Решение по дело №312/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 191
Дата: 9 ноември 2023 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20237160700312
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

            

      191

 

            гр. Перник, 09.11.2023 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание проведено на седемнадесети октомври две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                   СЪДИЯ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

 

при съдебния секретар Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 312 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 76б, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗ0/.

Образувано е по жалба от „****“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ****, представлявана от управителя д-р С.С. против Писмена покана с изх. № 29-02-**********-29/17.08.2023г., издадена от директора на РЗОК-Перник, с която на осн. чл. 76б от Закона за здравното осигуряване ЗЗО) лечебното заведение в качеството му на изпълнител на болнична помощ по клинични пътеки е приканено да възстанови доброволно получена без правно основание сума в общ размер на 7 441.82 лв., съставляваща заплащане за извършени дейности в нарушение на НРД и ЗЗО, установено при извършена проверка по изпълнение на договор № 140251/21.02.2020г. за оказване на болнична помощ, при която е съставен Протокол за неоснователно получени суми № 74/30.06.2023г. за ИЗ № 361/2022 г. по КП № 40.1, ИЗ № 145/2022 г. по КП № 40.1, ИЗ № 420/2022 г. по КП № 40.1, ИЗ № 244/2022 г. по КП № 42.1, ИЗ № 400/2022 г. по КП № 45, ИЗ № 228/2022 г. по КП № 38, ИЗ № 265/2022 г. по КП № 39, ИЗ № 422/2022 г. по КП № 39.

Жалбоподателят твърди, че оспорената писмена покана е незаконосъобразна - издадена в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Излага съображения, че административният акт не съдържа мотиви; посочени са номера на ИЗ и КП без да е посочено какво е фактическото нарушение, в хода на осъществената проверка не са били изяснени в пълнота фактите и обстоятелствата, които да докажат приложимостта на чл. 76б от ЗЗО, констатациите не отговаряли на действителната фактическа обстановка. Иска се отмяна на писмената покана.

В съдебно заседание, чрез  пълномощника адв. С.С. поддържа подадената жалба и искането за отмяна. Не претендира разноски.  

Ответникът – Директор на ****, чрез процесуалния си представител – главен юрисконсулт П., оспорва жалбата и моли за отхвърлянето й като неоснователна. Сочи, че оспореният акт е законосъобразен. Излага съображения за осъществена хипотеза на чл. 76б от ЗЗО, при която писмената покана е била правилно издадена след влизане в сила на заповед за налагане на санкция за нарушения на НРД. Не претендира  присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

Между Националната здравноосигурителна каса (възложител) и „****“ ЕООД (изпълнител) е сключен Договор № 140251/21.02.2020г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, извършване на амбулаторни процедури и извършване на клинични процедури на осн. чл. 59, ал. 1 от ЗЗО и в съответствие с Националния рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020-2022 г.

 Със Заповед № РД-09-592/19.06.2023 г. на Директора на РЗОК - Перник е наредена проверка на „****" ЕООД, в качеството на изпълнител на болнична медицинска помощ по Договор № 140251/21.02.2020г. По вид и обхват проверката е пълна, със задача: проверка на отчетена дейност от лечебното заведение за месеците: януари, февруари, март 2022 по КП № 38, КП № 40.1, КП № 42.1, КП № 45 и за месеците април, май, юни 2022 по КП № 38, КП № 39, КП № 40.1, КП № 42.1, КП № 45 и КП № 104. За извършване на проверката е определен екип от контрольори в РЗОК-Перник.

За резултата от проверката е изготвен Протокол № 209/30.06.2023г., съгласно който са констатирани нарушения на условията и реда за оказване на болнична помощ при лечение на осем пациенти, както и нарушения при установените изисквания за работа с медицинска документация при четирима пациенти. Съгласно чл. 280 от НРД за медицинските дейности 2020-2022 г., изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента, прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП. Прието е, че в случая за всеки един от изброените пациенти по т. 1 до т. 8 е извършено нарушение на условията и реда за оказване на болнична медицинска помощ, изразяващо се в неизпълнение на задължително предписание на диагностично-лечебния алгоритъм на КП - извършване в хода на хоспитализацията на задължителни изследвания – вземане на храчка за бактериология, контролен КГА при кислородотерапия, спирометрия, преоценка на поведението съобразно резултата от лечението. Във връзка с констатациите за нарушения по т.1 – т.8 е посочено, че отчетената и заплатена дейност по КП следва да бъде възстановена от страна на лечебното заведение.

 Съставен е протокол за неоснователно получени суми № 74/30.06.2023 г., които следва да бъдат възстановени на основание чл. 76б от ЗЗО и чл. 390, ал. 1 от НРД за МД за 2020-2022г., като за всяко ИЗ е посочена конкретната сума, подлежаща на възстановяване, както следва: за ИЗ № 361/2022 г. – 900 лв., за ИЗ № 145/2022 г. – 688, 60 лв., за ИЗ № 420/2022 г. – 900 лв., за ИЗ № 244/2022 г. – 1049.40 лв., за ИЗ № 400/2022 г. – 1069, 32 лв., за ИЗ № 228/2022 г. – 767, 80 лв., за ИЗ № 265/2022 г. – 766, 60 лв., за ИЗ № 422/2022 г. – 1300 лв., общо сумата възлиза на стойност 7441, 82 лв. Протоколът е връчен на представляващия лечебното заведение д-р С.С. на 03.07.2023г. В същия е вписано, че неразделна част от него е протоколът за извършена проверка и приложенията към него.

По констатациите от проверката не е депозирано възражение. При тези факти и въз основа на протокола за проверка, в хипотезата на чл. 74, ал.5 от ЗЗО, директорът на **** е издал Заповед за налагане на санкции №РД-09-749/28.07.2023г. като наложил общ размер на финансова неустойка 1600 лв. за нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по осемте случая в т.1 – т. 8 и общ размер на финансова неустойка 800 лв. за четирите констатирани нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация. Заповед за налагане на санкции №РД-09-749/28.07.2023г. на Директора на РЗОК-Перник  е връчена на управителя на лечебното заведение на 02.08.2023г. Няма данни и не се твърди от страна на лечебното заведение заповедта за налагане на санкции да е била обжалвана, поради което същата е влязла в сила на 17.08.2023 г.

Въз основа на протокола за неоснователно получени суми и влязлата в сила заповед за налагане на санкции директорът на **** е издал Писмена покана с изх. № 29-02-**********-29/17.08.2023г., с която на осн. чл. 76б от Закона за здравното осигуряване(ЗЗО) лечебното заведение в качеството му на изпълнител на болнична помощ по клинични пътеки е приканено да възстанови доброволно получената сума без правно основание в общ размер на 7 441.82 лв., съставляваща заплащане за осемте случаи на нарушения по ИЗ № 361/2022 г. по КП № 40.1, ИЗ № 145/2022 г. по КП № 40.1, ИЗ № 420/2022 г. по КП № 40.1, ИЗ № 244/2022 г. по КП № 42.1, ИЗ № 400/2022 г. по КП № 45, ИЗ № 228/2022 г. по КП № 38, ИЗ № 265/2022 г. по КП № 39, ИЗ № 422/2022 г. по КП № 39. Писмената покана е връчена на 22.08.2023г. на управителя на лечебното заведение. /л.333 от делото/.

При така описаните факти, съдът приема за установено следното:

Жалбата е редовна и допустима, подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, при наличие на правен интерес от обжалване и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество е неоснователна.

Оспорената покана е издадена от компетентен по място, материя и степен орган по смисъла на чл. 76б, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/. Спазена е установената от закона форма – актът е писмен и мотивиран. Посочени са фактическите основания за издаването му – установеното в резултат на извършената проверка с протокол за неоснователно получени суми; посочени са осемте случая на ИЗ, по които платените суми следва да бъдат възстановени. Фактическите основания са отнесени правилно към съответното правно основание за издаването на акта. Мотивите на административния орган се съдържат както в самия акт, така и в документите, към които актът препраща и които се намират в административната преписка, а именно: заповед за извършване проверка, протокол за проверка и приложенията към него, протокол за неоснователно получени суми, заповед за налагане на санкция. Независимо от обстоятелството, че в протокол за неоснователно получени суми № 74 от 30.06.2023г. конкретно и изчерпателно са изброени допуснатите от „СБАЛББ – Перник“ ЕООД нарушения, в писмена покана изх. № 29-02-**********-29/17.08.2023г на директора на Районната здравноосигурителна каса - гр. Перник, подробно те са посочени отново и представляват фактически основания за издаване на административния акт. Става дума за осем случая, при които не е спазен диагностично-лечебният алгоритъм на клиничната пътека. В писмената покана се съдържат и правни основания - разпоредбата на чл. 390, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и чл. 76б от ЗЗО. Предвид изложеното тезата на жалбоподателя, която е в смисъл, че в писмената писмена покана липсвали фактически и правни основания, не кореспондира със съдържанието й.

 В административното производство, приключило с издаване на оспорената покана, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Оспореният административен акт е издаден след извършена проверка от контролни органи по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО – длъжностни лица от **** и въз основа на съставените в резултат на проверката Протокол за проверка и Протокол за неоснователно получени суми, които са връчени на оспорващото лечебно заведение. Писмената покана е издадена и след влизане в сила на заповедта за налагане на санкция, с която заповед е прието, че по отношение на процесните осем ИЗ от лечебното заведение са извършени нарушения на НРД и ЗЗО.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. Административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт. В разпоредбата на  чл. 76б, ал. 1 от ЗЗО е предвидено, че когато изпълнителят на медицинска помощ е получил суми без правно основание в резултат на извършено нарушение по ЗЗО или на НРД, директорът на РЗОК удържа неоснователно платените суми, като на нарушителя се налагат наказания, определени в ЗЗО или в НРД. Съгласно чл. 76, ал. 2 от ЗЗО, в случаите по ал. 1 директорът на РЗОК издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, след влизане в сила на наказателното постановление и/или на заповедта за налагане на санкция. Същите правила са предвидени и в чл. 410, ал. 1 и ал. 2 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 г. –„В случаите по чл. 76б от ЗЗО, когато ИМП е получил суми без правно основание в резултат на извършено нарушение по ЗЗО или на НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, удържа неоснователно платените суми, като на нарушителя се налагат наказания, определени в ЗЗО или в НРД. В тези случаи управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава писмена покана за възстановяване на сумите, получени без правно основание, след влизане в сила на наказателното постановление и/или на заповедта за налагане на санкция“. Смисълът на тези разпоредби е, че констатациите в санкционното производство по фактическия състав на нарушението не могат да се преразглеждат в производството по оспорване на писмената покана, основаваща се на същите фактически констатации.

Според представените писмени доказателства по делото оспорената покана е издадена след влизане в сила на Заповед за налагане на санкции №РД-09-749/28.07.2023г. на Директора на РЗОК-Перник (връчена на управителя на лечебното заведение на 02.08.2023 г.) и като необжалвана влязла в сила на 17.08.2023 г.). Доводите на лечебното заведение, че няма извършени нарушения, биха могли да бъдат наведени и съответно обсъдени в съдебно производство по обжалване на заповедта за налагане на санкция, но такова не е проведено, поради това че заповедта не е била обжалвана. Законът не изисква законосъобразността на заповедта за налагане на санкция да е била проверена по съдебен ред. Един административен акт е влязъл в сила, когато не е бил обжалван в предвидения срок или ако е обжалван – след влизане в сила на съдебното решение, с което жалбата против този акт е отхвърлена. След влизане в сила на заповедта за налагане на санкция, авторството и факта на извършване на нарушението не подлежат на повторна преценка от настоящия съд в рамките на това съдебно производство. Като не е обжалвало заповедта за налагане на санкция, лечебното заведение е приело фактическите констатации и правните изводи за допуснати нарушения на ЗЗО, НРД.

При наличие на влязла в сила заповед за налагане на санкция, органът действа в условията на обвързана компетентност. Не се спори също, че сумите за дейностите по осемте ИЗ са получени от бюджета на НЗОК. Целта на поканата е тяхното възстановяване, като престирани без правно основание, предвид доказаните нарушения, предмет на заповедта за налагане на санкция. Спецификата на заболяванията на пациентите, особеното внимание и грижите на държавата за тях, във всеки посочен конкретен случай, е предпоставка при извършване на определени медиински дейности да се предвидят и специфични изисквания за осъществяването на същите, като именно диагностично-лечебния алгоритъм не е спазен от изпълнителя на медицинска помощ. Доколкото процесните суми са получени от ИМП, без последният да е оказал медицинска помощ в съответствие с цитираните в писмената покана нормативно определени правила, именно това се явява основание да се претендира тяхното възстановяване. В този смисъл е и практиката на ВАС, VІ отд., по аналогични казуси, изразена в решенията по адм. дела № 8248/2013г., № 6135/2016 г., № 6863/2020 г., 8669/2022 и др.

По изложените съображения, настоящият състав намира, че обжалваната Писмена покана с изх. № 29-02-**********-29/17.08.2023г. на директора на РЗОК-Перник е издадена от материално и териториално компетентен административен орган, при спазване на установената форма и с определеното от закона съдържание, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона, т. е. по отношение на оспорения акт не е налице някое от отменителните основания по чл. 146 от АПК, поради което жалбата на „****“ ЕООД се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

 При този изход на делото в полза на жалбоподателя не следва да се присъждат деловодни разноски, като предвид липсата на надлежно заявено искане за присъждане на разноски от страна на ответника и пълномощника му, то съдът не дължи произнасяне в този смисъл.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

                                                  

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „****“ ЕООД, ЕИК **** против Писмена покана с изх. № 29-02-**********-29/17.08.2023г. на директора на РЗОК-Перник  за възстановяване на получени суми без правно основание в размер на 7 441.82 лв. (седем хиляди четиристотин четиридесет и един лева и осемдесет и две стотинки).

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ:/п/