Решение по дело №308/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 април 2019 г. (в сила от 25 октомври 2019 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720200308
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

                     Р Е Ш Е Н И Е

                  В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                                 30.Април. 2019година

Номер  208                                                                                          гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                  01- Н. състав

На     26.ІІІ.                                                                                     година  2019г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                     СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Наташа Динева

ПРОКУРОР:

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00308/19год. по  описа  на съда за 2019година, за  да  се   произнесе  взе   предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН.

       С Наказателно Постановление № ПК-25-ДНСК-4/31.01.2019година, издадено от Зам.Началник ДНСК-гр.София, ПРОТИВ  “А1 БЪЛГАРИЯ”ЕАД-ЕИК ********* /седалище : гр.София район “Илинден” ул.”Кукуш” № 1- представлявано от двама управители: А.В.Д. и М.М./ с което  на основание чл.237 ал.1 т.4 от “Закона за устройство на територията” за осъществен състав на административно нарушение по  чл.177 ал.2  и  чл.178 от “Закона за устройство на територията” е НАЛОЖЕНО административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000/пет хиляди/лева за това,че при извършена проверка на 11.ІХ.2018г. за което е съставен Констативен протокол № АМ-ІІІ/11.ІХ.2018г.е установено, че “А1 БЪЛГАРИЯ”ЕАД-ЕИК *********,ПОЛЗВА строеж/ Трета Категория/ “Базова Станция” в имот на държавна собственост с Идентификатор 700.99.14 по Кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Студена-общ.Перник, одобрени със заповед № РД-18-1205/04.VІ.2018г. на Изпълнителен Директор на АГКК в управление на Министрество на отбраната го ПОЛЗВА,БЕЗ да е въведен в експлоатация и БЕЗ издадено разрешение за ползване в нарушение на чл.177 ал.2  и  чл.178 от “Закона за устройство на територията”.

                 Нарушението е извършено  на   11.ІХ.2018г.

       Против така издаденото наказателно постановление в срок е постъпила  Жалба от “А1 БЪЛГАРИЯ”ЕАД-ЕИК ********* /седалище:гр.София район “Илинден” ул.”Кукуш” № 1- представлявано от двама управители: А.В.Д. и М.М./,който е обжалвал наказателното постановление в законоустановения срок.  В жалбата, депозирана срещу него е изтъкнал доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.

       В съдебно заседание, редовно призован жалбоподателя не се явява. Вместо него се явява ЮК.Захариев, коЙто доразвива доводите,изложени в жалбата. Пледира наказателното постановление, издадено от Началник ДНСК, да  бъде изцяло отменено.

   Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител– ю.к.Калина Иванова, изразява становище, че наказателното постановление е законосъобразно и правилно, поради което моли да бъде потвърдено.

 

          Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, намира за установено следното:

                  Жалбата   е  подадена в законоустановения  срок    по  чл.59 ал.2 от  ЗАНН, от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес.  Допустима е. Разгледана   по  същество  е  частично основателна.

       С АУАН № ПК-25/30.Х.2018година,съставен от инж.Е.В.А./*** в присъствието на инж.Р.Л.С. „старши инспектор“ РДНСК Югозападен район Перник  по  реда на чл.36 и сл.от “Закона за административните нарушения и наказания”/ЗАНН/  против  ПРОТИВ  “А1 БЪЛГАРИЯ”ЕАД-ЕИК *********/седалище: гр.София район “Илинден” ул.”Кукуш” № 1-представлявано от двама управители: А.В.Д. и М.М./ е посочено че   при извършена проверка на 11.ІХ.2018г. за което е съставен Констативен протокол № АМ-ІІІ/11.ІХ.2018г.е установено, че “А1 БЪЛГАРИЯ”ЕАД-ЕИК *********, ПОЛЗВА строеж/ Трета Категория/ “Базова Станция” в имот на държавна собственост с Идентификатор 700.99.14 по Кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Студена-общ.Перник, одобрени със заповед № РД-18-1205/04.VІ.2018г. на Изпълнителен Директор на АГКК в управление на Министрество на отбраната го ползва, БЕЗ да е въведен в експлоатация и БЕЗ издадено разрешение за ползване в нарушение на чл.177 ал.2  и  чл.178 от “Закона за устройство на територията”-  нарушение на  чл.178 ал.1/чл. 178. (1) Не се разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177. (2) Не подлежат на въвеждане в експлоатация строежите от шеста категория.(3) Строежите не се въвеждат в експлоатация, когато:1. не са изпълнени в съответствие с одобрения инвестиционен проект, с изискванията на чл. 169, ал. 1 и 3 и чл. 169а, ал. 1, и/или не са съставени технически паспорт и сертификат за проектни енергийни характеристики;2. не са извършени мероприятията, предвидени в част "Вертикална планировка" и не е реализирано озеленяване по одобрения проект;3. не са премахнати съществуващи сгради и постройки, които не са включени в режима на застрояване, когато са предвидени за премахване в издадената виза за проектиране;4. не са завършени фасадите на сградите и постройките съобразно одобрения инвестиционен проект;5. не са изпълнени мероприятията по изграждане на улици, пътища или алеи съгласно чл. 69 в курортите, ваканционните селища, голф селищата, аквапарковете и в другите територии за рекреационни дейности, свързващи обекта с уличната или пътната мрежа и осигуряващи нормален достъп до съответния поземлен имот;7. не е издадено разрешение или регистрационен документ за дейности с отпадъци, когато такива се изискват по реда на чл. 67 и 78 от Закона за управление на отпадъците. (4) Не се разрешава строежи или части от тях да се ползват не по предназначението им или в нарушение на условията за въвеждане в експлоатация.(5При нарушения на ал. 1 и 4 на строежи от първа до трета категория началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно лице въз основа на съставен констативен акт забранява с мотивирана заповед ползването на строежите и разпорежда тяхното освобождаване, прекъсване на захранването им с електрическа и топлинна енергия, с вода, газ, телефон и други. Разпореждането е задължително за доставчиците и се изпълнява незабавно.(6) (При нарушения на ал. 1 и 4 на строежи от четвърта и пета категория кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице въз основа на съставен констативен акт забранява с мотивирана заповед ползването на строежите и разпорежда тяхното освобождаване, прекъсване на захранването им с електрическа и топлинна енергия, с вода, газ, телефон и други. Разпореждането е задължително за доставчиците и се изпълнява незабавно.(7) При нарушения на ал. 1 и 4 в специалните обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната, министърът на отбраната, съответно министърът на вътрешните работи, председателят на Държавна агенция "Национална сигурност" или председателят на Държавна агенция "Разузнаване", с мотивирана заповед забранява обитаването, съответно ползването на строежите, и разпорежда извършването на необходимите действия по привеждането им в съответствие с издаденото разрешение за ползване и другите строителни книжа.(8) След отстраняване на причините, които са предизвикали забраната, и след заплащане на дължимите глоби и такси въвеждането на строежите в експлоатация се разрешава или удостоверява от органите по чл. 177.”/     и  чл.177 ал.2  от “Закона за устройство на територията” /чл. 177. След завършването на строежа и приключване на приемните изпитвания, когато те са необходими, възложителят подава заявление пред органа по ал. 2 или 3 за въвеждането на обекта в експлоатация, като представя окончателния доклад по чл. 168, ал. 6, договорите с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, технически паспорт и сертификат за проектни енергийни характеристики и документ от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, че е изпълнено изискването по чл. 175, ал. 5. В случаите по чл. 151, ал. 1, т. 10 след монтирането на инсталациите регистрирането им се извършва пред органите за технически надзор.     (2) Строежите от първа, втора и трета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на Дирекцията за национален строителен контрол, при условия и по ред, определени в наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.   (3) Строежите от четвърта и пета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на удостоверение за въвеждане в експлоатация от органа, издал разрешението за строеж, при условия и по ред, определени в наредбата по ал. 2. Удостоверението се издава в 7-дневен срок от постъпване на заявлението по ал. 1 след проверка на комплектуваността на документите и регистриране въвеждането на строежа в експлоатация, като по преценка на органа може да се извърши и проверка на място.(5) Свързването на вътрешните инсталации и уредби на строежа с общите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура се извършва въз основа на договор със съответните експлоатационни дружества.(6) За специалните обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната, разрешението за ползване на строежа се издава от министъра на отбраната, съответно от министъра на вътрешните работи, от председателя на Държавна агенция "Национална сигурност" или от председателя на Държавна агенция "Разузнаване", когато се отнася за обекти на тази агенция.”

                 Нарушението е извършено на  11.ІХ.2018г.

                  Базовата станция представлява: Съоръжения монтирани на автомобилна платформа с размери на платформата приблизително 4,2м Х 2,0м. Състои се от тръбна мачта с приблизителна височина около 12,00м. която е осигурена/стабилизирана/ с четири двойки обтежки-фундерани в терена на платформата са монтирани шкафове с електронно оборудване от които е изпълнена кабелна връзка до антените монтирани на мачтите. Базовата станция е захранена с Ел. енергия от агрегатно-генераторна група изпълнена върху стоманенобетонов фундамент.

        Актът е съставен в отсъствие на нарушителя в хипотезата на чл.40 ал.3 от ЗАНН. Предявен е и  е подписан от пълномощник Диана Христова  на  12.ХІ.2018година.

       При съставянето на акта не са направени възражения и дадени обяснения по вмененото  нарушение.

       Възражения по акта са постъпили в  законоустановения срок  по чл.44 ал.1 от ЗАНН пред административно наказващия орган .

 

       Горната фактическа обстановка съдът прие за установена, посредством гласните доказателства, събрани, чрез разпит на актосъставителя инж.Р.Л.С. и св.Е.В.А./същите  поддържат отразените в акта за установяване на административно нарушение констатации/,както и писмените документи,приложени към административно наказателната преписка/приети и приложени като доказателства по делото по реда на чл.283 ал.1 от НПК/,а именно: АУАН № ПК-25/30.Х.2018година, Наказателно Постановление № ПК-25-ДНСК-4/31.01.2019година, Констативен протокол № АМ-ІІІ/11.ІХ.2018г., Писмо-л.19, Констативен протокол № П-428-ІІІ/20.ХІ.2018г. ,ЗАПОВЕД –л.25.

       След проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, АНО  приел, че са налице основанията по чл.53 ал.2 от ЗАНН,  и е  издал Наказателно Постановление № ПК-25-ДНСК-4/31.01.2019година  с което ангажирал административно наказателна отговорност на “А1 БЪЛГАРИЯ”ЕАД-ЕИК ********* /седалище : гр.София район “Илинден” ул.”Кукуш” № 1- представлявано от двама управители:А.В.Д. и М.М./, като  на основание чл.237 ал.1 т.4 от “Закона за устройство на територията” /чл.237. (1) Началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно лице налага имуществена санкция на юридическо лице или едноличен търговец, както следва:1. на извършител, възложител или строител на строеж от първа до трета категория включително, незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2 - в размер от 5000 до 50 000 лв.;2. на извършител, възложител, строител или лице, упражняващо строителен надзор на строеж по чл. 224, ал. 1 от първа до трета категория включително - в размер от 1000 до 10 000 лв.;3. на възложител или строител, продължил да изпълнява строителни и монтажни работи на строеж от първа до трета категория включително, спрян със заповед по чл. 224, ал. 1 и 5 или по чл. 159, ал. 4, или на строеж със спряно действие на строителните книжа - в размер от 10 000 до 100 000 лв.;   4. на лице, което ползва строеж от първа до трета категория включително, без това да е разрешено по установения законов ред - в размер от 1000 до 10 000 лв.;    5. на лице, което, без да има право, осъществява дейност, включена в компетентността на консултанта и техническия контрол за част "Конструктивна" - в размер от 3000 до 30 000 лв.;6. на лице, извършило оценка за съответствие на инвестиционен проект в нарушение на изискванията на чл. 142, ал. 5 и/или при упражняване на строителен надзор допуснало изпълнение на незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2 - в размер от 30 000 до 150 000 лв.;7. на доставчик на електрическа или топлинна енергия, вода или газ, неизпълнил разпореждане по чл. 224, ал. 3 или по чл. 178, ал. 5 - в размер от 5000 до 50 000 лв.;8. на строител, за изпълнението на строежи от първа категория, без да е вписан в Централния професионален регистър на строителя и без да има издадено удостоверение за тях - в размер от 50 000 до 100 000 лв.;9. (нова - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 3.01.2008 г.) на строител, за изпълнението на строежи от втора категория, без да е вписан в Централния професионален регистър на строителя и без да има издадено удостоверение за тях - в размер от 30 000 до 50 000 лв.;10. на строител, за изпълнението на строежи от трета, четвърта и пета категория, без да е вписан в Централния професионален регистър на строителя и без да има издадено удостоверение за тях, с изключение на строежите по чл. 14, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите - в размер от 10 000 до 30 000 лв.;11. (нова - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 3.01.2008 г.) на строител, за изпълнението на строителни и монтажни работи, без да е вписан в Централния професионален регистър на строителя и без да има издадено удостоверение за тях - в размер от 2000 до 5000 лв.;12. на производител на строителни продукти, доставяни за директно влагане на строителната площадка от местата на производство, несъответстващи на изискванията на чл. 169а, ал. 1 - в размер от 5000 до 30 000 лв.;13 на лице, сключило договор за строителен надзор или за оценка за съответствие на инвестиционен проект в нарушение на чл. 166, ал. 3 и 4 - в размер от 30 000 до 150 000 лв.;14. на възложител на строеж, неизпълнил задължение по чл. 161, ал. 4 - в размер от 5000 до 30 000 лв.;15. на строител на строеж, неизпълнил задължение по чл. 163, ал. 2, т. 1 - 5 - в размер от 5000 до 30 000 лв.;16. на възложител на строеж, който не възложи съставянето на технически паспорт в сроковете по наредбата по чл. 176а, ал. 6 - в размер от 1000 до 10 000 лв.(2) Кметът на общината налага имуществена санкция на юридическо лице или на едноличен търговец, както следва:1. на извършител, възложител или строител на строеж от четвърта до шеста категория, незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2 - в размер от 5000 до 20 000 лв.;2 на извършител, възложител, строител или лице, упражняващо строителен надзор на строеж по чл. 224а, ал. 1 и 2 - в размер от 1 000 до 10 000 лв.;3. на извършител, възложител или строител, продължил да изпълнява строителни и монтажни работи на строеж, спрян със заповед по чл. 224а, ал. 1 и 5 - в размер от 10 000 до 50 000 лв.;4. на лице, което ползва строеж от четвърта и пета категория, без това да е разрешено по установения законов ред - в размер от 1000 до 10 000 лв.;5. на доставчик на електрическа или топлинна енергия, вода или газ, неизпълнил разпореждане по чл. 57а, ал. 6, или по чл. 224а, ал. 3 или по чл. 178, ал. 6 - в размер от 5000 до 20 000 лв.;6. на собственик на строеж или поземлен имот, неизпълнил заповед по чл. 195, ал. 5 и създал непосредствена опасност за здравето и живота на други лица - в размер от 1 000 до 10 000 лв.;7. на лице, което е допуснало да бъде поставен върху негов имот или е поставило преместваем обект или рекламен елемент в противоречие с изискванията на наредбата по чл. 56, ал. 2 – в размер от 1000 до 10 000 лв. (3) При неизпълнение на задълженията по чл. 125, ал. 4, чл. 128а и по чл. 140а, ал. 3 кметът на общината, съответно областният управител, министърът на регионалното развитие и благоустройството, министърът на отбраната, министърът на вътрешните работи, председателят на Държавна агенция "Национална сигурност" или председателят на Държавна агенция "Разузнаване" налага имуществена санкция на съответното експлоатационно дружество в размер на 1000 лв. седмично до изпълнение на задължението.(4) Санкциите по ал. 1, 2 и 3 се налагат по реда на чл. 238 и 239 от този закон./   за осъществен състав на административно нарушение по  чл.177 ал.2  и  чл.178 от “Закона за устройство на територията” е НАЛОЖЕНО административно наказание „Имуществена санкция в размер на 5 000/пет хиляди/лева-над минимално определения от законодателя .

   Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, При извършване на служебна проверка за законосъобразност, съобразявайки възраженията и доводите на жалбоподателя, съдът намери, че при образуване на административно наказателното производство НЕ СА допуснати  съществени нарушения на процесуалните правила,опорочаващи законосъобразността на  обжалвания административен акт и  обосноваващи  отмяната му.

   Съображенията са следните:    

       Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

    Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

    Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.   

        Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,като нарушена норма от  съответния  нормативен акт.

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в  чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  НЕ се  констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е  връчен   препис от акта,  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от която  жалбоподателя  се е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.

       Изводът на състава е,че при съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление СА спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/ и съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН   /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/,   предвид  следното:

                    

      І.Видно от приложеното НП и АУАН с изложена фактическа обстановка/” че:/”….. на 11.ІХ.2018г. за което е съставен Констативен протокол № АМ-ІІІ/11.ІХ.2018г. е установено, че “А1 БЪЛГАРИЯ”ЕАД-ЕИК *********, ПОЛЗВА строеж/Трета Категория/ “Базова Станция” в имот на държавна собственост с Идентификатор 700.99.14 по Кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Студена-общ.Перник, одобрени със заповед № РД-18-1205/04.VІ.2018г. на Изпълнителен Директор на АГКК в управление на Министрество на отбраната го ПОЛЗВА,БЕЗ да е въведен в експлоатация и БЕЗ издадено разрешение за ползване в нарушение на чл.177 ал.2  и  чл.178 от “Закона за устройство на територията”…….”/, относно която е вменено  нарушение  по чл.178 ал.1/чл. 178. (1) Не се разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177. …………...”/     и  чл.177 ал.2  от “Закона за устройство на територията” /чл. 177. ………….     (2) Строежите от първа, втора и трета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на Дирекцията за национален строителен контрол, при условия и по ред, определени в наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.   …………...”/

                     За да бъде вменено процесното нарушение, АНО се е позовал на разпоредбата на чл.137 ал.1 т.3 б”з” от ЗУТ /чл.137. (1) В зависимост от характеристиките, значимостта, сложността и рисковете при експлоатация строежите се категоризират, както следва:………………   3. трета категория:……….. з) приемно-предавателни станции и останалата физическа инфраструктура за разполагане на електронни съобщителни мрежи от магистрален тип на национално ниво или извън урбанизирани територии…………./, въз основа на която е приел,че въпросния обект посочен в АУАН, НП представлява “приемно-предавателна станция” респ. ”СТРОЕЖ” по смисъла на ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ  Пар..5 т.38."Строежи" са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл. 74, ал. 1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначениет    от “трета категория” ,който към момента на проверката се ползва,като е захранен от съответния енергиен блок/агрегат/.

       Видно от приложените по делото писмени доказателства/в това число описанието на въпросната станция в АУАН и НП-”Базовата станция представлява: Съоръжения монтирани на автомобилна платформа с размери на платформата приблизително 4,2м Х 2,0м. Състои се от тръбна мачта с приблизителна височина около 12,00м. която е осигурена/стабилизирана/ с четири двойки обтежки-фундерани в терена на платформата са монтирани шкафове с електронно оборудване от които е изпълнена кабелна връзка до антените монтирани на мачтите. Базовата станция е захранена с Ел. енергия от агрегатно-генераторна група изпълнена върху стоманенобетонов фундамент, т.е от така констатираната фактология,въпросната мобилна платформа, НЕ може да функционира без да е закрепена към земната повърхност респ. представлява “строеж” по смисъла на закона.

      В потвърждение на горния извод и становището на състава е налице обемна налична константна практика на ВАС/Решение № 2482/20.ІІ.2019г. на ВАС по Адм.дело № № 9836/2018г.ІІ-о., Решение № 6488/23.V.2017г. на ВАС по Адм.дело № № 13816/2016г.ІІ-о.,   Решение № 1914/15.ІІ.2017г. на ВАС по Адм.дело № № 8003/2016г.ІІ-о./.

      Възраженията на защитата в противовес на горния извод при които в с.з се твърди, /като се представят в тази насока Техническо ръководство и издаден от министерство на вътрешните работи Регистрационен талон-л.37,  в които въпросното “съоръжение” е монтирано върху “мобилно ремарке”,което е регистрирано по надлежния ред /Наредбата за регистрация на МПС/ с рег. №  С 00 07ЕТ, че съоръжението може да се мести /не е трайно закрепено за земната повърхност или в дълбочина и се твърди,че функциите му не се нарушават при преместването му /но както вече се посочи след  трайното му закрепяне към земната повърхност/ не са основателнтни и не следва да бъдат подкрепени от съда.

       Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ  Пар.5 т.80. "Преместваем обект" е обект, който няма характеристиките на строеж и може след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместван в пространството, без да губи своята конструктивна цялост и/или възможността да бъде ползван на друго място със същото или с подобно предназначение на това, за което е ползван на мястото, от което е отделен, като поставянето му и/или премахването му не изменя трайно субстанцията или начина на ползване на земята, както и на обекта, върху който се поставя или от който се отделя…………….”. 

        Видно от разпоредбата на чл.56 ал.2 вр. ал.1 от ЗУТ /чл. 56. (1) Върху поземлени имоти могат да се поставят:  1. преместваеми увеселителни обекти; 2. преместваеми обекти за административни, търговски и други обслужващи дейности;  3. преместваеми обекти за временно обитаване при бедствия.   (2) За обектите по ал. 1, т. 1 и 2 се издава разрешение за поставяне въз основа на схема и проектна документация, одобрени от главния архитект на общината. Схемата за поставяне определя пространственото разположение, вида, типа, размерите и предназначението на обекта по ал. 1, т. 1 и 2. В зависимост от вида и предназначението на обекта се представя индивидуален проект, който съдържа архитектурно-художествена и инженерно-техническа част, или типов проект, придружен с декларация за характеристиките на обекта, издадена от производителя въз основа на протоколи от изпитване или изчисления и/или сертификат за система за управление на качеството, и/или на документи, удостоверяващи съответствие с техническите изисквания на нормативните актове. Условията и редът за издаване на разрешението за поставяне на обектите, за одобряването и за изискванията към схемата и проектната документация се определят с наредба на общинския съвет.(3) Обектите по ал. 1 могат да се свързват с временни връзки към мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура, когато това е необходимо за нормалното им функциониране.(4) В недвижими имоти – културни ценности, разрешение за поставяне на обекти по ал. 1 се издава въз основа на схема след съгласуване при условията и по реда на Закона за културното наследство.(5) В чужди поземлени имоти разрешение за поставяне на обекти по ал. 1 се издава въз основа на изрично писмено съгласие от собственика на поземления имот или писмен договор за наем на заетата от преместваемия обект площ.(6) Условията и редът за устройството, безопасността и техническите изисквания към съоръженията, поставяни в увеселителни обекти, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на вътрешните работи и министъра на младежта и спорта.(7) Поставянето на преместваеми обекти в урегулираните поземлени имоти се разрешава само ако не се надвишават установените в подробния устройствен план устройствени показатели – плътност на застрояване, коефициент на интензивност на застрояване, и не се намалява определената минимална озеленена площ.(8) В паркове и градини поставянето на преместваеми обекти се извършва по ред, определен с наредбата по ал. 2, съгласно план-схема, одобрена от общинския съвет по реда на чл. 62, ал. 9.(9) Максималните размери, конструктивното решение и архитектурно-художественото оформление на преместваемите обекти, както и на обектите, които се разполагат в поземлени имоти за времето на провеждане на обществени мероприятия – културни фестивали, спортни и атракционни прояви, благотворителни и рекламни кампании и други, се определят с наредбата по ал. 2 или с наредбата по чл. 13а.(10) С наредбата по ал. 2 или по чл. 13а се определят и условията и редът за разполагане на елементите на градското обзавеждане – спирки на масовия градски транспорт, пейки, осветителни тела, чешми, фонтани, часовници, зарядни колонки за електрически превозни средства, както и други обекти, свързани с облика на градските пространства, определени с наредбата на общинския съвет.(11) Временно ползване на имоти или части от тях – държавна или общинска собственост, за допълнителна открита търговска площ към преместваеми обекти, както и към търговски обекти в сгради, се допуска при условия и по ред, определени с наредбата на общинския съвет./,  контрола се осъществява от съответната община, а не от процесния орган,какъвто е настоящия случай отнесен към приетата ситуацияуче се касае за “строеж” респ. процесния АНО е надлежния орган видно и от приложената Заповед за компетентност на същия.

                Предвид горното,вмените разпоредби за нарушени от страна на жалбоподателя  корспондират на визираната фактическа обстановка респ. налице е “строеж” по смисъла на горепосочената разпоредба,обосноваващ е съответния орган да упражнява контрол.

      По отношение “липсата” на дата на извършване на нарушението, не се приема от състава,тъй като същата изрично е посочена-11.ІХ.2018г.

      По отношение размера на наложената санкция:

            Не ясно остава, какви са съображенията на АНО за определяне на санкция в размер на средния /чл.237. ………..   4. на лице, което ползва строеж от първа до трета категория включително, без това да е разрешено по установения законов ред - в размер от 1000 до 10 000 лв.; /  с оглед липсата на изложени такива.Изтъкнатите данни в с.з,че се касае за второ нарушение предвид налично друго такова,състава не го приема с оглед налагане на санкция по предходното и липса на данни определящи визирания размер в който смисъл същия следва да се редуцира  около минималния такъв,за какъвто настоящия състав намира,че санкция в размер на 1 500/хиляда и петстотин/лева би бил адекватен при наличните дадености с оглед на което така определения следва да бъде намален, а процесното НП изменено в тази насока.

       Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

                         Р   Е   Ш   И:

        ИЗМЕНЯВА  Наказателно Постановление № ПК-25-ДНСК-4/31.01.2019година, издадено от Зам.Началник ДНСК-гр.София, с което на   “А1 БЪЛГАРИЯ”ЕАД-ЕИК ********* на основание чл.237 ал.1 т.4 от “Закона за устройство на територията” за административно нарушение по  чл.177 ал.2  и  чл.178 от “Закона за устройство на територията” е НАЛОЖЕНО административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 5 000/пет хиляди/лева, като  НАМАЛЯВА    същата в размер на 1 500/хиляда и петстотин/лева за същото нарушение.

     РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд   в   14-дневен   срок от съобщаването му на страните.

 

 

                               СЪДИЯ:………………………………

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС