РЕШЕНИЕ
№ 112
Стара Загора, 10.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - II тричленен състав, в съдебно заседание на дванадесети декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | ГАЛИНА ДИНКОВА |
Членове: | ДАРИНА ДРАГНЕВА МИХАИЛ РУСЕВ |
При секретар СТЕФКА ХРИСТОВА и с участието на прокурора ПЕТКО ТЕНЧЕВ ГЕОРГИЕВ като разгледа докладваното от съдия ГАЛИНА ДИНКОВА канд № 20247240600963 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София, подадена чрез пълномощника му гл. юрисконсулт Н. С., против Решение № 306/09.09.2024 год., постановено по АНД № 830/ 2024г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление №11-01-811-2023 от 09.01.2024 г., издадено от Директора на АДФИ, с наложена на ответника по касация, в качеството му на кмет на Община Стара Загора, глоба в размер на 10 000 лв., на основание чл. 250, във вр. с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн. ДВ, бр. 13 от 2016 г.) и Заповед №ЗМФ-454 от 21.06.2023 г. на Министъра на финансите, за нарушение на чл. 18, ал. 1, т. 8, във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Касаторът твърди, че решението е незаконосъобразно като постановено при неправилно приложение на материалния закон. Сочи се за неправилен извода на въззивния съд, че процедурата по вид „договаряне без предварително обявление“ е била проведена законосъобразно. Поддържа се, че НП е издадено от компетентен орган за деяние, което е осъществено и доказано от фактическа страна, като описанието му съответства на правната норма, посочена като нарушена, а санкцията е законосъобразно определена съгласно разпоредбата на чл.250 от ЗОП, в приложимата й редакция, действала към датата на извършване на нарушението. По подробно изложените съображения е направено искане за отмяна на решението и постановяване на друго по същество, с което да се потвърди издаденото наказателно постановление. Претендира се юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.
Ответникът по касационната жалба – Ж. В. Т., редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание.
Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба, поради което обжалваното решение следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.
Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Производството пред Районен съд Стара Загора се е развило по жалба на Ж. В. Т. против Наказателно постановление №11-01-811-2023/09.01.2024 г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на Ж. Т., в качеството на кмет на Община Стара Загора, е наложена глоба в размер на 10 000 лв. на основание чл. 250, от Закона за обществените поръчки, за нарушение на чл. 18, ал. 1, т. 8 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 07.06.2022 г. в община Стара Загора, област Стара Загора, Ж. В. Т., в качеството си на кмет на Община Стара Загора и публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки, с Решение №F237509 е открил и провел процедура за обществена поръчка по вид договаряне без предварително обявление по чл. 18, ал. 1, т. 8 от ЗОП с основание чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП и с предмет: „Доставка на пресни плодове и зеленчуци за нуждите на общинските завддения на територията на община Стара Загора“, без да са налице основанията за това.
За да отмени процесното НП, въззивният съд е приел, че в процесния случай при провеждане на процедурата по договаряне без предварително обявление са били налице всички изискуеми съгласно чл.79, ал.1, т.4 от ЗОП предпоставки, поради което същата е била проведена законосъобразно и не е осъществено твърдяното административно нарушение. Отделно от това в мотивите на съдебния акт са изложени и съображения за приложимост на хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН, поради настъпила законодателна промяна, съгласно която провеждането на обществените поръчки по чл.18, ал.1, т.8 от ЗОП вече не е състав на административно нарушение по см. на чл.250 от ЗОП, а доколкото новоприетата разпоредба на чл.250а ЗОП, която е била в сила към датата на издаване на наказателното постановление, не е била посочена в него като относима санкционна разпоредба, независимо, че същата се явява по-неблагоприятна и съотв. неприложима съгласно чл.3, ал.2 ЗАНН, е налице формална нередовност на издаденото наказателно постановление, представляваща самостоятелно основание за отмяната му.
Решението на Старозагорския районен съд е правилно като краен резултат, по следните коригиращи мотиви:
Съгласно чл. 3, ал. 1 от ЗАНН за всяко нарушение се прилага нормативния акт, който е бил в сила по време на извършването му, което означава, че деянието следва да бъде квалифицирано по разпоредбите, които са действали към инкриминираната дата. По силата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни разпоредби, се прилага онази от тях, която е по-благоприятна. Правилото се отнася за определяне размера на наказанието, съответно за отпадане наказуемостта на деянието.
Според редакцията на чл. 250 от ЗОП, на основание на който е ангажирана административнонаказателната отговорност на ответника по касация, действала към датата на извършване на нарушението /07.06.2022г/, Възложител, който проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 3 – 10 или т. 13, без да са налице условията, посочени в закона, се наказва с глоба в размер 5 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лв. След издаване на процесното наказателно постановление обаче е последвала промяна в Закона за обществените поръчки, като е изменена и разпоредбата на чл.250 от същия закон, обн.ДВ, бр.88 от 2023г., в сила от 01.01.2024г, регламентираща налагане на административно наказание глоба размер 5 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 20 000 лв. на Възложител, който проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 3 – 7, без да са налице условията, посочени в закона. Съгласно новата, действаща към настоящия момент редакция на чл.250 ЗОП не е предвидено административно наказание за възложителя при провеждане на процедура по чл.18, ал.1, т.8 от ЗОП /договаряне без предварително обявление/, без да са налице условията, посочени в закона. Вместо това в нормата на чл.250а ЗОП /обн. ДВ бр. 88 от 2023 г., в сила от 22.12.2023 г./ е регламентирана административнонаказателна отговорност за Възложител, който сключи договор в резултат на процедура по чл. 18, ал. 1, т. 8 – 10 или т. 13, без да са налице условията за прилагането й, посочени в закона. В случая обаче отправеното фактическо обвинение е за проведена процедура по чл.18, ал.1, т.8 ЗОП в нарушение на посочените в чл.79, ал.1, т.4 от ЗОП условия, а не е за сключен договор в резултат такава процедура, поради което не може да бъде споделен направения от въззивния съд извод, че след настъпилата законодателна промяна описаното в НП деяние осъществява състав на административно нарушение по чл.250а ЗОП. Изложеното обосновава извод, че съгласно действащата към настоящия момент нормативна уредба, деянието, за което е санкциониран ответникът по касация - провеждането на процедура по чл. 18, ал. 1, т. 8 от ЗОП, без да са налице условията, посочени в закона, не представлява административно нарушение. Следователно налице е хипотезата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН – преди влизането в сила на процесното наказателно постановление е последвала различна нормативна разпоредба, която е по-благоприятна за нарушителя, доколкото изключва съставомерността на описаното в НП деяние. Ето защо решението на въззивния съд, с което е отменено издаденото наказателно постановление, като краен резултат е съответно на приложимия материален закон.
Водим от тези мотиви и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 306 от 09.09.2024 год., постановено по АНД № 830/ 2024г. по описа на Районен съд Стара Загора.
Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.
Председател: | |
Членове: |