Решение по дело №232/2019 на Районен съд - Средец

Номер на акта: 5
Дата: 10 февруари 2020 г. (в сила от 6 март 2020 г.)
Съдия: Красимира Тончева Донева
Дело: 20192170200232
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

       Р Е Ш Е Н И Е

 

      5                                                  10.02.2020 г.                                               гр. Средец

 

  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Районен съд - Средец                                                                                 Наказателен състав

На 14 януари 2020 година

В публично заседание в следния състав:

                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ДОНЕВА

                                                                                                      

Секретар Костадинка Лапова

Като разгледа докладваното от съдия Донева

НАХД № 232 по описа за 2019 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН и е образувано по жалба на М.Д.Г. против Наказателно постановление № 269А-9/30.01.2017 г., издадено от Началника на Районно управление – гр. Средец, с което на жалбоподателя на основание чл. 80, т. 5 от ЗБЛД е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева за нарушение по чл. 6 от ЗБЛД. Претендира се отмяна на наказателното постановление по съображения за незаконосъобразност при описание на нарушението: досежно времето и мястото на извършването му; при несъответствие между фактически описаното деяние и посочената за нарушена законова норма; при ограничаване възможността за установяване на самоличността чрез друг заместващ документ освен лична карта. Релевирано е възражение за изтекла давност, предвидена в чл. 82, ал. 1, б. „а“ от ЗАНН. При условията на евентуалност се излагат доводи, че нарушението представлява маловажен случай и са налице предпоставки за приложение на чл. 28 ЗАНН.

В с. з. жалбоподателят не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна не се представлява в с. з. и не изразява становище по жалбата.

След като обсъди направените в жалбата и с. з. оплаквания, събраните по делото писмени и гласни доказателства и извърши проверка на обжалваното наказателното постановление, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Срещу М.Д.Г. е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 269А-9/27.12.2016 г. за това, че на 27.12.2016 г., около 20,10 часа на разклона за с. Тагарево, Община Средец, при извършена полицейска проверка не предоставил документ за самоличност лична карта, с което виновно нарушил чл. 6 от ЗБЛД. АУАН е съставен от св. Н.С.К., на длъжност полицай ОРР в Районно управление – Средец, който в разпита си пред съда заявява, че се сеща за случая. Като свидетел само при съставянето на АУАН е посочен И.И.Д..

Атакуваното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН, като административно-наказващият орган е възприел нарушената разпоредба, но е описал различна от отразената в акта фактическа обстановка досежно мястото на извършване на нарушението – приел е гр. Средец, както и е разширил обхвата на документите, установяващи самоличност.

Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 30.10.2019 г., като жалбата е депозирана на 06.11.2019 г.

При така установените факти от значение за спора, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от надлежно легитимирано лице и е допустима. Разгледана по същество същата се явява основателна по следните съображения:

Посочената в наказателното постановление нарушена разпоредба на чл. 6 от ЗБЛД вменява задължение на гражданите при поискване от компетентните длъжностни лица, определени със закон, да удостоверят своята самоличност. Съгласно чл. 3, ал. 1 и ал. 2 от ЗБЛД, самоличността се удостоверява с документите за самоличност, със заместващи документи или с други документи по реда и в случаите, определени със закон. В описанието на конкретното нарушение в АУАН е посочено само, че жалбоподателят не е представил лична карта, като друго бездействие не е включено. Такова бездействие обаче е включено в описанието на нарушението в НП, в което наказващият орган е посочил, че жалбоподателят не представя изобщо какъвто и да е документ за самоличност, разширявайки по този начин кръга на фактическите обстоятелства с такива, невключени в АУАН. Констатираното несъответствие между фактически описаното нарушение в АУАН и НП не гарантира правото на защита на привлеченото към административно-наказателна отговорност лице, в т. ч. разбиране на обвинението. Следва да се има предвид, че в настоящото производство защитата не е срещу цифрите, а срещу фактите, а те не са правилно отразени и интерпретирани, с недвусмислено и конкретно словно описание на нарушението, от което следва да бъде направен извод, че жалбоподателят е разбрал какво нарушение се твърди да е извършил. От друга страна, описаното в АУАН и НП бездействие не сочи в пълнота допустимите способи за удостоверяване на самоличността, които освен лична карта и заместващи я документи, включват и всички останали документи за самоличност, изброени подробно в чл. 13 и чл. 14 от ЗБЛД. Като е описал в НП, че жалбоподателят „не представя документ за самоличност“, наказващият орган оставя контролната инстанция с убеждението за ограничаване на възможността му да изпълни задължението, вменено му с чл. 6 от ЗБЛД, а именно да удостовери самоличността си и с други заместващи или определи в закон в закон, напр. свидетелство за управление на МПС, т. е. с всички допустими от ЗБЛД такива. Неизяснено от гласните доказателства остана обстоятелството предоставил ли е проверяващият орган възможност на жалбоподателя да се легитимира и с друг заместващ документите за самоличност документ, освен лична карта. Това изключва всякаква възможност да се направи несъмнен и обоснован извод, че процесното наказателно постановление съдържа вярно, точно и обективно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, съобразно изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

Налице е доказателствена недостатъчност и по отношение на съставомерен елемент от вмененото нарушение – факта на кого и пред кого жалбоподателят не е представил документа си за самоличност. Такова обстоятелство не е отразено в АУАН и очевидно това не е актосъставителят, който надлежно е отразил личните данни на жалбоподателя в акта. В АУАН и в издаденото въз основа на него НП е посочено общо, че непредставянето на документ за самоличност от страна на жалбоподателя е по повод полицейска проверка. Неотразяването на обстоятелството пред кой лицето-жалбоподател не е удостоверило самоличността си е съществено нарушение, доколкото това обстоятелство е съществен елемент от разпоредбата на чл. 6 от ЗБЛД. Единствено при поискване от компетентно длъжностно лице, определено със закон, гражданите са длъжни да удостоверят самоличността си. В НП описателната част на допуснатото нарушение следва да съответства на диспозицията на нарушената норма, за да бъде ясно на нарушителя с кои свои действия коя норма на закона е нарушил.

 Установи се по делото, че посоченото в наказателното постановление местоизвършване на нарушение е различно от установеното в АУАН. В акта е посочено място – на разклона за с. Тагарево, Община Средец, т. е. извън град Средец, а в НП е визирано населеното място – град Средец. Фактите, които административно-наказващият орган счита за съставомерни и онези обстоятелства, които имат отношение към извършеното нарушение и които го отграничават във времето и пространството, следва да бъдат описани в наказателното постановление. Изискването за съответствие между фактическото обвинение по АУАН и по НП гарантира спазване на принципа за налагане на наказание за това нарушение, което е установено по реда на ЗАНН и за което е уведомено наказаното лице с възможност за защита в тридневен срок от връчване на акта. Допуснатото противоречие между АУАН и НП опорочава административно-наказателното производство и обуславя отмяната на издаденото НП като незаконосъобразно, тъй като противното би означавало да се допусне възможността с НП жалбоподателят да бъде санкциониран за нарушение, за което /доколкото мястото на извършване на деянието е обективен признак от състава на всяко едно нарушение/ в действителност не му е бил съставен АУАН.

Единствено за неоснователно по жалбата се преценя позоваването на института давност. Съгласно Тълкувателно постановление № 1/27.02.2015 г., постановено по тълк. дело № 1/2014 г. на ОСС от НК на ВКС и ОСС от II колегия на ВАС, давността е период от време, определен от закона, с изтичането на който титулярът на едно право губи предоставената от закона възможност да го осъществи. Давността се прилага служебно, като държавата губи материалното  си право да наложи наказание на дееца и да изпълни вече наложеното му наказание, като се погасява  наказателната отговорност и то на свой ред прави наказателното производство недопустимо. С диспозитива на  същото тълкувателно решение изрично е прието, че разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН препраща към уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в НК. Погасяването на наказателното преследване е уредено в глава IX от НК, като сроковете са обусловени от вида и размера на предвиденото за съответното нарушение наказание. За извършване на визираното в санкционния акт нарушение законодателят предвижда налагане на административно наказание „глоба“. Съгласно приложимата към настоящия случай разпоредба на чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, наказателното преследване се изключва по давност, ако е изминал срок по-голям от три години, а според чл. 81, ал. 3 от същия кодекс, независимо от спирането или прекъсването на давността, наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в предходния член. Отнесена към датата на твърдяното нарушение – 27.12.2016 г., абсолютната погасителна давност /четири години и половина/ изтича на 27.06.2021 г., т. е. към настоящия момент не са налице предпоставките на чл. 81, ал. 3, вр. чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК за прекратяване на административно-наказателното производство на това основание. Не са налице и предпоставките за прекратяване на административно-наказателното производство, посочени в чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК. Това е така, тъй като от датата на издаване на наказателното постановление на 30.01.2017 г., от който момент давността последно е била прекъсната е започнал да тече нов давностен срок, до датата на връчването на НП на санкционираното лице – 30.10.2019 г., не е изтекъл срок по-голям от тригодишния, предвиден в чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, вр. с чл. 11 от ЗАНН, т.е. и обикновената погасителна давност за административно-наказателно преследване не е изтекла.

Незаконосъобразно протеклият процес на реализиране на административно-наказателна отговорност обуславя отмяна на наказателно постановление.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р      Е      Ш      И      :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 269А-9/30.01.2017 г., издадено от Началника на Районно управление – гр. Средец, с което на М.Д.Г., с ЕГН **********,***, на основание чл. 80, т. 5 от ЗБЛД е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева за нарушение по чл. 6 от ЗБЛД.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                             

 

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: