Решение по дело №617/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 203
Дата: 5 април 2022 г. (в сила от 19 май 2022 г.)
Съдия: Чавдар Иванов Попов
Дело: 20224430200617
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 март 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 203
гр. ***, 05.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ***, VIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на пети април през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Чавдар Ив. Попов
при участието на секретаря Никол Н. Ненова
като разгледа докладваното от Чавдар Ив. Попов Административно
наказателно дело № 20224430200617 по описа за 2022 година
С постановление от ***., РП-*** внася досъдебно производство ЗМ
№59/2020г. по описа на ОДМВР – *** и пр.преписка №1844/2020г. по описа
на РП-***, с предложение за освобождаване от наказателна отговорност на Р.
ТР. КР. от *** и налагане на административно наказание на основание чл.78а
от НК, за това, че на *** г. в гр.***, на ул.“***, при управление на МПС - лек
автомобил „***“, модел „***“, рег.№ ***, нарушил правилата за движение по
пътищата установени в Закона за движение по пътищата и в Правилника за
придагане на закона за движение по пътищата, както следва:
-чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата,- При избиране
скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да
превишава следните стойности на скоростта в km/h: Пътно превозно средство
от категория В в населено място - 50 km/h, като се движил със скорост 107,3
km/h.
-чл.63 ал.2 т.1 от Правилника за прилагане на закона за движение по
пътищата - Надлъжната пътна маркировка има следните изображения,
наименования и значения:
„Единична непрекъсната линия“ – M1. На пътните превозни средства е
забранено да я застъпват и пресичат. С единична непрекъсната линия се
очертава и плътна лента, предназначена за движение на превозни срества от
редовните линии за обществен превоз на пътници „BUS,, лента. Символът
„BUS,, се изписва в началото на лентата и след всяко кръстовище
При условията на независимо извършителство със *** като водач на
1
багер товарач ***, рег.№ ***, по непредпазливост причинил средна телесна
повреда на *** изразяваща се в счупване на дясната бедрена кост, което е
довело до трайно затруднено движение на десния крак.
С това си деяние подсъдимият е осъществил от обективна страна
престъпния състав на чл.343, ал.1, буква „б“ вр.чл.342, ал.1, предл.3 от НК.
Подсъдимият, редовно призован се явява в съдебна зала лично.
Подсъдимият Р. ТР. КР. живее в ***, ***, обл.***. Работел във фирма
„*** ***“. На ***. управлявал служебен автомобил „*** ***“ с рег.№ ***, в
който се возели още няколко негови колеги, между които свидетелите - ***
***, ***, с които били на работа нощна смяна в землището на ***. Около
***ч. пътували по ул.“***“ в гр.***, в посока центъра на града. По същото
време и на същото място, в същата посока пред тях се движел багер „***“ с
per. № ***, управляван от *** от ***, който към онзи момент работел във ***
гр.*** и отивал на авария. Движел се с бавна скорост.
Водачът на „*** ***“ се движел с по-висока скорост от разрешената и
преди бензиностанция *** в посока към центъра на града приближил
движещият се пред него багер. От далеч предприел маневра по изпреварване,
когато видял, че водачът на багера предприема маневра на ляво към входа на
бензиностанция ***. В този момент водачът на „***“ предприел действия за
спиране, след което успял да намали скоростта, с която се движел, но не
могъл да спре и се стигнало до заден кос удар между двете МПС - сблъсък
между челната част на лек автомобил „*** ***“ с рег.№ *** и задната лява
ъглова част на багер „***“ с рег.№ ***. След удара двете МПС са се
преместили на известни разстояния и с установяването им в покой
произшествието е приключило.
В следствие на удара част от пътниците получили леки наранявания, а
на св.*** била причинена фрактура на дясната бедрена кост. *** бил откаран
с линейка до болнично заведение, където бил лекуван оперативно - било
извършено кръвно наместване и метално свързване.
В хода на досъдебното производство е назначена и изготвена съдебна
авто-техническа експертиза. Съгласно заключението на вещото лице в
материалите по делото не съществуват данни, от които да се заключи, че е
имало неизправност по процесиите МПС - автомобил „***“ и багер „***“,
които да са били предпоставка за настъпилото произшествие или да са били
причина за непредотвратяването му.
Произшествието се състои в сблъсък между челната част на лек
автомобил „*** ***“ с рег.№ *** и задната лява ъглова част на багер „***“ с
рег.№ ***. До сблъсъка на ***г. около ***ч в гр.*** на ул.“***“ до
бензиностанция *** в посока към центъра на града със скорост 22,4 km/h се е
движил багер „***“. Когато челната част на багера се е намирала на
разстояние 23,20м. от мястото на удара, водачът на багера предприема
действия с кормилния кръг, като го завърта на ляво спрямо посоката си на
движение, в същото време попътно движещия се автомобил „***“ се е
намирал на разстояние 98,84м. от мястото на първоначален контакт между
2
двете МПС. Към момента, в който водачът на багера предприема действия за
завиване на ляво, към входа на бензиностанция ***, водачът на автомобил
„***“ предприема действия за спиране, съпроводени с намаляване на
скоростта и отлагане на спирачни следи. Така движейки се един към друг,
закъснително и транслационно автомобил „***“ и в дъга от ляв завой багера.
В определен момент двете МПС са достигнали мястото на удара и е започнал
ударът между тях. Получил се е заден кос удар между двете МПС.
Мястото на първоначален контакт при удара е отразено като вертикална
проекция на контактното петно между челната част на „***“ и задната лява
ъглова част на багера върху пътната настилка, в лентата за насрещно
движение. Това място в надлъжно направление е на 44,6м. след приетия
ориентир. В напречно направление мястото на удара е на 2,8м. в дясно от
помощната ориентирна линия.
Скоростта на движение на автомобил „***“ към момента, в който
водачът е реагирал за намаляване на скоростта е била около 107,3 km/h, а към
момента на удара с багера е била около 78,3 km/h.
Скоростта на движение на багера „***“ е била 22,4 km/h.
Разстоянието за спиране - „опасна зона“ при реална скорост е 100,5м., а
при максимално разрешената за този пътен участък /50 km/h/ - 30,74м.
И двамата водачи са имали техническа възможност да предотвратят
настъпилото ПТП - водачът на автомобил „***“ е имал техническа
възможност да предотврати настъпилото ПТП като управлява автомобила със
скоростта, определена от закона за този пътен участък, а водачът на багер
„***“ е имал техническа възможност да предотврати настъпилото ПТП като
се убеди, че няма никой зад него чрез огледалата за обратно виждане, преди
да напусне лентата си на движение, извършвайки маневра завой на ляво в
посока към входа на бензиностанция ***“.
По делото била назначена и изготвена и съдебно-медицинска
експертиза. Съгласно заключението на вещото лице, на *** *** от *** е
причинено счупване на дясната бедрена кост - лекуван оперативно -кръвно
наместване и метално свързване. Увреждането е травматично и отговаря да е
получено по начин и време, както се съобщава - пътник в микробус,
пострадал при ПТП. Причинени са продължителни болки и страдания с
трайно поне 3-4 месеца затруднено движение на десния крак.
Съдът, счита за абсолютно неоснователни твърденията на подсъдимия,
че се е движил с около 20 км/час, тъй като в такъв случай, не би възникнало
ПТП с такива тежки последици.
При така установената по несъмнен начин фактическа обстановка е
видно, че с деянието си подсъдимият Р. ТР. КР., ЕГН:********** с адрес в
***, ***, обл.***, ***“ *** е осъществил от обективна и субективна страна
състава на престъпление по чл.343 ал.1 буква „б“ вр. чл.342, ал.1, предл.3 от
НК
В случая са налице всички предпоставки за прилагане на чл.78а, ал.1 от
НК- освобождаване от наказателна отговорност с налагане на
3
административно наказание, а именно: подсъдимият Р. ТР. КР. към
инкриминираната дата не е освобождаван от наказателна отговорност по реда
на Раздел IV, Глава VIII от НК. Престъплението, за извършването на което е
привлечен в качеството на обвиняем, предвижда наказание лишаване от
свобода до три години или пробация. От престъплението не са последвали
съставомерни имуществени вреди.
При определяне размера на наказанието съдът съобрази, социалното и
имуществено положение на Р. ТР. КР., добро процесуално поведение, поради
което следва да се определи наказание “Глоба“ в размер на 1000 /хиляда/
лева.
Воден от горното и на основание чл.78 А от НК
РЕШИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия Р. ТР. КР. - роден на *** година в ***, ***, с
адрес за призоваване ***, ***, ЕГН: ********** за виновен в това, че на ***
г. в гр.***, на ул.“***, при управление на МПС - лек автомобил „***“, модел
„***“, рег.№ ***, нарушил правилата за движение по пътищата установени в
Закона за движение по пътищата и в Правилника за придагане на закона за
движение по пътищата, както следва:
-чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата,- При избиране
скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да
превишава следните стойности на скоростта в km/h: Пътно превозно средство
от категория В в населено място - 50 km/h, като се движил със скорост 107,3
km/h.
-чл.63 ал.2 т.1 от Правилника за прилагане на закона за движение по
пътищата - Надлъжната пътна маркировка има следните изображения,
наименования и значения:
„Единична непрекъсната линия“ – M1. На пътните превозни средства е
забранено да я застъпват и пресичат. С единична непрекъсната линия се
очертава и плътна лента, предназначена за движение на превозни средства от
редовните линии за обществен превоз на пътници „BUS,, лента. Символът
„BUS,, се изписва в началото на лентата и след всяко кръстовище.
При условията на независимо извършителство със *** като водач на
багер товарач „***“, рег.№ ***, по непредпазливост причинил средна телесна
повреда на *** изразяваща се в счупване на дясната бедрена кост, което е
довело до трайно затруднено движение на десния крак – престъпление по
чл.343, ал.1, буква „б“ вр.чл.342, ал.1, предл.3 от НК, поради което и на
основание чл.78а от НК го ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност,
като му налага административно наказание “Глоба“ в размер на 1000 /хиляда/
лева.
Решението може да се обжалва или протестира пред ПлОС в 15- дневен
срок от днес за подсъдимия и от получаване на съобщението, че е изготвено
4
за РП ***.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
5