№ 205 / 10.7.2020 г.
Р Е Ш Е Н И Е
гр.Монтана, 10.07.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на дeвети юли през две хиляди и двадесета година в състав:
Председател: К. Семов
При секретаря….Николинка Александрова…, като разгледа докладвано от съдия Семов АНД № 459 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 19-0996-003830/17.12.2019г. на Началник Сектор “Пътна полиция” при ОДМВР - Монтана са наложени на А.Ф.П. с посочен адрес xxx административни наказания - глоба в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява мпс за срок от 6 /шест/ месеца на основание чл.175, ал.3, пр.2 от ЗДвП за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Спрямо водача П. са отнети 10 /десет/ контролни точки на основание Наредба Із – 2539/2012г. на МВР.
Недоволен от наказателното постановление П. моли да бъде отменено. Редовно призован не се явява и не излага допълнителни доводи извън посочените в жалбата.
Въззиваемата страна ОДМВР - Монтана Сектор ПП не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени и гласни. Съдът като ги обсъди поотделно и в тяхната съвкупност, намира жалбата за допустима и неоснователна.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в законния седем дневен срок.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:
На 08.09.2019г. около 13:21 ч. в с.Долна Вереница по ул.Първа жалбоподателя П. управлявал мотопед марка ХОНДА зелен на цвят с поставена на него регистрационна табела XXXX на жълт фон, не отговаряща на БДС. Заради горното водача П. бил спрян за полицейска проверка, в хода, на която било установено, че въпросния мотопед не е регистриран по надлежен ред, регистрацията му била прекратена.
За установеното св.К.Г.Д. – мл. авто-контрольор в Сектор ПП при ОД МВР – Монтана /към 08.09.2019г./ в присъствието на св.И.М.И. съставил АУАН серия GА № 86883/08.09.2019г. на водача П. за извършеното от него нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
На водача П. е съставен и АУАН с номер GA 91265 по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП.
По случая била заведена преписка № 2046/2019г. по описа на Районна прокуратура – Монтана, респ. ДП № 1046/2019г. по описа на РУ - Монтана.
В хода на разследването по ДП било установено, че жалбоподателя А.Ф.П. xxx в къща, собственост на съпругата му. Майстори извършвали ремонтни дейности на покривната конструкция и се наложило П. да отиде до друга, близко стояща къща в селото, откъдето да вземе керемиди. Тъй като автомобилът му бил подготвен за пътуване, той решил да отиде до въпросната къща със стар мотопед, който дълго време стоял неизползван. Малко по-късно бил спрян от служители на Сектор „Пътна полиция“ ОД МВР-Монтана, които установили, че мотопедът е с прекратена регистрация, за което съставили акт за установяване на административно нарушение.
С постановление от 04.12.2019г. РП – Монтана прекратила наказателното производство по ДП и изпратила препис от същото на Началник Сектор ПП при ОД МВР – Монтана, с оглед реализиране спрямо жалбоподателя П. на административно наказателна отговорност.
Началник Сектор ПП при ОДМВР - Монтана като административно наказващ орган оправомощен със Заповед № 8121з-515/18г. на МВР издал обжалваното НП.
В хода на съдебното следствие пред въззивния съд св.К.Г.Д. и св.И.М.И. потвърждават изложеното в АУАН.
Видно от писмо рег. № 127500/12330/30.06.2020г. на Сектор ПП при ОД МВР – В. Търново, ведно с приложение, рег. № XXXX принадлежи по регистрация на л.а. МАЗДА 323 със собственик Х. Р. Ц., като от 1995г. до настоящия момент няма промяна по регистрацията на л.а. с посочения рег. номер.
След анализа на събраните по делото доказателства, настоящия съд намира, че наказващия орган е приложил правилно закона, като е приел, че е налице нарушение по смисъла на чл.140, ал.1 от ЗДвП, респ. чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016г., в сила от 21.01.2017г.), с автор – жалбоподателя П.. Съдът изцяло кредитира показанията на св.Д. и св.И., които са обективни и последователни в контекста на писмените доказателства по делото, а посоченото от П., по разбиране на настоящия съд е недоказано. Показанията на св.Д. и св.И., които показания съдът кредитира като обективни, са в подкрепа на изложените факти и обстоятелства в АУАН и НП. Установено е по безспорен начин, че на 08.09.2019г. преди извършване на полицейска проверка водача П. е управлявал мпс - МОТОПЕД, който не е бил регистриран по надлежен ред както изисква чл.140, ал.1 от ЗДвП и НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002г., изм., бр. 67 от 2012г., бр. 20 от 2018г.).
Изложените в жалбата доводи на П., не се споделят от настоящия съд. Последният намира, че правилно АУАН е съставен спрямо жалбоподателя като автор на нарушението, посочени в него и правилно е издадено НП с адресат жалбоподателят. Рег. № XXXX принадлежи на л.а. МАЗДА 323 със собственик Х. Р. Ц., а не на управлявания от П. мотопед на 08.09.2019г.
При наличните доказателства, правилно е посочено, че П. е нарушил разпоредбата на чл.140, ал.1 ЗДвП, за което са му наложени наказания на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, т.к. законодателят изрично е разписал наличието на регистрация по надлежния ред, което в настоящия случай безспорно не е сторено от административнонаказаното лице. Всеки водач на МПС е длъжен да е запознат и да спазва разпоредбите на ЗДвП и подзаконовите актове по прилагането му, които уреждат режима на обществените отношения свързани с движението по пътищата в това число и правилата, на които следва да отговарят водачите на МПС. Безспорно в случая е налице виновно поведение на административно наказаното лице, което по разбиране на настоящия съдебен състав е извършило административното нарушение, тъй като е управлявал мпс, което не е било надлежно регистрирано.
Настоящият съд възприема като защитна теза посоченото от жалбоподателя в рамките на ДП и в жалбата пред въззивния съд. Съдът даде възможност на жалбоподателя да организира защитата си и въпреки това, жалбоподателя П. не се яви в съдебно заседание, не изпрати и представител, респ. не изложи допълнителни доводи извън посочените в жалбата, в т.ч. чрез надлежно упълномощен пълномощник. П. не представи доказателства в подкрепа на твърдението си в жалбата, че управлявания от него МОТОПЕД бил надлежно регистриран. Напротив видно е от цитираната по–горе справка от Сектор ПП при ОД МВР – В. Търново, че поставения рег. № XXXX на мотопеда управляван от П. на 08.09.2019г., не принадлежи по регистрация на управлявания мотопед, а на л.а. МАЗДА 323 с рег. № XXXX , със собственик по регистрация Х. Р. Ц.. В хода на разследването по ДП № 1046/2019г. по описа на РУ – Монтана е било установено, че регистрацията на мотопеда управляван от П. на 08.09.2019г. е била прекратена, т.е. мотопеда не е регистриран по надлежния ред.
Съдът намира, че при установяване на административното нарушение, санкционирано на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП не са допуснати съществени процесуални нарушения, не са били налице и условията на чл.28 от ЗАНН. С ДВ, бр.101 от 2016г., в сила от 21.01.2017г.) в ЗДвП е въведена нова санкционна разпоредба на чл.175, ал.3 съгласно, която се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Обществената опасност на това нарушение е значителна, доближаваща се до тази на деянието по чл.345, ал.2 вр. с ал.1 от НК, която по разбиране на настоящия съд изключва приложението на чл.28 от ЗАНН.
АУАН и НП са издадени при спазване изискванията на чл.42, чл.52, ал.4 и чл.57 от ЗАНН и при правилна преценка, че не са налице условията на чл.28 и чл.29 от ЗАНН или тези на чл.34 от ЗАНН.
Видно от приетата по делото справка за водача – нарушител П., последният е правоспособен водач и има установени други нарушения по ЗДвП с фишове и влезли в сила наказателни постановления - общо 13 /тринадесет/ - не са броени тези НП-я по които е отбелязано, че административно наказателното преследване е било погасено по давност. Нарушенията по тези общо 13 бр. фишове и влезли в сила НП-я са извършени за периода м.05.2000г. – м.09.2019г. Тези характеристични данни не могат за обективират приложение на чл.28 от ЗАНН, респ. настоящия съд да изведе извод, че извършеното нарушение е маловажно. Тъй като РП – Монтана с постановление от 04.12.2019г. е приела, че не следва П. да бъде предаден на съд за деяние по чл.345, ал.2 вр. с ал.1 от НК, спрямо жалбоподателя правилно е реализирана АНО на основание чл.175, ал.3 от ЗДвП.
Не са налице основания за изменение на наложените като вид и размер минимални административни наказания на основание чл.175, ал.3 от ЗДвП. Настоящият съд намира наложените административни наказания за съответни, правилно определени и справедливи, съобразени с изискванията на чл.27 от ЗАНН. Видно от справката за нарушител/водач на П., който е придобил правоспособност и СУМПС през 1988г., роден 1970г., е системно не спазващ изискванията на ЗДвП в РБ, със завишена степен на обществена опасност, който в преобладаваща част, не заплаща наложените му административни наказания – глоби по влезли в сила НП-я и фишове, видно от справката за нарушител/водач – л.22 – л.23 от делото.
С обжалваното НП правилно са били отнети 10 /десет/ контролни точки на основание чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. изд. от МВР и чл.175, ал.3 от ЗДвП.
На основание горното, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 19-0996-003830/17.12.2019г. на Началник Сектор Пътна полиция при ОДМВР - Монтана, с което на А.Ф.П. с посочен адрес xxx са наложени административни наказания – ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява мпс за срок от 6 /шест/ месеца на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016г., в сила от 21.01.2017г. ) и са отнети 10 /десет/ контролни точки на основание Наредба № Із – 2539/2012г. на МВР.
Решението може да се обжалва пред АС - Монтана в 14 / четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено, на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Председател: