Решение по дело №563/2018 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 167
Дата: 1 юли 2019 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20187110700563
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  № 167

гр.Кюстендил, 01.07.2019г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесети юни две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от съдията адм.д.№563/2018г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

  „Е.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление ***, представлявано от К.З.оспорва Акт за установяване на задължение №АУ18002241-1/05.11.2018г. на старши инспектор в отдел „МДТ“ при Община Дупница, потвърден с решение, обективирано в писмо №26-00-2476-1/28.11.2018г. на началника на отдел „МДТ и АД“ при Община Дупница, с който е установено задължение за ТБО в размер на 698.64 лв. главница за 2018г. и лихва към 05.11.2018г. в размер на 12.72 лв. Релевират се основания за незаконосъобразност, свързани с нарушения на административнопроизводствените правила и приложението на материалния закон. Претендират се разноски.                 

                 Ответникът лично и чрез пълномощника изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендират се разноски.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 „Е.“ ЕООД, *** е собственик на недвижим имот, находящ се в гр.Дупница, ул.“Т.“ №** /срав. нот.акт №103, т.ІV, д.№649/2008г./. Като задължено лице по ЗМДТ същото е подало декларация вх.№08480013/28.06.2010г.

Със заповед №1242/21.06.2012г. кметът на Община Дупница  е определил Г. Ф. Г. – началник отдел „МДТ“, а със заповед №324/15.03.2013г.  началника на отдел „МДТ и АД“ да упражнява правомощията на териториален данъчен директор на НАП. Със заповед №1243/21.06.2012г. са оправомощени лицата, които имат права и задължения на органи по приходите, съгласно ДОПК в производствата по установяване, обезпечаване и събиране на местни данъци и такси.

Границите на районите, вида на услугите и честотата на сметоизвозване на територията на Общината през 2017г., са определени със заповед на кмета №РД-04-1086/30.10.2017г., на основание чл.63, ал.2 от ЗМДТ. Приети са като доказателства за предоставяне на услугите графици на нарядите за обслужване на съдовото стопанство в Общината, план сметка на дейността по сметосъбиране и сметоизвозване, пътни листове, договор за услуга №РД-09-250/25.08.2017г., по силата на който  на „Е. Р. – Р“ ЕООД гр.София е ъзложено събирането и транспортирането на битовите отпадъци от населените места с организирано сметосъбиране в Община Дупница, събиране и транспортиране на ЕГО и строителни отпадъци, почистването на улични кошчета, машинно метене и миене на териториите за обществено ползване на територията на Община Дупница.

Въз основа на нормативната база за определяне размера на данък сгради и ТБО /по делото са приложени Наредба за определяне размера на местите данъци на територията на Община Дупница, решение №220 по Протокол №12/16.12.2016г. на Общински съвет - Дупница за одобряване на годишна план-сметка, включваща разходите за чистотата в съответствие с чл.66 от ЗМДТ/ е издаден АУЗ по декларации №АУ18002241-1/05.11.2018г. на старши инспектор в отдел „МДТ“ при Община Дупниц, с който е установено задължение за ТБО в размер на 698.64 лв. главница за 2018г. и лихва към 05.11.2018г. в размер на 12.72 лв. Същия е оспорен в срок изцяло /срав. жалба вх.№26-00-2476/26.11.2018г./, като с решение, обективирано в писмо №26-00-2476-1/28.11.2018г. на началника на отдел „МДТ и АД“ при Община Дупница, е потвърден изцяло. Решаващият орган е изложил мотиви за законосъобразност на АУЗ, тъй като размерът на ТБО е определен за всяка услуга поотделно при нормативно заложените изисквания, взета е предвид формиране на ТБО и подадената декларация №94-К-892/28.11.2017г. от дружеството за освобождаване от такса сметосъбиране и сметоизвозване.

Приета, като неоспорена от страните, е съдебна експертиза вх.№3132/05.06.2019г. на в.л. Н.С.. Посочено е, че в подадената от дружеството-жалбоподател данъчна декларация данъчната оценка на недвижимия имот е посочена в размер на 84 367.60 лв., а отчетната стойност – в размер на 153 766 лв. Задължението за ТБО и определено на база данъчната оценка, която е по-високата измежду отчетната стойност и данъчната оценка. С решение №220/16.12.2016г. на Общински съвет – Дупница са определени промилите, при които се изчислява ТБО по видове услуги върху данъчната оценка по чл.20 и чл.21 от ЗМДТ – 2.55 промила за сметосъбиране сметоизвозване, 1.60 промила за такса депо и 2.81 промила за поддържане честотата на териториите за обществено ползване. Отнесени към данъчната оценка по чл.21 от ЗМДТ, са както следва: 445.16 лв. за депониране на отпадъци, 253.48 лв. за поддържане чистотата на обществените територии или общо 698.64 лв. главница и лихва към 05.11.2018г. в размер на 12.72 лв. Вещото лице сочи, че при определяне на ТБО е взета предвид подадената декларация от дружеството за освобождаване от такса за сметосъбиране и сметоизвозване за процесния недвижим имот и такава не е начислена.

Във връзка с така установената фактическа обстановка КАС намира жалбата за допустима, като подадена от процесуално легитимен субект, в срок /вж. известие за доставяне/ и пред компетентен съд. Разгледана по същество е неоснователна, по следните съображения:

Оспореният АУЗ е издаден от компетентен орган /срав. заповед  №1243/21.06.2012г./, в предписаната от закона форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Действително в АУЗ не са изложени подробни фактически основания за издаването му, но с оглед посочените правни основания и мотивите в решението на териториалния директор на НАП /съдът намира последното за издадено от компетентен орган и при спазване изискванията на закона – изложени са правни и фактически констатации/, може да се изведе волята на органа. Безспорно за данъчно задълженото лице е, че с акта е определено задължение за ТБО за 2018г., за имот, находящ се в гр.Дупница, ул.“Труд“ №10 във вр. с подадена от него данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ. Не се споделя и възражението за незаконосъобразност, свързано с непосочване пред кого и в какъв срок акта подлежи на обжалване. Видно от съдържанието му е, че е указана възможност за оспорване в 14 дневен срок по реда на ДОПК. Това съдът намира за достатъчно с оглед гарантиране правото на оспорване на задължения субект, но дори и да не е така /в решението не е посочен срок за обжалване/ за него единствено възниква възможността за оспорване в по-дългия срок, предвиден в АПК, но не и ограничаване правото му на защита. В този смисъл съдът не счита, че актовете страдат от пороци, които да представляват самостоятелно основание за отмяната им.

Съдът счита, че е приложен правилно и материалния закон. В настоящия случай след извършена служебна проверка по реда на чл.168 от АПК, съдът приема, че данъчната оценка на имота, собственост на „Е.“ ЕООД *** е отчетната стойност, с оглед нормата на чл.21, ал.1 от ЗМДТ, т.е. 153 766 лв. /срав. заключение вх.№3132/05.06.2019г./.

В разпоредбата на чл.62 от ЗМДТ /ДВ бр.153/1998г./ законодателят е регламентирал, че ТБО включва услугите сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; поддържане чистота на териториите за обществено ползване, а според нормата на чл.66, ал.1 от ЗМДТ /ДВ бр.53/2012г./ таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност поотделно. В чл.69 от ЗМДТ е предвидено, че таксата се заплаща по ред, определен от общинския съвет, а съгласно чл.18, ал.1 от НОМТЦУАТОД заплащането става на две равни вноски в следните срокове: от 1 март до 30 юни и от 1 юли до 30 октомври на годината, за която се дължи. В чл.67 от ЗМДТ /ДВ бр.97/2016г./ пък е регламентиран принципа за определяне на ТБО, като в ал.1 е посочен основния принцип – според количеството на битовите отпадъци. Когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци по ал.1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет /относимата редакция на ЗМДТ/. В настоящият казус е налице решение на ОбС, приета план-сметка за разходите за дейностите по чл.66 от ЗМДТ за 2018г. Следователно размера на ТБО за процесния имот е определен при липса на противоречие между Наредбата по чл.9 от ЗМДТ и чл.67, ал.1 от същия закон. Общината е упражнила правомощието си  да регламентира условията и реда за избор от страна на задължения субект на способа за изчисляване на ТБО в рамките на предвидената от закона поредност. В този смисъл дължимата ТБО правилно е определена върху отчетната стойност, която е данъчната оценка по см. на чл.21 от ЗМДТ.

Следователно, за да е налице задължение за заплащане на ТБО от „Е.“ ЕООД ***, е необходимо да се докаже престиране и ползване на услугите от задължения субект. По отношение престацията следва да е изпълнен фактическия състав, включващ елементите – услугата да е сред тези, визирани в заповедта на кмета по чл.63, ал.2 от ЗМДТ и да са определени границите на районите, в които тя ще се предоставя; недвижимия имот, за който се дължи таксата, да е в границите на района, определен от кмета; Общината фактически да е извършвала дейността.

Анализът на събраните писмени доказателства според настоящия състав на КАС води до извод за доказаност на престиране и ползване на услугите обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; поддържане чистота на териториите за обществено ползване. По отношение на услугата сметосъбиране и сметоизвозване безспорно се установява подадена декларация  за освобождаване №94-К-892/28.11.2017г. и неначисляване на такса за същата от заключението на вещото лице. Видно от заповед №РД-04-1086/30.10.2017г. кметът на Община Дупница  е определил районите, в които ще се престират услугите. Безспорно по делото е, че имотът на дружеството, попада в урбанизираната територия, посочена в заповедта, а именно намира се в регулационните граници на гр.Дупница, ул.“Труд №10. Писмените доказателства – договор за услуга №РД-09-250/25.08.2017г., пътните листове и заключението на вещото лице, доказват  реалното предоставяне от общината на услугите обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и поддържане чистота на териториите за обществено ползване. Предмет на сочения договор е именно събирането и транспортирането на битовите отпадъци от населените места с организирано сметосъбиране в Община Дупница, събиране и транспортиране на ЕГО и строителни отпадъци, почистването на улични кошчета, машинно метене и миене на териториите за обществено ползване на територията на Община Дупница. Неговото изпълнение се доказва от представените пътни листове. А заключение вх.№3132/05.06.2019г. установява, че е създадено Общинско предприятие за чистота и поддръжка на териториите за обществено ползване с назначен персонал по трудови договори със занятие метач, охрана на затворено депо, работници по озеленяване, отговорник на крайградски плаж, двама шофьори. През 2018г. поради липса на собствено депо в Община Дупница, съгласно договор №РД-09-10/11.01.2018г. е регламентирано извозване на битова смет срещу заплащане от „ЕКОБУЛСОТ“ ЕАД гр.София до площадка за сепарация.

По гореизложените мотиви съдът ще отхвърли жалбата като неоснователна.

                  С оглед изхода от спора жалбоподателят дължат разноски на ответната страна за процесуално представителство /юрисконсултско възнаграждение/ на основание  чл.161, ал.1 от ДОПК в размер на 300 лв., определено съобразно чл.8, ал.1, т.1 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

                  Воден от горното, съдът

 

                                                              Р   Е   Ш   И:

 

   ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „Е.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление ***, представлявано от К.З.срещу Акт за установяване на задължение №АУ18002241-1/05.11.2018г. на старши инспектор в отдел „МДТ“ при Община Дупница, потвърден с решение, обективирано в писмо №26-00-2476-1/28.11.2018г. на началника на отдел „МДТ и АД“ при Община Дупница, с който е установено задължение за ТБО в размер на 698.64 лв. главница за 2018г. и лихва към 05.11.2018г. в размер на 12.72 лв.

                  ОСЪЖДА „Е.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** да заплати на Община Дупница, пл.“Свобода“ №1 възнаграждение за процесуално представителство в размер на 300 лв. /триста/.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: