Решение по дело №439/2023 на Районен съд - Гоце Делчев

Номер на акта: 126
Дата: 19 септември 2024 г.
Съдия: Васко Петров Петров
Дело: 20231220200439
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 126
гр. , 19.09.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ в публично заседание на трети
септември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Васко П. Петров
при участието на секретаря Магдалена В. Агова
в присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от Васко П. Петров Административно
наказателно дело № 20231220200439 по описа за 2023 година
Производството е образувано по повод постъпила жалба от „К. К.” ЕООД
ЕИК********, със седалище и адрес на управление: гр. Г. Д., ул.“П.Сл." №**5.
община Г. Д., област Бл., представлявано от управителя В. Д. Х. , против
Наказателно Постановление № ********* / ******г и издадено от Началник
на отдел „О. д. - С., Дирекция „О.д.в ГД „Ф. к.
Правно основание чл.63 от ЗАНН.
Административно наказващия орган редовно призован не се явява
представител , изразява становище по жалбата-неоснователна.
Прилагат се писмени документи ,разпитани са свидетелите Л. Т.,И. Т., Б. Б.,Д.
О., С. П., Д. Д. ,първите четирима служителка на НАП .
От събраните по делото доказателства се установява следното във фактическо
отношение:
Свидетелите Л. Т. и И. Т. са служители на ЦУ на НАП С..След издадена
заповед двамата на 02.09.2022 година извършили проверка в търговски обект
Б., находящ се в гр. Г. Д., ул. "Г. Д. ", №** стопанисван от "К. К.О." ЕООД,
ЕИК по БУЛСТАТ: *******.В хода на проверката присъствали лицата С. П. и
Д. Д.,служители на жалващото се дружество . Проверяващите лица изискали
да им бъдат представени вътрешно ведомствени документи , след техния
анализ и от справки в информационната система на НАП / нивомерна
информационна система /НИС/ ,Т. и Т. установили, че за периода ******г. до
******г., към горе посоченото дружество са извършени доставки на горива
„супер Д.", и „Г. п. - б." ,приети в проверения търговски обект, за които са
предоставени документи: служебни бонове от ЕСФП за доставки отчетени от
НИС и отчетени по документи, но за посочените доставки не е деклариран
престой по доставките, по които дружеството е получател на горива.
1
Установени са 7 нарушения за периода ******г. до 31.08.2022г., към горе
посоченото дружество са извършени доставки на горива „супер Д., и „Г.п.- б."
приети в проверения търговски обект, за които са предоставени документи:
служебни бонове от ЕСФП за доставки отчетени от НИС и отчетени по
документи, но за посочените доставки по следните дати не е деклариран
престой по доставките, по които дружеството е получател на горива по
следните АДД, както следва:
1. На ****** г. има изпратени данни за получени доставка по документ към
НАП на гориво/дизел по АДД с УКН ******/****** г. , 7940л. - на
гориво/д.;АДД с УКН**********/05.08.2022 г. , 11913л. - на гориво/дизел/.
Данъчното събитие е настъпило на ******г. На 05.08.2022г има генерирана
доставка по нивомер - 17675.30 л. и служебен бон №******. На. 07.08.2022г.
има генерирана доставка по нивомер, - 1908.26 л. за което е генериран
служебен бон №****** . По горе посочените доставки по документи и
направена съпоставка със генерираните доставки по нивомер, е установено, че
горивото е влИ.о в резервоарите на търговския обект в продължение на
няколко дни от получаването му, като след всяко влИ.е, остатъка от не влятото
гориво е съхраняване в транспортно средство марка С. с рег. № Е******и
цистерна с рег. № ******. Дружеството не е подало ЕДД за престой на
транспортно средство повече от 24 часа.
2. По АДД с УКН *********/********* г. 11925.00л - на гориво/дизел; АДД с
УКН *********** /12.08.2022 г. 7949л. - на гориво /д. /; АДД с УКН
*********/12.08.2022 г. 2976л. - на гориво/д./.Данъчното събитие е настъпило
на ******г. Дружеството не е подало ЕДД за престой на транспортно средство
повече от 24 часа. Не отчетеното гориво, не е влято в резервоарите на
търговския обект и е оставено за съхранение в транспортното средство марка
С. с рег. № Е******и цистерна с рег. № Е****** На! *****г. има генерирана
доставка по нивомер, 3461.79 л. за което е генериран служебен бон №******,
което представлява не влятото гориво съхранявано в транспортното средство,
получено по горе упоменатите АДД документи , за които дружеството не е
подало ЕДД за престой на транспортно средство повече от 24 часа, като не е
спазило законоустановения срок.
3. На ******г. има изпратени данни за доставка по документ към НАП на
гориво/дизел По АДД с УКН ********/16.08.2022 г. 1983л. - на гориво/дизел.
Данъчното събитие е настъпило на 16.08.2022г. Полученото гориво по
документи не отговаря на отчетеното количество по нивомер , като не
отчетеното гориво, не е влято в резервоарите на търговския обект и е оставено
за съхранение в транспортното средство марка С. с рег. № Е****** и цистерна
с рег. № Е**** Подаден е в НАП ЕДД №******* от дата 18.08.2022г.за
престой на транспортно средство. Данните е следвало да се подават на датата
на данъчното събитие, или на датата на възникване на промяна в
обстоятелствата по електронен път с квалифициран електронен подпис а
именно на *******г. На ******г. има генерирана доставка по нивомер
1940.10л. , за което е генериран служебен бон №0545348.
4. На ********г. има изпратени данни за доставка по документ към НАП на
гориво/ Втечнен нефтен газ - други, по АДД с УКН ************/31.07.2022г.
2
- 18 853л. гориво/ Г.П.- б.. На ******** има генерирана доставка по нивомер
3265.07 л., за което е генериран служебен бон №0528205, като видно от
отчетите по нивомер не е разтоварено цялото количество във резервоара на
търговския обект, като не отчетеното гориво, е оставено за съхранение в
транспортното средство марка С. с рег. № Е***** и цистерна с рег. № *******
Данъчното събитие е настъпило на 31.07.2022г. Подаден е в НАП ЕДД
******* от дата ******г. за престой на транспортно средство, като
дружеството не е изпълнило задължението си в законоустановения срок да
подаде данните на датата на данъчното събитие, или на датата на възникване
на промяна в обстоятелствата по електронен път с квалифициран електронен
подпис. Генерирани са доставки по нивомер за останалото количество за
датите *******г. - 8271.34л. генериран със служебен бон №*****; 05.08.2022г
- 4325.64 л. генерирана със служебен бон №****, и на 06.08.2022г - 3452.55л.
генерирана със служебен бон № *******.
5. На *******г. има изпратени данни за доставка по документ към НАП на
гориво/Г.п. - б. по АДД с УКН **************/06.08.2022г. - 18 887л. гориво/
Втечнен нефтен газ - други. Данъчното събитие е настъпило на 06.08.2022г.
Генерирани са доставки по нивомер за 07.08.2022г. - 3727.32л, генериран със
служебен бон №********, като дружеството не е изпълнило задължението си
в законоустановения срок да подаде данните на датата на данъчното събитие,
или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по електронен път
с квалифициран електронен подпис. Подаден е в НАП ЕДД за престой на
транспортно средство с № *******от дата 08.08.2022г. На 09.08.2022г. е
извършено влИ.е на част от останалото количество гориво - 5299.21л.
генериран със служебен бон №0534594, генериран от доставка по нивомер. На
10.08.2022г е влято гориво - 3656. Ил. генериран със служебен бон №******,
генерирана доставка по нивомер. Подаден е в НАП ЕДД за престой на
транспортно средство с № *******от дата *******г. Генерирана доставка по
нивомер. На 12.08.2022г - 6543.83л., доставка на гориво по нивомер
генерирана със служебен бон № ******. Видно от горе посочените доставки,
дружеството е съхранявало горивото в транспортно средство марка С. с рег. №
Е****** и цистерна с рег. №****** , като за съответните дати е извършвало
доставки на гориво по нивомер. Дружеството, не е изпълнило задължението
си да подаде данни в законоустановения срок. Данните се подават на датата на
данъчното събитие, или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата
по електронен път с квалифициран електронен подпис.
6. На 14.08.2022г. има изпратени данни за доставка по документи към НАП на
гориво /Г.пр. - б. по АДД с УКН *******/14.08.2022г. - 19 084л. гориво/
Втечнен нефтен газ - други. Данъчното събитие е настъпило на 14.08.2022г.
Генерирани са доставки по нивомер за 14.08.2022г. - 7781.59л. генериран със
служебен бон №******. На дата 16.08.2022г. - 8112.12л. доставка по нивомер
генериран със служебен бон №*******. Няма подадено ЕДД за престой на
транспортно средство. На 18.08.2022г. - 3458.67л. генерирани със служебен
бон №*****, извършена доставка отчетена по нивомер. По горе посочените
доставки по документи и направена съпоставка със генерираните доставки по
нивомер, е установено, че горивото е влИ.о в резервоарите на търговския
3
обект в продължение на няколко дни от получаването му, като след всяко
влИ.е, остатъка от не влятото гориво е съхраняване в транспортно средство
марка С. с рег. № Е*** и цистерна с рег. № С******. Дружеството не е
изпълнило задължението си да подаде ЕДД за престой на транспортно
средство повече от 24 часа. Данните се подават на датата на данъчното
събитие, или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по
електронен път с квалифициран електронен подпис.
7. На ********г. има изпратени данни за доставка по документ към НАП на
гориво/Г.пр. - б. по АДД с УКН **********/20.08.2022г. - 19 296л. гориво/
Втечнен нефтен газ - други. Данъчното събитие е настъпило на 20.08.2022г.
Генерирани са доставки по нивомер за дати: 20.08.2022г. - 166.07л., генериран
със служебен бон №******; 20.08.2022г. - 6920.46л. ,генериран със служебен
бон №****** . Полученото гориво по документи не отговаря на отчетеното
количество по нивомер , като не отчетеното гориво, не е влято в резервоарите
на търговския обект и е оставено за съхранение в транспортното средство
марка С. с рег. № Е**** и цистерна с рег. № ****** На дата 22.08.2022г. -
2237.67л., генериран със служебен бон №******. Дружеството не е изпълнило
задължението си да подаде ЕДД за престой на транспортно средство повече от
24 часа. Данните се подават надатата на данъчното събитие, или на датата на
възникване на промяна в обстоятелствата по електронен път с квалифициран
електронен подпис Подаденото е в НАП ЕДД за престой на транспортно
средство с № ******* от дата 22.08.2022г. На 28.08.2022г - 3416.06 л.,
генерирана със служебен бон №****** 30.08.2022г. - 1279.67л, генерирана със
служебен бон № ******. Подаден е в НАП ЕДД за престой на транспортно
средство с № ******* от дата 31.08.2022г.
С оглед на констатираното нарушение на******* година свидетеля Т. в
присъствието на свидетелите Б. Б. и Д. О. в отсъствие на представител на
дружеството нарушител съставил АУАН за нарушение на 59а ал.3,т.3 от
НАРЕДБА № Н-.8 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства и чл.118 т.10 от ЗДДС.Същия
ден АУАН е връчен на управителя на дружеството. В последствие в правния
мир е намерило проявление атакуваното Наказателно постановление,с което
на дружеството са наложени общо 7 наказания „имуществена санкция „ всяко
в размер на по 500 лв. –правно основание чл.185 ал.2 от ЗАКОН за данък
върху добавената стойност във вр. с чл.185 ал.1 от ЗДДС за констатирано
нарушение на чл.59а ал.3,т.3 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за
регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства и чл.118 т.10 от ЗДДС .
Недоволен от наложеното наказание жалбоподателят сезира съда с искане за
отмяна на цитираното наказателно постановление. Предявената жалба е
подадена в срок,индиция за допустимостта й . Съгласно разпоредбата на чл.6
от ЗАНН административното нарушение е онова деяние, което нарушава
установения ред на държавно управление, извършено е виновно и е обявено от
закона за наказуемо с административно наказание, наложено по
административен ред.Съдът след като извърши проверка на атакувания
административен акт и обсъди събраните по делото доказателства, във връзка
с доводите на страните, намира жалбата за основателна поради следното:
Убежденията си настоящият състав изгради въз основа на показанията на
свидетелите Т. и Т. ,служители на ЦУ на НАП С.. Съдът кредитира изцяло
изложеното от тях ,показанията им са последователни и кореспондират с
4
описаното нарушение в АУАН и приложените по делото писмени документи.
Не се доказва наличието на личностно отрицателно отношение на
свидетелите към нарушителя , което да провокира проявлението на АУАН в
правния мир, ангажират наказателната си отговорност.
В депозираната жалба и пред състава на съда защитата на жалбоподателя
оспорва фактическата обстановка изложена в АУАН и НП ,навежда
обстоятелства за допуснати съществени нарушения при издаването на АУАН и
НП , пледира атакуваното НП да бъде отменено.
Съдът служебно констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентния за
това административен орган, в предвидените в ЗАНН срокове, при
съблюдаване на процесуалните правила и материалния
закон.Административнонаказателното производство е образувано със
съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН срок от открИ.е на нарушителя.
От своя страна обжалваното наказателното постановление е постановено в 6 –
месечния преклузивен срок. Ето защо, спазени са всички срокове, визирани в
разпоредбата на чл. 34 ЗАНН, досежно законосъобразното ангажиране на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя от формална
страна.Спазени са императивните процесуални правила при издаването и на
двата административни акта – тяхната форма и задължителни реквизити,
съгласно разпоредбите на чл. 40, 42, 43, ал. 5, чл. 57 и чл. 58, ал. 1 ЗАНН.
Налице е пълно съвпадение между установените и онагледени в писмена
форма в АУАН фактически обстоятелства и тяхното последващо
възпроизвеждане в атакуваното НП. Нарушението е описано подробно и
точно, вкл. и обстоятелствата по неговото извършване, със съответната
правна квалификация. Липсата на подробно обсъждане за наличието на
предпоставки за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, съдът не
намира за съществен пропуск. С факта на издаване на процесното наказателно
постановление, наказващият орган ясно е обективирал волята си относно
реализираните в обективната действителност нарушения, за което следва да
се ангажира имуществената отговорност на дружеството , посочена е
санкционната разпоредба, въз основа на която се определят видът и размерът
на наложената имуществена санкция, както и размер. Изпълнени са
изискванията на разпоредбата на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. В този смисъл,
правото на защита на жалбоподателя е гарантирано в пълен обем с оглед
възможността да разбере фактическите параметри на предявеното му
административно нарушение и да съобрази с техните рамки своята теза.
Съдът не констатира съществени нарушения на материалния закон и
процесуалните правила при съставянето на АУАН . Критерият за определяне
на съществените нарушения на процесуалните правила е единен в
процесуалната теория и практика - нарушението е съществено, когато ако не е
било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или
когато е довело до ограничаване правата на страните в която и да е фаза на
процеса. В случая нарушителят е узнал за съдържанието на акта , подписал
и получил препис от него,т.е могъл е да отстоява своята теза.Разбрал е за
съществуването в правни мир на АУАН имал е възможност да реализира в
пълен обем правата си още от началото на образуваното срещу него
административнонаказателно производство.Не се ограничава и правото му
по чл. 44 ЗАНН в 7дневен срок от предявяването на акта да направи писмени
възражения по него, свързани с фактическото описание и правната
квалификация на деянието.
В разглеждания казус административнонаказателната отговорност на
нарушителя е ангажирана за неизпълнено правно задължение по чл.59а
ал.3,т.3 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на
5
продажби в търговските обекти чрез фискални устройства и чл.118 т.10 от
ЗДДС , като на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС във вр. с чл.185 ал.1 от ЗДДС
на дружеството са наложени 7 имуществени санкции в размер всяка от по
500 лева.Нормата на чл.59а ал.3,т.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г.
предвижда лицата по чл. 118, ал. 9 и 10 ЗДДС- получател по доставка на
течни горива да подава ЕДД за престой на горивото повече от 24 часа.
Инкриминираната разпоредба е част от установения ред за регистрация и
отчетност, който е задължителен за лицата, получаващи горива и има за цел
създаване на условия за контрол на въпросните горива. ЕДД за престой се
подава, когато горивото престоява на място за повече от 24 часа. В
наказателното постановление административното нарушение и правната му
квалификация са точно установени. Разпоредбата на чл. 118, ал. 10 от ЗДДС
предвижда, че данъчно задължено лице – доставчик/получател по доставка на
течни горива, е длъжно да подава в Националната агенция за приходите данни
за доставката и движението на доставените/получените количества течни
горива, както и за промяната в тях. Данните се подават на датата на данъчното
събитие, или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата по
електронен път с квалифициран електронен подпис. Според чл. 59а, ал. 1 от
Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г., лицата по чл. 118, ал. 9 и 10 от ЗДДС подават
в НАП данни чрез електронен документ за доставка (ЕДД) – приложение №
22, или електронен документ за получаване (ЕДП) – приложение № 23, за
доставката и движението на доставените/получените количества течни горива,
както и за промяната в тях, отнасяща се до цялото количество гориво или до
част от него, в случаите, когато данните не са декларирани с електронен
акцизен данъчен документ (еАДД)/единен административен документ (ЕАД)
и са задължителни за подаване съгласно наредбата. Всеки ЕДД, ЕДП, както и
подадените данни за доставени количества горива по документ, въведени чрез
ЕСФП, съдържат задължително уникален контролен номер (УКН) на еАДД
или митнически референтен номер (МРН) на ЕАД. Нормата на чл. 59а, ал. 3 от
Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. гласи, че лице по ал. 1 – получател по
доставка на течни горива: подава ЕДД за престой на горивото повече от 24
часа. В чл. 59б от Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. се пояснява, че
електронният документ за доставка и електронният документ за получаване се
подават по електронен път с квалифициран електронен подпис в WEB
базирано приложение на интернет страницата на НАП на датата на данъчното
6
събитие, или на датата на възникване на промяна в обстоятелствата, при
съблюдаване на инструкциите за подаване от законните представители, или от
специално упълномощени представители за подаване на данни по чл. 118, ал.
10 от ЗДДС. Допуска се данните от електронния документ за доставка и
електронния документ за получаване да се подават по електронен път и през
програмен интерфейс в XML формат с квалифициран електронен подпис, като
НАП предоставя валидиращи XML схеми на заинтересованите лица.От
гореизложеното следва, че ЕДД за престой се подава, когато горивото
престоява на място за повече от 24 часа. В случая от всички доказателства по
делото, включително от показанията на свидетелите по делото се установява,
че за процесния период от време в проверявания обект е било доставено
гориво , като от тези количества са били разтоварени само част , а остатъка от
доставеното гориво е останала в МПС за повече от 24 часа .За реализирания
престой на горивото не е била подадена информация до НАП на датата на
възникване на промяна в обстоятелствата, по нормативно установения ред и в
съответната форма.
Предвид установената фактическа обстановка, и при липса на оборващи я
доказателства, единственият извод, до който може да се достигне в случая е,
че се доказва осъществяването на нарушение по чл. 59а, ал. 3 от Наредба №Н-
18 от 13.12.2006 г., за което законосъобразно на търговеца, са били наложени
административни санкции в предвидените в нормата на чл. 185, ал. 2, изр.
последно във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС вид и размер.
.
В процесния случай въпросът за вината се явява ирелевантен, предвид
обстоятелството, че отговорността на жалбоподателя е обективна и касае
неизпълнени задължения към държавата /арг. от чл. 83 ЗАНН.При определяне
на санкцията за така извършените нарушения са наложени санкции в
предвидения минимален размер ,поради което и не подлежат на изменение.
Настоящият състав не намира основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН и
квалифициране нарушението като маловажно предвид изискванията на ТР №
1 от 12.12.2007 г. по т. н. д. № 1/2007 г., ОСНК на ВКС, доколкото
разглеждания казус е свързан с обществени отношения по регулиране на
финансово-стопанската дейност.
Водим от горното съдът

РЕШИ:
7
Потвърждава като законосъобразно Наказателно Постановление №
********/******г. от Началник на отдел „О. д. - С., Д. „О. д. в ГД „Ф. к.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Благоевград в 14-дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му .

Съдия при Районен съд – Гоце Делчев: _______________________
8