, че операторът следва да спазва законовите изисквания по чл.33, ал.1, т.2 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“, като до 30 септември на петата година от ангажимента, който започва да тече от подаването на първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление, най-малко веднъж да получи сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство, като сертификатът следва да удостоверява наличие на биологична продукция. Оспорващата цитира нормите на §1, т.7 (неточно посочена като §7 ) от ДР на Наредба №4 от 24.02.2015 г.; чл.36 от Регламент (ЕО) на Съвета №889/2008 г., чл.48, ал.9 от Наредба №5 от 03.09.2018 г. и чл.29, 1 от Регламент (ЕО) на Съвета №834/2007 г. и оспорва заключението на административния орган за наличието на изискване „всички одобрени земеделски площи“ да са преминали периода на преход и да е произведена продукция от земеделската култура, формираща размера на подпомагане за „всички площи“, като изискване, съществувало при възникването на многогодишния ангажимент. Излага съображения, че такава формулировка, въз основа на която е прекратен биологичният й ангажимент, в наредбата нямало, и никъде не било посочено, че в сертификата или писменото доказателство „всички парцели“ трябвало да са преминали периода на преход и че трябвало да е произведена земеделска продукция за всички парцели. От разпоредбата на чл.33, ал.1, т.2 и т.3 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. било очевидно, че такова тежко и неизпълнимо условие, като приетото от административния орган, нямало нито в наредбата, нито в някой от регламентите. Невъзможно било и да има такова изискване, тъй като било възможно реколтата в някои от парцелите да пропадне, а освен това отделните парцели периодично се разоравали и засявали отново, като в годината на разораването те нямало как да дадат реколта. Ето защо незаконосъобразно административният орган бил приел, че земеделският производител е длъжен да посочи в сертификата, т.е. да произведе през текущата година продукция от всеки един от заявените парцели, и дори ако за един от парцелите липсва произведена продукция, то ангажиментът по мярката се прекратява за всички парцели от стопанството.

Към жалбата били представени Сертификат №25/04.09.2019 г., издаден от „Нутрамед“ ООД – контролен орган по смисъла на чл.27 от Регламент (ЕО) на Съвета №834/2007 г. и Сертификационно писмо №193/24.10.2019 г., издадено от същия орган. И двата документа били за стопанската 2019-та година и съдържали: номер на документ, наименование и адрес на лицето, което ги е издало, сертификат за акредитация, име и адрес на оператора, групи продукти, произведени количества и дейност (колони 1 и 2), видове продукти – биологичен, небиологичен, в преход (колона 3), дата на валидност на документа, извършени през периода контроли, правно основание за издаването му – чл.29, 1 от Регламент (ЕО) на Съвета №834/2007 г. и Регламент (ЕО) №889/2008, подпис и дата на издаване. Освен това и двата документа обхващали всички парцели в стопанството, заявени за подпомагане по мярката, в т.ч. и посочените в приложената таблица към Уведомление с изх.№01-6500/2389/12.05.2021 г. на Зам.изпълнителния директор на ДФЗ. Оспорващата твърди, че представените документи съдържали всички законово посочени реквизити, към датата на издаването им, както минимално изискуемите, така и изчерпателно изброените, поради което считала, че Актът за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „биологично земеделие“ бил неправилен и незаконосъобразен. Претендира същият да бъде отменен изцяло.

Ответникът, Зам.-изпълнителен директор на Държавен фонд (ДФ) „Земеделие”, чрез процесуален представител в съдебно заседание, излага съображения за неоснователност на жалбата и претендира същата да бъде отхвърлена.  

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Под вх.№19041561/03.05.2019 г. (л.70 и сл.) е регистрирано общо заявление за подпомагане от кандидата В.Ж.У., с приложени документи – Таблица на използваните парцели 2018 година (л.71-73) и писмено Обяснение (л.84) от кандидата до Директора на ДФ „Земеделие“ гр.Хасково от дата 03.05.2019 г., че през текущата година 2018-2019 г. не е намалявала площта по биопроизводството, намалявала е площта през предходните години.

Приложени са Договор за контрол и сертификация съгласно Регламент (ЕО) 834/2007 (л.86), сключен на 29.12.2014 г. между оператор В.Ж.У. и Контролен орган „Кю Сертификейшън“ АД, гр.П., и Договор за контрол и сертификация съгласно Регламент (ЕО) 834/2007 №BG-BIO-22/31.03.2019 г. (л.78-83), сключен на 31.03.2019 г. между оператор В.Ж.У. и Контролен орган „Нутрамед“ ЕООД, гр.П., с предмет на договора – възлагане от оператора на контролния орган извършването на контрол и сертификация на продуктите/дейностите, документирани в Приложение №1 от договора.

Попълнени са Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2019 (л.87-88) и на въведените данни по ЗДП (л.88) от дата 03.05.2019 г. и в Таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 11 „Биологично земеделие“, ПРСР 2014 – 2020 г. (л.90) са посочени декларираните площи за кампания 2018 г. и за кампания 2019 г. поотделно по БР0; БРП3; БРП4; БР11; БР12 и БР13, общо 11.60 ха, като за всички площи е отбелязано контролиращо лице „Нутрамед“ ЕООД.

            От В.Ж.У., чрез пълномощника й (л.77) Ж. Д. У., на 03.05.2019 г. е подадено Заявление за подпомагане 2019 (Форма за физически лица) с УИН: 2623051989928 (л.91 и сл.) с което е заявено подпомагане по изброени схеми и мерки, включително Биологично земеделие (Мярка 11). Попълнени са приложения с Таблица за използваните парцели 2019 (л.95-97), Таблица на заявените площи по схеми и мерки 2019 (л.98), и Приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“ 2019 (л.101) от дата 03.05.2019 г. – „Заявление за плащане“ за заявено за подпомагане направление „Биологично растениевъдство“.

            Съгласно подписания от двама служители Протокол (л.126), на 19.11.2019 г. В.Ж.У. е уведомена чрез пълномощника си по телефона за това, че в срок до 30 ноември на годината за кандидатстване, кандидатите за подпомагане по мярка 11 „Биологично растениевъдство“ трябва да представят в съответната областна дирекция на ДФ „Земеделие“ копие от сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените растителни продукти с правилата на биологичното производство, удостоверяващ състоянието на парцелите и произведената продукция от земеделската култура, формираща размера на подпомагане, в годината на издаването му и е за всеки от подпомаганите парцели, за които е поет ангажимент, преминали периода на преход към биологично производство по чл.11, ал.4 от Наредба №4 от 24.02.2015 г., издаден от одобрено контролиращо лице.

            От В.Ж.У. до Директора на ДФ „Земеделие“ град Хасково е подадено Искане вх.№01-260-6500/7035 от 26.11.2019 г. (л.127), с молба към заявлението й за подпомагане да бъде добавен приложения документ – Сертификационно писмо с №193/24.10.2019 г. на фирма „Нутрамед“ ЕООД (л.130-131).

            От същата са депозирани още писмено Обяснение относно засадени култури, заведено в ОД – Хасково на ДФ „Земеделие“ под вх.№02-261-6500/37 от 30.01.2020 г.  (л.132) и Уведомление вх.№02-260-6500/6172 от 31.03.2020 г. (л.135).

            До В.Ж.У. е адресирано писмо изх.№02-260-6500/6855 от 17.07.2020 г. на Зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ (л.140), с което я уведомява, че след извършване на всички административни проверки по предоставените от нея документи по чл.33, ал.1, т.1 и т.2 от Наредба №4 от 24.02.2015 г., ДФ „Земеделие“ е установил непълноти, които съгласно чл.15, ал.3, т.3 и ал.4, т.1 от същата Наредба водят до прекратяване на ангажимента по съответното направление и възстановяване на получената до момента финансова помощ по това направление в размер на 100%. Съгласно чл.40 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. й е указано да представи всички допълнителни документи, свързани с изпълнението на поетия ангажимент, като й се обръща внимание, че ДФЗ-РА ще преразгледа единствено документи към вече издадени и предоставени в ДФЗ сертификати за произведена продукция.

Видно от отразеното под текста му, писмото е получено срещу подпис от пълномощника на жалбоподателката на 22.07.2020 г.

Под вх.№02-260-6500/6952 от 31.07.2020 г. в ДФ „Земеделие“ е постъпило писмо от В.Ж.У. (л.142-144) относно представяне на документи по чл.40 от Наредба №4 от 24.02.2015 г., в което са направени обяснения и приложени документи (л.145 и сл.), представляващи Договор за закупуване на биологично сертифицирани разсади, разписки за заплащане, приемо-предавателни протоколи, декларации от производител, фактури, Сертификационно писмо от дата 08.07.2015 г. и Сертификационно писмо №193/24.10.2019 г. на фирма „Нутрамед“ ЕООД.

            До В.Ж.У. е изпратено писмо изх.№01-6500/2389 от 12.05.2021 г. (л.192) на Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, получено срещу подпис в Известие за доставяне (л.193) на 22.06.2021 г.

            Със същото жалбоподателката е уведомена на основание чл.26, ал.1 от АПК за откриване на производство от ДФ „Земеделие“ за издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент за кампания 2019. В писмото е посочено, че В.Ж.У. е поела ангажимент през кампания 2015, който е подновен 2016 кампания, и че представеният от нея документ, удостоверяващ съответствие на произведените от нея растителни продукти с правилата на биологичното производство, не отговаря на изискванията на чл.33, ал.1, т.3 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. – всички парцели да са преминали периода на преход и да е произведена продукция от земеделската култура формираща размера на подпомагане за всички парцели, в годината на издаване на документа. Посочено е, че административната проверка на основание чл.46, ал.1 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. се извършва като геометриите на парцелите от последната година се пресичат географски със слой „Обединена геометрия на парцелите с предоставен сертификат“, слоят включва геометрията на всеки парцел, за който е представен сертификат, отговарящ на изискванията, и резултатите от административната проверка са изложени в Приложение №1 към писмото (л.52).  

Визираното Приложение №1 съдържа таблица с данни на ниво стопанство – декларирана площ от последната година 11,60 ха; обединена площ със сертификати – 5,94 ха; площ на пресичане – 5,94 ха; площ заявена само като угар – 0,00 ха и посочено „не“ в графата „предоставени ли са сертификати за цялата площ, удостоверяващи произведени биологични растителни продукти?“. В таблица 2 на приложението „Данни на ниво парцели“ са изброени пет парцела, с номера: 07781-74-25-1; 07781-74-25-3; 65629-4-8-1; 65629-4-9-2 и 65629-4-9-3, площ от които не е заявена „само като угар“, като е посочено, че за целите площи от изброените парцели, съответно: 1,84 ха; 0,56 ха; 2,84 ха; 0,19 ха и 0,23 ха, не са представени сертификати.

На адресата е дадена възможност в 7-дневен срок от получаване на писмото да представи възражения и допълнителни доказателства, относими към изложените констатации.

Под вх.№01-6500/2389 от 29.06.2021 г. е регистрирано подаденото от В.Ж.У. до Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Възражение против писмо изх.№01-6500/2389 от 12.05.2021 г.

С оспорения по делото Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 за кампания 2019, с изх.№01-6500/379 от 31.01.2022 г., издаден от Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, на основание чл.15, ал.3 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. и в съответствие с чл.63, т.1, във връзка с чл.77, т.4, буква „в“ от Регламент (ЕС) №1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, се отказва финансова помощ и прекратява поетия от В.Ж.У. ангажимент по направление „Биологично растениевъдство“.

В Акта е цитирано изискването, залегнало в чл.33, ал.1, т.2 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. и съдържанието на параграф 7 от Допълнителните разпоредби на същата Наредба, на чл.36 от Регламент (ЕО) на Съвета №889/2008 и на чл.48, ал.9 от Наредба №5 от 03.09.2018 г., като е посочено, че изискването всички одобрени земеделски площи да са преминали периода на преход и да е произведена продукция от земеделската култура, формираща размера на подпомагане за всички площи, е съществувало при възникване на многогодишния ангажимент, доколкото това задължение произтичало от регламент, а предоставеният от В.Ж.У. документ не отговарял на изброените условия всички одобрени земеделски площи да са преминали период на преход и да е произведена продукция от земеделската култура, формираща размера на подпомагане за всички площи, респективно декларирани по мярката парцели, в годината на издаване на документа.

Актът е изпратен на В.У. по пощата и видно от Известие за доставяне (л.36) получен лично срещу подпис на 09.02.2022 г.

Жалбата срещу Акта е подадена на 14.02.2022 г.

            От жалбоподателката по делото са представени Сертификационно писмо №193/24.10.2019 г. (л.20-21) от „Нутрамед“ ЕООД, идентично със съдържащото се в административната преписка, и Сертификат №25/04.09.2019 г. (л.18-19) за съответствие с Регламент (ЕО) №834/2007 г. и Регламент (ЕО) №889/2008, издаден от „Нутрамед“ ЕООД на В.Ж.У., с дата на сертифицикация 04.09.2019 г. и посочена валидност на сертификата за всички дейности – от 04.09.2019 г. до 04.09.2020 г.

Жалбата е процесуално допустима, като депозирана в предвидения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок от съобщаването на Акта за прекратяване на биологичен ангажимент, и насочена срещу годен за съдебно оспорване индивидуален административен акт, засягащ неблагоприятно правната сфера на своя адресат, за който е налице правен интерес от търсената защита.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за основателна.

Обжалваният Акт за прекратяване на биологичен ангажимент е издаден от Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” П. С., на когото със Заповед №03-РД/2891#2 от 16.06.2021 г. (л.30) на основание чл.20, т.2 и т.3 и чл.20а, ал.1, ал.2, ал.4 и ал.5, предл.първо във вр. с ал.6 от ЗПЗП, представляващият Държавен фонд „Земеделие” като Разплащателна агенция Изпълнителен директор на фонда Б. М.надлежно е делегирал свои правомощия, включително (т.7) да издава и подписва актове за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“, при което административният акт се явява издаден от компетентен орган.

Уведомителното писмо е в писмена форма, подписано е от издателя си и съдържа изложени фактически и правни основания.

За преценка дали вписаните основания са достатъчни за спазване изискването на чл.59, ал.2, т.4 от АПК относно формата на обжалвания административен акт, респективно дали той е надлежно мотивиран по смисъла на чл.59, ал.1 от АПК, настоящият съдебен състав намира за необходимо да извърши преглед на относимата нормативна уредба. 

Процесната мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. е регламентирана в Регламент (ЕС) №1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) №1698/2005 на Съвета.

В Член 29 Биологично земеделие от Регламент (ЕС) №1305/2013 е предвидено (параграф 1), че подпомагането по мярката се предоставя на хектар земеделска площ, на земеделски стопани или групи земеделски стопани, които доброволно се ангажират да преминат към биологично земеделие или да поддържат практиките и методите за биологично земеделие, определени в Регламент (ЕО) №834/2007, и които са активни земеделски стопани по смисъла на член 9 от Регламент (ЕС) №1307/2013, така както се прилага в съответната държава членка.

Според Член 29, параграф 3 от Регламент (ЕС) №1305/2013, ангажиментите по мярката се поемат за период от пет до седем години. При предоставяне на помощ за преминаване към биологично земеделие държавите членки могат да определят по-кратък първоначален период, съответстващ на преходния период.

Според Член 29, параграфи 4 и 5 от същия Регламент, плащанията се отпускат годишно и покриват изцяло или частично размера на допълнителните разходи и пропуснатите доходи на бенефициерите, произтичащи от поетите задължения, като помощта се ограничава до максималните суми, определени в приложение II.

В чл.9а от ЗПЗП (редакция ДВ бр.12 от 2015 г.) е било предвидено, че Министърът на земеделието и храните издава наредби по прилагане на регламенти на Европейския съюз в областта на директните плащания, както и наредби по прилагането на мерките и подмерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.  

На основание на тази разпоредба е приета (§3 от ПЗР в относимата редакция) Наредба №4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., на Министъра на земеделието и храните, обн.ДВ бр.16 от 2015 г., в сила от 27.02.2015 г.

Съгласно чл.1, ал.1 от Наредба №4 от 24.02.2015 г., с нея се уреждат условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., наричани по-нататък в наредбата „биологични дейности“.

В чл.1, ал.3 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. е предвидено, че подпомагането по тази наредба се предоставя под формата на годишно плащане при спазване на изискванията на изброени регламенти на ЕС и наредби.

В чл.3 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. е предвидено, че се подпомага прилагането на дейностите от подмерки „Плащания за преминаване към биологично земеделие“ и „Плащания за поддържане на биологично земеделие“, включени в следните направления: т.1. биологично растениевъдство.

Според чл.7 от Наредбата, (ал.1) кодовете на биологичните дейности са посочени в приложение №1; (ал.2) кандидатите за подпомагане отбелязват в заявленията по чл.6, ал.2 кода на съответната дейност срещу всеки парцел, животно или пчелно семейство; (ал.3)  подпомаганите лица могат да променят всяка година кодовете в съответното направление по чл.3 за периода от пет последователни години или до края на поетия ангажимент и (ал.4) промените в дейностите се отбелязват в заявленията по чл.6, ал.2 чрез съответния код от приложение №1.

Според чл.8 от Наредбата, финансовата помощ за извършване на биологичните дейности, включени в подмерките и направленията по чл.3, се предоставя под формата на ежегодни плащания, като в чл.11 са предвидени годишните размери на плащанията, съответно в ал.1 – за преминаване към биологично земеделие (периода на преход), а в ал.2 – за биологично земеделие. В чл.11, ал.3 (Изм. и доп. ДВ бр.18 от 2018 г., в сила от 27.02.2018 г.) от Наредбата е предвидено, че не се предоставя плащане по настоящата мярка за земеделски парцели от блока на земеделското стопанство, които са оставени под угар.

Съгласно чл.12 от  Наредба №4 от 24.02.2015 г., финансовата помощ се предоставя за парцели, които са одобрени за участие и за които земеделските стопани са поели задължение да спазват всички изисквания и да изпълняват дейности по съответното направление за период от пет последователни години.

Според чл.14, ал.2 от Наредбата, не се отпуска финансова помощ за годината на подаване на заявление по чл.6, ал.2 за съответното направление, когато: т.1 (доп.ДВ бр.18 от 2019 г., в сила от 01.03.2019 г.) не е представен в предвидените срокове някой от документите по чл.33, ал.1, т.4, чл.38 и чл.39.

В редакцията, действаща към датата на издаване на процесния Акт, разпоредбата на чл.15, ал.3, т.3 от Наредбата предвижда, че Държавен фонд „Земеделие“ прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал.4, когато: не са спазили изискванията на чл.33, ал.1, т.2, 3 и 5.

В чл.33, ал.1 от Наредбата, в приложимата редакция (Изм.ДВ бр.18 от 2019 г., в сила от 01.03.2019 г.), е предвидено следното:

Подпомаганите лица, изпълняващи дейности по направленията по чл.3, са длъжни:

1. да спазват изискванията на Регламент (ЕО) №834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) 2092/91 (ОВ, L 189 от 20.07.2007 г.) и Регламент (ЕО) №889/2008 на Комисията;

2. до 30 септември на петата година от ангажимента, който започва да тече от подаването на първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление, най-малко веднъж да са получили сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените от тях растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство; сертификатът или писменото доказателство удостоверяват произведена биологична продукция;

3. документите по т.2 удостоверяват състоянието на парцелите и произведената продукция от земеделската култура, формираща размера на подпомагане, в годината на издаването им и се предоставят за всеки от подпомаганите парцели, за които е поет ангажимент, преминали периода на преход към биологично производство по чл.11, ал.4.

При така систематизираната нормативна уредба, настоящият съдебен състав намира   оспорения административен акт за немотивиран.

От изложените в същия фактически твърдения и правни норми не може да се установи действителното основание, въз основа на което административният орган е взел решението си да прекрати биологичния ангажимент.

Посочването, че предоставеният от В.Ж.У. документ не отговарял на изброените условия „всички одобрени земеделски площи да са преминали период на преход и да е произведена продукция от земеделската култура, формираща размера на подпомагане за всички площи, респективно декларирани по мярката парцели, в годината на издаване на документа“, не води до яснота по въпроса кое точно изискване на чл.33, ал.1, т.2, т.3 или т.5 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. не е спазено.

В проверявания Акт за прекратяване на биологичен ангажимент не е изложено нито едно обстоятелство, относимо към непредставяне в предвидените срокове на някой от документите по чл.33, ал.1, т.4 от Наредбата, което би било основание за отказване (неотпускане) на финансовата помощ по чл.14, ал.2 от същата Наредба.

В проверявания Акт дори не е посочен номера на документа, приет за представен от В.Ж.У., по отношение на който са изложени констатациите за несъответствие с изискванията на Наредбата. Макар по смисъла на ТР №16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ да е допустимо мотивите на административния акт да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на акта, то следва да се посочи, че данни, индивидуализиращи представения документ, не се съдържат и в уведомителното писмо с изх.№01-6500/2389 от 12.05.2021 г., изпратено до жалбоподателката във връзка със започване на административното производство по издаване на акта.

От цитираното писмо и приложеното към него Приложение №1 може да се установи единствено, че административният орган е приел, че за кампания 2019, за целите площи съответно на

парцел №07781-74-25-1 с площ 1,84 ха;

парцел №07781-74-25-3 с площ 0,56 ха;

парцел №65629-4-8-1 с площ 2,84 ха;

парцел №65629-4-9-2 с площ 0,19 ха и

парцел №65629-4-9-3, площ 0,23 ха, не са предоставени сертификати.

Тези фактически установявания могат да бъдат проверени, доколкото през цялото производство, още с искане вх.№01-260-6500/7035 от 26.11.2019 г., а впоследствие и с Обяснение от 30.01.2020 г. и с Възражение от 29.06.2021 г. В.Ж.У. представя пред административния орган Сертификационно писмо №193/24.10.2019 г. за съответствие с Регламент (ЕО) №834/2007 г. и Регламент (ЕО) №889/2008, издадено от „Нутрамед“ ЕООД на В.Ж.У., въз основа на член 29, параграф 1 от Регламент (ЕО) №834/2007 г. и на Регламент (ЕО) №889/2008. В Сертификационното писмо е вписано, че „декларираният оператор е подложил дейността си на контрол и изпълнява изискванията, определени в горепосочените Регламенти“. Посочени са също: дейността; продукт/количество и статус – поотделно за изброени с номерата и площите си БЗС, сред които изрично фигурират и:

65629-4-8-1 – 2,84 ха;

65629-4-9-3 – 0,23 ха;

65629-4-9-2 – 0,19 ха;

07781-74-25-3 – 0,56 ха и

07781-74-25-1 – 1,84 ха,

т.е. тези, за които е прието, че няма предоставен сертификат.

Изброените парцели са декларирани от жалбоподателката по Мярка 11 с код БР0, т.е. угар, според т.1 от Приложение №1 към чл.7, ал.1 от ПЗР на Наредба №4 от 24.02.2015 г., което е видно от Таблицата на използваните парцели 2019. По същия начин – като угар, същите фигурират и в Сертификационното писмо на Контролния орган „Нутрамед“ ЕООД, и за всеки от тях поотделно е отразен статус Organic (Био).

Доколкото е възможно да се извлекат от оспорения Акт и предхождащите го документи, изводите, до които е достигнал административния орган, не съответстват на  съдържанието на визираното Сертификационно писмо.

Очевидно е от събраните доказателства, че жалбоподателката в срока по чл.33, ал.1, т.2 от Наредба №4 от 24.02.2015 г. е получила и предоставила на ДФ „Земеделие“ „сертификат или писмено доказателство“ по смисъла на §1, т.7 от ДР на Наредба №4 от 24.02.2015 г., в действащата към датата на издаване на оспорения Акт редакция  (Изм.ДВ бр.21 от 2021 г., в сила от 12.03.2021 г.), т.е. документ, издаден от контролиращото лице на  производителя, който контролира и отговаря на изискванията на Регламент (ЕО) на Съвета №834/2007 и на Регламент (ЕО) на Съвета №889/2008 в областта на своята дейност. Няма твърдения писменото доказателство, т.е. Сертификационно писмо №193/24.10.2019 г., да не е изготвено съгласно приложимия тогава образец – в приложение XII на Регламент (ЕО) на Съвета №889/2008.

При сравняване между декларираните от В.Ж.У. общо 15 броя парцели по Мярка 11 (номерата и площите на които са в Таблицата на използваните парцели 2019) и номерата и площите на парцелите, отразени със статус Organic (Био) в Сертификационното писмо, е очевидно, че всички те фигурират в писмото, т.е. документ е предоставен „за всеки от подпомаганите парцели, за които е поет ангажимент, преминали периода на преход към биологично производство“ по смисъла на чл.33, ал.1, т.3 от Наредбата. Тук следва да се има предвид и че по смисъла на Наредбата, дефиниран в § 1, т.2 от ДР, „земеделски парцел“ е блок на земеделското стопанство или част от него, върху който се отглежда само една земеделска култура, или е оставен като угар през текущата стопанска година.

Очевидно е също, че предоставеният документ Сертификационно писмо №193/24.10.2019 г., удостоверява състоянието на парцелите и произведената продукция от земеделската култура, формираща размера на подпомагане, в годината на издаването му. Ако административният орган е считал, че не е изпълнено изискването за удостоверяване въобще на произведена продукция от изброените по-горе 5 бр. парцели, то той не е съобразил обстоятелството, че за годината на издаване на Сертификационното писмо същите са заявени като угар.

При наличните мотиви в оспорения Акт, съдът не е в състояние да изследва други евентуални несъответствия на Сертификационното писмо с нормативните изисквания. Липсата на ясно обосновани фактически твърдения в тази насока ограничава възможността на адресата на акта да разбере основанието, на което му е издадено административното разпореждане, и препятства в пълнота контрола относно неговата законосъобразност.

Оспореният Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по Мярка 11 „Биологично земеделие“ се явява немотивиран и незаконосъобразен, и като такъв следва да бъде отменен.

При този изход на спора, съгласно чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени поисканите и действително направени по делото разноски в размер на 10 лв. внесена държавна такса и 800 лв. платено в брой възнаграждение за един адвокат по Договор за правна защита и съдействие (л.204) от 17.03.2022 г.

Водим от изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. за кампания 2019 г., с изх.№01-6500/379 от 31.01.2022 г., издаден от Зам.-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”.  

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” гр.София, бул.***, да заплати на В.Ж.У., ЕГН **********,***, разноски по делото в размер на 810 (осемстотин и десет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                                      

                                                                                                          СЪДИЯ: