Решение по дело №746/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1740
Дата: 24 септември 2021 г. (в сила от 20 ноември 2021 г.)
Съдия: Николай Колев Стоянов
Дело: 20217180700746
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 1740

 

 

гр. Пловдив, 24 септември 2021 год.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ІX състав, в публично съдебно заседание на девети септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ

 

 

при секретаря Петя Петрова, като разгледа докладваното от съдия Стоянов адм. дело № 746 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Луна Текстил“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: с. Мулдава, ЖК „Стопански двор“ № 1, представлявано от управителя Г. Д.срещу Решените № РД-16-285/23.02.2021 г. на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на ОПИК, с което е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.077-1846, подадено по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия  от пандемията COVID-19” в рамките на Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.        

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт по съображения за издаването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Твърди се, че жалбоподателят е предоставил в срок всички искани документи, ведно с преводи.         

В открито съдебно заседание, чрез пълномощника си по делото – адвокат С., жалбоподателят поддържа изцяло депозираната жалба и направените с нея искания. Отправя се искане за присъждане на сторените съдебно-деловодни разноски и адвокатско възнаграждение.

Ответникът по делото – РУО на ОПИК 2014-2020 г. – Главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при Министерство на икономиката на РБ, редовно и своевременно призован в открито съдебно заседание се явява от юрисконсулт Л., който оспорва жалбата. Чрез представени от страна на процесуалния му представител по делото писмени бележки, се излагат подробни съображения за неоснователност на подадената жалба, респективно законосъобразност и правилност на постановеното решение. Поддържа се, че в срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ кандидатът „Луна Текстил“ ООД не е представил в срок до 10,02,2021 г. преведени на български език документи: извадки от Турски държавен вестник в оригинал за дружествата „ANG TEKSTIL SANAYI VE DIS TICARET LDR, STI”, “ALPTEKSTIL TEKSTIL VE WOYA SAN.TIS.A.C” и “GKS TEKSTIL SAN.DIS TIC.LDT.STL” отразяващи актуалното състояние на дружествата и финансовите отчети за 2019,2018 и 2017 на горепосочените свързани предприятия. В тази връзка било налице основанието по чл.38, т.3, предложение второ от ЗУСЕСИФ за постановяване на процесния отказ. Направено е възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, както и е отправено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

Съобразно разпоредбата на чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ, чрез своя Заповед №РД-16-562 от 10.07.2020 г. РУО на ОПИК 2014-2020г. (л.216) е одобрил пакет с документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19” по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2. „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК, измежду които Условия за кандидатстване, Условия за изпълнение на процедурата на подбор на проекти BG16RFOP002-2.077, както и обява за откриване на процедурата. Условията и пълният пакет с документи за участие са публикувани и обществено достъпни в изпълнение на изискването на чл.26, ал.6 от ЗУСЕСИФ. В случая РУО на ОПИК е приел опростени правила за предоставяне на БФП, съобразно разпоредбата на чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020г., според която управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения.  

Съгласно т.11.1.3 от одобрените условия за кандидатстване (л.220-221), допустими по процедурата за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за средно предприятие съгласно ЗМСП и препоръка на комисията от 06.05.2003г., относно определянето за микро, малки и средни предприятия (OB L 124,20.05.2003г.). В този смисъл кандидатите са длъжни да удостоверят, че попадат в категорията средно предприятие, като попълнят и представят към проектните предложения Декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, като преди сключване на административния договор за предоставяне на БФП/безвъзмездна финансова помощ/, УО на ОПИК ще извърши проверка относно категорията предприятие на одобрените проекти. В т.21 от условията е посочено, че проектните предложения ще се оценяват на два последователни етапа – Оценка на административното съответствие и допустимостта и Техническа и финансова оценка. Проектите, преминали успешно двата стадия на оценка, респективно одобрени за получаване на БФП се включват в списъците по чл.35, т.1 и 2 от ЗУСЕСИФ, част от изготвения оценителен доклад. Съгласно т.27.1 от условията, при одобрен от РУО оценителен доклад и преди окончателно предоставяне на БФП, предмет на проверка ще бъде и декларираната категория предприятие, като за целта с нарочна покана до кандидатите, по смисъла на чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ ще бъдат изисквани относими документи, измежду които и: справка за обобщените параметри на предприятието, изготвена на база данните от последните две приключили финансови години; документи, отразяващи разпределението на капитала за периода, за който се подава Декларацията по чл.3 и чл.4 от ЗМСП (дружествен договор, книга за акционерите и устав, справка за разпределението на капитала); отчет за приходите и разходите и счетоводен баланс за последните две приключили финансови години; отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и др. разходи за труд, отново за последните две години. Отбелязано е, че в случай, че кандидатът е посочил наличието на свързани предприятие или предприятия партньори за тях също следва да бъдат представени гореизброените документи. Вменено е и задължението за представяне на консолидирани Отчет за приходите и разходите и Счетоводен баланс в случай, че кандидатът съставя консолидиран финансов отчет или е включен в такъв на друго предприятие. В условията е посочено също, че при извършване на последващата проверка УО ще ползва и служебно достъпната му информация за част от изисканите документи. Крайният срок за подаване на проектни предложения е определен до 16:30 часа на 24.08.2020г.

Жалбоподателят „Луна Текстил“ ООД  е подал проектно предложение с референтен №BG16RFOP002-2.077-1846 (л.199 и сл.), като е заявил БФП в размер на 150 000.00 лв. В представената декларация от 20.08.2020г. за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП (л.202) е посочено, че кандидатът е със статус на средно предприятие, като са посочени и относимите по чл.3 от ЗМСП параметрите за финансовата 2019г. Посочено е също, че дружеството се явява независимо предприятие по смисъла на чл.4 от ЗМСП.

Със заповед №РД-16-1482 от 30.12.2020г. на РУО на ОПИК (л. 41-46) е определен съставът на екип по договаряне във връзка с извършването на проверка на документалната допустимост и сключването на административни договори за предоставяне на БФП. На екипа са възложени и функции, свързани с изпращането на уведомления до кандидатите, чиито проекти са включени в одобрените списъци за финансиране, за представяне в 30-дневен срок на необходимите документи, за извършване на проверката за допустимост. Същите документи следва да бъдат анализирани, като резултатите от проверката се отразяват в контролни листи и обобщен доклад. Екипът по договаряне, при липсата на несъответствия следва да пристъпи към сключването на административни договори, а при наличието на основания за отказ по смисъла на чл.38, т.2-5 от ЗУСЕСИФ да изготви и представи на РУО проект на решение за отказ.

Кандидатът „Луна Текстил“ ООД е включен в одобрен списък на проектни предложения, които успешно са преминали етапа на оценяване, като пректното предложение на жалбоподателя е получило общо 28.00 точки(л.189-194). 

Чрез интернет портала ИСУН 2020 кандидатът е получил "Уведомление – покана за представяне на документи във връзка с подписване на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ“/л.188/. В уведомлението се съдържа указание към кандидата да представи изискуеми документи, чрез своя електронен профил в ИСУН 2020, като същите бъдат прикачени в модул „комуникация с ИСУН 2020“. На жалбоподателя е указано какви документи следва да представи, в 30-дневен срок, считано от 11,01,2021 г.

В т. 2 от посоченото уведомление/л.78-79/ на основание чл. 36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, е посочено, че капиталът на дружеството се притежава от Г. Д./70%/, О. З./10%/, Д. Н. Д./10%/ и С. Г. Ч. /10%/. Тъй като трима от съдружниците са граждани на Т., за тях не може да се извърши служебна проверка по отношение на обстоятелството, касаещо свързаност, когато физическите лица, притежаващи повече от половината от капитала на кандидата, имат и участие в капитала и на трети юридически лица, извършващи своята дейност или част от нея на същия съответен пазар или вертикално свързани пазари биха могли да осъществят някое от отношенията по чл. 4, ал. 8 ЗМСП.  Поради това е изискано в свободен текст по т. 4 от поканата по отношение на Г. Д., О. З. и Д. Н. Д.  да се даде разяснение дали посочените лица, които имат и участие в капитала на трети чуждестранни юридически лица, извършващи своята дейност или част от нея на същия съответен пазар или вертикално свързани пазари и биха могли да осъществят някое от отношенията на чл. 4, ал. 8 ЗМСП.

Изрично е указано на жалбоподателя, че документ, чийто оригинал е на чужд език, се представя и в превод на български език./вж.л. 58/

В отговор на полученото уведомление, на 11,02,2021 г. жалбоподателят е представил разяснение, че лицата Г. Д., О. З. и Д. Н. Д. не притежават капитал в други български предприятия, но притежават заедно капитал в следните турски предприятия: ANG TEKSTIL SANAYI VE DIS TICARET LDR, STI”- Г. Д./94,05%/, О. З./4,95%/ и Д. Н. Д./1%/ , “ALPTEKSTIL TEKSTIL VE WOYA SAN.TIS.A.C” - Г. Д./50%/ и “GKS TEKSTIL SAN.DIS TIC.LDT.STL”- Г. Д./99%/ и Д. Н. Д./1%//л.88/.

Освен това са приложени извадки от Турски държавен вестник за посочените по-горе дружества, без същите да са придружени от превод на български език. Допълнително е представена и нова декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП (л.103), в която е посочено, че кандидатът е със статус на средно предприятие и се явява свързано предприятие по смисъла на чл.4 от ЗМСП.

С оспореното понастоящем решение №РД-16-285 от 23.02.2021г. на РУО на ОПИК 2014-2020г. (л.15-20) административният орган е възпроизвел изцяло установяванията и съображенията на екипа по договаряне, като на база анализираните данни е възприел, че е налице хипотезата на чл.38, т.3, предложение второ от ЗУСЕСИФ, постановявайки отказ за предоставяне на БФП по отношение „Луна Текстил“ ООД. РУО е приел, че за определянето на категорията на кандидата се прилага разпоредбата на чл.4б, ал.2 от ЗМСП, като кандидатът не е представил доказателства за параметрите относими към определяне на категорията на предприятието му в съответната нормативна уредба. Не са представени преведени на български език извадки от Турски държавен вестник за дружествата: ANG TEKSTIL SANAYI VE DIS TICARET LDR, STI”, “ALPTEKSTIL TEKSTIL VE WOYA SAN.TIS.A.C” и “GKS TEKSTIL SAN.DIS TIC.LDT.STL”, както и финансовите отчети за 2019, 2018 и 2017 г. на посочените по-горе свързани предприятия с жалбоподателя.

Липсата на представени доказателства в срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, водело до обосновано ангажиране на основанието по чл.38, т.3 от ЗУСЕСИФ. Това било така, тъй като в случая кандидатът „Луна Текстил“ ООД, в законоустановения срок не е представил изисканите и относими доказателства, че отговаря на условията за бенефициент, свързани с категорията на предприятието му.

По делото е изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, която установяват точно кога и какви документи са били изпращани от жалбоподателя. 

Съдът кредитира заключението на вещото лице А.К., като обективно, задълбочено, пълно, обосновано и безпристрастно, неоспорено и от страните.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспореното решение.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в общия 14-дневен срок, считано от датата на получаване на оспореното решение – 02.03.2021г. и видно от представената обратна разписка (л.40) и пощенски плик (л.31).

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Въз основа на резултатите от извършените оценка на административното съответствие и допустимостта, техническа и финансова оценка на подадените в обявената процедура проектни предложения,  от нарочно назначена от УО комисия  се изготвя оценителен доклад със съдържание по чл.35 от ЗУСЕСИФ. Съгласно разпоредбата на чл.36, ал.1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от получаване на оценителния доклад с приложените към него документи ръководителят на управляващия орган: 1. одобрява доклада; 2. връща доклада за провеждане на оценяването и класирането от етапа, където са допуснати нарушения, когато те са отстраними или 3. не одобрява доклада, когато в процедурата са допуснати съществени нарушения. Съобразно чл.36, ал.2 от закона при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл.35, т.1, а в случаите по чл.37, ал.2 – и от списъка по чл.35, т.2, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл.26, ал.1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.  Съгласно чл.38, т.3 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, както е в конкретния случай, РУО издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

Съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С решение №574 от 13.07.2016г. на МС е определен за управляващ и сертифициращ орган на ОПИК - Министерство на икономиката на РБ, съответно за ръководител на УО на ОПИК – Министъра на икономиката. Със своя заповед №РД-16-635 от 30.07.2020г. (л. 32) Министърът на икономиката е определил И. И., изпълняваща длъжността главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ при Министерство на икономиката на РБ за лице, което да изпълнява функциите на РУО на ОПИК с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения, като в този смисъл оспореното понастоящем решение се явява издадено от компетентен орган. На следващо място съдът намира, че актът е издаден в съответствие с изискванията на чл.59, ал.2 от АПК, като съдържа фактическите и правните основания за издаването му. В същия са посочени конкретни обстоятелства и правни изводи, въз основа на които е отказано предоставянето на финансовата помощ.

Съдът счита, че оспореният акт е издаден при липса на съществено нарушение на административнопроизводствените правила и при съобразяване с целта на закона. Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по конкретната процедура е осъществено изцяло в съответствие с утвърдените условия за кандидатстване. Действията на определения със заповед №РД-16-1482 от 30.12.2020г. на РУО на ОПИК 2014-2020г. екип по договарянето във връзка с осъществяването на документална допустимост на кандидатите в процедурата и сключване на административни договор за предоставяне на БФП са изцяло съобразени с определените в заповедта правомощия и регламентирания ред за извършване на необходимите проверки. В случая, видно от представените по делото доказателства в съответствие с разпоредбата на чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ на кандидата „Луна Текстил“ ООД е изпратена покана за представяне на доказателства, необходими за извършването на проверка за документална относимост на проектното предложение. Констатациите от извършената проверка са отбелязани в контролни листи на членовете на екипа по договаряне, като всеки от членовете е представил и своя коментар по отношение съображенията за наличие на несъответствия с условията на процедурата.

Основният административноправен спор се свежда до това дали по отношение на кандидата „Луна Текстил“ ООД е налице хипотезата на чл.38, т.3, предложение второ от ЗУСЕСИФ от гл. т. на непредставянето от негова страна на изискани доказателства, относими към извършването на обективна преценка за съответствие с условията на процедурата и в частност с определянето на категорията на предприятието му по смисъла на ЗМСП.

Утвърдената по съответния ред от РУО на ОПИК документация по процедурата, в която са включени и условията за кандидатстване, е със задължителен характер спрямо кандидатите, чиито проектни предложения подлежат на допускане и оценка, т. е. актът, с който те се утвърждават, обективира в себе си изричното волеизявление на административен орган, с което се създават конкретни права и задължения. Както вече бе посочено, съобразно т.11.1.3 от одобрените условия за кандидатстване, допустими по процедурата за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за средно предприятие съгласно ЗМСП, за удостоверяването на което обстоятелство същите, при подаване на проектните си предложения попълват и представят Декларация по чл.3 и чл.4 от ЗМСП. След одобряване на окончателния оценителен доклад и преди сключването на административните договори за предоставяне на БФП следва да бъдат представени доказателства, съответно да бъде извършена документална проверка, която да констатира или не съответствието на кандидата с предварително заложените условия.

В случая с Декларация по чл.3 и чл.4 от ЗМСП от 20.08.2020г. жалбоподателят е заявил, че е със статус на средно предприятие, като е посочено, че дружеството се явява независимо предприятие по смисъла на чл.4 от ЗМСП. В последствие на 11.02.2021 г. жалбоподателят подава нова декларация, с която декларира, че е средно предприятие, със статус свързано предприятие по смисъла на чл. 4 ЗМСП.

Нормативната уредба, регламентирающа обществените отношения, свързани с провеждането на държавната политика по насърчаване създаването и развитието на малки и средни предприятия се съдържа в ЗМСП. Принципното разграничение на средни, малки и микропредприятия е дефинитивно определено в разпоредбата на чл.3 от ЗМСП, като критериите, определящи съответната категория са свързани пряко със следните параметри на предприятията - средносписъчен брой на персонала и годишен оборот и/или стойност на активите изразени в съответните стойностни величини. При изчисляване на данните по чл.3 се взема предвид дали предприятието е независимо, дали e предприятие партньор по смисъла на чл.4, ал.3, или е свързано предприятие по смисъла на чл.4, ал.5 от закона. Съгласно чл.4б, ал.1 от ЗМСП данните по чл.3 се определят на базата на предходната финансова година, като съгласно ал.2, ако в две последователни финансови години предприятието превиши или слезе под границите по чл.3, това се отразява на неговия статус. Именно поради последното в условията за кандидатстване УО изрично е посочил, че в подобен случай може да изиска от кандидатите относими документи и за предходни години. Съгласно чл.4г, ал.1 от ЗМСП когато предприятието е независимо, данните по чл.3 се определят на базата на годишния му финансов отчет, а съобразно чл.4г, ал.2, когато предприятието е предприятие партньор по смисъла на чл.4, ал.3 или е свързано предприятие по смисъла на чл.4, ал.5, данните по чл.3 се определят на базата на годишния му финансов отчет или консолидирания финансов отчет на предприятието, или консолидираните финансови отчети, в които предприятието е включено т.е. към предприятието, се прибавят и данните на всяко друго предприятие, което е пряко или косвено свързано с него. Разпоредбата на чл.4, ал.5 указва кои предприятия са свързани, а именно тези, между които съществува някое от следните отношения: 1. едното предприятие притежава повече от половината от броя на гласовете в общото събрание на другото предприятие; 2. едното предприятие има право да назначава или освобождава повече от половината от членовете на изпълнителния, управителния или надзорния орган на другото предприятие; 3. едното предприятие има право да упражнява решаващо влияние върху другото предприятие по силата на договор, сключен между тях, или на клауза в неговия устав, учредителен договор или друг учредителен акт; 4. предприятие, което е акционер, съдружник или член в друго предприятие, контролира самостоятелно повече от половината от броя на гласовете в общото събрание на това предприятие по силата на споразумение с други акционери, съдружници или членове. Според чл.4, ал.7 от ЗМСП предприятията, които осъществяват чрез едно или повече други предприятия или чрез лице по чл.4, ал.4 някое от отношенията по чл.4, ал.5, се смятат за свързани предприятия.

В провелото се административно производство „Луна Текстил“ ООД е декларирало, че е средно свързано предприятие по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗМСП с параметри: средносписъчен брой на персонала 161 души ; годишен оборот- 249111 лв. и/или стойност на активите, която не превишава 12936 лв. Видно от представените доказателства, се установява, а и не се оспорва от жалбоподателя, че 90% от капитала на дружеството се притежава от трима турски граждани - Г. Д., О. З. и Д. Н. Д., които имат собственост в следните чуждестранни юридически лица: ANG TEKSTIL SANAYI VE DIS TICARET LDR, STI”-100%, “ALPTEKSTIL TEKSTIL VE WOYA SAN.TIS.A.C”- 50% и “GKS TEKSTIL SAN.DIS TIC.LDT.STL” – 100%, като в случая безспорно между посочените дружества и Луна Текстил ООД са налице отношения на свързаност по смисъла на чл.4, ал.5, т.1 от ЗМСП - ANG TEKSTIL SANAYI VE DIS TICARET LDR, STI”, “ALPTEKSTIL TEKSTIL VE WOYA SAN.TIS.A.C” и “GKS TEKSTIL SAN.DIS TIC.LDT.STL”  притежава повече от половината от броя на гласовете в общото събрание на Луна Текстил ООД, тъй като съдружниците на посочените чуждестранни юридически лица, притежават повече от  половината от броя на гласовете в общото събрание на другото предприятие- Луна Текстил ООД.    

В случая правилно и материално законосъобразно административният орган е приел, че за да бъде преценено дали Луна Текстил ООД отговаря на определението за средно предприятие следва да се вземат предвид, респективно анализират данните относно по-горе посочените чуждестранни юридически лица.

В този смисъл и с оглед разпоредбата на чл.4, ал.7 от ЗМСП, според която предприятията, които осъществяват чрез  лице по ал. 4 някое от отношенията по ал. 5, се смятат за свързани предприятия, Луна Текстил ООД  се намира в отношения на свързаност с всяко от останалите турски дружества, посредством участието на своите съдружници в тях по смисъла на чл.4, ал.5, т.1 от ЗМСП. С оглед това правилно е възприето, че спрямо Луна Текстил ООД следва да бъде приложен реда по чл.4г, ал.2 от ЗМСП, като за коректното определяне на категорията неговите данни следва да бъдат сумирани най-малко с данните на по-горе изброените дружества. В тази връзка е било необходимо кандидатът да декларира всички свързани предприятия, съответно да представи необходимите за тях отчетни документи, които да бъдат взети предвид по силата на чл.4г, ал.2 ЗМСП във връзка с преведени на български език извадки от Турски държавен вестник за дружествата: ANG TEKSTIL SANAYI VE DIS TICARET LDR, STI”, “ALPTEKSTIL TEKSTIL VE WOYA SAN.TIS.A.C” и “GKS TEKSTIL SAN.DIS TIC.LDT.STL”, както и финансовите отчети за 2019, 2018 и 2017 г. на посочените по-горе свързани предприятия с жалбоподателя по смисъла на чл.4, ал.5 и 7 от ЗМСП. Жалбоподателят е следвало да представи данни, преведени на български език, съгласно дадените указания, извадки от Турски държавен вестник за дружествата: ANG TEKSTIL SANAYI VE DIS TICARET LDR, STI”, “ALPTEKSTIL TEKSTIL VE WOYA SAN.TIS.A.C” и “GKS TEKSTIL SAN.DIS TIC.LDT.STL”, както и финансовите отчети за 2019, 2018 и 2017 г. От приетата по делото СТЕ, която съдът кредитира изцяло се установява, че на 11,02,2021 г. жалбоподателят е изпратил прикрепен файл с наименование prevodi_signed.rar.p7m,който файл съдържа единственото превод  на финансовите отчети за 2016 г. и 2017 г. за дружеството GKS TEKSTIL SAN.DIS TIC.LDT.STL”/вж.л. 362-369/. 

Жалбоподателят не е представил съответните  доказателства, с които да удостовери релевантните обстоятелства, свързани с критериите за допустимост, заложени от УО. В случая натрупването на данните на свързаните предприятия с тези на определящото се предприятие би могло да доведе до различни правни изводи-кандидатстващото предприятие може и да не се вмества в параметрите по чл.3, ал.1 от ЗМСП, т.е. да няма качество на средно предприятие. Това от своя страна би обусловило липсата на правна възможност „Луна Текстил“ ООД да бъде одобрен за предоставяне на БФП по обявената процедура. Тези съждения обаче са под условие, тъй като кандидатът в крайна сметка не е представил необходимите документи, с превод на български език, каквото е изискването. 

Във връзка с горното следва да се отбележи, че независимо от факта, че в крайното си решение административният орган не е посочил изрично нормата на чл.4, ал.7 от ЗМСП, като приложима към конкретните установявания, то по несъмнен начин от мотивите изложени в акта, които представляват фактическите и правни съображения за неговото издаване, се извличат безспорно изводите за наличието на свързаност между визираните предприятия по смисъла на чл.4, ал.5, т.1 от ЗМСП. Административният орган подробно и изчерпателно е обосновал основанията за наличието на свързаност, като в тази връзка непосочването на препращащата норма на чл.4, ал.7 от ЗМСП не представлява съществено нарушение, което да доведе до незаконосъобразност на административния акт, тъй като не се поставят под съмнение истинността на правно или доказателствено значимите факти в конкретния случай.

Доказването на съответствието на кандидата с изискването неговото предприятие да попада в обхвата на чл.3, ал.1 от ЗМСП, т.е. да е допустим за подпомагане, не се изчерпва единствено с декларираното от него, като изрично в условията на процедурата е записано, че УО ще извърши проверка за документална съпоставимост, като в нейния ход ще ползва всички източници на информация. Целта на финансирането по обявената процедура е да се подпомогнат средни предприятия с оглед повишаване на тяхната конкурентоспособност в контекста на негативните икономически и финансови последствия от пандемията COVID-19. В тази връзка е тежест на кандидата е да докаже качеството си на средно предприятие. В случая, чрез бездействието си жалбоподателят сам е поставил в невъзможност РУО да извърши обективна и законосъобразна преценка  на допустимостта на кандидатстването му за подпомагане, като логичната, санкционна последица, уредена от законодателя в разпоредбата на чл.38, т.3 от ЗУСЕСИФ е постановяването на мотивиран отказ за предоставяне на БФП.

С оглед изложеното в конкретния случай, административният орган правилно е приложил материалния закон, като е приел че жалбоподателят не отговаря на условията за кандидатстване, поради факта, че в предоставения му срок не е представил доказателства за това. Решението е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и при правилно приложение на материалния закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.   

При този изход на спора искането на ответника за разноски се явява основателно и следва да бъде уважено, като на основание чл. 143, ал.3 във връзка с чл. 144 от АПК, чл. 78, ал. 3 и 8 от ГПК и чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ в тежест на Луна Текстил ООД , следва да бъде възложено заплащането на сумата от 200.00 лв., представляваща възнаграждение за юрисконсулт.  

    Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение пето от АПК, Пловдивският административен съд 

    

     Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Луна Текстил“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: с. Мулдава, ЖК „Стопански двор“ № 1, представлявано от управителя Г. Д.против Решение № РД-16-285/23.02.2021 г. на Главния директор в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., с което на дружеството е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по подадено от него проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.077-1846 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия  от пандемията COVID-19” в рамките на Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ на  ОПИК 2014-2020. 

ОСЪЖДА „Луна Текстил“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: с. Мулдава, ЖК „Стопански двор“ № 1, представлявано от управителя Г. Д., да заплати на Министерство на икономиката на РБ сумата от 200 (двеста) лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: