Определение по дело №609/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 ноември 2020 г. (в сила от 17 март 2021 г.)
Съдия: Василка Желева
Дело: 20207260700609
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 гр.Хасково, 23.11.2020 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в закрито заседание на двадесет и трети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                                        СЪДИЯ: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА                                                                                                                      

като разгледа докладваното от съдията административно дело №609 по описа на съда за 2020 година, взе предвид следното:  

 

                                                                                                                                                         

Съдебноадминистративното производство е образувано по жалба на Т.Ц.Ц., с постоянен адрес: ***, подадена чрез пълномощника му адв.Т. Д., с посочен по делото съдебен адрес, срещу писмо с изх.№66-00-303/15.06.2020 г. на Агенция по вписванията.

В жалбата се сочи за правно основание чл.39, ал.1 от ЗЗЛД, във вр. с чл.79, във вр. с чл.17 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета.

Твърди се, че се обжалва писмо с изх.№66-00-303/15.06.2020 г. на Агенция по вписванията, с което било оставено без уважение искането на жалбоподателя за заличаване на личните му данни, съдържащи се в публикувания дружествен договор по партидата на „Джи Ди Пи Мениджмънт“ ООД, раздел „Актуален учредителен акт“ в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ.

Сочи се, че жалбоподателят подал заявление с вх.рег.№66-00-303/10.06.2020 г. за изтриване на лични данни до Агенция по вписванията, в качеството й на администратор на лични данни, като посочил, че в публикувания договор на дружеството били публично достъпни личните данни на всички съдружници, а именно: имена, ЕГН, номер на лична карта, дата на издаването й, дата на валидността й и постоянен адрес, подпис. Жалбоподателят считал, че не е налице законово основание администраторът да обработва личните му данни чрез публикуването им до неограничен кръг хора, което създавало у него безпокойство и опасност за личната му неприкосновеност, тъй като било възможно трети недобросъвестни лица да използват личните му данни за противозаконни цели. С писмо с изх.№66-00-303/15.06.2020 г. Агенцията по вписванията информирала жалбоподателя, че обработването на личните му данни чрез публикуването им по партидата на дружеството до неограничен кръг от хора представлявало законово задължение, което се налагало спрямо администратора съгласно чл.6, параграф 1, б.„в“ от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета. Агенцията посочвала, че при вписването на дружеството в регистъра не бил представен екземпляр от дружествения договор със заличени данни. Поради тази причина представеният дружествен договор бил единственият, с която Агенцията разполагала, и била длъжна по закон да го публикува по начина, по който бил представен.

В лично качество жалбоподателят подал заявление с вх.№20200624180952/24.06.2020 г. за изтриване на лични данни до Агенцията по вписванията, в качеството й на администратор на лични данни, с което поискал в Търговския регистър и регистър на ЮЛНЦ да бъде обявен актуален дружествен договор със заличени лични данни на същия, а именно ЕГН, адрес, номер на лична карта, дата и място на издаване, постоянен адрес. С писмо с изх.№2020624180952/25.06.2020 г. Агенцията по вписванията информирала жалбоподателя, че към заявлението му не е приложено пълномощно от управителя на дружеството към заявителя – адвокат, декларация по чл.13, ал.4 от ЗТРРЮЛНЦ, подписана от управителя, документ за заплатена държавна такса в размер на 20 лв. и други изброени документи, а впоследствие Агенцията по вписванията постановила отказ по подаденото от Т.Ц.Ц. заявление.

Жалбоподателят развива подробни правни съображения, според които Агенцията по вписванията е администратор на лични данни и действа като такъв, когато публикува в регистрите си лични данни на субектите на данни. Според оспорващия, Агенцията по вписванията незаконосъобразно тълкувала чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ като законосъобразно основание за обявяване на личните данни на субектите на данни по партидата на дружествата до неограничен кръг от хора, тъй като в тази разпоредба не било посочено, че субектите на данни (предоставилите ги лица) са дали съгласието си за обявяване на личните им данни. Счита, че като администратор Агенцията не била изпълнила задължението да информира субектите на данни на какво правно основание обработва личните им данни, когато ги обявява в учредителните актове по партидите на дружествата в регистъра. Оспорващият твърди, че Агенцията по вписванията не само обработвала личните му данни на незаконосъобразно основание по чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ, но и в противоречие с Регламент (ЕС) 2016/679 сменяла законовото основание, на което ги обявявала по партидата на дружеството, без да изпълни основното си задължение по чл.13 и чл.14 от този регламент.

С оглед на това жалбоподателят считал, че е налице незаконосъобразно обработване на личните му данни от Агенция по вписванията, по смисъла на чл.17, параграф 1, б.„г“ от регламента. С неуважаването на неговото искане за изтриване на личните му данни, Агенцията нарушила и правото на жалбоподателя на изтриване по чл.17 от Регламента.

Развиват се подробни доводи за противоречие с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета. Твърди се, че когато личните данни се обработвали от администратора на основание съгласие, в правото на всеки субект на данни било да оттегли по всяко време съгласието и администраторът бил длъжен да го уважи – чл.7, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2016/679. Сочи се, че с упражненото право на изтриване оспорващият бил оттеглил съгласието си личните му данни да бъдат обявени до неограничен кръг от субекти. Агенцията по вписванията препратила жалбоподателя към неприложим за него ред за упражняване на права по чл.15-22 от Регламент (ЕС) 2016/679, като се твърди, че в ЗТРРЮЛНЦ и Наредбата не било упоменато по какъв ред и начин следвало физическо лице (субект на данни) да подаде искане/заявление за изтриване на лични данни съгласно чл.17 от Регламента. Чрез отказа на Агенцията по вписванията да уважи искането на жалбоподателя и препращането му към подаване на заявление Г1, на практика Агенцията нарушавала правото му по чл.17 от Регламента.

Въз основа на изложеното се претендира жалбата да бъде уважена като основателна и съдът да задължи Агенция по вписванията, Търговски регистър, да изтрие/заличи личните данни на Т.Ц.Ц., в качеството му на съдружник в „Джи Ди Пи Мениджмънт“ ООД с ЕИК *********, съдържащи се в публикувания дружествен договор по партидата на дружеството.

Към жалбата са приложени изброени под опис документи, като посочените под т.7 писма не са приложени.

Със съпроводително писмо вх.№5391/21.09.2020 г., от упълномощен от Изпълнителния директор на Агенция по вписвания – гр.София, процесуален представител, по делото са представени документи във връзка с издаване на обжалваното писмо.

Административен съд – Хасково, като прецени представените по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

От Т.Ц.Ц. до Агенция по вписванията, Търговски регистър, е подадено Заявление вх.рег.№66-00-303/10.06.2020 г., в което подателят е посочил, че в качеството си на субект на данни, упражнява правото си на изтриване пред Агенцията по вписванията, като моли личните му данни, съдържащи се в публикувания дружествен договор по електронната партида на дружеството „Джи Ди Пи Мениджмънт“ ООД, в което е съдружник, в раздел „Актуален учредителен акт“ да бъдат изтрити/заличени, по начин, по който да не бъдат идентифицирани от други лица.

С писмо изх.№66-00-303/15.06.2020 г., подписано от Изпълнителния директор на Агенция по вписванията, Т.Ц.Ц. е уведомен, че искането за упражняване правото на изтриване съгласно чл.17 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните), отнасящо се за негови лични данни, в качеството му на съдружник в „Джи Ди Пи Мениджмънт“ ООД, които са видими в обявен по партидата на дружеството в секция „Актуален учредителен акт“ в ТРРЮЛНЦ дружествен договор, заявено с подаденото от него Заявление вх.рег.№66-00-303/10.06.2020 г., не може да бъде удовлетворено. Изложени са мотиви, че съгласно §1 на чл.17 от Общия регламент относно защитата на данните, субектът на данни може да поиска, а администраторът е длъжен да изтрие без ненужно забавяне конкретни лични данни, при наличието на изброени основания, като правото на изтриване не е абсолютно право и не може да бъде упражнено от субекта на данните в случаите, при които обработването е необходимо за спазване на правно задължение – което изисква обработване, предвидено в правото на Съюза, или правото на държавата членка, което се прилага спрямо администратора или за изпълнение на задача от обществен интерес, или при упражняването на официални правомощия, които са предоставени на администратора. Адресатът на писмото е уведомен, че воденето, съхраняването и достъпа до Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел се осъществява от Агенцията по вписванията, съгласно изискванията на ЗТРЮЛНЦ и на съответните подзаконови нормативни актове, като са му цитирани относими разпоредби, включително чл.13, ал.6 от ЗТРРЮЛНЦ. Посочено е, че представеният от страна на заявителя и обявен по партидата на дружеството „Джи Ди Пи Мениджмънт“ ООД дружествен договор, е сред актовете, които подлежат на обявяване, респ. обработването на съдържащите се в него лични данни на физически лица се обработват от администратора на лични данни в изпълнение на законово задължение, което се прилага спрямо администратора (чл.6, параграф 1, б.„в“ от Общия регламент), в т.ч. и неговото публично обявяване по партидата на търговеца. На адресата е указано наличието на възможност да бъде обявен препис от подлежащия на обявяване акт със заличени лични данни, и реда, по който може да стане това.

От страна на Агенцията по вписванията са представени документи – Опис на кореспондентските пратки чрез Български пощи за гр.София, приети от Български пощи на дата 17.06.2020 г. и Опис на препоръчани пратки за разнос – опис на пощальон с дата 18 юни 2020 г., от които е видно, че изпратена до получател Т.Ц. препоръчана кореспондентска пратка с баркод RPS111300QL8SY от деловодството на Агенция по вписванията – гр.София, е получена от адресата си срещу подпис на 18.06.2020 г.

Жалбата на Т.Ц.Ц. по съдебен ред е подадена чрез куриерска фирма Еконт на 14.07.2020 г., видно от съхранената товарителница.

В хода на проверката относно валидността на упражненото право на оспорване, настоящия състав на съда установи следното:

На съдебен контрол по реда на АПК подлежат индивидуалните, общите и нормативните административни актове, както и изрично посочените в чл.128, ал.1 от АПК актове, действия и бездействия на администрацията.

Оспореното в настоящото производство писмо с изх.№66-00-303/15.06.2020 г. на Изпълнителния директор на Агенция по вписванията, по мнението на настоящия съдебен състав, не попада в нито една от цитираните лимитативно изброени категории актове на държавните органи.

Същото не притежава белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, съобразно която дефиниция административен акт е волеизявлението на административен орган или на друг овластен за това орган или организация, направени в качеството на носители на държавна власт. Властническият характер на волеизявлението произтича от това, че то едностранно поражда права и задължения за трети лица, независимо от тяхната воля, както и подлежи на непосредствена принудителна изпълняемост със средствата на държавната принуда. Обжалваното писмо не съдържа властническо волеизявление, скрепено с възможността за държавна принуда, което едностранно да поражда, или да е в състояние да породи промени в правната сфера на жалбоподателя. Липсва и разпоредителна част, която директно да задължава адресата му да се съобрази с дадени му предписания за поведение, т.е. в случая не става въпрос нито за издаден неблагоприятен за адресата индивидуален административен акт, нито за отказ от издаването на такъв.   

Видно от съдържанието му, оспореното писмо има уведомителен характер, като на адресата му е разяснена законодателната уредба, която препятства възможността физическо лице да иска заличаване на негови лични данни, съдържащи се в обявен по партидата на дружество акт в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНСЦ по ред, различен от предвидения в ЗТРРЮЛНСЦ, а също му е посочен начинът, по който следва да бъде отправено подобно искане.

Изложеното налага извода, че в случая липсва годен за обжалване пред съд индивидуален административен акт и се касае за ненадлежно упражняване на правото на съдебно оспорване, което изключва произнасяне по същество. 

По сходен случай в този смисъл е постановено окончателно Определение №2348/13.02.2020 г. по адм.дело №1370/2020 г. на Върховен административен съд – Пето отделение.

Отделно от това, ако обжалваното в настоящото производство писмо с изх.№66-00-303/15.06.2020 г. на Изпълнителния директор на Агенция по вписванията бъде преценено като акт на администратора на лични данни, подлежащ на обжалване на основание чл.39, ал.1 от ЗЗЛД (в приложимата му редакция изм.ДВ бр.17 от 26.02.2019 г.), то визираната разпоредба препраща към реда на Административнопроцесуалния кодекс за обжалването пред съда. В този случай жалбата се явява просрочена, тъй като е подадена след изтичане на предвидения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок от съобщаването на акта на 18.06.2020 г.

Подадената жалба се явява процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено.

С оглед изложеното на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

 ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.Ц. ***, срещу писмо с изх.№66-00-303/15.06.2020 г. на Изпълнителния директор на Агенция по вписванията.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №609/2020 г. по описа на Административен съд – Хасково.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховен административен съд.

  

                                                                                                            СЪДИЯ: