Решение по дело №1194/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20197260701194
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№409

16.07.2020г. гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на      тридесети юни   през две хиляди и   двадесета   година в състав:

                                                                       СЪДИЯ: ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА

Секретар: Йорданка Попова…………………………………………………………………..

Прокурор:……………………………………………………………………………………….

като разгледа докладваното от  съдия  Димитрова  административно дело № 1194 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.172, ал.5 вр. ал.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).в въпрос следвало да се реши.

Образувано е по жалба на  И.М. ***, подадена  чрез  пълномощник, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-0271-000324  издадена на  02.10.2019г.  от М.Д. Д.- мл. Автоконтрольор  към  РУ-Харманли при ОДМВР-Хасково.

 В жалбата се твърди, че не са налице фактическите  и правни основания  санкциониращият орган да издаде  оспорената заповед,  описаната в нея фактическа обстановка не отговаря на  действителността, а  от формална страна оспореният акт страдал от съществени недостатъци. Липсвала индивидуализация на  наложената с оспорения акт  санкция. Посочването на административна мярка „Времено отнемане на  СУМПС до решаване на въпроса” се равнявало на липса на такава, защото  в сферата на предположенията оставало за какъв  точно период е наложена мярката и какък точно въпрос ще се решава. Недопустимо било  в административно  санкционната дейност на наказващите органи  да бъдат издадени заповеди  за прилагане на  принуда, които не съдържали конкретизация на административната санкция. Дори само на това основание  заповедта се явявала незаконосъобразна и следвало да бъде отменена.  Същевременно се твърди, че не са налице и фактическите и правни основания за издаване на заповедта, тъй като оспорващият не бил извършил описаното в нея нарушение, послужило като основание за издаването й.

По изложените съображения се моли за отмяна на оспорената заповед. Претендира се присъждане на сторените  в производството разноски.

 В съдебно заседание жалбата се поддържа от пълномощник, който  излага и допълнителни доводи за отмяна на оспорената заповед.    

Ответникът-Мл.автоконтрольор при РУ-Харманли, към ОДМВР-Хасково(М.Д. Д.) редовно призован, не се явява и не ангажира становище по жалбата.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

 На  02.10.2019г.  мл.  автоконтрольор в РУ-Харманли при ОДМВР-Хасково, съставил против    жалбоподателя  акт за установяване на административно нарушение сер.  АА,  с бл. №  49****. В акта било посочено, че  на  02.10.2019г. около  01.45ч. в  гр.Харманли, по ул.”Македония” до бензиностанция”Лукойл”, в посока центъра на града  И.М.М. е управлява лек автомобил собственост на  Н. И.Д., под въздействие на  наркотични вещества или техните аналози, а именно метаамфетамин , установено в 02.30ч. в сградата на РУ-Харманли, с техническо средтво  Drager Drug  Test 5000 с № ARKF-0022. В акта е посочено е също, че водачът не е приел показанията на дрегера и е дал кръв за  и урина за химико –токсикологично изследване.  В АУАН било обективирано, че с деянието си водачът виновно е нарушил  чл.5, ал.3, пр.2-ро от ЗДвП.  АУАН  бил предявен и връчен на  адресата си  на  02.10.2019г.  

 На оспорващия  бил издаден и талон за медицинско изследване, който му бил връчен в 02.40ч., на 02.10.2019г.

С писмо рег. № 271000-5992, екз.1/02.10.2019г. актосъставителя изпратил на Началника на ВМИ–София  2 бр. шишенца/колби 1бр.,  за изготвяне на химическа експертиза  за наличие на НУВ  в 03.00ч. на 02.10.2019г.  на лицето И.М.М.. Посочено било че същите са  към АУАН 49****, съставен на 02.10.2019г.

На база съставения АУАН, на същата дата-02.10.2019г. М.Д. Д.- Мл. автоконтрольор  в РУ-Харманли, при ОДМВР-Хасково,  приложил с  оспорената заповед    19-0271-000324, спрямо  И.М.М., принудителна административна мярка (ПАМ) по чл. 171, т.1, б.”б”б от ЗДвП .

Видно от разписката в  обжалваната заповед,  последната била  връчена на адресата си  на 02.10.2019г.  Жалбата срещу административният акт  била подадена в  чрез РУ-Харманли, където била заведена с вх. № 271000-6178 от 09.10.2019г.

По делото като писмени доказателства са приети документите, съдържащи се в административната преписка, удостоверение  приложение към вх. № 272000 20669/30.12.2019г. издадено от Началника на  сектор „КАПОЧР”отдел „ОА” към ОДМВР-Хасково, както и  заключение по съдебна химикотоксилкологична експретиза/токсикохимична/ експертиза изх. № И 10873/22.11.2019г.  изготвена от медицински специалисти при ВМИ София. Като доказателство по делото е прието и   постановление от 21.01.2020г. за частично прекратяване на наказателно производство  по ДП № 158/2018г. по описа на РУ-Харманли,  представляващо пр. преписка № 228/2018г. по описа на РП-Харманли,   образувано и водено срещу жалбоподателя за престъпление по чл. 343б, ал.3 от НК вр. с чл. 26 от НК.

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Оспорването е депозирано в законоустановения срок, срещу годен за обжалване  административен акт,  от лице с правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество е  основателна.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, разполагащ с правомощия да постановява  актове от оспорения вид съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП  и  Заповед №272з-906 от 20.03.2019г. на Директора на ОДМВР-Хасково, за оправомощаване на определена категория длъжностни лица, за издаване на принудителни административни мерки по чл.171, т.1 от ЗДвП.  

           Обжалваният акт е издаден на основание нормата на чл.171,  т.1, б.”б” от ЗДвП,  предвиждаща в приложимата й към датата на издаване на заповедта редакция  временно отнемане на СУМПС до решаване въпроса за отговорността но за не повече от 18 месеца,  на водач,  който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване ; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

               Нормата следователно съдържа няколко основания за прилагане на ПАМ от посочения вид –  временно отнемане на свидетелство за управление на МПС,  като в конкретния случай  във фактическите съображения  на процесната заповед е посочено   управление на м.п.с.  след употреба на наркотични вещества.    

 Не спорно между страните по делото, а и е видно от приетият  по делото без оспорване от страните   АУАН, сер.  АА, бл. №  49****, че на 02.10.2019г. в гр.Харманли в гр. Хасково жалбоподателят е управлявал моторно превозно средство марка   „Тойота Авенсис“,  с рег. № СА0*****.  Следователно същият е имал качеството на „водач” на моторно превозно средство.

           Безспорно, от същото писмено доказателство, както и от извлечение от резултатите отчетени от използвания за проверка  тест- Drаger Drug Test 5000, № ARKF -0022.  се установява и че на посочената  в  тях дата,  при извършеното изследване на жалбоподателя е отчетено наличие на вещество- метамфетамин.  Определение за наркотично вещество е дадено в § 1, т.11  от ДР на Закона за контрол  върху наркотичните вещества  и прекурсорите и по смисъла на закона това е   всяко упойващо и психотропно вещество, включено в списъците по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3,  от същия закон, както и  всяко друго природно и синтетично вещество, включено в списъците по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, което може да предизвика състояние на зависимост и има стимулиращо или депресивно въздействие върху централната нервна система, предизвиква халюцинации или нарушения на двигателната функция, мисловната дейност, поведението, възприятията и настроението, както и други вредни въздействия върху човешкия организъм.  Съответно в чл. 3, ал.1 от ЗКНВП  е предвидено,  редът за класифициране на растенията и веществата като наркотични, да се определя с наредба, приета от Министерския съвет, като наименованията на наркотичните вещества се съдържат в списъци, както следва: 1. Списък I - Растения и вещества с висока степен на риск за общественото здраве поради вредния ефект от злоупотребата с тях, забранени за приложение в хуманната и ветеринарната медицина;2. Списък II - Вещества с висока степен на риск, намиращи приложение в хуманната и ветеринарната медицина и 3. Списък III - Рискови вещества.   Метамфетаминът е  включен в списък I, към чл.3, ал.1 от приложимата наредба Наредба за реда за класифициране на растенията и веществата като наркотични, вр. с чл. 3, ал.2 ,т.1 от ЗКНВП.  Следователно представлява   наркотично вещество по смисъла на  нормативната уредба.

             Безспорно от приложените към административната преписка АУАН, и писмо рег.№271000-5992 от 02.10.2019г. на актосъставителя се установява, че  жалбоподателят след извършеното му изследване с дрегер е дал кръв  и урина за извършване на медицинско изследване за установяване налицието на наркотични вещества в кръвта му.

Между страните не е спорно, че вземането на кръв и урина е сторено по реда и начина предвидени в приложимата нормативна уредба Наредба № 1 от 19 юли 2017 г. за реда за установяване употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози.

            Видно от заключението по изготвената  експертиза, с изх. № И-10873/2.11.2019г. на ВМИ- София,  от извършеното  изследване на предоставените проби кръв и урина от лицето И.М.М., не се  установява наличие на наркотични и упойващи вещества.

            Както вече бе посоено по-горе в мотивната част на решението,  в нормата на чл. 171, т.1, б.”б” предложение  последно от ЗДвП,   изрично е посочено, че  при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4  установените стойности са определящи. Следователно от съдържанието на  разпоредбата представляваща правно основание за прилагане на ПАМ е видно, че независимо, че начините на установяване на концентрацията на наркотични вещества в кръвта са регламентирани алтернативно – чрез медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, то поредността на изброяването налага да се приеме, че при установени различни концентрации по два различни начина, както в случая, следва да се съобрази медицинското и химическото лабораторни изследвания. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 6, ал. 9 от Наредба № 1 от 19 юли 2017 г. за реда за установяване употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози, според която при отказ на лицето да получи талона за изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ за изследване употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози се установява въз основа на показанията на техническото средство или теста. След като от  изследваната кръвна проба на жалбоподателя безспорно се установява, че в кръвта/и урината му  не е имало наличие на  наркотични вещества , т.е   изцяло се опровергават резултатите от извършеното изследване с техническо средство,  то от страна на оспорващия не е осъществена посочената в акта хипотеза на  чл. 171, ал.1, т. б. „б“ от ЗДвП, представляваща предпоставка за временно отнемане на свидетелството за управление на МПС.  В този смисъл и практиката на ВАС, вкл. най–новата такава изразена в Решение № 67/03.01.2019г. по адм. Дело № 5442/2019г. на ВАС -1-во отделение,  Решение № 15410 от 11.12.2018г. по адм. дело № 3123/2018г. 1-во отделение. Именно липсата на НУВ в кръвта на жалбоподателя е дало основание и на наблюдаващия ДП № 158/2018г. по описа на РУ-Харманли,  представляващо пр. преписка № 228/2018г. по описа на  РП-Харманли № да прекрати частично същото с  постановление от 21.01.2020г. , в частта му, в  която е водено срещу оспорващия за осъществено на 02.10.2019г. деяние по чл.343б, ал.3 от НК.

Гореизложеното води на извода, че в случая не са били налице предпоставките за прилагане на ПАМ по чл. 171, т.1, б.”б” от ЗДвП спрямо  жалбоподателя И.М.М., поради което и оспорената заповед, като незаконосъобразно издадена при наличие на отменително основание по чл. 146, т.4 от АПК следва да бъде отменена.

Само за пълнота на изложението следва да се посочи, че  е налице още едно основание за отмяна на обжалваната заповед. По делото са представени 2 бр. нееднообразни екземпляра от заповед с № 19-0271-000324 от 02.10.2019г. на мл. автоконтрольор  към РУ Харманли, при ОДМВР-Хасково М..Д, находящи се на л. 4 по делото–в оригинал и л.21 от делото - във вид на заверен препис.При преглед съдържанието на двете се установява, че заповедите са с един и същ номер , от една и съща дата, съдържат подписи на административният орган и са връчени на адресата-И.М.М. на една и съща дата-02.10.2019г., но   разпоредителната част на двата екземпляра на акта се различава. В единият, представен във вид на заверен препис, находящ се на л.21, реквизитите на който са попълнени на ръка, липсва срок за приложение на принудителната административна мярка. Посочено е само, че е до решаване въпроса. Обективирана по този начин волята на органа е неопределена и не отговаря на изискванията на закона, тъй като изрично в чл.171,т.1, б.“б“ от ЗДвП е посочено, че мярката се налага не само до решаване въпроса за отговорността на водача, но и  за определен срок, който не може  да е   по-дълъг от 18 месеца. Това законово изискване налага, при издаване на акта си на това правно основание, административният орган да индивидуализира, в рамките на закона, надлежно времевия период за прилагането на ПАМ.  Във вторият представен екземпляр находящ се на л.4, на който реквизитите изцяло са попълнени на технически носител, такъв срок е посочен- и той е 365 дни, т.е.  съобразно законоустановеният от 18 месеца.

Изготвяне на една и съща ПАМ , по отношение на едно и също лице, с която се прилага една и съща мярка, но с различно съдържание  в разпоредителната й част,   е  недопустимо. По този начин  безспорно се  засяга  и то съществено  правото на защита на  лицето спрямо което същата се прилага, тъй като то се поставя в невъзможност да разбере волята на органа  относно това за какъв срок спрямо него се въвеждат неблагоприятните последици на акта и е самостоятелно основание за отмяна на обжалваният индивидуален административен акт.

    При този изход на спора основателна се явява претенцията на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски, представляващи заплатена ДТ в размер на 10.00 лева и действително заплатено възнаграждение за едни адвокат в размер на 500.00 лева , съобразно договор за правна защита и съдействие от 08.10.2019г.

    Водим от горното и на основание чл. 172 ал.2 от АПК  съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-0271-000324  издадена на  02.10.2019г.  от М.Д. Д.- Мл. автоконтрольор  към  РУ-Харманли при ОДМВР-Хасково.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Хасково да заплати на  И.М.М. с ЕГН ********** ***, сторените по делото разноски  в размер на 510.00 лева.

 Решението е окончателно и не подлежи на обжалване .

 

 

 

                                                                                                   Съдия: