Решение по дело №1075/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2114
Дата: 22 октомври 2018 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20187180701075
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2114

 

гр.Пловдив, 22.10..2018 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         Административен съд - Пловдив, петнадесети състав, в публично заседание на двадесети септември през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                        Административен съдия:Любомира Несторова

 

При секретаря  Марияна Георгиева

Като разгледа докладваното АД № 1075 по описа за 20183г., за да се произнесе взе предвид следното:

           Производството е по реда на чл. 215 ал.2 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

           Образувано е по жалба на “В.-04“ ЕООД, с ЕИК ***, седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Г.В.П. против Решение обективирано в Протокол от 12.02.2018г. на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № А-647 от 15.04.2016г. на Кмета на Община Асеновград.

            В жалбата се твърди незаконосъобразност на обжалвания протокол в двете му части:1. В частта относно определената оценка по чл. 210 от ЗУТ и 2. в частта, с която комисията предлага на кмета на Община Асеновград след влизане на оценката, на основание чл. 192, ал.3 от ЗУТ да издаде заповед за учредяване право на преминаване през отсечка с дължина 47.90м-48.63м и широчина 3.50м през поземлен имот КИ 00702.506.175 по Кадастралната карта /КК/ на гр. Асеновград.

             Претендира се отмяната на оспорения акт. Претендират се своевременно разноските по делото от процесуалния представител на жалбоподателя.

             Ответникът по жалбата - Община Асеновград, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Представя подробни писмени съображения.

              Претендира своевременно юрисконсултско възнаграждение.

              Заинтересованата страна –М.П.П. намира жалбата за неоснователна. Излага подробни писмени съображения. Не са претендирани разноските по делото.

               Административен съд Пловдив с Определение от 07.06.2018г., постановено по АД № 1075/18г , е оставил без разглеждане жалбата на “В.-04“ ЕООД, с ЕИК ***, представлявано от Г.В.П., срещу Решение на Комисията по чл. 210, ал.1 от ЗУТ при община Асеновград, обективирано в Протокол от 12.02.2018г. на Комисията по чл. 210, ал.1 от ЗУТ, назначена със Заповед № А-647 от 15.04.2016г. на Кмета на Община Асеновград, в частта, с която комисията предлага на кмета на община Асеновград да учреди временно право на преминаване през поземлен имот  КИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, собственост на  “В.-04“ ЕООД .

                Прекратил е производството по делото в тази му част.

                 Върховният административен съд с Определение № 9905 от 19.07.2018г., постановено по АД № 8412/2018г. е оставил в сила определението от 07.06.2018г по АД № 1075/18г на ПАС.

                Предмет на настоящия правен спор е Решение, обективирано в Протокол от 12.02.2018г. на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № А-647 от 15.04.2016г. на Кмета на Община Асеновград, в частта, с която е определена цена на право на преминаване в размер на 1690лв.-еднократно при дължина 47.90м-48.63м и широчина 3.50м през поземлен имот КИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, собственост на “В.-04“ ЕООД.         

                 Жалбата е депозирана в срок и от страна, притежаваща правен интерес от оспорването, което я определя като допустима.

                 Съдът като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, намира за установено следното:

                 Административното производство е стартирало по повод на молба с вх. № 94-М-544 от 19.09.2017г. на М.П.П. за право на преминаване до  ПИ с КИ 00702.506.99 по КК на Асеновград.

                 Към доказателствата по административната преписка са представени нотариална покана от 25.08.2017г. от М.П. до управителя на “В.-04“ ЕООД.   

                 Относно изпратената нотариална покана е съставен Констативен протокол  на 18.09.2017г. с нотариална заверка /л. 17/, в който е посочено, че Г.В.П., в качеството му на управител на  “В.-04“ ЕООД, не е съгласен да дава  път в своя имот.

                 Комисията по чл. 210, ал.1 от ЗУТ при Община Асеновград, назначена със Заповед № А-647 от 15.04.2016г. на Кмета на Община Асеновград /л.43 по делото/, е разгледала молба с вх. № 94-М-544 от 19.09.2017г. на М.П.П. за право на преминаване до  ПИ с КИ 00702.506.99 по КК на Асеновград, собственост на молителката, видно от Нотариален акт №584,т.II, дело 2149/1994г и Удостоверение за наследници /л.20по делото/.

                 Изготвена е служебно Скица за право на преминаване през имот с КИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград. Площта на терена за преминаване е 168.91 кв.м.

                 Посочено е от Комисията, че имот КИ 00702.506.99 по КК на Асеновград попада в УПИ V-226,227,228,230,235, стопанска дейност, кв. 5 по РП на гр. Асеновград ПЗ „Север“. Същият УПИ има лице към улица с о.т. 42-о.т.43, която не е реализирана. Комисията е приела, че може да се даде временно- до реализиране на улица с о.т. 42-о.т.43, право на преминаване  през ПИ КИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, собственост на “В.-04“ ЕООД.

                 На основание чл. 210, ал.1 от ЗУТ е определена цена на право на преминаване в размер на 1690лв.-еднократно,  при дължина 47.90м-48.63м и широчина 3.50м.   

                 Не са представени доказателства по делото за начина, по който  Комисията по чл. 210, ал.1 от ЗУТ при Община Асеновград е определила цената на правото на преминаване в размер на 1690лв. Няма доказателства за възложено изготвянето на експертна пазарна оценка за учредяване право на преминаване.

                   Съдът, в съдебно заседание, проведено на 07.06.2018г, е дал подробни указания относно попълването на административната преписка и относно изготвянето на пазарната оценка, но такива не са представени от ответника до даване ход на делото по същество.

                   Пред административния орган със заявление от 12.09.2018г е представена скица-предложение за право на преминаване през ПИ  00702.506.175 по КК на гр. Асеновград до ПИ 00702.506.99 по КК на Асеновград и доклад за пазарна оценка на право на преминаване /л.86-99/ от М.П..

                  Докладът за пазарна оценка е с дата на възлагане 04.06.2018г. и явно не е разгледан от Комисията по чл. 210, ал.1 от ЗУТ при Община Асеновград към дата 12.02.2018г., когато е взето решение за определяне на оценка, обективирано в Протокол от 12.02.2018г.           

                 По делото е приета съдебно-оценителна експертиза, изпълнена от вещото лице С.Ж., оспорена от заинтересованата страна  и от ответника, но не е отправено искане за ревизия на СОЕ чрез допълнителна или чрез назначаването на тройна експертиза.

                 Според Съдебно-оцентелната експертиза оценката на право на преминаване е 6 260лв., паричното обезщетение за сервитутното право на процесния ПИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, с площ на преминаване от 168.93 кв.м, трайно предназначение-урбанизирана територия, ПЗ „Север“.

                  Вещото лице посочва, че в анализа за стойността на оценявания обект в порядък на последователност следва да се приеме остойностяването му чрез пазарен аналог - сравняване с реализирани продажби на подобни имоти или метод на сравнителната стойност към момента на извършваната     оценка, отчитайки вида, състоянието, характера и качеството на разглеждания обект. Основната идея на възприетия метод се определя чрез пряко сравнение на разглеждания имот с подобни на него, които са били продадени, като цената се определя въз основа на предишни сделки. При използването на този подход е необходимо данните за сравняемите обекти да бъдат действително сходни - имотите да са подобни, да са в същия район и времето на сделката и датата, към която се изготвя оценката, да са близки. Пазарната стойност на обекта на оценка е съобразена с : пазара на обекти от този тип в района: активност, атрактивност, евров еквивалент на продаваните обекти, инфлационни индекси на цените на недвижимите имоти и др. С пазарния статус на имота - разположение, степен на изграденост на елементите на КОО, инженерна инфраструктура, привлекателност на населеното място и района, екологично състояние и др. С амортизиране на сградата в резултат на качеството на проектиране и изпълнение, физическото й остаряване, стопанисването й, експлоатационното състояние, необходимите разходи за ремонт към датата на оценката и др. С вещноправен режим на собствеността.

                 Изрично експертът пояснява, че основните етапи при метода на сравнителните продажби са : определяне източници на информация; намиране на данни за наскоро сключени сделки с подобни имоти; определяне стойността на различията между оценявания имот и сравняемите имоти; приравняване стойността на сравняемите имоти към стойността на оценявания имот, съответно чрез прибавяне или изваждане стойността на съответното различие; определяне на окончателната стойност по този метод, анализирайки събраната информация.

                В съдебно заседание експертът пояснява, че всички сделки, които е анализирал  и ползвал като аналози са взети от сайта на Община Асеновград и могат да бъдат намерени и проверени. Имотите, които е сравнявал са съпоставими с този, за който се определя оценката за право на преминаване.

                Съдът кредитира съдебно-оценителната експертиза, изготвена от вещото лице С.Ж. като обективно и компетентно изготвена и при спазване на метода на пазарните сравнения, при съобразяване площта от имота, с вида и интензитета на ограниченията на ползването на служещия имот при упражняване на правото на преминаване. Изброени са показателите, които са взети предвид при определяне на стойността на оценката, изрично са посочени коефициентите за корекция. При определяне на оценката вещото лице е използвало аналози, съобразно имоти с близки характеристики.

                Съдът намира, че правилно е определена  от вещото лице площта, за която е определено право на преминаване, а именно от 168, 93кв.м.

                Компетентният орган по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, в чиито правомощия е определянето на оценка за правото на преминаване по чл. 192, ал. 6 от ЗУТ, е комисия, назначена от кмета на общината. В конкретния случай          Съдът установи, че тази комисия е назначена със Заповед №А-647 от 15.04.2016г на кмета на общината като членовете й са посочени по длъжност и поименно. Посочените лица са съставили и подписали процесният протокол, следователно оспореното решение за оценка е взето от компетентен орган.

                 Съдът намира, че обжалваното Решение, обективирано в Протокол от 12.02.2018г. на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № А-647 от 15.04.2016г. на Кмета на Община Асеновград, е постановено при неправилно приложение на материалния закон при определяне на пазарната оценка на правото на преминаване през ПИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, поради следните съображения:

                Пазарната оценка /цената/ на правото на преминаване, предвид разпоредбата на чл. 192, ал.6 от ЗУТ, е определена по реда на чл. 210, ал.1 от ЗУТ. В посочената норма е регламентирано, че изготвянето на оценки и определянето размера на обезщетенията се извършва по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината. Следователно пазарната цена е основният критерий за определяне на цената на учредяваното по реда на чл. 192, ал.2 от ЗУТ право на преминаване, която именно цена се следва като обезщетение на собственика на засегнатия имот. Принудителното по своя характер учредяване на правото на преминаване в хипотеза на чл. 192, ал.2 от ЗУТ - по силата на индивидуален административен акт - заповед на кмета на общината, изисква удовлетворяваща собственика на служещия имот цена, максимално близка до цената, която той би получил при доброволно сключване на договор за учредяване на правото на преминаване през имота. Ето защо определянето на пазарната оценка на правото на преминаване по реда на чл. 210, ал.1 във вр. с чл. 192, ал.6 от ЗУТ, изисква прилагане метода на пазарните сравнения, при съобразяване площта от имота, която е обхвата от предвидената площ за преминаване, срока, вида и интензитета на ограниченията на ползването на служещия имот при упражняване на правото на преминаване.

                 В случая определената с Решение, обективирано в Протокол от 12.02.2018г. на Комисията по чл. 210 от ЗУТ при Община Асеновград  оценка за правото на преминаване по отношение на ПИ  00702.506.175 по КК на гр.Асеновград при дължина 47.90м-48.63м и широчина 3.50м  / като не е посочена изрично площта в протокола, но от Скица за право на преминаване през имот с КИ00702.506.175 по КК на Асеновград-л. 23 по делото е ясно, че площта на терена за преминаване е 168.91 кв.м/ в размер на 1690лв. се явява необоснована и не може да служи за основа за определяне цената /пазарна оценка/ на правото на преминаване.

               Не е ясно спазен ли е методът на пазарните сравнения от административния орган, какви пазарни аналози са съобразени и за какъв период от време.

               Приетият по делото Доклад за пазарна оценка на право на преминаване, представен от заинтересованата страна- М.П., е неотносим към правния спор, тъй като Докладът е с дата 05.06.2018г, следователно е изготвен след датата на Протокола, в който е обективирано процесното решение. Същият въобще не е разглеждан от Комисията по чл. 210 от ЗУТ при Община Асеновград.

                В случая съдът приема, че определянето на цената за правото на преминаване през ПИ КИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, с площ на преминаване от 168.93 кв.м, следва да се извърши въз основа на заключението на изпълнената по делото съдебно-оценителна експертиза. Това заключение се базира на събран, обработен и обстойно преценен сравнителен материал. Вещото лице е определило пазарната стойност на правото на преминаване през процесния  имот на база отнасяне на приетата осреднена пазарна стойност към засегнатата площ и след приложен и корекционен коефициент, отчитащ срока за учредяване на правото /Кс = 0.9/. Заключението на експерта е, че пазарната цена /пазарната оценка/ на правото на преминаване за определяне размера на обезщетението при учредяване на право на преминаване по реда на чл. 192, ал.2 от ЗУТ, за ПИ КИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, с площ на преминаване от 168.93 кв.м е 6 260лв. /шест хиляди двеста и шестдесет лева/.

                С оглед на което оспореното решение в частта за определената пазарна оценка за правото на преминаване през ПИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, се явява незаконосъобразно, като постановено в нарушение на изискванията на чл. 210, ал.1 от ЗУТ и следва да бъде изменено, като се увеличи размерът на пазарната оценка за правото на преминаване през ПИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград, с площ на преминаване 168.93 кв.м кв.м от 1690 лв. на 6 260лв. /шест хиляди двеста и шестдесет лева/.

                Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал.1 от АПК искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено. Община Асеновград следва да бъде осъдена да заплати на “В.-04“ ЕООД, с ЕИК ***, седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Г.В.П., сумата в размер от 1150лв. /хиляда сто и петдесет лева/, представляваща 50лв. платена държавна такса; 300 лв. - внесено възнаграждение за вещо лице за изпълнената съдебно - оценителна експертиза и 800 лв.- договорено и заплатено адвокатско възнаграждение.

               Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал.2, предложение трето от АПК, Административен съд Пловдив,  ХV състав

 

Р Е Ш И:

 

              ИЗМЕНЯ Решение, обективирано в Протокол от 12.02.2018г. на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, назначена със Заповед № А-647 от 15.04.2016г. на Кмета на Община Асеновград, в частта, с която на основание чл. 210, ал.1 от ЗУТ е определена пазарна оценка за правото на преминаване като УВЕЛИЧАВА размера на пазарната оценка от 1690лв. /хиляда шестстотин и деветдесет лева/ на 6 260лв. /шест хиляди двеста и шестдесет лева/ за  правото на преминаване през ПИ 00702.506.175 по КК на гр. Асеновград с площ на преминаване 168.93 кв.м.

               ОСЪЖДА Община Асеновград да заплати в полза на “В.-04“ ЕООД, с ЕИК ***, седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Г.В.П., сумата в размер на 1150лв. /хиляда сто и петдесет лева/.

               Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/