Решение по дело №997/2020 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 260024
Дата: 25 януари 2021 г. (в сила от 12 май 2021 г.)
Съдия: Мая Василева Гиздова
Дело: 20201510200997
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                                                 Р Е Ш Е Н И Е

25.01.2021

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                     Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

IV Н.О.

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

8 декември

 

2020

 
 


на                                                                                                           Година

Мая Гиздова

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Росица Кечева

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

Н А Х

 

997

 

2020

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                   

 

                                                  Р  Е  Ш  И:

 

 

ПОТВЪРЖДАВА  Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,установено с автоматизирано техническо средство или система, серия К № 3423285 от 22.10.2019г.,   издаден от  ОДМВР Кюстендил, с който на Н.Г.Н.   с ЕГН ********** ***, на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП е наложено административно  наказание "глоба" в размер на 50.00 лева,за нарушение по чл.21,ал.1 от ЗДвП,като законосъобразен.

  

                   Решението подлежи на касационно обжалване, пред Кюстендилския административен съд, на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ АПК.

 

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

МОТИВИ:

Н.Г.Н.   с ЕГН ********** ***, обжалва електронен фиш серия К № 3423285,от 22.10.2019г.,  издаден от  ОДМВР Кюстендил, с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП е наложено административно  наказание "глоба" в размер на 50.00 лева.

Прави оплаквания за незаконосъобразност и моли да бъде отменен,като излага доводи,че са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

                   Административно наказващия орган  не изразява становище по жалбата.

                   Съдът, като взе предвид доводите на страните и събраните по делото доказателства- веществени  и писмените такива, преценени по отделно и в съвкупност, прие за установено следното от фактическа и правна страна:  

         На 22.10.2019г., в 14.20 часа, в община Бобов дол,ТП ІІІ-632,км.4+700, в с.Мало село, с автоматизирано техническо средство- мобилна  система за видеоконтрол „TFR-1M“ бил заснет лек автомобил марка „Сеат Ибиза ” с ДК № КН0519 ВК, който се движел със скорост от 63км/ч. след приспаднат толеранс от 3км/ч/,при ограничение от 50км/ч за населено място.  Извършена  била проверка за собственост на автомобила, при която било установено,че същият е собственост на  Стефка Атанасова Александрова, като на същата бил издаден ел.фиш серия К, №3121047.При връчване на същия, Александрова подала декларация от 20.02.2020г., по реда на чл.188,ал.1 ЗДвП, че на въпросната дата, автомобила бил  управляван от жалбоподателя. Електронния фиш бил анулиран и бил издаден такъв на жалбоподателя  за  нарушение по чл.21,ал.1 ЗДвП,установено с автоматизирано техническо средство, с който на основание чл.182,ал.1,т.2 ЗДвП,е наложено административно наказание глоба в размер на 50.00 лева.

Изготвени са ВДС-разпечатка от системата със снимков материал.,като е съставен и протокол, по образец от Приложение №1 към чл.10,ал.1 от Наредба№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

 От представените писмени доказателства е видно,че автоматизираната система за видеоконтрол TFR1-M“ е от одобрен тип техническото средство, преминало последваща проверка за техническа годност.

 Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени доказателства и веществени доказателствени средства.

С оглед на така установеното, съдът прие,че жалбата е допустима. Същата е подадена от надлежна страна, в срока по чл.189, ал.8 ЗДвП , а по същество е неоснователна, по следните съображения:

При издаването на обжалвания  електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,установено с автоматизирано техническо средство съдът не констатира допуснати нарушения. От формална страна електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно,чл.189,ал.4,от ЗДвП реквизити.Действително, ел.фиш не е издаден от съответно длъжностно лице, както и не е посочена дата на издаването му, но доколкото този текст регламентира специален ред и е изключение от общите процедурни правила за административнонаказателното производство, в случая са налице  предпоставките за прилагане на това изключение, а именно ел. фиш да се базира на показания на  техническо средство,което извършва заснемането  в отсъствие на контролен орган и нарушител.

 В тази връзка, неоснователно е възражението на жалбоподателят, че не е спазена процедурата по установяване на административното нарушение и съответно налагане на административното наказание по реда на ЗАНН,доколкото ЗДвП, като специален закон,регламентира  възможността в чл.165,ал.2,т.6 за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на моторното превозно средство и съответно тази, за издаване на ел.фиш, при наличие на предпоставките ,визирани в чл.189,ал.4 ЗДвП, както бе посочено по-горе.

Доказателствата по делото установиха, че е  осъществен състава на нарушението по чл.182,ал.1,т.2 ЗДвП, като автомобила, управляван от  жалбоподателя, се е движел със скорост превишаваща с над  13км/.ч разрешената такава,за населено място.Скоростта на движение е установена  от разпечатаните показания на автоматизирано  техническото средство, в отсъствие на контролен орган и нарушител, и приложения снимков материал. Изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес.

 

В горния смисъл, неоснователно е и възражението, че предвид разпоредбата на чл.189, ал.11 от ЗДвП, съгласно която влезлия в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, то електронния фиш следва да има същите реквизити, каквито и наказателното постановление, в случая липсват имената на длъжностното лице издало същия, подпис, посочване пред кой съд и в какъв срок може да се обжалва и др. Разпоредбата чл.189, ал.11 от ЗДвП предвижда, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, с което „приравнява“ електронния фиш на наказателно постановление единствено с оглед начина на изпълнение наложеното наказание, но последното по никакъв начин не осъществява препращане към реда за издаване, реквизити и т.н., доколкото в случая са налице вече визираните специални разпоредби за електронния фиш.

Също така неоснователно е и възражението, че  предвид разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, следва да бъда установено по категоричен начин присъствал ли е или не контролен орган при установяване на нарушението. Съгласно § 6, т.65, бук.„б“ от Допълнителните разпоредби на ЗДвП, мобилни автоматизирани технически средства са – „прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес“.

Ето защо с мобилни автоматизирани технически средства  нарушенията се установяват „в отсъствието на контролен орган“ по смисъла на чл.189, ал.4 от ЗДвП, доколкото същият контролен орган не борави с мобилното автоматизирано техническо средство в хода работата на последното, а единствено поставя начало и край на работния процес. В този смисъл не съществува изискване контролният орган физически да отсъства от мястото на разполагане техническото средство, да отстои на някакво определено разстояние от последното и други подобни, за да бъде процесът на установяване на нарушението определен като „неприсъствен“. 

     Приложения протокол по чл.10,ал.1 от Наредба№ 8121з-532 от 23.10.2019 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, съдържа всички реквизити и установява фактическите обстоятелства, относно  времето,мястото и начина на извършване на нарушението.

С оглед изложеното, съдът потвърди електронния фиш като законосъобразен.

         По горните съображения, съдът постанови решението си.

 

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: