Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр.Кърджали,
06.08.2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд Кърджали, в съдебно заседание
на двадесет и втори юли две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ
ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ
БОЖКОВА
при
секретаря Мариана Кадиева
и
с участието на Бонка Василева – прокурор в ОП Кърджали
като
разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д.№ 88 по
описа за 2020 г. и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл. 185, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано
е по жалба на Фондация „Гринберг“ (Фондацията) с ЕИК ***,
с адрес: ***, подадена чрез надлежно упълномощен от управителя процесуален представител
по пълномощие. Оспорва се Наредба за организацията и дейността на клубовете на
пенсионера и хората с увреждания в община Кърджали, приета с Решение № 65/
28.03.2012 г. на ОбС – Кърджали. В жалбата се излагат
подробни съображения, свързани както с въпросите за допустимостта на настоящото
оспорване, по отношение на Фондация "Гринберг",
съответно наличието на правен интерес по смисъла на чл. 159, т. 4 от АПК, така
и с основателността на жалбата. Твърди се, че правният интерес на жалбоподателя
произтичал от факта, че същият бил юридическо лице с нестопанска цел, вписано в
регистъра на ЮЛНЦ, като фондация, която осъществявала дейност в частна полза и
с оглед на това имаща качеството на организация по смисъла на § 1, т. 2 от АПК.
Сочи се, че правният интерес на ЮЛНЦ бил обусловен от засягането на лични права
или законни интереси, непосредствено породени от предмета на дейност и целите
на учредяването му. С оглед обявените цели на Фондация "Гринберг" и средствата за постигането им се формирал и
правният интерес за оспорването на подзаконови нормативни актове (ПНА). Иска се
да се отменят оспорените разпоредби от Наредбата и се претендират деловодни
разноски. В съдебно заседание, чрез упълномощен адвокат, прави уточнение, че
поддържа обжалването от името на хората с увреждания в община Кърджали и няма
претенции за защита интересите на пенсионерите. Претендира деловодни разноски
по представен списък по чл.80 от ГПК.
Ответникът
– Общински съвет Кърджали, редовно призован, не изпраща представител и не взема
становище по жалбата.
Представителят
на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата, тъй
като оспорващият не доказва пряк и личен интерес за оспорване на Наредбата в
частта за пенсионерите.
При
извършена проверка на събраните по делото доказателства, АС – Кърджали приема
за установена следната фактическа обстановка:
Наредба
за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в
община Кърджали е приета с Решение № 65/ 28.03.2012 г. на ОбС –
Кърджали. От представен Протокол № 7/ 28.03.2012 г. се установява, че от общо
41 общински съветници, са присъствали 38 и трима са
отсъствали. „За“ приемането на Наредбата са гласували 34 общински съветници. Не е имало „против“ и „въздържал се“
По
делото е прието и Предложение на кмета на община Кърджали за разглеждане на
заседание на ОбС – Кърджали през месец март 2012
година, включващо и приемане на Наредба за организацията и дейността на
клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кърджали.
При
така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Въпросът
по допустимостта на оспорването, касаещо хората с
увреждания, е разрешен с Определение № 6289/ 28.05.2020 г. по адм.д. № 3907/ 2020 г. на ВАС, VI-то отд.
На основание чл.229, ал.2, предл.2-ро от АПК, този съдебен
акт е задължителен за настоящия състав на АС – Кърджали.
Разгледана
по същество, жалбата, отнасяща се до оспорването, засягащо правата на хората с
увреждания на територията на община Кърджали, е основателна, а в частта,
отнасяща се до пенсионерите, е недопустима. Основанията за този извод за
следните:
-Относно
извода за недопустимост на жалбата, касаеща правата
на пенсионерите на територията на община Кърджали, АС – Кърджали съобрази
следното:
В
качеството си на фондация жалбоподателят не е доказал наличие на правен интерес
по смисъла на ТР № 2/ 12.02.2010 г. по т.д.№ 4/ 2009 г. на ОСС, I II
колегия на ВАС, да оспори Наредбата, отнасяща се до организирането на
пенсионерите на територията на община Кърджали. В съдебно заседание
процесуалният представител на Фондацията изрично заявява,
че поддържа обжалването от името на хората с увреждания в община Кърджали и
няма претенции за защита интересите на пенсионерите. Поради изложените
съображения жалбата в частта, с която се оспорва Наредбата за организацията и
дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кърджали, касаеща правата на пенсионерите, следва да се остави без
разглеждане, а производството по делото да се прекрати в тази част. Посоченото
е в изпълнение и на указанията, дадени в Определение № 6289/ 28.05.2020 г. по адм.д. № 3907/ 2020 г. на ВАС, VI-то отд.
Жалбата
на Фондацията следва да се уважи относно оспорването на Наредбата за
организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в
община Кърджали, отнасяща се до правата на хората с увреждания. Съображенията в
подкрепа на този извод са следните:
Съгласно
чл. 26, ал. 1 от ЗНА изработването на проект на нормативен акт се извършва при
зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост,
откритост, съгласуваност, субсидиарност,
пропорционалност и стабилност. Безспорно общинският съвет, като орган на местно
самоуправление има компетентенцията да приема правни
норми, отнасящи се до поведението на физическите и юридическите лица на
територията на съответната община – аргумент от разпоредбата на чл. 22, ал. 2,
във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 13 от ЗМСМА, но само по въпроси, които не са от
изключителната компетентност на други органи и които попадат в обхвата на
разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от ЗМСМА.
След
като оспорената Наредба урежда организацията и дейността на клубовете на хора с
увреждания задължително е трябвало Агенцията за хората с увреждания да участва
и даде становище при изготвянето на проекта за Наредба. Невземането на такова
становище е съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, тъй като в случая всички оспорени норми от наредбата имат за адресат
хората с увреждания. Осъществяване изпълнението на държавната политика за
интеграция за хората с увреждания има за цел създаване на благоприятни
предпоставки за реализиране на общественият интерес в тази социална област,
решаване проблемите на социално уязвимата група лица с увреждания, попадащи под
регулирането на ЗИХУ и осигуряване равнопоставен на
останалите лица живот и възможност за развитие. Под държавна политика в тази
област следва да се разбира намесата – действието или бездействието на властта
в социалната структура на обществото и регулиране на отношенията така, че да се
осъществи ефективно интегрирането на хората с увреждания. Тази политика се
основава върху редица принципи и изходни категории като равенство, справедливост,
благоденствие, социална сигурност и защита. С оглед на тези обстоятелства
даването на становище от Агенцията за хората с увреждания е било задължително.
Съгласно
действалата към момента на приемане на оспорваните разпоредби от общинската
наредба, чл. 8, т. 4 на отменения вече Закон за интеграция на хората с
увреждания, Агенцията за хората с увреждания осъществява изпълнението на
държавната политика за интеграция на хората с увреждания, като участва и дава
задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове,
свързани с хората с увреждания. Понастоящем разпоредба с подобно съдържание е
тази на чл. 10, ал. 3, т. 9 от ЗХУ, предвиждаща, че Агенцията за хората с
увреждания участва при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с
правата на хората с увреждания и дава становища по тях.
Поради
тези съображения АС – Кърджали, в настоящия състав, преценява, че жалбата
следва да се уважи, като се отмени Наредбата за организацията и дейността на
клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кърджали в частта,
отнасяща се до хората с увреждания.
При
този изход на делото е основателно своевременно заявеното искане на жалбоподателя
за присъждане на деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК, в
който съгласно чл.226, ал.3 от АПК, са включени и разноските пред ВАС по
образуваното адм.д. № 3907/ 2020 г. на ВАС, VI-то отд. При липса на възражение за прекомерност от ответника,
се дължи присъждане на претендирания размер на
разноски от 1057.50 лв. Тъй като ОбС - Кърджали не е
юридическо лице и няма самостоятелен бюджет, отговорността за разноските по
настоящото дело е на община Кърджали, която, съгласно чл. 136, ал. 3 от Конституцията на Р България, е юридическо лице и има самостоятелен бюджет –
чл.141, ал.1 от Конституцията.
Водим
от изложените мотиви и на основание чл. 193, ал.1, предл.3-то
от АПК и чл.159, т.4 от АПК, Административният съд
Р Е
Ш И :
Отменя Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и
хората с увреждания в община Кърджали, приета с Решение № 65/ 28.03.2012 г. на ОбС –
Кърджали, в следните части: чл.1;
чл.2; чл.6, т.1 и т.2; чл.7; чл.11, ал.1; чл.12; чл.14, ал.1; чл.17; чл.19,
ал.2 и ал.3, относно израза „хората с увреждания“, както и чл.4 относно израза
„ с определена група инвалидност“, както и наименованието на оспорената
наредба, в частта й относно израза „ и хората с увреждания“.
Оставя без
разглеждане жалбата на Фондация „Гринберг“, ***
срещу Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората
с увреждания в община Кърджали, приета с Решение № 65/ 28.03.2012 г. на ОбС –
Кърджали, в останалата част. Прекратява
производството по делото в тази част.
Осъжда
Община Кърджали
да заплати на Фондация „Гринберг“ с ЕИК ***, с адрес:
***, деловодни разноски в размер на 1057.50 лв. ( хиляда и петдесет и седем
лева и петдесет стотинки).
Решението, в прекратителната част, може да се обжалва пред Върховния
административен съд, в 7-дневен срок, а в останалата част – в 14-дневен срок,
от съобщаването му на страните.
Решението, след влизането му в законна сила, да се обяви по реда на чл. 194 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.