№ 91
гр. Монтана, 31.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ПЕТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и осми април през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:ДИЛЯНА ГЛАДНИШКА
при участието на секретаря АЛЕКСАНДРА Д. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от ДИЛЯНА ГЛАДНИШКА Административно
наказателно дело № 20241630200899 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С наказателно постановление № 24-0996-001295 от 04.07.2024 г.,
издадено от Началник сектор в ОДМВР - Монтана,с-р „Пътна полиция“, на
жалбоподателя И. Р. Л., с ЕГН **********, на основание чл. 177 ал.5, пр. 1,
вр.чл. 177, ал.1, т.1 от ЗДВП, е наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 800 лева, за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП.
Недоволен от така наказателно постановление е останал
жалбоподателят И. Р. Л., който обжалва същото с оплакване за неправилност,
необоснованост и незаконосъобразност. Излага доводи по същество. Моли
съда да постанови решение, с което да се отмени атакуваното наказателно
постановление като незаконосъобразно.
В съдебно заседание, жалбоподателят - редовно призован, не се явява и
не се представлява.
Въззиваемата страна не се явява, не се представлява и не взема
становище по жалбата.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства,
доводите на жалбоподателя посочени в жалбата, намира за установено
1
следното:
На ХХ.ХХ.ХХ, в ХХ.ХХчаса, в гр.M., по бул. „M.“, с посока на
движение от бул. "T.M." към бул. "С.П.Е.", И. Р. Л. управлява товарен
автомобил ХХХ "ХХХ" с регистрационен номер ХХХХ. По това време на
смяна били полицейските служители – св. З. З. и св. П. П., които спрели за
проверка И. Л.. В хода на проверката, при направена справка с РСОД И ОДЧ
при ОДМВР - Монтана, полицейските служители установили, че Л. е лишен
от правото да управлява МПС по административен ред на 22.04.2024г. При
тези констатации, св. З. З., в присъствието на П. П., съставил срещу И. Р. Л.
АУАН Серия GA № 1221877 от 24.04.2024г., за извършено нарушение на чл.
150а, ал. 1 от ЗДвП, който жалбоподателят подписал без възражения.
Случаят бил предаден на РП – Монтана, където наблюдаващият
прокурор с Постановление от 24.06.2024 год. отказал да се образува досъдебно
производство, тъй като деянието не съставлява престъпление, на основание
чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК.
Административнонаказващият орган е приел, че нарушенията са
установени от фактическа страна и е издал обжалваното постановление № 24-
0996-001295 от 04.07.2024 г., от Началник сектор в ОДМВР - Монтана,с-р
„Пътна полиция“, с което за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, на
жалбоподателя е наложено административно наказание"глоба" в размер на
800 лева , на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка се установи от събраните в хода на
съдебното следствие гласни и писмени доказателства, а именно: показанията
на св. З. З. и св. П. П., както и събраните по делото писмени доказателствени
материали, приобщени по делото по реда на чл. 283 от НПК, а именно Копие
връчено НП № 24-0996-001295; Копие АУАН GA1221877/24.04.2024г.; Жалба
от И. Р. Л.; Заверено копие на цялата АНП по НП № 24-0996- 001295; Справка
за нарушител/водач; Заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. Съдът кредитира в
цялост приобщените по делото доказателства като непротиворечиви по
отделно и в своята цялост, поради което не намира за необходимо техния
самостоятелен анализ.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от
правна страна следното:
2
Жалбата е процесуално допустима, тъй като изхожда от легитимирано
лице, депозирана е в предвидения от закона преклузивен срок срещу акт,
подлежащ на обжалване. Актът за установяване на административно
нарушение е съставен в деня на проверката, поради което не са налице
нарушения на сроковете на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. Съдът констатира, че
наказателното постановление е издадено в шестмесечния срок на чл. 34, ал. 3
от ЗАНН.
Наказателното постановление е съобразено с нормата на чл. 57 от
ЗАНН, а при издаването на административния акт е спазена разпоредбата
на чл. 42 от ЗАНН. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е
индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и
срещу какво да се защитава.
Съгласно разпоредбата на чл. 150а от ЗДвП, "За да управлява моторно
превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление,
валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно
превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно
средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за
управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл.
171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да
не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено. "
В конкретния случай жалбоподателят с НП № 22-0996-
002592/16.12.2022 год., връчено на Л. на 07.03.2023 год. и влязло в сила на
22.03.2023 г., е лишен от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, за
извършено от него нарушение по чл. 140, ал.1 от ЗДВП. От материалите по
преписката се установява, че на 22.04.2024 год. жалбоподателят е предал
СУМПС за изтърпяване на наложеното административно наказание.
Правилно е била ангажирана и отговорността на жалбоподателя за
управлението на автомобила без валидно СУМПС на процесната дата.
Налице са всички признаци на нарушението от обектива страна и
субективна страна.
Съдът намира, че административнонаказващият орган не е
индивидуализирал правилно наложеното наказание, в случая имуществена
санкция. В санкционната разпоредба на чл. 177, ал. 5, пр. 1 от ЗДвП, е
предвиден размер за глобата от 300 лв. до 1500 лв.
3
Административнонаказващият орган, налагайки глоба в размер на 800 лева не
е изложил мотиви, от които да е видно защо налага административно
наказание в размер около средния за нормативно предвидения. Настоящият
състав намира, че целите на наказанието ще бъдат изпълнени при определяне
и на минимален размер от 300 лв. на административното наказание „глоба“.
Предвид изложеното, съдът намира за законосъобразно админстративното
наказание „глоба“ да бъде в предвидения от закона минимален размер на 300
лв.
Въз основа на гореизложените мотиви съдът намира, че не са налице
основанията за отмяна на обжалваното наказателно постановление и същото
следва да бъде изменено в частта при определяне на административнто
наказание.
На основание горното и чл. 63, ал. 7, т. 2, пр. 1 вр. ал. 2, т. 4, вр. ал. 1 от
ЗАНН , съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 24-0996-001295 от 04.07.2024
г., издадено от от Началник сектор в ОДМВР - Монтана,с-р „Пътна полиция“,
с което на И. Р. Л., с ЕГН **********, на основание чл. 177 ал.5, пр. 1, вр.чл.
177, ал.1, т.1 от ЗДВП, е наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 800 лева, за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, като НАМАЛЯВА
размера на глобата на 300 (триста) лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд - Монтана, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му до страните.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
4