Определение по дело №553/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 517
Дата: 4 август 2022 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700553
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 август 2022 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

         517                                           04.08.2022год.                               Стара Загора

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в закрито заседание на четвърти август през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

 

като разгледа докладваното адм.дело №  553 по описа за 2022год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 и ал.3 от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/ във вр. с чл.172, ал.6 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Производството по адм. дело № 553/ 2022 година по описа на Административен съд – Стара Загора е образувано по жалба на Д.В.С. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗПАМ/ № 21-0375-000091/ 09.12.2021г. на Началник група  при ОД на МВР – Стара Загора, РУ Чирпан, с която на основание чл.171, т.1, б.“в“ от ЗДвП по отношение на Д.В.С. е разпоредено изземване на свидетелството за управление на моторно превозно средство № ********** на водач, до успешно полагане на проверовъчен изпит.

В жалбата е направено искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на ЗПАМ№ 21-0375-000091/ 09.12.2021г, като се твърди, че същата би могла да причини на жалбоподателя Д.В.С. значителни  и трудно поправими вреди, тъй като той работи като  професионален шофьор   на товарен автомобил и с прилагането на процесната ПАМ не може да продължи да осъществява трудовите си задължения. 

Оспорената заповед е от категорията административни актове, по отношение на които е налице законово установено изключение от регламентирания в чл.166, ал.1 от АПК принцип за суспензивния ефект на подадената жалба. Заповедта и приложената с нея принудителна административна мярка са постановени на основание чл.171, т.1, б.“в“ от ЗДвП, като съгласно специалната норма на чл.172, ал.6 от ЗДвП, обжалването на заповедта не спира изпълнението на принудителна административна мярка. Приложимият процесуален ред за разглеждане и произнасяне по подаденото искане за спиране изпълнението на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0375-000091/ 09.12.2021г. на Началник група  при ОД на МВР – Стара Загора, РУ Чирпан,  е този по чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 от АПК.

 След преценка на материалите по делото съдът намира, че искането за спиране изпълнението на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0375-000091/ 09.12.2021г., е основателно, по следните съображения:

 В Закона за движението по пътищата не са посочени основанията и условията, при които съдът може да спре допуснатото по силата на закона изпълнение на обжалвания акт. При липса на регламентирани в ЗДвП материалноправни предпоставки, следва да се приложи разрешението, дадено в общата разпоредба на чл.166, ал.4 от АПК. Посочената норма предвижда, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон може да бъде спряно от съда по искане на оспорващия при условията на чл.166, ал.2 от АПК – а именно когато предварителното изпълнение може да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, която да релевира осезателно застрашаване на частния интерес, като основание за прилагане на обезпечителната мярка.

            По своята правна същност спирането на допуснато по силата на закона изпълнение на административния акт представлява вид обезпечителна мярка в административния процес, като прилагането й изисква да се докаже необходимост да бъде дадена тази временна защита, с цел да се предотврати евентуалното настъпване на значителни или трудно поправими вреди.

            В настоящия случай вероятността за настъпването на значителни или трудно поправими вреди е обоснована с твърдения за невъзможност жалбоподателя да упражнява трудова дейност, което съответно би довело до липса на средства за издръжка на него и семейството му. Към жалбата е приложен трудов договор от 06.07.2021., от които е видно, че между жалбоподателя и „ Трансметал „ЕООД налице безсрочно трудово правоотношение, като Д.С. е назначен на длъжност „Шофьор тежкотоварен автомобил“. 

Съдът приема, че изложените в искането обстоятелства са достатъчни, за да обосноват извод за реална възможност от настъпване на трудно поправими или значителни вреди за жалбоподателя от предварителното изпълнение на приложената с оспорената заповед принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.“в“ от ЗДвП. Несъмнено предварителното изпълнение на ПАМ от вида на процесната – „временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач“ и свързаната с това невъзможност на адресата на акта да управлява моторно превозно средство, би възпрепятствало осъществяваните от Д.В.С. трудови функции. Следователно съществува реална опасност жалбоподателят да остане без работа и съответно без възможност да реализира доходи, които да покриват разходите  и да осигуряват необходимите средства за живот на лицето и неговото семейство.

Ето защо съдът намира, че предварителното  изпълнение на обжалвания акт би довело до настъпване на неблагоприятни и неотстраними последици за Д.В.С., свързани с претърпяване на имуществени вреди, което обуславя засягането на важен интерес.

 

По тези съображения и на основание чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 и ал.2 от АПК във вр. с чл.172, ал.6 от ЗДвП, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

СПИРА предварителното изпълнение на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка№ 21-0375-000091/ 09.12.2021г. на Началник група  при ОД на МВР – Стара Загора, РУ Чирпан до приключване на производството по адм. дело № 553/ 2022 г. по описа на Административен съд – Стара Загора с влязъл в сила съдебен акт.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                           

                                                                 СЪДИЯ: