№ 709
гр. Русе, 17.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, VIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и шести април през две хиляди двадесет и трета година
в следния състав:
Председател:Ивайло Д. Иванов
при участието на секретаря Елисавета Янк. Янкова
като разгледа докладваното от Ивайло Д. Иванов Гражданско дело №
20224520105117 по описа за 2022 година
Ищецът „Пристанищен комплекс - Русе” ЕАД със седалище и адрес на управление:
гр.Русе, ул.”Пристанищна” № 22, представлявано от изпълнителния директор Петър Ненков
Драгошинов, твърди, че на 30.12.2021г. сключил с ответника договор за пристанищни
услуги № 20/2022г. със срок на действие 01.01.2022г. – 31.12.2022г. В него е предвидено
Пристанището /ищецът/ да приема, обработва, съхранява и експедира насипни товари –
зърнени храни и фуражи на товародателя /ответникът/ в пристанищен терминал Русе –
Изток срещу възнаграждение, съгласно действащите за периода „Цени и условия за
извършваните дейности и услуги в Пристанищен комплекс Русе – ЕАД”. След приключване
на обработката на съда/транспортното средство и извършените пристанищни услуги,
Пристанището издава фактура, която следва да бъде заплатена от ответника в 10-дневен
срок. С фактура № **********/21.02.2022г., с главница 5 919.09 лева с включен ДДС
/фактурата е с главница 6 119.09 лева, но ответникът е заплатил частично 200.00 лева/ са
осчетоводени извършените обработки на насипна царевица и кантария на
автомобили/ремаркета. Предоставените от ищеца дейности и услуги по фактурата са
отразени в съответните талимански записки с № 372/10.02.2022г., № 371/10.02.2022г., №
459/17.02.2022г., № 481/18.02.2022г. и № 482/19.02.2022г. с опис на претеглените камиони за
периода 19.02.2022г. – 19.02.2022г., генерален акт № 66153U0/21.02.2022г. и декларация за
временно складиране с бар код 22BG0040066153U0. С фактура № **********/21.02.2022г., с
главница 8 682.95 лева с включен ДДС, са осчетоводени извършените обработки на насипна
царевица и кантария на автомобили/ремаркета. Предоставените от ищеца дейности и услуги
по фактурата са отразени в съответните талимански записки с № 446/16.02.2022г. с опис на
претеглените камиони № 461/17.02.2022г. с опис на претеглените камиони №
1
463/18.02.2022г., с опис на претеглените камиони, генерален акт № 65849U8/18.02.2022г.,
констативен протокол № 65849U8/18.02.2022г. и декларация за временно складиране с бар
код 22BG004006065849U8. Тези две фактури са получени от представител на ответника в
административната сграда на пристанищен терминал Русе – изток на 23.02.2022г. Съгласно
чл.33 от договора за пристанищни услуги № 20/2022г. заплащането на фактурите е следвало
да бъде извършено в 10-дневен срок от издаването им, т.е. срокът за плащането на двете
фактури е бил до 03.03.2022г. От този момент ответникът е изпаднал в забава и дължи лихва
за забава върху главниците, която за периода 04.03.2022г. до 13.07.2022г. възлиза в размер
на 217.03 лева по фактура № **********/21.02.2022г. и 318.37 лева по фактура №
**********/21.02.2022г. С фактура № **********/28.02.2022г., с главница 6 346.62 лева с
включен ДДС, са осчетоводени извършените обработки на насипен слънчогледов шрот,
кантария на автомобили/ремаркета и предоставен паркинг за автомобили. Предоставените
от ищеца дейности и услуги по фактурата са отразени в съответните талимански записки №
413/25.02.2022г. с опис на претеглените камиони, № 416/26.02.2022г. с опис на претеглените
камиони и товарен ордер № 207/26.02.2022г. Фактурата е получена от представител на
ответника в административната сграда на пристанищен терминал Русе – изток на
01.03.2022г. Съгласно чл.33 от договора за пристанищни услуги № 20/2022г. заплащането на
фактурата е следвало да бъде извършено в 10-дневен срок от издаването й, т.е. срокът за
плащането на фактурата е бил до 10.03.2022г. От този момент ответникът е изпаднал в
забава и дължи лихва за забава върху главницата, която за периода 11.03.2022г. до
13.07.2022г. възлиза в размер на 220.37 лева по фактура № **********/28.02.2022г. За
дължимите парични суми по трите фактури в общ размер на 20 948.66 лева с включен ДДС
– главница и лихва за забава върху главниците за периода 04.03.2022г. до 13.07.2022г. в общ
размер на 755.77 лева ищцовото дружество подало заявление по чл.410 от ГПК, въз основа
на което било образувано ч.гр.дело № 3699/2022г. по описа на РРС, но срещу издадената
заповед за изпълнение на парично задължение е било подадено от ответника възражение за
недължимост на сумите по нея и указано на ищеца да предяви иск относно вземането си
срещу длъжника, който той и прави по настоящото дело. След издаването на заповедта за
изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК, което е станало на 13.07.2022г. - на
28.09.2022г., на 30.09.2022г. и на 05.10.2022г. ответното дружество е заплатило на ищеца по
банков път, по посочената в заявлението банкова сметка, следните суми: на първата дата –
3 000.00 лева, на втората дата – 3 000.00 лева и на третата дата – 2 000.00 лева. Тези платени
парични суми следва да бъдат взети предвид при определяне на дължимите от ответника
суми, като те следва да покрият разноските по заповедното производство и част от
претендираната главница, като най-обременителното задължение. Поради това моли съда да
постанови решение, с което да признае за установено по отношение на ответника, че му
дължи сумата от 14 242.75 лева с включен ДДС – главница, след извършено частично
плащане в размер на 6 705.91 лева от претедираната обща главница в размер на 20 948.56
лева /от платените 8 000 лева са погасени 1 294.09 лева – разноски по заповедното
производство и част от главницата в размер на 6 705.91 лева/, представляваща дължими, но
незаплатени суми по фактури № **********/21.02.2022г., № **********/21.02.2022г. и №
2
**********/28.02.2022г. за извършени през м.02.2022г. пристанищни услуги по обработка
на насипни товари, кантария и предоставен паркинг за автомобили по договор за
пристанищни услуги № 20/2022г.; сумата от 755.77 лева – мораторна лихва за периода от
04.03.2022г. до 13.07.2022г.; законна лихва върху претендираната обща главница от
20 948.66 лева за периода 13.07.2022г., когато е било подадено заявлението за издаване на
заповедта за изпълнение по чл.410 от ГПК до 28.09.2022г., когато е било извършено първото
частично плащане и законна лихва върху главницата от 14 242.75 лева за периода от
05.10.2022г. до окончателното й изплащане, въз основа на издадена заповед за изпълнение
на парично задължение по чл.410 от ГПК по ч.гр.дело № 3699/2022г. по описа на РРС.
Претендира и направените по настоящото дело разноски.
Съдът, като взе предвид наведените от ищеца в исковата молба фактически
обстоятелства, на които основава претенциятя си и формулирания петитум, квалифицира
правно предявения положителен установителен иск по чл.422 от ГПК.
Ответникът „Хермес Линд“ ООД със седалище и адрес на управление: гр.Русе,
ул.“Киев“ № 7, вх.1, ет.3, ап.11, представлявано от управителя Ивелин Николов Николов, в
срока за отговор не подава такъв и не взема становище по иска. В съдебно заседание
оспорва изцяло предявения иск, като твърди, че представените по делото писмени
доказателства не доказват негови задължения към ищеца. Нито едно от тези писмени
доказателства не е подписано от него, а процесните фактури, макар да сочат ответното
дружество като получател на услугите по тях, съдържат запис, че получател на стоката е
„Бонмиск”, т.е. трето лице.
От събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа
страна следното:
На 30.12.2021г. ищецът сключил с ответника договор за пристанищни услуги №
20/2022г. със срок на действие 01.01.2022г. – 31.12.2022г. В него е предвидено
Пристанището /ищецът/ да приема, обработва, съхранява и експедира насипни товари –
зърнени храни и фуражи на товародателя /ответникът/ в пристанищен терминал Русе –
Изток срещу възнаграждение, съгласно действащите за периода „Цени и условия за
извършваните дейности и услуги в Пристанищен комплекс Русе – ЕАД”. След приключване
на обработката на съда/транспортното средство и извършените пристанищни услуги,
Пристанището издава фактура, която следва да бъде заплатена от ответника в 10-дневен
срок. С фактура № **********/21.02.2022г., с главница 5 919.09 лева с включен ДДС
/фактурата е с главница 6 119.09 лева, но ищецът прави признание, че ответникът е заплатил
частично 200.00 лева/ са осчетоводени извършените обработки на насипна царевица и
кантария на автомобили/ремаркета. Предоставените от ищеца дейности и услуги по
фактурата са отразени в съответните талимански записки с № 372/10.02.2022г., №
371/10.02.2022г., № 459/17.02.2022г., № 481/18.02.2022г. и № 482/19.02.2022г. с опис на
претеглените камиони за периода 19.02.2022г. – 19.02.2022г., генерален акт №
66153U0/21.02.2022г. и декларация за временно складиране с бар код 22BG0040066153U0. С
фактура № **********/21.02.2022г., с главница 8 682.95 лева с включен ДДС, са
3
осчетоводени извършените обработки на насипна царевица и кантария на
автомобили/ремаркета. Предоставените от ищеца дейности и услуги по фактурата са
отразени в съответните талимански записки с № 446/16.02.2022г. с опис на претеглените
камиони № 461/17.02.2022г. с опис на претеглените камиони № 463/18.02.2022г., с опис на
претеглените камиони, генерален акт № 65849U8/18.02.2022г., констативен протокол №
65849U8/18.02.2022г. и декларация за временно складиране с бар код 22BG004006065849U8.
Съгласно чл.33 от договора за пристанищни услуги № 20/2022г. заплащането на фактурите е
следвало да бъде извършено в 10-дневен срок от издаването им, т.е. срокът за плащането на
двете фактури е бил до 03.03.2022г. С фактура № **********/28.02.2022г., с главница
6 346.62 лева с включен ДДС, са осчетоводени извършените обработки на насипен
слънчогледов шрот, кантария на автомобили/ремаркета и предоставен паркинг за
автомобили. Предоставените от ищеца дейности и услуги по фактурата са отразени в
съответните талимански записки № 413/25.02.2022г. с опис на претеглените камиони, №
416/26.02.2022г. с опис на претеглените камиони и товарен ордер № 207/26.02.2022г.
Съгласно чл.33 от договора за пристанищни услуги № 20/2022г. заплащането на фактурата е
следвало да бъде извършено в 10-дневен срок от издаването й, т.е. срокът за плащането на
фактурата е бил до 10.03.2022г.
За дължимите парични суми по трите фактури в общ размер на 20 948.66 лева с
включен ДДС – главница и лихва за забава върху главниците за периода 04.03.2022г. до
13.07.2022г. в общ размер на 755.77 лева ищцовото дружество подало заявление по чл.410
от ГПК, въз основа на което било образувано ч.гр.дело № 3699/2022г. по описа на РРС, но
срещу издадената заповед за изпълнение на парично задължение е било подадено от
ответника възражение за недължимост на сумите по нея и указано на ищеца да предяви иск
относно вземането си срещу длъжника, което той е направил по настоящото дело. След
издаването на заповедта за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК, което е
станало на 13.07.2022г. - на 28.09.2022г., на 30.09.2022г. и на 05.10.2022г. ответното
дружество е заплатило на ищеца по банков път, по посочената в заявлението банкова
сметка, следните суми: на първата дата – 3 000.00 лева, на втората дата – 3 000.00 лева и на
третата дата – 2 000.00 лева. Тези платени парични суми следва да бъдат взети предвид при
определяне на дължимите от ответника суми, като те следва да покрият разноските по
заповедното производство и част от претендираната главница, като най-обременителното
задължение.
От заключението на изготвената по делото съдебно-икономическа експертиза се
установява, че процесните фактури № **********/21.02.2022г., № **********/21.02.2022г.
и № **********/28.02.2022г. са включени в регистрите по ДДС, съответно в дневника за
продажби за месец февруари 2022г. на „Пристанищен комплекс – Русе” ЕАД и дневника за
покупки за месец февруари 2022г. на „Хермес Линд” ООД. „Пристанищен комплекс – Русе”
ЕАД е начислил и осчетоводил ДДС по трите процесни фактури. Данъкът е включен в
Дневника за продажби за месец февруари 2022г. и е деклариран в НАП заедно със Справка-
декларация за ДДС и Дневник за покупки с вх.№ 1800-2149150 от 09.03.2022г. Дължимия
4
ДДС за внасяне за месец февруари 2022г. е 41 957.56 лева, който е внесен по сметка на НАП
на 11.03.2022г. „Пристанищен комплекс - Русе” ЕАД е начислило и внесло ДДС по
процесните фактури в размер на 3 524.78 лева. Начисления ДДС по трите процесни фактури
е включен в Дневника за покупки на „Хермес Линд” ООД за месец февруари 2022г. с право
на пълен данъчен кредит и е деклариран в НАП заедно със Справка-декларация за ДДС и
Дневник за продажби с вх.№ 1800-2154356 от 14.03.2022г. „Хермес Линд” ООД е ползвало
данъчен кредит по процесните фактури в пълен размер общо 3 524.78 лева. Размера на
дължимите лихви за забава за неплатените главници по процесните фактури от падежа им
до 13.07.2022г. – датата на подаване на заявлението за издаване на заповед за изпълнение по
чл.410 от ГПК пред РРС е 755.84 лева.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът прави следните правни
изводи:
От представените по делото фактури и останалите приложени към тях доказателства -
талимански записки, описи на претеглените камиони, генерални актове и декларации за
временно складиране, съдът намира за доказано по делото, че между страните са налице
сключени търговски сделки, по силата на които Пристанището /ищецът/ да приема,
обработва, съхранява и експедира насипни товари – зърнени храни и фуражи на
товародателя /ответникът/ в пристанищен терминал Русе – Изток срещу възнаграждение,
съгласно действащите за периода „Цени и условия за извършваните дейности и услуги в
Пристанищен комплекс Русе – ЕАД”. Допълнително доказателство за това е и заключението
на изготвената по делото съдебно-икономическа експертиза, от която е видно, че
процесните фактури са осчетоводени текущо в счетоводствата на ищцовото и ответното
дружества и са включени в дневниците за продажби за същия месец на ищеца и в дневника
за покупки по ЗДДС на ответника с право на пълен данъчен кредит и е ползван пълен
данъчен кредит по тях от страна на ответното търговско дружество. Неоснователно е
възражението на ответника, че нито едно от писмените доказателства не е било подписано
от него, а процесните фактури, макар да сочели ответното дружество като получател на
услугите по тях, съдържали запис, че получател на стоката е „Бонмиск”, т.е. трето лице. На
първо място ищецът не е получател на стоките, а по силата на сключените търговски сделки
той е следвало да приема, обработва, съхранява и експедира насипни товари – зърнени храни
и фуражи на товародателя. На следващо място съгласно чл.301 от ТЗ търговецът
потвърждава действията на лице действало от негово име без представителна власт, ако не
се противопостави веднага след узнаване на тези действия. В случая, макар от подписите
положени върху фактурите да не може да се направи извод, че лицата, които са ги
подписали са били упълномощени от ответника да получат стоки, безспорно е, че той е
узнал за техните действия – в случая знанието не се презюмира, а се доказва по несъмнен
начин не само от вписването на фактурите в дневниците за покупки, но и от това, че по
фактурите е теглен данъчен кредит в пълен размер ДДС. Само по себе си, отразяването на
фактурите в счетоводството на ответното дружество, включването им в дневниците за
покупки по ДДС и ползването на данъчен кредит по същите, представляват недвусмислено
5
признание на задължението по тях и доказват неговото съществуване. В този смисъл е и
трайната съдебна практика, в това число и решение № 46 от 27.03.2009г. по т.д.№
454/2008г., 2-ро т.о., ТК на ВКС, постановено по реда на чл.290 от ГПК и имащо
задължителен характер за съдилищата съгласно т.2 от ТР на ОСГТК на ВКС от 19.02.2010г.
Поради това съдът намира, че ответникът дължи на ищеца по трите фактури
възнаграждение в общ размер на 20 948.66 лева с включен ДДС. Съгласно чл.33 от договора
за пристанищни услуги № 20/2022г. заплащането на фактурите е следвало да бъде
извършено в 10-дневен срок от издаването им и от този момент ответникът е изпаднал в
забава и дължи лихва за забава върху главниците по тях. От заключението на изготвената по
делото съдебно-икономическа експертиза е видно, че плащане на падежите на фактурите не
е било извършено, а размера на дължимите лихви за забава за неплатените главници по
процесните фактури от падежа им до 13.07.2022г. – датата на подаване на заявлението за
издаване на заповед за изпълнение по чл.410 от ГПК пред РРС, възлиза в размер на 755.84
лева. След издаването на заповедта за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК,
което е станало на 13.07.2022г. - на 28.09.2022г., на 30.09.2022г. и на 05.10.2022г. ответното
дружество е заплатило на ищеца по банков път, по посочената в заявлението банкова
сметка, следните суми: на първата дата – 3 000.00 лева, на втората дата – 3 000.00 лева и на
третата дата – 2 000.00 лева. Тези платени парични суми следва да бъдат взети предвид при
определяне на дължимите от ответника суми, като те следва да покрият разноските по
заповедното производство възлизащи в размер на 1 294.09 лева и част от претендираната
главница в размер на 6 705.91 лева, като най-обременителното задължение. По делото не са
представени доказателства от страна на ответника, че е заплатил остатъка от главниците и
лихвата за забава върху тях по процесните фактури, а доказателствената тежест за това е
негова.
Поради гореизложеното съдът намира, че предявеният положителен иск се явява
доказан както по правното си основание, така и по размер, поради което следва да се уважи
изцяло, като бъде признато по отношение на ответното дружество, че дължи на ищеца
сумата от 14 242.75 лева с включен ДДС – главница, след извършено частично плащане в
размер на 6 705.91 лева от претедираната обща главница в размер на 20 948.56 лева /от
платените 8 000 лева са погасени 1 294.09 лева – разноски по заповедното производство и
част от главницата в размер на 6 705.91 лева/, представляваща дължими, но незаплатени
суми по фактури № **********/21.02.2022г., № **********/21.02.2022г. и №
**********/28.02.2022г. за извършени през м.02.2022г. пристанищни услуги по обработка
на насипни товари, кантария и предоставен паркинг за автомобили по договор за
пристанищни услуги № 20/2022г.; сумата от 755.77 лева – мораторна лихва за периода от
04.03.2022г. до 13.07.2022г.; законна лихва върху претендираната обща главница от
20 948.66 лева за периода 13.07.2022г., когато е било подадено заявлението за издаване на
заповедта за изпълнение по чл.410 от ГПК до 28.09.2022г., когато е било извършено първото
частично плащане и законна лихва върху главницата от 14 242.75 лева за периода от
05.10.2022г. до окончателното й изплащане, въз основа на издадена заповед за изпълнение
на парично задължение по чл.410 от ГПК по ч.гр.дело № 3699/2022г. по описа на РРС.
6
На основание чл.78, ал.1 от ГПК и предвид уважаването на предявения иск,
ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по настоящото дело
разноски в размер на 1 535.62 лева – заплатени държавна такса за производството по делото,
възнаграждение на вещо лице и възнаграждение на редовно упълномощения адвокат.
Предвид гореизложеното и на основание чл.422 от ГПК, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на „Хермес Линд“ ООД със седалище
и адрес на управление: гр.Русе, ул.“Киев“ № 7, вх.1, ет.3, ап.11, ЕИК *********,
представлявано от управителя Ивелин Николов Николов, че дължи на „Пристанищен
комплекс - Русе” ЕАД със седалище и адрес на управление: гр.Русе, ул.”Пристанищна” №
22, ЕИК *********, представлявано от изпълнителния директор Петър Ненков Драгошинов,
сумата от 14 242.75 лева /четиринадесет хиляди двеста четиридесет и два лева и седемдесет
и пет стотинки/ с включен ДДС – главница, след извършено частично плащане в размер на
6 705.91 лева /шест хиляди седемстотин и пет лева и деветдесет и една стотинки/ от
претедираната обща главница в размер на 20 948.56 лева /двадесет хиляди деветстотин
четиридесет и осем лева и петдесет и шест стотинки/ /от платените 8 000 /осем хиляди/ лева
са погасени 1 294.09 лева /хиляда двеста деветдесет и четири лева и девет стотинки/ –
разноски по заповедното производство и част от главницата в размер на 6 705.91 лева /шест
хиляди седемстотин и пет лева и деветдесет и една стотинки//, представляваща дължими, но
незаплатени суми по фактури № **********/21.02.2022г., № **********/21.02.2022г. и №
**********/28.02.2022г. за извършени през м.02.2022г. пристанищни услуги по обработка
на насипни товари, кантария и предоставен паркинг за автомобили по договор за
пристанищни услуги № 20/2022г.; сумата от 755.77 лева /седемстотин петдесет и пет лева и
седемдесет и седем стотинки/ – мораторна лихва за периода от 04.03.2022г. до 13.07.2022г.;
законна лихва върху претендираната обща главница от 20 948.66 лева /двадесет хиляди
деветстотин четиридесет и осем лева и петдесет и шест стотинки/ за периода 13.07.2022г.,
когато е било подадено заявлението за издаване на заповедта за изпълнение по чл.410 от
ГПК до 28.09.2022г., когато е било извършено първото частично плащане и законна лихва
върху главницата от 14 242.75 лева /четиринадесет хиляди двеста четиридесет и два лева и
седемдесет и пет стотинки/ за периода от 05.10.2022г. до окончателното й изплащане, въз
основа на издадена заповед за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК по
ч.гр.дело № 3699/2022г. по описа на РРС.
ОСЪЖДА „Хермес Линд“ ООД със седалище и адрес на управление: гр.Русе,
ул.“Киев“ № 7, вх.1, ет.3, ап.11, ЕИК *********, представлявано от управителя Ивелин
Николов Николов, да заплати на „Пристанищен комплекс - Русе” ЕАД със седалище и адрес
на управление: гр.Русе, ул.”Пристанищна” № 22, ЕИК *********, представлявано от
изпълнителния директор Петър Ненков Драгошинов, сумата от 1 535.62 лева /хиляда
7
петстотин тридесет и пет лева и шестдесет и две стотинки/ - направени по настоящото дело
разноски.
Решението може да се обжалва в двуседмичен срок от връчването му на страните
пред Русенски окръжен съд.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
8