Протокол по дело №62481/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2302
Дата: 4 март 2022 г. (в сила от 4 март 2022 г.)
Съдия: Васил Крумов Петров
Дело: 20211110162481
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


ПРОТОКОЛ
№ 2302
гр. София, 02.03.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 139 СЪСТАВ, в публично заседание на
втори март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:В. КР. П.
при участието на секретаря Л. ГР. П.
Сложи за разглеждане докладваното от ВАСИЛ КР. ПЕТРОВ Гражданско
дело № 20211110162481 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 10:30 часа се явиха:


ИЩЦАТА Н. ХЮС. АЛ., редовно призована, явява се лично и с адв. К., с пълномощно по
делото.
ОТВЕТНИКЪТ М. ЯШ. АЛ., редовно призован, явява се лично и с адв. М., с днес
представено пълномощно по делото.
ДСП Слатина, редовно призована, представлява се от социален работник П., с днес
представено пълномощно по делото.

Адв. К.: Да се даде ход на делото.

Адв. М.: Считам, че не следва да се дава ход на делото. Между двете страни има висящо
брачно производство, което е образувано преди това дело и по него също има поискани
привременни мерки, които касаят и въпроса за пътуването в чужбина. Поради тази причина
смятаме, че делото следва да бъде прекратено. По брачното дело има иск за привременни мерки и
това, че децата иска да живеят в Иран, което касае тяхното местоживеене и това на майката.
Считаме, че въпроса трябва да се реши от делото на 92-ри състав. Имаме от 24.02. назначен
социален доклад, след което ще се изслушва детето в съдебна зала. За нас този процес е излишен и
така обосновавам нашето искане.

Адв. К.: Противопоставям се на искането на ответника да се прекрати делото, считам, че
същото е допустимо. Ние сме ищци по другото дело, искаме родителските права и привременни
мерки.
1

СЪДЪТ констатира, че страните не спорят, че между тях има висящо дело за развод, в
което на основание чл. 322, ал. 2 ГПК са съединени искове за родителските права на двете деца на
страните.
СЪДЪТ констатира, че между молбата по чл. 127а, ал. 2 СК и исковете по чл. 322, ал. 2
ГПК няма съвпадение на предмета, поради което намира, че не е нА.це твърдяната от адв. М.
процесуална пречка с основание чл. 126, ал. 1 ГПК и настоящото производство е допустимо и не
следва да бъде прекратявано, поради
ОПРЕДЕЛИ
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на ответника за прекратяване на делото, поради
недопустимост.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

СЪДЪТ докладва свое определение от 06.01.2022 г., с проект за доклад на делото.
СЪДЪТ докладва социален доклад от ДСП Слатина от 22.02.2022 г.

Адв. К.: Поддържаме исковата молба. Нямаме възражения по доклада. Да се приеме
социалния доклад. От началото на лятото на 2021 г. децата са в България.

Ищцата А.: Децата в момента са в България и онлайн се обучават в училището в Иран, на
дистанционно обучение.

Адв. М.: Противопоставяме се на иска, като считаме, че е в разрез с интересите на
малолетните деца. Да се приемат доказателствата. Нямаме възражения по доклада.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ОБЯВЯВА за окончателен проекта за доклад от 06.01.2022 г.
ПРИЕМА социалния доклад.

Пълномощниците на страните (поотделно): Няма да сочим писмени доказателства.

СЪДЪТ намира, че на основание чл. 15, ал. 1 ЗЗДет, следва да изслуша детето Мерт в
присъствието на социален работник.

СЪДЪТ в 10:56ч. отстранява публиката, страните и пълномощниците от залата.

СЪДЪТ осигури на детето необходимата информация, която да му помогне да формира
мнението си и го уведоми за последиците от неговите желания, от поддържаното от него мнение,
както и за всяко решение на съда.

2
Изслушано детето в присъствието на социалния работник П. и съдебния състав,
детето М.: Познавам какичката (социалния работник), но не ѝ запомних името. Аз съм на 11 г.
Нямам любим футболист. Не гледам много телевизия. Уча в училище, забравих му името. То е
онлайн. По 4 ч. на ден сме онлайн. Моята сестра е в същото училище. Тя е с 3 г. по-малка от мен.
Майка ми живее в С.. В И. бяхме в българското посолство. То е нещо като 2 сгради и паркинг.
Баща ми живее в С.. В И. той е идвал. Отдавна беше, когато той идва в Иран. 6 г. сме били в И.. В
Р. сме ходили на почивка. Ходил съм на Черно море в Б.. Още не съм ходил на екскурзия в Т..
Искам поне да го пробвам. Преди няколко седмици беше рождения ми ден. Получих подаръци –
едни колички. Получих подаръци и от майка ми, и от баща ми. Баба и дядо са в Р.. Бих могъл и в
Е. да ида. Баща ми ни е водил на море в Б.. Беше ми любим предмет математика. Математиката е
предметът, който трябва най-много да уча и е най-труден. Имам отделни учители за английски и за
фарси. Преди ходих на уроци при учителката по фарси. В И. имам приятелчета. Когато бяхме в И.,
им ходих на гости. Те ми липсват и бих искал пак да ги видя. Само момчета бяха тези приятелчета.
Сестра ми си имаше приятелчета момичета. Тези приятели се обаждат по някой път по телефона и
си говорим. С тях си говорим на английски. Не знам дА. мога да пиша фарси. Засега основно
успявам да чета. Имам колело и карам. Харесвам футбол, но не гледам по телевизията. Сега нямам
училище. Училището започва около 07:00 ч. сутринта.

СЪДЪТ приключи изслушването на детето.

В 11:07 ч. в залата се въведоха страните и процесуалните им представители.

Социалният работник П.: Детето беше изслушано в спокойна обстановка и не бяха
нарушени интересите му. Това, което детето сподели е споделяло и с мен, когато имахме среща в
ДСП, с едно изключение. Детето ми е споделяло на мен, че е пътувало до Т.

СЪДЪТ запозна страните с казаното от детето.

Пълномощниците на страните (поотделно): Да се освободи социалният работник.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ОСВОБОЖДАВА социалния работник.

СЪДЪТ констатира, че в залата се явяват родителите на общите им деца и на основание чл.
127а, ал. 2 СК, СЪДЪТ пристъпи към изслушване на родителите.

Ищцата А.: Местоработата ми е към Министерство на външните работи на Република Б.,
откъдето съм командирована в Иран. В момента съм на работа в Т. 5-та година трябваше да бъде,
но една голяма част от нея изкарах в С., но бях възпрепятствана да си изпълнявам надлежно
работата, която се опитвам от тук да върша въпреки, че съм неплатена отпуска. 5-та година трябва
да съм там там, но съм тук в дълъг отпуск, поради тези процедури, които текат. Искането ми е до
края на мандата децата да могат да пътуват с мен в И. Края на командировката е през юли 2022 г.
Основния проблем свързан с децата е тяхната учебна година, която беше възпрепятствана. Сина ми
са онлайн, като имат присъствено веднъж на 2 седмици. Дъщеря ми беше почти през цялото време
последните две седмици присъствена форма на обучение. Те са в различни училища, тъй като там
са мъжки и женски. Дъщеря ми беше присъствено, но не можахме да стигнем до там, за да могат да
продължат училищата, аз съм говорила с училището специално и само на нея да тече учебния
процес, защото очаквахме бързо решение на въпроса. Това им е последната учебна година там.
Втори клас се наложи да вземем на М. допълнителни частни уроци по фърси, поради това, че
3
имаше притеснения и затруднения. Съпруга ми обясняваше, че това не е наш език, а всеки чужд
език е предимство според мен. Имаше частна учителка, но за съжаление дойде Коронавируса и не
можахме да продължим, остана само това в училище. Моля да се уважи исковата молба, както сме
я предявили. Всички това обърка по-голямата част от учебната година и моят трудов процес.
Нещо, което е текло 4 г. по даден начин и изведнъж, без да бъда предупредена, без да са правени
разговори, те са ме върнА. от летището, като мъжа ми дори не беше там. Много време всички
страдаме. Аз съм основния проводник на тази работа разчитам и доходите на всеки, който е
назначен във Външно министерство са основния начин да се изкарат една идея по-добри доходи, за
да можем да живеем една идея по-добре. От цялата ситуация съм учудена.

Ответникът А.: Всички страдаме и децата включително. Аз не искам децата ми да пътуват
и да живеят в И. от гледна точка на тяхната сигурност и на тяхното развитие. Мястото на децата е в
Б. и аз мога да осигуря всичко, което е необходимо за тях. Там е една конфликта зона и свалят
граждански самолети. Не се знае кога ще тръгне война и не искам да рискувам живота и здравето
им. От лятото на 2021 г. децата са в България. Майката ги гледа. Нямам контакт с децата и 6
месеца майката ги кри ту в С., ту в провинцията и аз ги издирвах. Делото за развод е от миналата
година и го е завела майката. Децата пътуват без мое знание и без да ме информират и аз нямам
възможността да ги изпратя и това се е случвало няколко пъти. Нямам възможност да ги изпратя,
случвало се е няколко пъти. Когато М. беше малък съм го водил в Т., той е роден там. Ходихме за 1
седмица. Децата имат баба и дядо в Т., както и леля, които не са ги виждА. от 4 г. Това са моите
роднини – сестра ми и майка ми и баща ми.

СЪДЪТ приключи изслушването на родителите.

Адв. К.: Водя свидетели.

Адв. М.: Не водим свидетели, нямаме искания за гласни доказателства.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ДОПУСКА до разпит водените свидетели.

В 11:21 ч. ищцата А.: Моля да ме освободите, за да мога да остана с детето отвън, докато
бъде разпитана едната свидетелка.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ОСВОБОЖДАВА ищцата.
СЪДЪТ СНЕ САМОЛИЧНОСТТА на свидетелите:
А. Х. ХА.л, 45 г., неосъждана, сестра на ищцата, без дела с ответника.
С. П. Т., 52 г., неосъждана, без дела и родства със страните.

СЪДЪТ разясни правото по чл. 166, ал. 1, т. 2 ГПК на свидетелката ХА.л да откаже да
свидетелства.

Св. ХА.л: Желая да свидетелствам.

4
Предупредени за наказателната отговорност по чл. 290, ал. 1 НК, свидетелите обещаха да
кажат истината.

От залата се изведе св. Тасева.

Свидетелката ХА.л на въпроси на адв. К.: През 2021 г. децата пристигнаха за лятната
ваканция със сестра ми за няколко месеца, за да могат да се видят с баща си и с родни. Средата на
юли пристигнаха и няколко месеца щяха до стоят и до средата на септември щяха да се приберат,
преди започване на учебната година в И. През това време те бяха в С., бяха в Р., при родителите
ми, на море с баща си за една седмица. Когато дойде време да се прибират в И. сестра ми дойде да
ги прибере, за да пътува с тях на там и понеже бяхме в Р. и от там пътувахме за С., за да се
направят ПСР тестове, да събере багажа на децата и багаж на колеги от посолството. Два дни по-
рано мисля, че пристигнахме в С. и на 16.09. с вечерния полет аз отидох да ги изпращам, както и
родители на колеги на сестра ми от посолството, които също изпращаха багажи по нея, много
багаж. Сестра ми им беше взела български учебници, за да може догодина когато си дойдат да ги
подготви за училище. Аз ги изпратих, всичко мина, влязоха и докато изчаквах да излети самолета
сестра ми ми се обади, че са ги спрели, че имат забрана децата да пътуват. Аз бях там, изпращах ги
за И. Около час няма как да излязат от летището предполагам, като аз ги чаках отвън, след това
излязоха двете деца. Сестра ми ги доведе, племенницата ми беше разплакана, че го няма
плюшеното мече, с което пътува, плаче за играчките си в И., чуди се какво става. Племенника ми в
пълен шок, не може да повярва как не е излетял самолета. Аз останах с децата и с част от ръчния
багаж в помещението, а сестра ми беше вътре да оправя останалата част от багажа, който беше над
100 кг. Посред нощ. Около час чаках с децата, опитвах се да успокоя племенницата ми, като
питаха къде е майка им, плаче: „Какво ще стане с играчките ми? Защо не тръгваме за Иран?“
Племенника ми не може да разбере защо не е излетял самолета, в пълен шок е. Лаптопите на
децата и ръчния багаж бяха при мен и когато накрая сестра ми повече от час я чакахме на пейките
на летището излезе, тръгнахме да се прибираме към моето жилище. Аз щях да тръгна с децата, но
те не искаха да останат с мен, защото те са в шок. Бяха подготвени да пътуват за И. за последно, че
след 9 месеца ще се върнат в Б., ще продължат образованието си в Б., но това не се случи. Баща им
е сложил забрана да пътуват. Тогава там го нямаше бащата. Тогава разбрахме, че забраната е
сложена на 24.08. Върнахме се в жилището ми. Намирахме се в ситуация, в която децата трябва да
тръгнат на училище в И., а те са в Б., където не са записани на училище. Сестра ми трябва да се яви
на работа, отпуската ѝ свърши. Тя там е финансист - заплати, отчети трябва да се правят и тя не
знае какво да прави. Първите дни бяхме в пълен шок как така децата в 21 век не могат да ходят на
училище, които са записани в международно училище в И. учи племенника ми по американска
система, а племенницата ми учи в частно училище пак по американска система и те нямат право да
упражняват правото си на образование. Племенника ми учи онлайн и понеже нямахме учебници в
Б., много съм благодарна на училищата, които сканираха страници от учебниците и ги изпращат,
за да може той да учи. Децата са в Б. и сестра ми и аз ги гледахме в моето жилище. След 1-2
месеца, след като видяхме, че няма как да се придвижат нещата те да могат да заминат и да учат
там и сестра ми да може да си извършва задълженията, защото и нейната работа е в риск,
жилището ми е малко и отидохме в Р., защото родителите ми живеят там, жилището им е по-
широко, за да може им е комфортно на децата. Основната цел беше да минимизираме стреса от
ситуацията за децата, защото племенника ми всяка сутрин и вечер питаше: „Ние защо сме
залостени в България?“ През цялото време сестра ми се грижи за децата, тя ги издържа. Докато
бяхме в С. и видяхме, че е онлайн сестра ми си говори с училището на племенницата ми, където не
са онлайн, учителката ѝ преподава специално онлайн два часа, за да не изостава. Част от
учебниците ги набавихме, но през останалото време ги сканираха, като разгледахме възможността
да остане тук, защото тя има семейно жилище, което се ползва от М., от зет ми. Жилището беше в
необитаемо състояние – разхвърляно, дрехи, играчки, неизмити чинии, чаши, кафе, пепел,
неподходящо за деца. М. през това време ползваше жилището, като ние със сестра ми отидохме да
видим жилището. Установихме септември 2021г., че сметките не са плащани от предния
септември. Сестра ми плати сметките, за да може да не загуби жилището. Решихме, че ще е по-
5
добре децата да останат при нашите родители, докато се изяснят нещата, защото жилището трябва
една седмица да чисти. Много съжалявам, че племенниците ми са подложени на такова нещо.
Сестра ми е 5-та г. в Иран, като мандата ѝ приключва това лято. Бащата беше в И. от началото за
няколко месеца. Сестра ми замина за И. със знанието и със съгласието на съпруга си. Освен това
той не работи постоянно и тази работа в И. е приход и възможност за нея да осигури на децата си
най-добри условия. Тези деца са свикнА. да пътуват, да имат неща, да са щастливи, да са свободни
и сестра ми се опитва това да им го осигури. Родителите на М. са в Т., като мисля, че са в И..
Децата ги познават, преди ги посещаваха, но това лято мисля, че не са ходили. Мисля, че децата не
са посещавА. други държави, освен И. и Т.. Знам за случка преди няколко години, когато М. беше
в Иран и заедно решават децата да изкарат 2 седмици в Т. при бабата и дядото. Те са в И. и той ги
взима децата със съгласието на сестра ми и ги води при баба им и дядо им в И. Бащата остава с
децата в Т. и решава въпреки това, което се е разбрал със сестра ми, защото през това време
племенниците ми ходиха на детска градина, племенника ми беше предучилищна и той казва, че
няма да даде децата да се върнат в И. След 2 седмици той тръгва с децата за Б., без знанието на
сестра ми. Една вечер през нощта звънят от Гранична полиция, че той се е опитал да излезе с
децата и да отиде в Турция, без да има документи за децата, с нощен автобус в най-студената зима.
Аз тогава бях в командировка и самолета от студ тогава не можеше да излети, трябваше да го
обработват с химикА.. Племенниците ми трябваше нощес да пътуват с автобус за Т. и са върнати
от границата.

Адв. К.: Нямам повече въпроси.

Свидетелката ХА.л на въпроси на адв. М.: Децата са върнати от границата, защото
нямат документ за разрешение за излизане от сестра ми. За племенницата ми не е имало
разрешение. Първият мандат на сестра ми беше в Турция и така се е случило и тя му е дала
документ за преминаване за момчето, а момичето се е родило след това.

Адв. М.: Нямам повече въпроси.

СЪДЪТ приключи разпита на свидетелката и я освободи.

В 11:38 ч. в залата влиза ищцата А..

СЪДЪТ съобщи на ищцата извършените в нейно отсъствие процесуални действия.

Свидетелката Т. на въпроси на адв. К.: Познавам Н.А. от 2018 г. Запознахме се в Т. по
повод на това, че съпругът ми беше командирован там, беше охрана. Знам, че имат 2 деца. М.А. не
го познавам, виждала съм го веднъж, но Н. и децата ги познавам много добре. Познавам ги от
посолството, където работеха със съпруга ми и където живеехме всички. Н. и децата живеят в
прекрасни условия в посолството на И. в тристаен апартамент, условията са прекрасни, децата са
много доволни. Има други български деца, с които играят, контактуват. Моята дъщеря също
учеше в И. и завърши средното си образование. Училището е международно с преподаване на
английски – пакистанското училище. В момента не зная децата в кое училище учат. Тогава мисля,
че още не бяха на училище. Аз бях 2018 г. – 2020 г. там, отпреди пандемията не съм в И. Това е
територия на Република Б., която се намира в И. (посолството). Н. живееше сама с двете децата. Тя
полага много големи грижи за децата. Аз друг човек, който така се грижи за децата си не
познавам. Тя работи денонощно буквално, за да може през деня да е с децата си, да ги обгрижва,
да ги води на различни мероприятия. Друга майка такава не бях срещала. Един-единствен път съм
виждала бащата от далеч, като дори не мога да го позная сега. Чувала съм от съпруга ми, защото
той беше охрана там, през него минаваха разговорите на посолството, става въпрос за обаждане на
6
господина по всяко време на денонощието. Под господина имам предвид съпруга на Несрин.
Обаждал се е по всяко време на денонощието. Разликата между часовата зона на Б. и И. е 2 или 3
часа. Търсил е Н. да разговарят в 2-3 часа през нощта.

Адв. К.: Нямам повече въпроси.

Свидетелката Т. на въпроси на адв. М.: Училището е известно, като пакистанското. Има
ученици от всички посолства в И., то е международно училище. Известно е като пакистанско,
защото се намира на територия на пакистанското посолство. В момента не знам къде учат децата.

Адв. М.: Нямам повече въпроси.

СЪДЪТ приключи разпита на свидетелката и я освободи.

Пълномощниците на страните (поотделно): Нямаме доказателствени искания.

С оглед липсата на други доказателствени искания

СЪДЪТ счете делото за изяснено от фактическа страна, за което

ОПРЕДЕЛИ

ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ

Адв. К.: Моля да уважите молбата и да постановите решение, с което да заместите
съгласието на бащата за пътуване на децата, така както сме поискА. и в определен период от
време, посочени в исковата молба. Доверителката ми ще се върне юли месец в Б. Моля на
основание чл. 127а, ал. 4, да постановите предварително изпълнение на решението.

Адв. М.: Моля да оставите без уважение иска. Видно от събраните доказателства, не става
въпрос за еднократно пътуване в чужбина, което бащата е ограничил с поведението си. Става
въпрос за това, че така заведената искова молба на основание чл. 127а СК се търсят привременни
мерки, с които децата да живеят, докато приключи брачното производство при майката. Имайки
предвид, че брачното производство ще продължи и продължава и отсъствието на децата от
България ще затрудни и тяхното явяване пред съда. Ние считаме, че ако уважите настоящата
искова молба ще сложите пречка пред развитието на брачното производство, което според мен е и
целта на настоящата искова молба. Зад нея има други интереси, а не интересите на децата да
пътуват до някаква точка и да се върнат. Тук се търси начин да се изведат и след това тяхното
връщане в България никой не знае кога ще бъде извършено.

СЪДЪТ ОБЯВИ, ЧЕ ЩЕ СЕ ПРОИЗНЕСЕ С РЕШЕНИЕ

Съдебното заседание приключи в 11:48 часа.
7
Протоколът е изготвен и подписан на 04.03.2022 г.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
8