Решение по дело №587/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 февруари 2022 г. (в сила от 10 февруари 2022 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20217160700587
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

11

 

гр. П.***, 10.02.2022 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – П.***, в открито съдебно заседание на осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при участието на секретар Е. В., като разгледа административно дело № 587/2021 г. по описа на Административен съд – П.***, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на С.И.П. с ЕГН ********** и адрес: ***, чрез адв. И.М. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000792/19.11.2021 г., издадена от началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, с която на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП му е наложена принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 8 месеца.

Жалбоподателят счита, че заповедта е необоснована и незаконосъобразна. Твърди, че не е извършил нарушението, за което е наложена, тъй като не е предоставял личния си автомобил за управление на неправоспособен водач, а описанието на деянието в оспорения акт не изпълва съдържанието на посочената за нарушена разпоредба. Прави искане за отмяна на заповедта. Претендира разноски, представя списък на същите по чл.80 от ГПК.

Ответникът – началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от главния юрисконсулт на ОДМВР – П.*** З.В., която счита, че жалбата е неоснователна, а процесната заповед - правилна и законосъобразна, поради което следва да бъде потвърдена.

Административен съд - П.***, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното:

С оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000792/19.11.2021 г., издадена от началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, на жалбоподателя С.И.П. с ЕГН ********** е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 8 месеца. Мярката е приложена чрез отнемане на два броя регистрационни табели с номер ***.

Издаването на заповедта е мотивирано с това, че жалбоподателят С.И.П. е собственик на лек автомобил с рег. № ***, който е бил управляван в гр. П.***, по ул. Безименна, с посока на движение от кв. Куциян към кв. Васил Левски от неправоспособния водач Ц.Г.Ц.*** с ЕГН **********. Вписано е, че на водача е съставен АУАН GA 254061.

ЗППАМ е предявена на адресата й на 25.11.2021 г. и получена от него срещу подпис, положен в разписката към нея.

Като доказателства по делото са приети: АУАН GA 254061/19.11.2021 г., издаден от А.Е.К.***– командир отделение при 01 РУ – ОДМВР – П.*** срещу Ц.Г.Ц.*** с ЕГН **********, Докладна записка от М. Й., Заповед № 313з-328/18.02.2020 г. на директора на ОДМВР – П.***, Заповед № 8121з-48/16.01.2015 г. на министъра на вътрешните работи, Справка за нарушител/водач – Ц.Г.Ц.*** с ЕГН **********, Справка за нарушител/водач - С.И.П. с ЕГН **********. Приети са и доказателства, имащи отношение към искането за спиране на процесната ЗППАМ, които са обсъдени от съда в определение № 415/26.11.2021 г.

Административен съд – П.***, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, б.“а”, т.6 и 7 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. В тази връзка по делото са представени две заповеди: Заповед № 8121з-48/16.01.2015 г., издадена от заместник-министъра на МВР, и Заповед № 313з-328/18.02.2020 г. на директора на ОДМВР – П.***, с която са определени длъжностните лица, които да осъществяват контрол по ЗДвП и да прилагат принудителните административни мерки по чл.171 от ЗДвП на обслужваната територия на ОДМВР – П.***. Сред тези лица, в т.1.2 на втората заповед, е началникът на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - П.***. В случая заповедта е издадена от С.Г.Л.***, който заема тази длъжност и поради това се явява материално и териториално компетентнен административен орган.

Оспорената заповед е постановена в писмена форма. Същата обаче не отговаря на изискването за мотивираност. В нея не са посочени релевантни факти и обстоятелства за обосноваване на възприетото от административния орган наличие на материалноправната предпоставка за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП. Тя не съответства и на материалния закон.

Съгласно чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителната административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

В конкретиката на казуса и при тази законова регламентация, необходимата материалноправна предпоставка за прилагане на мярката е пътното превозно средство, чиято регистрация се прекратява, да е било управлявано от лице, за което са налице обстоятелствата по б.“а“ на чл.171, т.2а от ЗДвП: което не е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс. За да се установи наличието на тази предпоставка е необходимо да са посочени конкретни данни за водача и обстоятелствата, при които е установено деянието му. В случая това не е направено. Описанието в процесната ЗППАМ е неясно, не са посочени дори дата и час, в който е констатирано управлението на собствения на жалбоподателя лек автомобил от лице, което не е правоспособен водач, не може да се направи извод дали е налице предоставяне на управлението, има ли връзка между собственика и нарушителя и т.в. От една страна, по този начин е нарушено правото на защита на засегнатото от заповедта лице и възможността да осъществи адекватна такава, а от друга лишава съда от възможността да направи преценка дали материалноправните предпоставки за издаване на процесната ЗППАМ са били налице.

Относно съответствието на заповедта с целта на закона съдът намира и следното: Съгласно чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, в приложимата редакция, времевия период, за който се налага прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство … е от 6 месеца до една година. В тежест на административния орган е да установи всички фактически основания, породили необходимостта от налагане на ПАМ и нейната продължителност. Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона цел. Преценката за съответствие на ПАМ с целта на закона следва да се извършва в съответствие с характера й във всяка една от хипотезите на чл.171 от ЗДвП. Заповедта за налагане на ПАМ е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и като такъв следва да отговаря на изискванията визирани в АПК. Съгласно разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, в акта следва да бъдат посочени фактическите и правните основания за издаването му. Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП мярката се налага с мотивирана заповед от органа или от оправомощено от него лице. При упражняване на правомощията по налагане на ПАМ, административният орган действа в условията на обвързана компетентност, но при определяне на срока на мярката действа при условията на оперативна самостоятелност. В тази връзка той следва да изложи мотиви относно срока за който се прилага принудителната административна мярка, което в настоящия случай не е сторено. Това е довело до нарушаване на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Органът е бил длъжен да определи продължителността на прилагане на мярката и да обоснове решението си, за да може съдът, на свой ред, да прецени дали това правомощие е упражнено в съответствие с целите на закона, което е едно от основанията по чл.146 от АПК за оспорване на индивидуалните административни актове. Съдът не следва да гадае или тълкува съображенията на административния орган - те следва да бъдат изложени в мотивите, а съдът, анализирайки ги, да прецени дали съответстват и обосновават разпореденото в административния акт. Като не е направил това, административният орган не е обосновал упражняването на предоставеното му правомощие в съответствие с целта на закона.

Изискването за мотивиране на административните актове обезпечава правилно упражняване на съдебния контрол за законосъобразност и осигурява възможност на страните за защита. Така установената липса на мотиви представлява съществено нарушение и предпоставя отмяната на обжалвания административен акт като незаконосъобразен.

На следващо място съобразно разпоредбата на чл.22 от Закона за административните нарушения и наказания, ПАМ се налагат с цел предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. В конкретния случай не е ясно по какъв начин чрез налагане на ПАМ ще се предотврати и преустанови извършването на друго нарушение или на вредните последици от извършеното. /В този смисъл е и постоянната практика на Върховния административен съд: Решение № 15796 от 20.12.2017 г. на ВАС по адм.д.№ 10768/2017 г., VII о.; Решение № 910 от 23.01.2018 г. на ВАС по адм.д.№ 9379/2017 г., VII о./.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваната заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

При направения извод относно изхода на спора съдът намира за основателна претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски, които са в размер на 510,00 лв. /петстотин и десет лева/, от които: 500,00 лв. /петстотин лева/ - платено адвокатско възнаграждение, и 10,00 лв. /десет лева/ - внесена държавна такса за разглеждане на делото. Същите, на основание чл.143, ал.1 от АПК, следва да бъдат заплатени от юридическото лице, в чиято структура работи ответника, а именно: ОДМВР – П.***.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – П.***

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000792/19.11.2021 г., издадена от началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, с която на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, на С.И.П. с ЕГН ********** и адрес: ***, е наложена принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 8 месеца, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – П.***, със седалище и адрес на управление: гр. П.***, ул. Самоков, № 1, ДА ЗАПЛАТИ на С.И.П. с ЕГН ********** и адрес: ***, сумата от 510,00 лв. /петстотин и десет лева/, представляваща направени по делото разноски.

РЕШЕНИЕТО, на основание чл.172, ал.5 от ЗДвП, не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                        СЪДИЯ:/п/