Определение по дело №318/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 350
Дата: 24 юли 2020 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700318
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 350

гр. Враца, 24.07.2020г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав, в закрито заседание на 24.07.2020г. /двадесет и четвърти юли две хиляди и двадесета/ година в състав:

 

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

като разгледа докладваното от съдия  РАДЕНКОВА адм. дело № 318  по описа на АдмС – Враца за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството по делото е образувано по жалба на „М.“ ЕООД ***, представлявано от * М.М.К. против Решение № 196 по протокол № 9/25.06.2020 г. на Общински съвет – Бяла Слатина.

Твърди се, че решението е нищожно, поради неспазване на реда по чл. 22, ал. 2 от ЗМСМА, незаконосъобразно и нецелесъобразно, като постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон.

Иска се прогласяване нищожността му, респ. да бъде отменено.

В жалбата е обективирано особеното искане за спиране изпълнението на обжалваното решение, за да се проверят всички материални и процесуални условия за издаването му.

Правният интерес на дружеството е обоснован с отправеното му едноседмично предизвестие за прекратяване на договор за наем на общински имот – терен № 12-3, находящ се в УПИ ХII, кв. 80 по плана на ***, с площ от 15,03 кв.м. за поставяне на преместваем обект.

Ответникът по жалбата - Общински съвет – Бяла Слатина, чрез председателя на ОбС, ангажира становище за недопустимост на жалбата поради липса на правен интерес, като излага съображения и за нейната неоснователност.

Изпратено е заверено копие  на административната преписка.

Съдът, като прецени жалбата и изложеното в нея, във връзка с приложената преписка, приема следното:

С Решение № 196 по протокол № 9/25.06.2020 г., прието на основание чл. 35, ал. 1 и чл. 41, ал. 2 от ЗОС, чл. 72, ал. 1, т. 1 и чл. 74 от Наредба № 6 на ОбС – Бяла Слатина за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, Докладна от Кмета на Община Бяла Слатина, чл. 21, ал. 2, вр. с чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, Общински съвет – Бяла Слатина е: 1. дал съгласие за продажба на недвижим имот с идентификатор 07702.501.1084, с площ от 329 кв. м.; 2. одобрил е пазарната оценка на имота; 3. възложил е на Кмета на Община Бяла Слатина провеждането на публично оповестен търг и сключване на договор със спечелилия търга; 4. Определил е началната тръжна цена на имота, стъпка за наддаване и депозита за участие в търга; 5. Указал е, че хонорарът за експертната оценка на имота е за сметка на купувача и 6. възложил е на Кмета на Община Бяла Слатина извършване на последващите съгласно закона действия.

Видно от Договор № 2167/18.10.2013г., Община Бяла Слатина е предоставила на дружеството жалбоподател под наем общински имот – терен № 12-3, находящ се в УПИ ХII, кв. 80 по плана на ***, с площ от 15,03 кв.м. за поставяне на преместваем обект.

С писмо изх. № 9400-1015/26.06.2020г., на основание чл. 13 от цитирания договор, Община Бяла Слатина е отправила едноседмично предизвестие за прекратяването му.

Съдът счита жалбата на М.“ ЕООД *** за подадена в срок, но недопустима по следните съображения:

Търговското дружество – жалбоподател няма правен интерес от оспорване на посоченото в жалбата решение.

Решение № 196 по протокол № 9/25.06.2020 г. на Общински съвет – Бяла Слатина не създава права или задължения за дружеството, както и непосредствено не засяга права, свободи или законни интереси на същото. Търговското дружество не би могло да черпи правен интерес от обстоятелството, че се намира в граждански правоотношения с Община Бяла Слатина. Отношенията му с Общината не са административно-правни, т.е. оспореният административен акт не засяга по никакъв начин пряко и непосредствено правната сфера на търговското дружество – жалбоподател.

Въпросите кога и при какви условия може да се прекрати наемен договор, правилно ли е прекратен този договор, изпълнени ли са задълженията по договора, налице ли са и дължи ли се обезщетение за направените подобрения от наемателя в имота, могат да намерят разрешение в общия исков процес. Към този ред за разрешаване на спора изрично препраща разпоредбата на чл. 15, ал. 3 от ЗОС, която гласи, че наемните правоотношения по чл. 14, ал. 7 от същия закон се прекратяват по реда на ЗЗД. По реда на гражданското производство се разрешават и споровете, възникнали вследствие на прекратения договор за наем, включително и овъзмездяването на наемателя за евентуално направени от него подобрения. Всички свои права и накърнени интереси, с които жалбоподателят обосновава правния си интерес, следва да бъдат потърсени и защитени по реда на гражданското съдопроизводство.

На следващо място, като акт на управление на имот общинска собственост, оспореното решение на Общинския съвет е взето в изпълнение на правомощията на колективния орган по чл. 21, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, и подлежи на съдебен контрол по реда на  чл. 8, ал. 11 от ЗОС. Цитираният текст препраща към реда за оспорване, предвиден в чл. 45 от ЗМСМА. Субектите, които могат да оспорят решения на общинския съвет в тази хипотеза, т. е. активно легитимирани да подадат жалба са само областният управител и кметът на общината, както и прокурорът, в изпълнение на правомощията си по чл. 16 от АПК, би могъл да подаде протест. Надзор за законност върху дейността на администрацията, без оглед на личен и пряк интерес може да упражнява само прокуратурата.

В същия този смисъл е и утвърдената съдебна практика, а именно Определение № 14246 от 13.11.2012 г. на ВАС на РБ – Четвърто отделение, по адм. д. № 12904 от 2012 г., както и Определение № 4042 от 19.03.2019 г. на ВАС на РБ - Второ отделение, по адм. д. № 2775 от 2019 г.

По изложените съображения, настоящият съдебен състав приема, че жалбоподателят „М.“ ЕООД ***, в качеството му на наемател на общински имот, не разполага с активна процесуална легитимация да оспорва Решение № 196 по протокол № 9/25.06.2020 г. на Общински съвет – Бяла Слатина.

Правният интерес е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно.

Жалбата на „М.“ ЕООД следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

Предвид изложените констатации за недопустимост на оспорването, не би могло да се разглежда по същество и нарочното искане за спиране изпълнението на Решение № 196 по протокол № 9/25.06.2020 г.  по реда на чл. 166 от АПК, т. е. и това искане е недопустимо и следва да се остави без разглеждане.

Препис от настоящото определение следва да се изпрати на страните на основание чл. 138 от АПК.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „М.“ ЕООД ***, представлявано от * М.М.К. против Решение № 196 по протокол № 9/25.06.2020 г. на Общински съвет – Бяла Слатина.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на „М.“ ЕООД ***, представлявано от * М.М.К. за спиране изпълнението на Решение № 196 по протокол № 9/25.06.2020 г. на Общински съвет – Бяла Слатина.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 318/2020 г. по описа на АдмС-Враца.

 

Определението подлежи на обжалване пред ВАС в 7-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

                                                                          

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: