РЕШЕНИЕ
№ 377
гр. К., 13.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – К., І-ВИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти септември през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Асима К. Вангелова-Петрова
при участието на секретаря Цветана Т. Димитрова
като разгледа докладваното от Асима К. Вангелова-Петрова Гражданско дело
№ 20245320101957 по описа за 2024 година
Производството е по обективно съединени искове с правно основание
чл. 357, ал. 1 от КТ във вр. с чл. 128 от КТ във вр. с чл. 224, ал. 1 от КТ, във вр.
с чл. 222, ал. 3 от КТ и чл. 86 от ЗЗД.
Ищецът - Л. Н. Г. твърди, че със Заповед № РД-11-400/15.06.2023г. на
Ръководителя на Основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ - гр. К. й било
прекратено трудовото правоотношение, считано от 16.06.2023г., възникнало
по силата на Трудов договор № 337/11.09.2012г., за длъжността *** в група за
целодневна организация на учебния ден V-VII клас, Код по НКП: 23305020.
Основанието за прекратяване е „поради придобито право на пенсия“. Със
заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение били определени
обезщетения, които следва да й се изплатят, както следва: по чл. 222, ал. 3 от
КТ - 11 брутни работни заплати и по чл. 224, ал. 1 от КТ - за неизползван
платен годишен отпуск в размер на 28 дни. Обезщетенията й били изплатени
на 04.07.2023г. с превод по банкова сметка в „ПИБ“ АД.
Съгласно Допълнително споразумение № РД-11-159-350-2/07.09.2021г.
към трудовия й договор № 337/11.09.2012г., основното й месечно трудово
възнаграждение било в размер на 1559.00 лв., като й било определено
допълнително възнаграждение за продължителна работа 37% в размер на
576.83 лв. С Анекс № Д01-192/10.08.2023г. към Колективен трудов договор за
системата на предучилищното и училищното образование Д 01-
269/06.12.2022г., сключен между Министерството на образованието и науката,
Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България,
Сдружението на директорите в средното образование в Република България,
Синдиката на българските учители към Конфедерацията на независимите
синдикати в България, Синдикат „Образование“ към Конфедерацията на труда
1
„Подкрепа“ и Независимия учителски синдикат към Конфедерацията на
независимите синдикати в България, е изменен чл. 27 от КТД, като с ал. 1, т. 2,
б. „б“ било предвидено, че за системата на предучилищното и училищното
образование се определят минимални основни работни заплати, считано от
01.01.2023г., като размерът за *** е 1763 лв. Съгласно разпоредбата на ал. 3, т.
2 - индивидуалните основни работни заплати на педагогическите
специалисти, които към момента на увеличението са в диапазона между
старите и новите минимални работни заплати или са по-високи от тях, се
увеличават с не по-малко от 15%. С оглед изменението на чл. 27 от КТД за
системата на предучилищното и училищното образование Д 01-
269/06.12.2022г., считано от 01.01.2023г. основното й месечно трудово
възнаграждение се увеличава с 233.85 лв., която сума представлява 15% от
индивидуалната й основна работна заплата към момента на увеличението. За
периода от 01.01.2023г. до датата на прекратяване на трудовото й
правоотношение на 16.06.2023г., общият размер на увеличението на основната
й заплата е 1286.18 лв. Изменението на основната работна заплата с
увеличаването й със сумата от 233.85 лв. намира, че следва да намери
отражение и при определяне на размера на обезщетенията при прекратяване
на трудовото й правоотношение, като обезщетението по чл. 224, ал. 1 от КТ -
за неползван платен годишен отпуск в размер на 28 дни, следва да се увеличи
с 233.85 лв., а обезщетението по чл. 222, ал. 3 от КТ - 11 брутни работни
заплати, следва да се увеличи общо със сумата от 2572.35 лв., или общата
сума на увеличения размер на обезщетенията е 2806.20 лв.
Посочените суми работодателят следвало да й заплати, считано от
датата на влизане в сила на Анекса за изменение на КТД – 10.08.2023г. Тъй
като такова плащане не постъпило, многократно отправяла искане до
ответника да преизчисли трудовите й възнаграждения от 01.01.2023г. до
датата на прекратяване на трудовия й договор, съответно да преизчисли и
обезщетенията по чл. 224, ал. 1 и чл. 222, ал. 3 от КТ, както и да й изплати
дължимите суми вследствие на увеличението на работната заплата, но й било
отказано с мотив, че трудовото й правоотношение е прекратено и същите не се
дължат.
Подала две жалби до Министъра на образованието и науката - на
26.10.2023г. (с вх. № 94-6215/27.10.2023г.) и от 23.01.2024г., но и до момента
нямала отговор по тях. По нейно запитване получила и становище от
председателя на Синдиката на българските учители относно прилагането на
Анекс № Д01-192/10.08.2023г. към Колективен трудов договор за системата на
предучилищното и училищното образование Д 01-269/06.12.2022 г., в което
изрично се посочвало, че съгласно чл. 54 от КТ, Колективният трудов договор,
а това се отнасяло и до анексите към него, влиза в сила от деня на
сключването му, „доколкото в него не е уговорено друго“, като в конкретния
случай е „уговорено друго“, а именно - началото на действието на анекса е от
01.01.2023г., което е съобразено с нормата на чл. 14 от Закона за нормативните
актове, съгласно която „Обратна сила на нормативен акт може да се даде само
по изключение и то с изрична разпоредба“, каквато е чл. 27, ал. 1 от КТД Д 01-
269/06.12.2022г. в изменението й с Анекс № Д01-192/10.08.2023г. Това
обратно действие е уредено и в публикуваната в ДВ бр. 75/2023г. Наредба за
изменение и допълнение на Наредба № 4/2017г. за нормиране и заплащане на
труда, в която изрично е записано, че наредбата влиза в сила от деня на
обнародването й в „Държавен вестник“, с изключение на § 2, отнасящ се до
увеличението на работните заплати, който влиза в сила от 01.01.2023 г. (§3).
2
Тъй като и до момента не й било изплатено дължимото увеличение на
работната й заплата за периода от 01.01.2023г. до 16.06.2023г., както и
увеличения размер на обезщетенията по чл. 224, ал. 1 и чл. 222, ал. 3 от КТ в
резултат на увеличения размер на работната й заплата, за мотивира правен
интерес от предявяване на настоящия иск. Общият размер на посочените
задължения бил 4092.38 лв. Считано от 10.08.2023г. до момента ответникът й
дължал и лихва за забава на плащането на горната сума в размер на 698.40 лв.
МОЛИ съда, да постанови решение, с което да осъди ответника да
заплати на ищцата сумата от 4790.78 лв., от която: главница - 4092.38 лв. и
лихва за забава върху главницата за периода от 01.01.2023г. до 16.06.2023г. в
размер но 698.40 лв., както и законната лихва върху сумата от 4092.38 лв.,
считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане.
Претендира за направените по делото разноски. Посочва, че плащането на
присъдените суми може да се извърши по открита на нейно име банкова
сметка в „ПИБ“ АД с IBAN: *****.
В ХОДА на делото е допуснато изменение на иска по реда на чл. 214 от
ГПК, както следва:
- 1201.83 лв. - общ размер на увеличението на основната заплата за
периода от 01.01.2023г. до датата на прекратяване на трудовото
правоотношение -16.06.2023г.;
- 205.08 лв. - лихва за забава върху общия размер на увеличението на
основната заплата за периода от 01.01.2023г. до 16.06.2023г., считано от
10.08.2023г. до датата на подаване на исковата молба - 06.11.2024г.;
- 4281.26 лв. - общ размер на увеличението на обезщетенията по чл. 224,
ал. 1 от КТ и чл. 222, ал. 3 от КТ вследствие на увеличаване на основното
трудово възнаграждение, съответно на брутното трудово възнаграждение, от
които - за обезщетението по чл. 224, ал. 1 от КТ - 705.71 лв. и за
обезщетението по чл. 222, ал. 3 от КТ - 3575.55 лв.;
- 730.63 лв. - лихва за забава върху общия размер на увеличението на
обезщетенията по чл. 224, ал. 1 от КТ и чл. 222, ал. 3 от КТ, считано от
10.08.2023г. до датата на подаване на исковата молба - 06.11.2024г., от които -
върху увеличението на обезщетението по чл. 224, ал. 1 от КТ -120.44 лв. и
върху увеличението на обезщетението по чл. 222, ал. 3 от КТ-610.19 лв.
Общ размер на претендираната сума - 6418.80 лв., от които - главница -
5483.09 лв. и лихва за забава - 935.71 лв.
ОТВЕТНИКЪТ оспорва предявените искове по основание и размер и
моли същите да бъдат отхвърлени изцяло като неоснователни и недоказани.
Моли в тази връзка да бъдат присъдени направените по делото разноски.
Намира за безспорно, че ищцата е била служител на училището и
трудовото й правоотношение прекратено със Заповед № РД-11-400/
15.06.2023г., считано от 16.06.2023г. При прекратяването на договора с
ищцата, на нея били изплатени всички дължими суми.
Колкото до искането на ищецът за актуализиране и заплащане на
работна заплата съгласно Анекс към КТД в средното образование от
10.08.202г., то тези претенции намира за напълно неоснователни. Към датата
на 10.08.2023г. право на увеличение на заплатата имат лицата, които били със
статут на „Педагогически специалисти“ и са „заети“ в образованието. Това
било записано в алинея 2 на чл. 27 от КТД, променен с анекса. Очевидно било,
3
че ищецът не е в този кръг лица на „заети“ към датата 10.08.2023г. и поради
това не може да се ползва от извършеното увеличение. Той нямал и
качеството на педагогически специалист по смисъла на ЗПУО, тъй като това
качество съществува само при действащо валидно трудово правоотношение, а
такова липсва за ищцата към датата на сключването на анекса. Така, че по
смисъла на записа в чл. 27 от КТД, ищецът няма характер на правоимащ, тъй
като не е педагогически специалист и не е зает към момента на анекса.
Наличието на валидно индивидуално трудово правоотношение към
10.08.2023г. била абсолютна предпоставка за практическото реализиране на
посоченото в анекса увеличение. Лицата, за които анекса важи, трябва да са
били действително заети в образователната институция, те да са били в
трудови правоотношения с нея. Качеството на служител се определя
единствено от разпоредбите на Кодекса на труда при наличието на трудово
правоотношение. Следователно, ако трудовият договор на работника или
служителя е прекратен, независимо от основанието, то той не попада в кръга
лица, определен в нормативната уредба както и КТД, съответно в Анекса към
него.
Втора предпоставка е лицето към 10.08.2023г. да е обхванато от
действието на КТД, т.е. да е синдикален член. В дадения случай счита, че няма
основание да се приема, че лицето е обхванато от действието на КТД като
синдикално членство. Оспорва качеството на синдикален член на ищцата,
доколкото устава на СБУ допуска членуване в общински структури, само
докато в училище няма изградена структура на синдиката. При наличието на
такава няма възможност съгласно чл. 8 и 15 от Устава на СБУ на наличие на
членство в друга структура на синдиката. Поради това представя служебна
бележка с изх. № СП-117 от 05.12.2024г. от ОКС на СБУ, гр. К., от което било
видно, че ищцата не членува в синдикалните организации към училището.
Съгласно новия текст на чл. 27, ал. 2 от КТД за системата на
предучилищното и училищно образование, приет с Анекса от 10.08.2023г.,
било предвидено увеличение, считано от 01.01.2023г. на индивидуалните
работни заплати на заетите в системата на предучилищното и училищно
образование педагогически специалисти и непедагогически персонал и
съответните разходи за осигурителните им вноски. Именно към тази дата се
определя и кръгът от лицата, за които се прилагат договореностите в Анекса,
т.е. за всички, които към 10.08.2023г. са притежавали това качество
„Работници и служители“. Посочената в Анекса дата 01.01.2023г. не
представлявала дата на влизане в сила на договорните клаузи, а това бил
началният момент, от който се увеличават работните заплати на лицата, които
притежават качеството работници и служители - синдикални членове към
момента на постигане на договореността -10.08.2023г., т.е. основанието за
увеличение на работната заплата възниква на 10.08.2023г. Предвиденият
минимален размер на основната заплата за системата на предучилищното и
училищното образование съгласно чл. 27, ал. 1 от Анекса се определя, считано
от 01.01.2023г., единствено за тази категория лица, които притежават
качеството педагогически специалист.
Аналогично било и предвиденото в § 3 от Заключителната разпоредба на
Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 4 от 2017г. за нормиране
и заплащане на труда (обн. ДВ, бр.75 от 01.09.2023г.), където било
предвидено, че минималните размери на основните месечни работни заплати
на педагогическите специалисти влизат в сила от 1 януари 2023г., но тази
4
разпоредба касае само тези лица, които имат качеството педагогически
специалист към момента на приемане на нормативния акт.
С оглед изложеното намира, че не съществува правна възможност за
лицата с прекратени трудови правоотношения до момента на определяне и
договаряне на новите работни заплати да получат разликата от увеличението
на индивидуалните работни заплати за минал период от време. Предвиденото
увеличение се извършва от работодателя единствено и само на работници и
служители, които имат действащи трудови договори към момента на
увеличение на работните заплати, като правното основание за това е
предвидено в чл. 118, ал. 3 от Кодекса на труда.
Със закона за Държавния бюджет на България за 2023г. за функция
„Образование“ били разчетени средства за увеличение на възнагражденията и
свързаните с тях плащания на педагогическите специалисти от 01.01.2023г. с
15%, както и на работните заплати на непедагогическия персонал, които били
обвързани с минималната работна заплата за страната от 01.01.2023г. В
рамките на разчетените средства и утвърдените бюджети на институциите за
2023г. и при спазване на трудовото законодателство, работодателите следвало
да осигурят увеличение на работните заплати на персонала.
Съгласно новия текст на чл. 27, ал.1 от КТД в образованието, приет с
анекс на 10.08.2023г. било предвидено увеличение, считано от 01.01.2023г. на
индивидуалните работни заплати на заетите в системата на предучилищното и
училищното образование специалисти и непедагогическия персонал и
съответните разходи за осигурителните им вноски именно към тази дата -
10.08.2023г. се определя кръга на лицата, за които се прилагат
договореностите в анекса - т.е. за всички, които към 10.08.2023г. са
притежавали качеството „Работници и служители“ в тази система. Качеството
„Работник и служител“, съответно и педагогически специалисти се
определяло единствено от разпоредбите на Кодекса на труда при наличието на
трудово правоотношение. С други думи, ако трудовият договор на работника
или служителя е прекратен независимо от основанието, то той не попада в
кръга лица, определени в нормативната уредба, както на КТД, така и в анекса
към него. В тази връзка посочената в анекса дата - 01.01.2023г. не
представлява дата на влизане в сила на договорните клаузи, а началния
момент, от които се увеличават работните заплати на лицата, които
притежават качеството на работници и служители към момента на
постигането на договореността - 10.08.2023г., т.е. основанието за увеличени на
заплатата възниква на 10.08.2023г. с подписването на анекса на 10.08.2023г.
към КТД - поради което към тази дата следва да бъде очертан кръга на
правоимащите лица. Предвиденият минимален размер на основната заплата за
системата на предучилищното и училищното образование, съгласно чл. 27,
ал.1 от Анекса се определя, считано от 01.01.2023г. единствено за тази
категория лица, които притежават качество педагогически специалисти.
Аналогично било и предвиденото в Параграф 3 от ЗР на Наредба № 4 на МОН
за нормиране и заплащане на труда, където било предвидено, че минималните
размери на основаните месечни заплати на педагогическите специалисти
влиза в сила от 01.01.2023г., но тази разпоредба касае само тези лица, които
имат качеството педагогически специалисти към момента на приемането на
изменението на нормативния акт.
Неправилно в този смисъл, би било заключението, че със ЗДБ за 2023г.,
законодателят е предвидил увеличение на работните заплати на
5
педагогическия персонал и то с определен процент и то със задна дата. Такава
разпоредба в ЗДБ за 2023г. не съществува и не би могла, защото в този закон не
се предвиждат конкретни увеличения на заплати. На следващо място съгласно
§ 2 от НИД на Наредба 4 на МОН за нормиране и заплащане на труда,
законодателят единствено е приел нови минимални размери на основаните
заплати на педагогическия персонал, считано от 01.01.2023г., които се
предвиждат за всички педагогически специалисти, независимо от тяхното
членство или не в синдикални организации. Текста на чл. 27, ал.2 от Анекса от
10.08.2023г. предвижда осигурените средства от държавния бюджет на
България за 2023 година в размер на 524 милиона лева да се изразходват
единствено и само за увеличение, считано от 01.01.2023г. на индивидуалните
работни заплати на заетите в системата на предучилищното и училищното
образование педагогически специалисти и непедагогически персонал и
съответните разходи за осигурителните им вноски за сметка на работодателя.
Т.е. осигурените средства следва да бъдат използвани единствено и само за
увеличение на индивидуалните работни заплати на заетите в системата
специалисти, което означава, че към датата на подписания анекс, съответният
работник или служител да има подписано индивидуален трудов договор с
работодателя, да е заето лице в системата на предучилищното и училищното
образование, а ищецът не е бил такъв, и поради липса на валидно
съществуващо трудово правоотношение.
Твърди, че Кодексът на труда точно и ясно посочва момента в който
влиза в сила и действа КТД. Текстът на чл. 54, ал.1 от КТ регламентира, че
КТД влиза в сила от деня на сключването му, доколкото в него не е уговорено
друго. Правилото е, че клаузите на КТД действат занапред, за в бъдеще, но
страните по договора могат да уговорят друго. Под „друго“, законът има
предвид друг момент или дата, различна от датата на
сключването/подписването му, от която ще влезе в сила. В случая не става
дума „обратно действие“ на анекса към КТД, началния момент, от който се
увеличават заплатите на лицата, притежаващи качеството на работници и
служители към момента на постигането на договореността - 10.08.2023г., т.е.
основанието за увеличението на заплатите възниква на 10.08.2023г. с
подписването на анекса към КТД, поради което към тази дата следва да бъде
очертан кръга на правоимащите лица.
От събраните по делото доказателства съдът намира за установено от
фактическа страна следното:
Видно от Заповед № РД-11-400/15.06.2023г. на Ръководителя на Основно
училище „Св. Св. Кирил и Методий“ - гр. К., на ищцата - Л. Н. Г., на
основание чл. 328, ал. 1, т. 10 от КТ е прекратено трудовото правоотношение,
считано от 16.06.2023г., заемаща длъжността „*** в група за целодневна
организация на учебния ден V-VII клас“, Код по НКП: 23305020, поради
придобито право на пенсия. Със заповедта е разпоредено да й се изплатят
обезщетения по чл. 222, ал. 3 от КТ - 11 брутни работни заплати и по чл. 224,
ал. 1 от КТ - за неизползван платен годишен отпуск в размер на 28 дни.
Не се спори, че определените й обезщетенията са изплатени на
04.07.2023г. с превод по банкова сметка в „ПИБ“ АД, което се установява от
представения Отчет по сметка.
Видно от представеното Допълнително споразумение № РД-11-159-350-
2/07.09.2021г. към трудовия й договор № 337/11.09.2012г., основното месечно
6
трудово възнаграждение на ищцата възлиза в размер на 1559.00 лв. От
документа става ясно, че й е определено допълнително възнаграждение за
продължителна работа в размер на 37%, възлизащо на 576.83 лв.
Видно от представеното копие на Анекс № Д01-192/10.08.2023г. към
Колективен трудов договор за системата на предучилищното и училищното
образование Д 01-269/06.12.2022г., сключен между Министерството на
образованието и науката, Съюза на ръководителите в системата на народната
просвета в България, Сдружението на директорите в средното образование в
Република България, Синдиката на българските учители към Конфедерацията
на независимите синдикати в България, Синдикат „Образование“ към
Конфедерацията на труда „Подкрепа“ и Независимия учителски синдикат към
Конфедерацията на независимите синдикати в България, е изменен чл. 27 от
КТД, като с ал. 1, т. 2, б. „б“ е предвидено, че за системата на предучилищното
и училищното образование се определят минимални основни работни заплати,
считано от 01.01.2023г., като размерът за *** е 1763 лв. Съгласно разпоредбата
на ал. 3, т. 2 - индивидуалните основни работни заплати на педагогическите
специалисти, които към момента на увеличението са в диапазона между
старите и новите минимални работни заплати или са по-високи от тях, се
увеличават с не по-малко от 15%.
Представени са копия от депозираните жалби от ищцата, описани в
исковата молба. Представено е копие от Становище на Синдикат на
българските учители. Мнението на синдиката на българските учители е, че
увеличението на работните заплати трябва да бъде за всички членове на
синдикалната организация, страни по КТД, които са били в трудови
правоотношения към 01.01.2023г. Това, че някой лица към момента на
подписване на Анекса вече не са били в трудово правоотношение с
образователната институция не е пречка със заповед, съгласно чл. 118 от ТК
да се увеличи заплатата за минал период, Още повече, в Националния
счетоводен стандарт са предвидени като вид плащане „Доход след напускане“.
Видно от представената Служебна бележка изх. № СП-117 от
05.12.2024г. от ОКС на СБУ, община К. и община Сопот, Л. Н. Г., учител в ОУ
„Св. Св. Кирил и Методий“ - К. е член на Синдикат на българските учители и
ползва всички договорености в националния колективен трудов договор за
системата на предучилищното и училищното образование и КТД.
Видно от представените Служебни бележки с изх. № СП-119 от
09.01.2025г. и изх. № СП-120 от 13.02.2025г., двете на ОКС на СБУ, община К.
и община Сопот, Л. Н. Г., учител в ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ - К. е член
на Синдиката на българските учители и член на Контролно-ревизионна
комисия към ОбщКС на СБУ – К. и Сопот, избрана на 8-ма отчетно-изборна
конференция на 05.04.2023г. и ползва всички договорености в националния
колективен трудов договор за системата на предучилищното и училищното
образование и КТ.
Видно от представените Служебна бележка от 13.03.2025г. от
Председателя на СБУ към ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – К., Л. Н. Г. е била
председател на СБУ към ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – К. за периода от
30.09.2013г. до 08.06.2022г.
По делото е изслушано основно и допълнително заключение на вещото
лице Р. М. по назначена съдебно-счетоводна експертиза, което не се оспори от
страните. Съгласно заключенията на вещото лице, месечното основно трудово
7
възнаграждение на ищцата в периода от 01.01.2023г. до 16.06.2023г. е в размер
на 1839.00 лв. Брутното трудово възнаграждение за периода от 01.01.2023г. до
16.06.2023г. е в общ размер на 16214.27 лв. и сума за получаване в общ размер
на 12716.33 лв., както следва:
- месец януари 2023г. – БТВ в размер на 3517.53 лв. и сума за получаване
2863.94 лв.;
- месец февруари 2023г. - БТВ в размер на 2820.25 лв. и сума за
получаване 2188.45 лв.;
- месец март 2023г. - БТВ в размер на 2840.27 лв. и сума за получаване
2203.99 лв.;
- месец април 2023г. - БТВ в размер на 2866.17 лв. и сума за получаване
2224.08 лв.;
- месец май 2023г. - БТВ в размер на 2768.61 лв. и сума за получаване
2148.38 лв.;
- месец юни 2023 г. – БТВ в размер на 1401.44 лв. и сума за получаване
1087.49 лв.
Увеличението на основното трудово възнаграждение на ищцата в
периода от 01.01.2023г. до 16.06.2023г., съгласно изменението на чл. 27, ал. 1,
т. 2, б. „б“ и ал. 3, т. 2, извършено с Анекс № Д01-192/10.08.2023г. към
Колективен трудов договор за системата на предучилищното и училищното
образование Д01 -269/06.12.2022г. е в размер на 233.85 лв.
Основното месечно възнаграждение би било в размер на 2072.85 лв.
Брутното трудово възнаграждение с увеличено основно трудово
възнаграждение за периода от 01.01.2023г. до 16.06.2023г. е в общ размер на
17763.21 лв. и сума за получаване в общ размер на 13918.16 лв., по месечно
отразено в Таблица 14.
Брутното трудово възнаграждение, на база за определяне на
обезщетенията по чл. 224, ал. 1 и чл. 222, ал. 3 от КТ е в размер на 2911.26 лв.
Обезщетението по чл. 222, ал. 3 от КТ - 11 брутни работни заплати е в
брутен размер на 32023.86 лв. и сума за получаване 32023.86 лв.
Обезщетението по чл. 224, ал. 1 от КТ за неизползван платен годишен
отпуск за 28 дни е в брутен размер на 4075.68 лв. и сума за получаване 3668.11
лв.
Лихвата за забава върху сумите за получаване на увеличението на
обезщетенията по чл. 224, ал. 1 и чл. 222, ал. 3 от КТ за периода от 10.08.2023
г. до дата на подаване на исковата молба - 06.11.2024г. е в общ размер на
6091.13 лв., както следва:
- Лихвата за забава върху сумата за получаване на увеличението на
обезщетението по чл. 222, ал. 3 от КТ - 5465.14 лв.
- Лихвата за забава върху сумата за получаване на увеличението на
обезщетението по чл. 224, ал. 1 от КТ - 625.99 лв.
Лихвата за забава върху общия размер на сумата за получаване 1201.83
лв. след увеличението на основното трудово възнаграждение за периода от
01.01.2023г. до 16.06.2023г., считано от 10.08.2023г. до датата на подаване на
исковата молба – 06.11.2024г. е 205.08 лева по периода, както следва:
8
- месец януари 2023г. – разлика сума за получаване 198.93 лева и лихва
от 33.95 лева;
- месец февруари 2023г. – разлика сума за получаване 208.67 лева и
лихва от 35.61 лева;
- месец март 2023г. – разлика сума за получаване 256.38 лева и лихва от
43.74 лева;
- месец април 2023г. – разлика сума за получаване 189.11 лева и лихва от
32.26 лева;
- месец май 2023г. – разлика сума за получаване 220.41 лева и лихва от
37.62 лева;
- месец юни 2023г. – разлика сума за получаване 128.33 лева и лихва от
21.90 лева.
Начислено е обезщетение по чл. 222, ал. 3 от КТ - 11 брутен работни
заплати в размер на 28448.31 лв. Сума за получаване за обезщетение по чл.
222, ал. 3 от КТ в размер на 28448.31 лв.
Начислено е обезщетение по чл. 224, ал.1 за неизползван платен
годишен отпуск за 28 дни в размер на 3291.55 лв. Сума за получаване за
обезщетение по чл. 224, ал.1 от КТ в размер на 2962.40 лв.
Брутното трудово възнаграждение, база за определяне на обезщетенията
по чл. 224, ал. 1 и чл. 222, ал. 3 от КТ е в размер на 2911.26 лв.
Съгласно Заповед № РД-11- 400 от 15.06.2023г. се дължат обезщетение
по чл. 222 ал. 3 от КТ - 11 брутен работни заплати и обезщетение по чл. 224 ал.
1 за неизползван платен годишен отпуск за 28 дни. Изчисленото от ССЕ
обезщетение по чл. 222 ал. 3 от КТ - 11 брутни работни заплати е в брутен
размер на 32023.86 лв. и сума за получаване 32023.86 лв.
Изчисленото от ССЕ обезщетение по чл. 224 ал. 1 за неизползван платен
годишен отпуск за 28 дни е в брутен размер на 4075.68 лв., и сума за
получаване 3668.11 лв.
Разликата между сумата за получаване, изчислена от ССЕ и получената
сума за обезщетение по чл. 222, ал.З от КТ - 11 брутни работни заплати е в
размер на 3575.55 лв.
Разликата между сумата за получаване, изчислена от ССЕ и получената
сума за обезщетение по чл. 224, ал.1 от КТ за 28 дни неизползван платен
годишен отпуск е в размер на 705.71 лв.
Лихвата за забава върху сумите за получаване на увеличението на
обезщетенията по чл. 224, ал. 1 и чл. 222, ал. 3 от КТ за периода от 10.08.2023г.
до дата на подаване на исковата молба - 06.11.2024г. е в общ размер на 730.63
лв., както следва:
- Лихвата за забава върху сумата за получаване на увеличението на
обезщетението по чл. 222, ал. 3 от КТ-610.19 лв.
- Лихвата за забава върху сумата за получаване на увеличението на
обезщетението по чл. 224, ал. 1 от КТ - 120.44 лв.
Други доказателства от значение по делото не са представени.
Въз основа на така установената и възприета фактическа обстановка,
съдът прави следните изводи от правна страна:
9
Исковете са предявени от надлежно процесуално легитимирана страна и
при наличието на правен интерес, поради което са процесуално допустими.
Разгледани по същество са основателни. Съображенията за това са следните:
Не е спорно между страните и се установява от представените писмени
доказателства, че през процесния период 01.01.2023г. – 15.06.2023г. -
включително, ищцата е работила по трудово правоотношение при ответника
на длъжност „*** в група за целодневна организация на учебния ден V-VII
клас“, като считано от 16.07.2023г. на основание чл. 328, ал.1, т. 10 от КТ
трудовото правоотношение е прекратено, поради придобито право на пенсия.
От представените писмени доказателства, съдът приема, че ищцата е
била член на синдикалната организация към ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ –
К. за периода от 30.09.2013г. до 08.06.2022г., а след това и към момента е член
на Синдиката на българските учители и член на Контролно-ревизионна
комисия към ОбщКС на СБУ – К. и Сопот.
Спорен между страните е въпросът за приложимостта на Анекс № Д01-
192 от 10.08.2023г. към Колективния трудов договор за системата на
предучилищното и училищното образование Д01-269 от 6.12.2022г. и на
разпоредбата на § 2 от НИД на Наредба № 4/2017г., обн. в ДВ бр.
75С01.09.2023г., към трудовите правоотношения в системата на
предучилищното и училищното образование, които са били прекратени към
момента на подписването му.
Анекс № Д01-192 от 10.08.2023 г. към Колективния трудов договор за
системата на предучилищното и училищното образование Д01-269 от
06.12.2022 г. е сключен на основание чл. 56 от КТ на 10.08.2023г. между
Министерството на образованието и науката – от една страна, Съюза на
ръководителите в системата на народната просвета в България, Сдружението
на директорите в средното образование в Република – от друга и Синдиката на
българските учители към Конфедерацията на независимите синдикати в
България, Синдикат „Образование“ към Конфедерацията на труда „Подкрепа“,
Независимия учителски синдикат към Конфедерацията на независимите
синдикати в България - от трета.
С т. 1 от него се изменя чл. 27 от Колективен трудов договор № Д01-269
от 06.12.2022г. в системата на предучилищното и училищното образование,
като се определят по-високи по размер минимални работни заплати в
системата на предучилищното и училищното образование, считано от
01.01.2023г., като за длъжността, заемана от ищцата – „***“ възнаграждението
е 1763. 00 лв.
С § 2 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 4 от 2017г. за
нормиране и заплащане на труда, обнародвана в ДВ, бр. 75 от 2023г. е
изменено приложение № 3 към чл. 16, ал. 1, като са увеличени минимални
размери на основните месечни работни заплати на педагогическите
специалисти, като за длъжността „***“ от 1533. 00 лв. на 1763. 00 лв. С § 3 от
ЗР на НИД на Наредба № 4/2017г. е предвидено обратно действие на §2,
считано от 01.01.2023г.
Съгласно чл. 57, ал. 1 от КТ, колективният трудов договор има действие
спрямо работниците и служителите, които са членове на синдикалната
организация - страна по договора. От представените доказателства се
установява, че Л. Н. Г. е била член на СБУ към ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“
- К. за периода от 30.09.2013г. до 08.06.2022г. Следващите служебни бележки
10
удостоверяват обстоятелството, че същата член на Синдиката на българските
учители и член на Контролно-ревизионна комисия към ОбщКС на СБУ – К. и
Сопот, избрана на 05.04.2023г. За да се прилага по отношение на ищцата и да
породи действие по отношение на нея това изменение, тя трябва или да бъде
синдикален член на сключилата го синдикална организация - в случая
Синдикат на българските учители, или на основание чл. 57, ал. 2 от КТ да се е
присъединила към него към момента на сключването му. Безспорно се
установява от приетите по делото като доказателства два броя служебни
бележки, издадени от ИК на СБУ в Община К., че Л. Н. Г. била член на
синдикалната организация както към 01.01.2023г. и продължава да бъде
синдикален член на същата организация и след пенсионирането си. Съгласно
чл. 8, ал. 1 от Устава на Синдиката на българските учители член на синдиката
може да бъде всеки работещ, пенсионер или безработен от образователната
система, който приема Платформата на Устава, не членува в други синдикални
организации и движения, които накърняват единството и достойнството на
СБУ и плаща редовно членския си внос, поради което не може да се приеме,
че с факта на пенсионирането на автоматично е било прекратено и
синдикалното й членство. Тъй като тя е била синдикален член към момента на
сключване на Анекс № Д01-192/10.08.2023г. към колективния трудов договор,
неговите разпоредби имат обвързващо действие и спрямо ищцата. Съгласно
разпоредбата на чл. 128, т. 2 от КТ, работодателят е длъжен да плаща в
установените срокове на работника или служителя уговореното трудово
възнаграждение за извършената работа. Приетото изменение на КТД с Анекс
№ Д01-192/10.08.2023 г. предвижда нов размер на основните възнаграждения,
който се прилага считано от 01.01.2023г., за работните заплати на заетите в
системата на образованието. Следователно посочените разпоредби се
прилагат по отношение на лицата, които към момента, към който нормите
влизат в сила и имат правно действие (т.е. към 01.01.2023г.), са отговаряли на
изискванията на закона – да са страни, полагали труд по трудово
правоотношение, обхванати от действието на КТД по силата на членственото
си правоотношение. Именно в тази хипотеза попада и ищцата, която към
01.01.2023 г. е работела по трудово правоотношение в системата на
образованието и е била член на Синдиката на българските учители и
независимо от пенсионирането й, считано от 16.06.2023г., е продължила да
бъде член на СБУ както към датата на приемане на Закона за държавния
бюджет за 2023 г., така и към датата на сключването на Анекс № Д01-
192/10.08.2023 г. Следва да се посочи още, че с придадената обратна сила се
предвиждат по-благоприятни последици за адресатите на тези разпоредби,
което е изцяло съобразено с изискванията на чл. 14 от ЗНА. Затова ищцата,
която е полагала труд в процесния период, има право да получи предвиденото
в Закон за държавния бюджет за 2023 г., Наредба за изменение и допълнение
на Наредба № 4 от 2017 г. за нормиране и заплащане на труда и КТД
увеличение на работната заплата.
Наред с горното с § 3 от ЗР на НИД на Наредба № 4/2017г., обнародван в
ДВ бр. 75/01.09.2023г. е предвидено, че § 2 от същия нормативен акт, влиза в
сила считано от 01.01.2023 г. Цитираната наредба е издадена на основание чл.
22, ал. 1, т. 18 и ал. 9 от ЗПУО и с нея се урежда държавният образователен
стандарт за нормиране и заплащане на труда в институциите в системата на
предучилищното и училищното образование (чл. 1). С § 2 от НИД на
Наредбата се определя увеличен размер на уреденото като стандартизирано
в чл. 22, ал. 1, т. 18 от ЗПУО, минимално трудово възнаграждение в системата
11
на предучилищното и предучилищното образование. Влизането в сила на § 2
от НИД на Наредба № 4/2017 г. представлява обратно действие на
нормативния акт по смисъла на чл. 14 от ЗНА. С него се предвиждат различни
последици – заплащането на по-високо трудово възнаграждение за труда,
положен от педагогическите специалисти в системата на училищното и
предучилищното образование преди обнародване, респективно - влизане в
сила на нормативния акт. Тези последици са приложими към всички
правоотношения, съществували в периода от влизането в сила на
разпоредбата, на която е придадено ретроактивно действие (01.01.2023г.) до
обнародването и, за времето до прекратяването им. Не правят изключение
правоотношенията, които са съществували през част от посочения период и са
били прекратени към момента на обнародване на правната норма. Това е така,
тъй като в § 3 от ЗР на НИД на Наредба № 4/2017 г. е предвидено новите
правни последици, уредени в § 2 да породят действие от момент, предхождащ
обнародването му (01.01.2023г.), а не – занапред, но и по отношение на
заварени правоотношения.
Предвид изложеното, съдът намира, че по изложените съображения,
както по силата на сключения на 10.08.2023г. анекс към КТД, така и съгласно
разпоредбата на § 2, във вр. с § 3 от НИД на Наредба № 4/2017г., размерът на
трудовото възнаграждение и размерите на обезщетенията по чл. 224 от КТ и
по чл. 222, ал. 3, във вр. с чл. 33, ал. 1, т. 2 от КТД следва да бъдат определени
по правилата на цитираните норми.
Вещото лице е установило, че разликите в размерите между получените
от ищцата нетни трудови възнаграждения за периода от 01.01.2023г. до
18.06.2023г., обезщетението по чл. 224, ал. 1 от КТ и по чл. 222, ал. 3 от КТ и
тези, изчислени съгласно правилата на анекса и § 2 от НИД на Наредба №
48/2017г., съответно лихвите за забава, които възлизат на - 1201.83 лв.
възнаграждение и лихва за забава в размер на 205.08 лева; 705.71 лева
обезщетение по чл. 224 от КТ и лихва в размер на 120.44 лева и 3575.55 лева
обезщетение по чл. 222, ал. 3 от КТ и лихва в размер на 610.19 лева. Затова
предявените искове се явяват изцяло основателни и следва да се уважат.
По отношение на разноските:
Предвид изхода от спора и на основание чл. 78, ал. 1 от КТ, в полза на
ищцата следва да се присъдят направените от нея разноски в размер на 933.00
лв. за заплатено адвокатско възнаграждение.
На основание чл. 78, ал. 6 от ГПК, ответникът следва да заплати по
сметка на КрлРС държавна такса върху уважената част от исковете в общ
размер на 256.35 лв., както и разноски за възнаграждение за вещо лице в
размер на 130.00 лв.
Мотивиран от изложеното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ОУ „СВЕТИ СВЕТИ КИРИЛ И МЕТОДИЙ“ гр. К., ул. „Васил
Караиванов“ № 4, БУЛСТАТ *********, представлявано от ръководителя инж.
Й. И. Р. ДА ЗАПЛАТИ на Л. Н. Г. от гр. К., ул. ***** с ЕГН **********, както
следва:
- на основание чл. 59, във вр. с чл. 128, т. 2 от КТ, сумата от 1201.83 лв.,
12
представяща разликата между увеличеното и изплатеното нетно трудово
възнаграждение за времето от 01.01.2023 г. до 16.06.2023г., ведно със
законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на
исковата молба – 06.11.2024г. до окончателното плащане, както и сумата от
205.08 лева, представляваща лихва за забава, изчислена върху общия размер
на увеличението на основната заплата за периода от 10.08.2023г. до датата на
подаване на исковата молба – 06.11.2024г.;
- на основание чл. 59, във вр. с чл. 224, ал. 1 от КТ, сумата от 705.71 лв.,
представляваща разликата между увеличения размер на полученото
обезщетение за неползван годишен отпуск за 28 дни, ведно със законната
лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на исковата молба –
06.11.2024г. до окончателното плащане, както и сумата от 120.44 лева,
представляваща лихва за забава, изчислена върху общия размер на
увеличението на обезщетението за периода от 10.08.2023г. до датата на
подаване на исковата молба – 06.11.2024г.;
- на основание чл. 59, във вр. с чл. 222, ал. 3 от КТ, сумата от 3575.55 лв.,
представляваща разликата между увеличения размер и полученото
обезщетение за прекратяване на трудовото правоотношение, поради
придобиване на право на пенсия, равняващо се на 11 броя брутни трудови
възнаграждения, ведно със законната лихва върху главницата, считано от
датата на предявяване на исковата молба – 06.11.2024г. до окончателното
плащане, както и сумата от 610.19 лева, представляваща лихва за забава,
изчислена върху общия размер на увеличението на обезщетението за периода
от 10.08.2023г. до датата на подаване на исковата молба – 06.11.2024г.
ОСЪЖДА, чл. 78, ал. 1 от КТ, ОУ „СВЕТИ СВЕТИ КИРИЛ И
МЕТОДИЙ“ гр. К., ул. „Васил Караиванов“ № 4, БУЛСТАТ *********,
представлявано от ръководителя инж. Й. И. Р. ДА ЗАПЛАТИ на Л. Н. Г. от гр.
К., ул. ***** с ЕГН **********, сумата от 933.00 лева, представляваща
направени по делото разноски.
ОСЪЖДА, на основание чл. 78, ал. 6 от ГПК, ОУ „СВЕТИ СВЕТИ
КИРИЛ И МЕТОДИЙ“ гр. К., ул. „Васил Караиванов“ № 4, БУЛСТАТ
*********, представлявано от ръководителя инж. Й. И. Р. ДА ЗАПЛАТИ по
сметка на Районен съд – К., в полза на бюджета на съдебната власт сумата от
256.35 лева, дължима държавна такса върху уважените искове и сумата от
130.00 лева, представляваща възнаграждение за вещо лице.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Окръжен
съд – Пловдив, в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – К.: _______________________
Сн.Д.
13