Решение по адм. дело №2726/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 404
Дата: 22 февруари 2021 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20207180702726
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

  404

 

 

гр. Пловдив, 22.02.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XIV състав в открито съдебно заседание на втори февруари през две хиляди и двадесет и първата година в състав:

 

                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА 

                                                                                                  

при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВА адм. дело № 2726 по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл.22,ал.5 от Наредба № 11 от 15.05.2007 г. за условията и реда за признаване на организации на производители на плодове и зеленчуци и на техните асоциации и за условията и реда за одобряване и изменение на одобрените оперативни програми, във връзка с чл.34 от Делегиран Регламент (ЕС) 2017/891 на Комисията от 13 март 2017 година.

          Образувано е по жалба на „СЕМЕЛЕ“ ООД, ЕИК *********, гр.Пловдив, бул.“Христо Ботев“ № 82, ет.6, офис 607, представлявано от управителя Ц.А.Х., чрез адвокатско дружество „В.а и Сачева“,  против уведомително писмо за одобрение на заявка за плащане № 02/16/310817/ 82583 от 13.02.2020 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с изх. № 01-2600/ 5071 от 13.10.2020 г., с което е отказано финансиране на консултантски услуги за изготвяне на оперативна програма в размер на 56798.00 лв.

          Жалбоподателят счита оспореното уведомително писмо за неправилно и незаконосъобразно. Посочва, че липсват мотиви за отказа, което възпрепятста упражняване на правото на защита на адресата на акта. Твърди, че уведомиелното писмо противоречи и на материалния закон заявените разходи не надвишават допустимия размер от 10% от допустимите разходи за съответната година, както и, че същите попадат в приложното поле на т.16 и т.17 от Приложение 10а към чл.20,ал.4 от Наредба № 11 от 15.05.2007 г. Оспорва извода на административния орган, че  заявените разходи за консултантски услуги не отговарят на принципите за икономичност, ефективност и ефикасност.  Претендира отмяна на издадения административен акт в оспорената част и присъждане на разноските по делото.

Ответникът - изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”, чрез процесуалния си представител юриск. д.к., в придружителното писмо намира жалбата за неоснователна. Посочва, че допълнително становище ще вземат в открито съдебно заседание. Допълнително в становище от юрк.Г. са изложени доводи по неоснователността на жалбата.  Претендира разноски за юрисконсултска защита. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Жалбата е допустима за разглеждане като подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК. Оспореното уведомителното писмо е издадено на 13.10.2020г., изх. № 01-2600/5071 от 13.10.2020 г., а жалбата е входирана в Административен съд – Пловдив на 22.10.2020г. По преписката се съдържат данни за връчването на уведомителното писмо по електронен път на 14.10.2020 г. Подадена е от лице с правен интерес от оспорването на заповедта, с която е отказано да бъде одобрен разход за консултантски услуги.

Оспорваният административен акт е издаден във връзка с договор за отпускане на финансова помощ № 02/ 82853/ 01.02.2018 г., последно изменен с допълнително споразумение № 04/02/82853 от 20.01.2020 г. и заявка за плащане от 13.02.2020 г. В обжалваната част се посочва, че е извършена редукция от заявената сума за плащане в размер на 56798.00лв. за разходи за консултантски услуги, определени като недопустими, тъй като не попадат в обхвата на т.16 и т.17 от Приложение № 10а към чл.20,ал.4 от Наредба № 11 и не отговаря на принципите за икономичност, ефективност и ефикасност.

При така изложеното в оспорения акт, настоящият състав на Административен съд- Пловдив намира за основателни възраженията на жалбоподателя за липсата на мотиви, съответно за нарушаване на изискването на закона за форма.

В случая административният орган не е изложил никакви конкретни факти, на които да се позовава, за да извърши оценка на допустимостта на разходите и да намали същите с посочената сума. Не са посочени данни, произтичащи от самото административно производство между страните административно производство  нито в какво се изразява одобрената оперативна програма, нито издадено уведомително писмо за допълнителна информация и възможност на лицето да се защити и т.н., нито каквато и да е обяснителна записка. Няма данни по делото въз основа на какви факти е формирал своите изводи административния орган, за да достигне до извода, че претендираният разход не попада в обхвата на т.16 и т.17 от Приложение №10а към чл.20,ал.2 от Наредба № 11.

Нещо повече, административният орган не е посочил какво именно влага в съдържанието на понятията „икономичност, ефективност и ефикасност“, нито кой норматививен акт визира като използва като основание посочените принципи.

По този начин съдът е поставен в невъзможност да установи какво точно е имал предвид административия орган във връзка с преценката за правилност на издадения административен акт.

Липсват също така мотиви относно обстоятелството дали въпросните разходи отговарят на заложените с разпоредбата на чл.20д от Наредба № 11 параметри. Такива аргумени са изложени едва в хода на съдебното производство с писменото становище на юрисконсулт Г., л.771 и сл. по делото.

Съдът намира, че мотивирането на административния акт едва на етап съдебен контрол е недопустимо. Поради това само на изложеното основание, съдът намира, че са налице съществени процесуални нарушения при издаването на административния акт поради липсата на мотиви. Наличието на мотиви е важно и с оглед правото на защита на адресата на административния акт, за когото от своя страна поради липсата на фактически и правни основания за отказа съществува невъзможност да упражни ефективно своето право на защита и да представи доказателства.

Предвид изложеното, съдът намира жалбата за основателна, а преписката следва да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по подаденото заявление при съобразяване с мотивите на настоящото съдебно решение.

Предвид изхода от настоящото производство, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски, които се претендират в размер на 454,38лв. държавна такса и 2580 лв. адвокатско възнаграждение. Такива се установяват с представените доказателства – фактура и дневно извечение за банкови преводи в размер на 2580 лв. с ДДС, те.е договореното възнаграждение е 2150лв. лез ДДС.

Съдът счита, че в случая се касае за процесуално представителство, защита и съдействие по административно дело с определен материален интерес съгласно чл. 8, ал. 1, т.4 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, при което минималното адвокатско възнаграждение е в размер на 1998,77лв. С оглед  действителната фактическата и правна сложност на делото, договореното възнаграждение надвишава минимума със 151лв., поради което същото не е прекомерно. Затова и възнаграждението следва да се присъди,както е претендирано по представения списък на разноските и ведно със заплатената държавна такса за производството.

Ето защо, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „СЕМЕЛЕ“ ООД, ЕИК *********, гр.Пловдив, бул.“Христо Ботев“ № 82, ет.6, офис 607, представлявано от управителя Ц.А.Х., на оспореното уведомително писмо за одобрение на заявка за плащане № 02/16/310817/ 82583 от 13.02.2020 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с изх. № 01-2600/ 5071 от 13.10.2020 г., с което е отказано финансиране на консултантски услуги за изготвяне на оперативна програма в размер на 56798.00 лв.

ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по заявка за плащане № 02/16/310817/ 82583 от 13.02.2020 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с изх. № 01-2600/ 5071, с което е отказано финансиране на консултантски услуги за изготвяне на оперативна програма в размер на 56798.00 лв. на „СЕМЕЛЕ“ ООД, ЕИК *********, при съобразяване мотивите на настоящото съдебно решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на „СЕМЕЛЕ“ ООД, ЕИК *********, гр.Пловдив, бул.“Христо Ботев“ № 82, ет.6, офис 607, представлявано от управителя Ц.А.Х., сумата от 3034,38лв. / три хиляди тридесет и четири лева и тридесет и осем стотинки/ разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за  страните.

 

                                              

 

                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/