Решение по дело №79/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 март 2021 г. (в сила от 22 април 2021 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700079
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2020 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  39                               26.03.2021 година                                     град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                                  първи състав

На  двадесет и шести февруари                                                              2021 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                               

Секретар:  ГЕРГАНА БАЧЕВА

Прокурор:  

Като разгледа докладваното от  ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 79  по описа за 2020 година,    за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

 Съдът е сезиран с жалба от   „Кирилови сървисис““ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ул. … № .., ап. .., град Търговище чрез адвокат М. К. С. против Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 година на министъра на земеделието, храните и горите в частта й, касаеща БЗС № 54081-39-7-3.

В жалбата се развиват доводи, че  заповедта е немотивирана и незаконосъобразна, при издаването й неправилно е приложен материалния закон. С обжалваната  част от заповедта е прието, че от заявения за подпомагане имот с горецитирания номер, извън слоя остава 6,82 ха от неговата площ. Твърди се, че дружество е подало заявление за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ за кампания 2019. Декларирало е имоти за подпомагане. След декларирането имотите са почистени и са приведени в добро земеделско състояние съгласно изискванията на Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Прави се искане за отмяна на заповедта в оспорената ѝ част ведно с всички произтичащи от това последици.

            В открито съдебно заседание жалбоподателят се явява и се представлява от а.. М.С.. Поддържа жалбата и представя   писмена защита.

Ответната страна Министър на земеделието, храните и горите се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощени процесуален представител, оспорва се жалбата, по същество се прави искане за отхвърлянето ѝ по съображения, подробно развити в депозирана по делото писмена защита. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Съгласно Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015 г. по т. д. № 18/2015 година на ВАС допустим е съдебен контрол на заповедта на Министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл. 16г, ал. 4 /предишна ал. 2/ от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, с която се одобрява окончателният специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“. Процесната заповед е обнародвана в бр. 21 от 13.03.2020 година на „Държавен вестник“, а жалбата е  подадена  на 30.03.2020 година, от което следва, че жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност,   съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Между страните няма спор, че жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП.

Със заповед № РД46-485/27.11.2019 г. Министърът на земеделието, храните и горите, в съответствие с нормата на чл. 16б от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за административен контрол е одобрил проект за специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за 2019 г. чрез дешифрация/разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта/ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г. чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от областните и общинските структури на Министерството на земеделието, храните и горите съгласно чл. 15 от Наредба № 105/2006 г. Със същата заповед е наредено публикуването и на 02.12.2019 г. на интернет страниците на МЗХГ и на Държавен фонд „Земеделие“, както и публикуването на съобщение за уведомяване на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2019 г. за възможността да се запознаят с актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г. и да подадат възражение. Наредено е да се създаде организация заинтересованите земеделски стопани да се запознаят с обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., като са посочени и начините посредством, които следва да се стори това. В заповедта е указано, че до 13.12.2019 г., включително, земеделските стопани могат да подадат възражение по образец относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта за специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. Разяснен е реда, начина и органа, пред който може да бъде сторено това.

Оспорващият се е възползвал от горепосочената възможност. Възражението е било разгледано, но цялата площ на парцела не е била включена в допустимия слой.

Със Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 година на Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията /ЗА/, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 година като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, актуализиран за 2019 година чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 година, отразяване на резултатите от теренни проверки и чрез разглеждане на подадени възражения.

Със Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 година на Министъра на земеделието, храните и горите е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 година.

Дружеството е оспорило по съдебен ред горепосочената заповед в частта ѝ относно  БЗС № 54081-39-7-3.

Съгласно чл. 30 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/, която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите - чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

СИЗП и данните, включени в нея, са посочени в чл. 33 от ЗПЗП. Според ал. 4 на  чл. 33 от ЗПЗП данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП.

В чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6, като заповедта се обнародва в „Държавен вестник“.

От направения преглед на относимата нормативна уредба следва, че процесната Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 година на Министъра на земеделието, храните и горите е издадена от компетентен орган и при спазване на административно-производствените правила, т.е. при съобразяване с предвидения за това ред в посочените норми от ЗПЗП и чл. 16а и чл. 16б от Наредба № 105 от 22.08.2006 година. Нарушението на административнопроизводствените правила би било съществено, тогава когато, ако не бе допуснато, административният орган е щял да достигне до различни от направените изводи, или когато е нарушено правото на защита на страната. В конкретния случай, с оглед събраните по делото доказателства, данни, навеждащи на извод за допуснато нарушение, не се откриват.  

Настоящият съдебен състав намира, че процесната заповед в оспорената част е и надлежно мотивирана. Видно от данните по преписката, мотивите на заповедта, послужили за издаването ѝ, се съдържат в приложенията към нея, а именно в актуалната за кампанията дешифрирарана ЦОФК. Съгласно ТР № 16 от 1975 година на ОСГК на ВС на РБ, мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта длъжностни лица или органи, какъвто е и настоящият случай.

Обжалваната част от заповедта на Министъра на земеделието, храните и горите  е издадена и в съответствие с материалния закон, който извод следва от представените по делото данни на магнитен носител, установяващи че изключеният от процесните парцели площи не отговаря за критериите за подпомагане.

Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ  трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от дървесна и храстовидна растителност, а в чл. 9 от същата Наредба като условие за допустимост за подпомагане на трайните насаждения е посочено не само наличието на определен процент живи растения в парцела, но и поддържането на почвената повърхност в междуредията, като следите от дейностите следва да са разпознаваеми през цялата календарна година .

В тежест на жалбоподателя бе да обори констатациите на административния орган и да установи дали действителното състояние на процесния парцел  към референтната кампания отговаря на критериите за допустимост, оттам и за подпомагане.  

По делото е допусната съдебно-техническа експертиза. Съдът я намира за обективна и изготвена  при компетентност. Вещото лице е посочено от жалбоподателя, с оглед дадената възможност от съда.

Видно от  заключението след извършена справка в МЗХ-София е установено, че самолетните снимки преди издаване на обжалваната заповед са направени през април 2018г. т.е преди началото на кампания 2019г. и повече от година от извършената теренна проверка.

По т.2 самолетните снимки са правени преди кампания 2019г., т.е. те не са актуални към нея, както и към момента на извършената теренна проверка на 24.09.2019г., обективирана в протокол TGV-03-DD-2285515.10.2019. Към момента на извършването на самолетното заснемане се вижда извършено мероприятие - косене на междуредията на около половината от парцела. Не се виждат трайните насаждения-орехи, макар, че според договорите със сертифициращата фирма за биоземеделие, първото заявяване на процесния парцел е било през 2014г. и до кампания 2019г. би трябвало да са оформени короните на дърветата. Самолетната снимка от 2018г., заедно с парцела очертан от бенефициента, физическия блок и допустимия слой е показана в Приложение1.

За кампания 2019г. не са налични самолетни снимки(видно от писмото на л.13 и 14 от делото), така че се е наложило да се извършат теренни проверки. След извършената теренна проверка на Физически блок 54081- 3380(т.5 от протокола) в който попада процесния парцел са установени неподдържани междуредия и тревостой над 0.50м.

След запознаване със снимковия материал  е установено, че констатациите в протокола от теренната проверка са верни. На скица  в Приложение 2 към  СТЕ са показани местата на които са правени снимките и с червена стрелка посоките към които е снимано.

Когато има извършена теренна проверка, в рамките на кампания 2019г. и извършена преди издаване на обжалваната заповед на МЗХ, тя се взема предвид при определяне на допустимия слой за подпомагане.

По т.3.Вещото лице да извърши собствен анализ на изображенията и да отговори на въпроса дали процесния имот правилно е изключен от слой „Площи, допустими за подпомагане“за кампания 2019?“ Към момента на извършването на самолетното заснемане е установено, че се вижда извършено мероприятие - косене на междуредията на около половината от парцела. Не се виждат трайните насаждения-орехи, макар, че  според договорите със сертифициращата фирма за биоземеделие първото заявяване на процесния парцел е било през 2014г. и до кампания 2019г. би трябвало да са оформени короните на дърветата.

Съобразно § 1,т. 9 от ДР на Наредба № 2 "Трайни насаждения" са насажденията съгласно чл. 4, параграф 1, буква "ж" от Регламент (ЕС) №1307/2013, а именно култури, за които не се прилага сеитбооборот, различни от постоянно затревени площи и постоянни пасища, които заемат земята в продължение на пет или повече години и дават реколта многократно, включително разсадници и дървесни култури с кратък цикъл на ротация.

В разпоредбата на чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2 са разписани изискванията трайните насаждения да бъдат допустими за подпомагане, когато:

1 най-малко 70 % от растенията в парцела след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10 са живи (неизсъхнали),

2. почвената повърхност в междуредията се поддържа с подходящи обработки или косене според прилаганите системи (угарна, чимово-мулчирна, мулчирна или ливадно зачимяване).

Изискването, се счита за изпълнено, когато следи от дейностите са разпознаваеми през цялата календарна година-по арг. чл. 9, ал. 3 от същата наредба.

Съгласно чл.10, ал. 1 трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: 1. дървесна и храстовидна растителност; 2. нежелана растителност; 3. бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания; 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. Видно от констатациите на протокола от теренната проверка е, че налице са преграждащите изисквания на чл. 10, ал. 1 - наличие на дървесна и храстовидна растителност. Не е изпълнен и основният критерии по чл. 9, ал. 1, т. 1, няма наличие на поне 70% живи растения в парцела, нещо повече в парцела въобще няма трайни насаждения.

В протокол №  TGV -03-DD-22855 от 15.10.2019 г., страница трета, ред №5 се съдържат данни за проверения парцел отделно от изготвената експертиза. Като мотиви за определяне на парцела като недопустим за подпомагане са посочени разпоредбите на чл. 9, ал. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 2, т.2 - неподдържани междуредия и тревостой над 0.5 м, както и чл. 9, ал. 1,т. 1- във физическия блок няма над 70% живи растения. Тези мотиви водят до извода, че не са изпълнени две изисквания за да бъде включена дадена площ като допустимаза подпомагане - неподдържани междуредия и тревостой над 0.5 м. и няма над 70% живи растения.

В парцела не е открито наличие на никакви трайни насаждения, което се потвърждава от приложения снимков материал. При подаване на общото заявление за подпомагане, управителят на „КИРИЛОВИ СЪРВИСИС“ЕООД е бил уведомен, че заявения от него парцел парцел 54081-39-7-3 с площ 6.82 ха, излиза извън площите, подходящи за подпомагане. Неразделна част от съдържанието на заявлението за подпомагане за Кампания 2019 г. на жалбоподателя е частта „Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане по директни плащания за Кампания 2019“, в която се маркира „Предупреждение“. Всеки заявител преценява дали да коригира или да приключи заявлението си с грешки и декларира, че е запознат с резултатите. Въпреки това, той не е направил изменение на заявлението си. Не е налице   твърдения порок по чл. 146, т. 5 от АПК. Не е нарушена целта на закона тъй като заповедта е издадена при правилно приложение на материалния закон и допустимият за подпомагане слой за кампания 2019 година е определен при правилно прилагане на критериите за допустимост за подпомагане, регламентирани в наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

Процесният парцел е заявен от жалбоподателя за подпомагане като трайно насаждение „орехи“. Това обстоятелство се установява в подаденото от дружеството заявление за подпомагане през кампания - 2019 година. Видно от приложените снимки е, че в процесния парцел не се наблюдава наличие на орехови насаждения. Не са налице и агротехнически обработки свързани с критериите за допустимост за подпомагане на трайни насаждения. В парцела се наблюдава висок тревостой, и частична дървесна и храстовидна растителност. ЦОФК е публично достъпна на интернет страницата на ДФЗ СЕУ,секция Географски карти. Видно е, че в процесния парцел са разположени няколко компактно разположени групи от храсти и дървесна растителност, всяка от които с площ над 100 кв.м.  

Приложените към протокола снимки доказват фактическото състояние на проверяваните площи, към момента на извършването им, който момент е релевантния за допустимостта на площите за подпомагане. В графа файлове, в която са посочени наименованията на снимките, а на всяка отделна снимка са обозначени точни координати. Протоколът от теренната проверка е попълнен коректно, съобразно програмен продукт, създаден за обективирането на проверките “Регистър Теренни проверки на МЗХГ“/, посочени са географски координати, които дори зададени на Google Earth локализират съответната точка.

По изложените съображения, настоящият съдебен състав намира, че  оспорената в настоящото производство Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 година на министъра на земеделието, храните и горите в частта ѝ относно  БЗС № 54081-39-7-3 е издадена от компетентен орган, в изискуемата писмена форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, както и при спазване на материалноправните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

При този изход на спора, предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 3-4 от АПК и своевременно направено искане от процесуалния представител на ответната страна, оспорващата страна следва да бъде осъдена да заплати на ответната страна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева за настоящата инстанция, изчислен по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК,  съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на    „Кирилови сървисис““ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ул. ….  № .., ап. .., град Търговище чрез адвокат М. К. С. против Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 година на Министъра на земеделието, храните и горите в частта й, касаеща БЗС № 54081-39-7-3.

 

ОСЪЖДА  Кирилови сървисис““ ЕООД, ЕИК ********* да заплати на Министерство на земеделието, храните и горите сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                     

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: