Р Е Ш Е Н И Е № 91/18.4.2019 г.
Гр. Ямбол ,….…18.04.2019г.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Ямболски районен съд……………………....наказателна колегия в публичното
заседание на осемнайсти март ……….. …… .................…………………………
през двехиляди и деветнайста година в състав:
Председател: С.Митрушева
Съдебни заседатели:
Членове:
при секретаря ……..Г.М. …… ..................…….. и в присъствието на
прокурора……………….……………… …….….. като разгледа докладваното от ….……………………………..С.Митрушева……………..н.а.х.д. №
179 по описа за
2019 год
………………………………………… ………….………
Производството по делото е образувано по жалба на Община Тунджа –Ямбол срещу Наказателно постановление № НЯСС-9/11.01.2019г на Зам. Председателя на ДАМТН София, с което на осн. Чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.39 ЗВ на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. за нарушение по чл. 138а ал.3 т.3 ЗВ. В жалбата се излагат съображения за процесуална и материална незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, с оглед на което се иска неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата. Счита същата за основателна и доказана и моли за уважаването й от страна на съда.
Въззиваемата страна ДАМТН София , редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и проверени в хода на съдебното следствие доказателства по делото, приема за установена следната фактическа обстановка:
С Акт за публична общинска собственост № ***г. е обявен за собственост на Община Тунджа Ямбол язовир с площ от 513611 кв.м, находящ се в с. К. местност „М.“ ПИ 40018.36.16.(номер по предходен план 132)
На 21.07.2017г представители на НЯСС – св. Д. – *** в РО ЮИБ извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир , находящ се в землището на с. К. ПИ ****** и ******. Проверката приключила с даване на задължителни предписания на собственика на язовира част от които да се почисти въздушния откос от дървета и храсти и да се премахне мрежа и преградна дига в преливника със срок на изпълнение 30.12.17г
На 19.09.18г св. И., св. Д. в присъствието на Т.С. и М.П., представители на собственика извършили нов обход на язовирната стена на язовир с. К. при което било установено, че е започнало почистване на въздушния откос, като изсечените храсти са хвърлени върху неизсечените, което не позволява обхождането на въздушния откос и проверка на техническото му състояние. Констатирано е също наличие на дървета и храстовидна растителност по него. Установено е също наличие на мрежа и преграда от земна маса и бетонни плочи по преливника и дадените предписания за възстановяване на експлоатационното състояние на въздушния откос и премахмането на мрежата и преградната дига в преливника не са изпълнени.
На 5.10.18г до г-н Г., в качеството му на ***на Община Тунджа Ямбол била отправена покана да се яви лично или чрез упълномощен представител на 29.10.18г в РО НЯСС ЮБ за съставяне на акт. Липсват данни за връчване на поканата на жалбоподателя.
С нотариално заверено пълномощно от 29.10.18г Г.Г.,*** упълномощил Т.С. да го представлява пред ДАМТН, ГД“НЯСС“, РО НЯСС ЮБ във връзка със съставянето и връчването на акт за установяване на административно нарушение по ЗВ, съгласно Констативен протокол № 0602115 от.19.09.18
На 29.10.2018г в присъствието на Т.С. срещу жалбоподателя бил съставен АУАН № 06-45/29.10.18г за нарушение на 138а ал.3 т.2 ЗВ.
Въз основа на съставения АУАН било издадено Наказателно постановление № НЯСС-9/11.01.2019г на Зам. Председателя на ДАМТН София, с което на осн. Чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.39 ЗВ на жалбоподателя била наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. за нарушение по чл. 138а ал.3 т.3 ЗВ. Наказателното постановление било връчено на жалбоподателя на 18.01.19г
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок по чл. 59 ал.2 ЗАНН от надлежно легитимирано лице. Разгледана по същество се преценя като основателна, поради следните съображения:
Съдът счита като неоснователни
наведените с жалбата съображения за процесуална незаконосъобразност, с оглед
нарушение на чл. 40 ал.1 и ал.2 от ЗАНН. Сочените законови разпоредби
предвиждат, че актът за установяване на административното
нарушение се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са
присъствали при извършване или установяване на нарушението, а в случаите когато
нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за
съставяне на акта е въведена възможност за съставяне на актът в негово отсъствие. В конкретния случай до
Община Ямбол е отправена покана за осигуряване на представител на 29.10.18г за
съставяне на АУАН за нарушение по ЗВ. Макар и да липсват данни за достигане на
поканата до адресата по делото по безспорен начин се установява, че на
посочената в поканата дата е съставен АУАН в присъствието на изрично
упълномощен представител на Общината. Последната е подписала акта, вписвайки в
графата за възражения, че има такива и на същата е бил връчен екземпляр от
акта. Стоева е имала представителна власт да участва в административнонаказателното
производство, съгласно приложеното по делото нотариално заверено пълномощно от
същата дата.
Като неоснователни се преценят и възраженията за допуснато съществено процесуално нарушение на чл. 42 т.4 и чл. 57 т. 5 ЗАНН, поради непосочване в акта и наказателното постановление на датата на извършване на нарушението . Макар в акта и наказателното постановление изрично да не е посочена датата на вмененото на жалбоподателя административно нарушение последната е определяема въз основа на останалите отразени обстоятелства. И в акта и в наказателното постановление изрично е посочено, че жалбоподателят не е изпълнил дадените предписания в срок до 30.12.2017г Отразено е също, че това е констатирано при проверка, извършена на 19.09.2018г. Горните обстоятелства дават възможност за определяне датата на нарушението , а именно 30.12.2017г – 19.09.2018г.
Съдът счита като основателно възражението за допуснато съществено процесуално нарушение на чл. 42 т.5 и чл. 57 т. 6 ЗАНН, поради неправилно посочване на законовите норми които са били нарушени. В конкретния случай и в акта и в наказателното постановление като нарушена се сочи разпоредбата на чл. 138а ал.3 т.3 от ЗВ. Последната предвижда възможност областните управители да назначават комисии, които веднъж в годината да извършват проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях по чл. 141б, ал. 1, т. 1 и 2, а за тези по чл. 141б, ал. 1, т. 3 - веднъж на три години, които да проверяват изпълнението на дейностите по осигуряване на проводимостта на речното легло на разстояние до 500 м от язовирните стени. В конкретния случай сочената за нарушена законова разпоредба не съдържа правило за поведение, чийто субект да е жалбоподателя, за да се приеме, че същия с действието или бездействието си е нарушил последната. Допуснатото нарушение е съществено такова доколкото не дава възможност на жалбоподат еля да разбере в извършването на какво административно нарушение се обвинява и правилно да организира защитата си.
Водим от изложеното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-9/11.01.2019г на Зам. Председателя на ДАМТН София, с което на осн. Чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.39 ЗВ на Община Тунджа Ямбол е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. за нарушение по чл. 138а ал.3 т.3 ЗВ.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните
Районен съдия: