Р Е
Ш Е Н
И Е № 118
гр. Силистра, 23.05.2019 г.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Силистренски районен
съд, наказателна колегия, в
публично заседание на двадесет и седми март през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТОЯН СТОЯНОВ
при
секретаря С. П., като разгледа докладваното от районния съдия
административно-наказателно дело №62 по описа на съда за две хиляди и деветнадесета
година, за да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателя, Г. В. Д. с ЕГН:**********, моли съда да
отмени Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 2366063 на ОД на МВР С.
Твърди, че при издаването му са допуснати процесуални нарушения, тъй като контролирания
участък не е бил обозначен, както и, че съдържанието на издадения елекронен фиш
не съдържа всички реквизити на Наказателно постановление, на което е приравнен.
Наказващия орган счита, че закона е правилно приложен
моли Електронния фиш да бъде потвърден.
Силистренски районен съд, като прецени доводите на
страните и провери данните по делото, при за установено следното от фактическа
и правна страна:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е
процесуално допустима.
На жалбоподателя е била наложена глоба с електронен фиш за
превишение на максимално допустимата скорост по време на движение. Нарушението е било установено с
автоматизирано техническо средство. С него е била регистрирана скорост от 69
километра в час при максимално допустима 50 километра в час. Тъй като това се
случило в населено място, то е наложено
наказание по чл.182, ал.1,т.2 от ЗДвП.
В настоящия случай се установи, че електронният фиш е
издаден за нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство (мобилна система за
видеоконтрол) АТСС ТFR1-M с
идентификационен № 643. Според § 6, т. 65 от ДР на ЗДП автоматизирани
технически средства и системи са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона
за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени
към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Прегледът
на приложимите разпоредби на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата, а именно чл. 7 - чл. 12 на Раздел ІІІ
установява, че определящо за характеристиката „автоматизирано техническо
средство", осъществяващо „автоматизиран контрол" не е дали
устройството е стационарно позиционирано, а режимът, при който работи това
устройство – дали е автоматизиран, т.е. без намеса от страна на контролния
орган. Наред със стационарните автоматизирани технически средства или системи,
които са прикрепени към земята (чл. 12 от Наредбата), този режим се изпълнява и
от мобилно устройство. Съгласно ал. 1 на чл. 9 от наредбата, устройството може
да се намира в служебен автомобил или мотоциклет, който контролният орган
„позиционира" или самото устройство може да бъде „временно"
разположено на участък от пътя. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата са посочени
действията, които служителят следва да извърши за осъществяване на
автоматизираното заснемане – включване на автоматизираното техническо средство
или система и извършване на необходимите първоначални настройки за „започване
на автоматизирания контрол“ и поставяне „начало на работния процес". Извод
за провеждане на заснемането без участие на контролния орган се налага и от
текста на чл. 9, ал. 3 от наредбата, който предоставя правомощие на служителя
„по време на измерване на скоростта от мобилно АТСС" да осъществява
наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и
подпомагане на движението, както и контрол за спазване на правилата за движение.
Разпоредбата на ал. 4 на чл. 9 от Наредбата урежда приключването на провеждания
контрол указвайки, че „служителят изключва автоматизираното техническо средство
или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в
локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на
административни документи във връзка с установените нарушения, което се
отразява в протокола по чл. 10“.Следователно електронен фиш по реда на чл. 189,
ал. 4 от ЗДП може да бъде издаден и в случаите, когато нарушението е установено
от мобилно автоматизирано техническо средство при спазване на изискванията на
посочената наредба.
Превишаването на скоростта е установено с мобилна
система за видеоконтрол, която е от
одобрен тип и преминала последваща метрологична проверка. Видно от приложения
снимков материал, режимът на излъчване на радара е бил непрекъснат, което
изключва намесата на служителите в работата на системата и тя действа
автоматизирано.
Електронният фиш е издаден по одобрения от МВР образец
и съдържа всички необходими реквизити съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДП. Съдържанието на ЕФ позволява
жалбоподателят да разбере в какво нарушение е обвинен, защото съдържа дата и
място на нарушението, данни за автомобила, с който е извършено, данни за
автоматизираното техническо средство, с което е заснето, разрешената скорост,
превишената скорост, размера на превишението, данни за собственика на МПС, на
който е издаден и основанието и размера на наказанието.
Към материалите по делото е приложен снимков материал
от заснетия с мобилната система за видеоконтрол клип, на който се вижда
регистрационния номер и марката на автомобила, ограничението на скоростта и
скоростта на движение на автомобила, датата, часа и мястото на регистриране и
заснемане на нарушението, както и посоката и режима на излъчване на радара.
От събраните доказателства по делото по несъмнен начин
се доказва, че жалбоподателя е извършил нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДП,
превишавайки разрешената в населено място скорост от 50 км/ч с 19 км/ч., за
което законосъобразно е наказан с предвиденото в чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДП
административно наказание – глоба в размер на 50 лева.
Липсата на реквизити, присъщи на Наказателното
постановление в ЕФ не води до неговата незаконосъобразност, тъй като Закона го
приравнява на такова постановление само по правните последици, а не изисква от
него същото съдържание. Действително няма данни пътния участък, подлежащ на
контрол да е бил обозначен, но такова изискване не съществува в описаната
по-горе Наредба, поради което съдът приема, че процедурата не е била нарушена.
Поради изложеното съдът намира, че не са налице
основания за отмяна на издадения електронен фиш, тъй като същия е издаден в
съответствие с материалния и процесуален закон, поради което следва да бъде
потвърден.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Силистренския Районен съд,
Р Е Ш И :
Потвърждава Електронен фиш за налагане на глоба Серия
К №2366063 на ОД на МВР Силистра.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен
съд Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.
Районен
съдия: