Решение по дело №62/2019 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 май 2019 г. (в сила от 18 октомври 2019 г.)
Съдия: Стоян Иванов Стоянов
Дело: 20193420200062
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 118

 

гр. Силистра, 23.05.2019 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Силистренски  районен  съд,  наказателна колегия, в публично заседание на двадесет и седми март през  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОЯН  СТОЯНОВ

 

при секретаря С. П., като разгледа докладваното от районния съдия административно-наказателно дело №62 по описа на съда за две хиляди и деветнадесета година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Жалбоподателя, Г. В. Д. с ЕГН:**********, моли съда да отмени Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 2366063 на ОД на МВР С. Твърди, че при издаването му са допуснати процесуални нарушения, тъй като контролирания участък не е бил обозначен, както и, че съдържанието на издадения елекронен фиш не съдържа всички реквизити на Наказателно постановление, на което е приравнен.

Наказващия орган счита, че закона е правилно приложен моли Електронния фиш да бъде потвърден.

 

Силистренски районен съд, като прецени доводите на страните и провери данните по делото, при за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално допустима.

 

         На жалбоподателя  е била наложена глоба с електронен фиш за превишение на максимално допустимата скорост по време на движение.  Нарушението е било установено с автоматизирано техническо средство. С него е била регистрирана скорост от 69 километра в час при максимално допустима 50 километра в час. Тъй като това се случило в  населено място, то е наложено наказание по чл.182, ал.1,т.2 от ЗДвП.

В настоящия случай се установи, че електронният фиш е издаден за нарушение, установено  и заснето с автоматизирано техническо средство (мобилна система за видеоконтрол)  АТСС ТFR1-M с идентификационен № 643. Според § 6, т. 65 от ДР на ЗДП автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Прегледът на приложимите разпоредби на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, а именно чл. 7 - чл. 12 на Раздел ІІІ установява, че определящо за характеристиката „автоматизирано техническо средство", осъществяващо „автоматизиран контрол" не е дали устройството е стационарно позиционирано, а режимът, при който работи това устройство – дали е автоматизиран, т.е. без намеса от страна на контролния орган. Наред със стационарните автоматизирани технически средства или системи, които са прикрепени към земята (чл. 12 от Наредбата), този режим се изпълнява и от мобилно устройство. Съгласно ал. 1 на чл. 9 от наредбата, устройството може да се намира в служебен автомобил или мотоциклет, който контролният орган „позиционира" или самото устройство може да бъде „временно" разположено на участък от пътя. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата са посочени действията, които служителят следва да извърши за осъществяване на автоматизираното заснемане – включване на автоматизираното техническо средство или система и извършване на необходимите първоначални настройки за „започване на автоматизирания контрол“ и поставяне „начало на работния процес". Извод за провеждане на заснемането без участие на контролния орган се налага и от текста на чл. 9, ал. 3 от наредбата, който предоставя правомощие на служителя „по време на измерване на скоростта от мобилно АТСС" да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване на правилата за движение. Разпоредбата на ал. 4 на чл. 9 от Наредбата урежда приключването на провеждания контрол указвайки, че „служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл. 10“.Следователно електронен фиш по реда на чл. 189, ал. 4 от ЗДП може да бъде издаден и в случаите, когато нарушението е установено от мобилно автоматизирано техническо средство при спазване на изискванията на посочената наредба.

Превишаването на скоростта е установено с мобилна система за видеоконтрол, която е от одобрен тип и преминала последваща метрологична проверка. Видно от приложения снимков материал, режимът на излъчване на радара е бил непрекъснат, което изключва намесата на служителите в работата на системата и тя действа автоматизирано.

Електронният фиш е издаден по одобрения от МВР образец и съдържа всички необходими реквизити съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДП. Съдържанието на ЕФ позволява жалбоподателят да разбере в какво нарушение е обвинен, защото съдържа дата и място на нарушението, данни за автомобила, с който е извършено, данни за автоматизираното техническо средство, с което е заснето, разрешената скорост, превишената скорост, размера на превишението, данни за собственика на МПС, на който е издаден и основанието и размера на наказанието.

Към материалите по делото е приложен снимков материал от заснетия с мобилната система за видеоконтрол клип, на който се вижда регистрационния номер и марката на автомобила, ограничението на скоростта и скоростта на движение на автомобила, датата, часа и мястото на регистриране и заснемане на нарушението, както и посоката и режима на излъчване на радара.

От събраните доказателства по делото по несъмнен начин се доказва, че жалбоподателя е извършил нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДП, превишавайки разрешената в населено място скорост от 50 км/ч с 19 км/ч., за което законосъобразно е наказан с предвиденото в чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДП административно наказание – глоба в размер на 50 лева.

Липсата на реквизити, присъщи на Наказателното постановление в ЕФ не води до неговата незаконосъобразност, тъй като Закона го приравнява на такова постановление само по правните последици, а не изисква от него същото съдържание. Действително няма данни пътния участък, подлежащ на контрол да е бил обозначен, но такова изискване не съществува в описаната по-горе Наредба, поради което съдът приема, че процедурата не е била нарушена.

Поради изложеното съдът намира, че не са налице основания за отмяна на издадения електронен фиш, тъй като същия е издаден в съответствие с материалния и процесуален закон, поради което следва да бъде потвърден.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Силистренския Районен съд,

 

Р Е Ш И :

 

Потвърждава Електронен фиш за налагане на глоба Серия К №2366063  на ОД на МВР Силистра.

 

Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд Силистра в четиринадесет дневен срок от съобщението.

 

 

                                                            Районен съдия: