Решение по дело №251/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 април 2023 г. (в сила от 19 април 2023 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20237140700251
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е № 282

гр. Монтана, 19 април 2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 13 04 2023 г. в състав: 

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: ПЕТЯ ВИДОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 251 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 32 и сл. от Закона за държавната собственост /ЗДС/ и чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.  

Образувано е по жалба от „С*** дар”, ЕАД, гр. В*** , бул. „М*** Л*** ” № * , представлявано от С*** И*** Д*** , чрез адв. Г.Г. против Решение № 12/06 01 2023 г. на Министър председател на МС за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км.99+193 /километраж по проект/ на територията на областите Видин и Монтана, В ЧАСТТА и ПО ОТНОШЕНИЕ размера на паричното обезщетение

1.          за поземлен имот с идентификатор 67667.89.50 от землището на с. С*** , представляващ ливада с обща площ от 7.101 дка, с отчуждена площ от 2,878 дка;

2.          за поземлен имот с идентификатор 67667.44.19 от землището на с. С*** , целият имот с площ от 4.233 дка, с отчуждена площ от 2,607 дка.

В жалбата се твърди, че с така определеното му парично обезщетение не се постигат целите на ЗДС, а именно да бъде определено „равностойно парично обезщетение” като се позовава на практика на ЕСПЧ. Моли за изменение на решението в оспорената част и бъде увеличено обезщетението за отчуждените имоти. В с.з. адв. Г. поддържа жалбата и изложените в нея съображения и моли за имота нива да се приеме изведената цена от 1307 лева/дка, а за ливадата – 682,17 лева/дка с оглед даденото заключение на вещото лице.  

Ответната страна – Министерски съвет на Република България се представлява от правен съветник Б*** Д*** /л. 86/. В писмени становища по делото оспорва жалбата като неоснователна с доводи за законосъобразност на решението на МС в оспорената част. Позовава се на изискванията на чл. 32 от ЗДС § 1а, т. 4, б. "в" ДР на ЗДС и счита че ползването на пазарни аналози от съседни землища е иновативна интерпретация от вещото лице по представеното допълнително заключение, която не е предвидена в ЗДС. Счита, че поради липса на пазарни аналози (само един такъв), оценката следва да бъде определена по Наредбата за реда за определяне на цени на земеделски земи. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството се представлява от гл. юрисконсулт С*** В*** , който в писмена молба оспорва жалбата, като излага доводи за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на финансите не се явява и не изпраща представител в съдебно заседание. В представено писмено становище от пълномощник юрисконсулт Л*** К*** оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена изцяло като неоснователна.

Заинтересованата страна Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, чрез пълномощника си юрисконсулт Д*** П*** , излага доводи за неоснователност на жалбата и за правилност и законосъобразност на решението на МС в оспорената част. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна – Министър на земеделието, чрез пълномощника си юрк Г*** счита, че не е заинтересована страна в производството.

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания, във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 325/19 май 2011г. на Министерски съвет „Участък от път I-1 /Е-79/, Мездра – Ботевград“; „Видин – Монтана“ обход на гр. Монтана” е обявен за републикански път и обект с национално значение по смисъла на § 5, т. 62 от ДР към Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и § 1 от ДР към ЗДС. 

С оспореното Решение № 12/06.01.2023 г. се отчуждават за държавна нужда за изграждане на обект: "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 99+193 /километраж по проект/ на територията на областите Видин и Монтана, подробно описани в приложението – неразделна част от решението, по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици. Съгласно Приложение № 1 към Решението, в землището на с. С*** , обл. Монтана, се отчуждават части от следните поземлени имоти, представляващи земеделска територия, находящи се в землището на с. С*** , собственост на оспорващото дружество, а именно: за Поземлен имот с идентификатор 67667.89.50 от землището на с. С*** , представляващ ливада с обща площ от 7.101 дка, с отчуждена площ от 2,878 дка и за Поземлен имот с идентификатор 67667.44.19 от землището на с. С*** , представляващ нива, трета категория целият с площ от 4.233 дка и отчуждена площ от 2,607 дка.

Въз основа на възложена от АПИ, съгласно писмо от 30.05.2022 г. и във връзка с договор за възлагане на обществена поръчка, независим оценител - "Бачовски консулт" ООД е изготвил Оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение на поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от одобрен ПУП-Парцеларен план за обект "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 99+193 /километраж по проект/.

Съгласно допуснатата и изслушана съдебно - оценителна експертиза от вещото лице инж. а*** . Р.Г., притежаващ правоспособност на независим оценител по смисъла на Закона за независимите оценители за извършване на съответната оценка за земеделски земи и трайни насаждения, се установява, че по Наредбата за реда за определяне на цени на земеделски земи за Поземлен имот с идентификатор 67667.89.50 от землището на с. С*** , представляващ ливада, цената за отчуждената площ от 2,878 дка е в размер на 299.31 лева (по 104 лв/дка), а за Поземлен имот с идентификатор 67667.44.19 от землището на с. С*** , представляващ нива, трета категория, цената за отчуждената площ от 2,607 дка е в размер на 1564.20 лева (по 600 лв/дка). Със заключението вещото лице определя пазарната цена на имотите, като за имота представляващ нива, ползва два пазарни аналога, като сделките с повече от едно землище анализира посредством сходство на имота и/или купувачи-продавачи, с цел извеждане цена само за с. С*** . Изведената осреднена цена от ползваните пазарни аналози за землището на с. С*** е в размер на 1018.16 лв/дка, а цената на отчуждената площ (2,607 дка) за имот с идентификатор 67667.44.19 определя на 2654.34 лева при цена на декар от 1018.16 лв. (не 1014.82, в който смисъл са уточненията в с.з.). За Поземлен имот с идентификатор 67667.89.50, представляващ ливада, поради липса на сделки използва за база данните от НСИ за 2021 г. и ползвайки съотношение между цена на постоянно затревени площи и цена на ниви за Община Г. Дамяново, за което землище единствено има данни, получава цена на декар в размер на 682.17 лева, а цената на отчуждената площ (2,878 дка) определя на 1963.29 лева.

В с.з. вещото лице пояснява, че имотът, който е ливада, не само е затревен, а и захрастен, поради което не може да носи приходи от ренти в близките години, докато не се почисти и е оценен като типична ливада, т.е не е орана земя, необработваема е и не може да мине към категорията ниви. Нивите и ливадите имат различни цени навсякъде, в полза на нивите, защото те носят доход. В потвърждение на това са и данните от НСИ. Вещото лице пояснява още, че данъчна оценка и пазарна цена не е едно и също. Различен е начина на определяне на данъчната оценка и различен е начина на определяне на данъчна цена. Една данъчна оценка в случая се различава с пазарната цена около девет – десет пъти, пазарната цена е повече от данъчната оценка към миналата година. Разликата между данъчната оценка и пазарната цена е нормална. Цената, която варира като рентни плащания от приходи на територията на област Монтана, специално за отдаване под наем е 41 и 42 лв. на декар, като се вземе прихода за 25 години, както е посочено в наредбата и цената излиза към 1037 лв., като по този начин се потвърждава изведената от вещото лице цена.  

По разпореждане от 16 02 2023 г. на сьдия М*** Ницова, Агенция по вписванията София предоставя на Административен съд Монтана справка за всички извършени сделки за периода 2021 – 2022 г. в землищата, в които се отчуждават поземлени имоти.

При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:  

Жалбата е подадена против акт подлежащ на оспорване – индивидуален административен акт, от лице, имащо правен интерес от оспорване – собственик на имот, отчужден с процесното Решение. По делото са дадени указания за представяне на доказателства за надлежното връчване на Решението, не са представени такива, поради което съдът приема жалбата за подадена в законоустановения срок и за процесуално допустима за разглеждане по същество. 

Предмет на съдебен контрол е Решение № 12 от 06.01.2023 г. на Министерски съвет на Република България, с което се отчуждават имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/, км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ км.99+193 /километраж по проект/ на територията на областите Видин и Монтана намиращи се в землищата на с. Р*** , с. Г*** , с. П*** и с. Ч*** поле, община Р*** , обл. Видин, с. К*** Р*** , общ. Г. Дамяново, с. Б*** , с. В*** , с. С*** , с. Д*** В*** , с. С*** , с. В*** и с. К*** , община Монтана, област Монтана, единствено В ЧАСТТА и ПО ОТНОШЕНИЕ размерът на паричното обезщетение за поземлени имоти, представляващи земеделска територия, находящи се в землището на с. С*** , а именно: Поземлен имот с идентификатор 67667.89.50, представляващ ливада с обща площ от 7.101 дка, с отчуждена площ от 2,878 дка и Поземлен имот с идентификатор 67667.44.19 от землището на с. С*** , представляващ нива, трета категория, целият с площ от 4.233 дка и отчуждена площ от 2,607 дка.

Извън предмета на делото е законосъобразността на цитираното Решение № 12 от 06.01.2023 г. на Министерски съвет на Република България, в частта и по отношение самото отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост за държавна нужда.  

Съгласно разпоредбата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти – частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с Решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Съгласно § 1 от ДР на ЗДС - Национален обект е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения - пътища от републиканската пътна мрежа ..., определени като национални обекти с решение на Министерския съвет.

При така действащата нормативна уредба и с оглед на Решение № 325/19 май 2011 г. на Министерски съвет, оспореното Решение, постановено от Министерски съвет, по предложение на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на финансите, се явява издадено от компетентен орган, в кръга на неговата териториална и материалноправна компетентност. 

Съгласно чл. 32, ал. 1 от ЗДС, имоти и части от имоти – собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение. Равностойното парично обезщетение по ал. 1 се определя в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания – чл. 32, ал. 2 от ЗДС.

Съгласно чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС - В случай, че не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени по-малко от две сделки в съответната служба по вписванията, равностойното парично обезщетение се определя по реда на наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - за земеделски земи.

Съгласно § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС - По смисъла на този закон "равностойно парично обезщетение" – това е цената на отчуждавания имот или част от имот, определена по реда на този закон. Тоест, парично обезщетение е дължимо само за имота или частта от него, която се отчуждава и то се формира от оценката на този имот.

Съгласно § 1а, т. 1а от ДР на ЗДС - По смисъла на този закон "Равностойно имотно обезщетение" е това обезщетение, при което на собственика на отчуждавания имот се предоставя в собственост имот частна държавна собственост, представляващ земеделска земя от държавния поземлен фонд или горска територия, в която горите са с еднакъв произход и функции с отчуждаваните, в същото или съседно землище, чиято стойност, определена по реда на наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, съответно по реда на наредбата по чл. 86, ал. 2 от Закона за горите, е равна или надвишава с до 20 на сто стойността на отчуждавания имот.

Съгласно § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС - "Пазарни цени" са "осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождение на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните вписани 20 сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки.

Съгласно § 1а, т. 4, б. "в" от ДР на ЗДС - "Имоти, намиращи се в близост до отчуждавания" са имотите, които са разположени в едно и също землище в земеделските територии и горските територии.

Съгласно чл. 17, ал. 5 от Конституция - Принудително отчуждаване на собственост за държавни и общински нужди може да става само въз основа на закон при условие, че тези нужди не могат да бъдат задоволени по друг начин и след предварително и равностойно обезщетение.

Съгласно член 1 „Защита на собствеността” от ДОПЪЛНИТЕЛЕН протокол към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, ратифициран със закон, приет от Народното събрание на 31.07.1992 г. - Всяко физическо или юридическо лице има право мирно да се ползва от своята собственост. Никой не може да бъде лишен от своята собственост освен в интерес на обществото и съгласно условията, предвидени в закона и в общите принципи на международното право.

Съгласно чл. 5, ал. 1 и ал. 4 от Конституцията - Конституцията е върховен закон и другите закони не могат да й противоречат. Международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната. Те имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат.

Съгласно чл. 15, ал. 1 от ЗНА - Нормативният акт трябва да съответствува на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

Така действащата цялостна нормативна уредба има за цел, в случаите на принудително отчуждаване на собственост, собственикът на отчуждения имот да бъде възмезден като предварително му се изплати равностойно обезщетение – чл. 5 от Конституцията на РБьлгария, чл. 32, ал. 1 от ЗДС. Това равностойно обезщетение е пазарната цена за имота, която този собственик би получил при свободното договаряне на пазара на недвижимите имоти, при отсъствие на каквато и да било принуда и която пазарна цена гарантира и защитава неговите пазарни интереси.

Самите текстове на чл. 32, ал. 2 и ал. 3 от ЗДС, въвеждат противоречиви материално-правни предпоставки на предвиденото в първата алинея на тази норма от закона изискване, че отчуждаване на имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица се извършва след предварително и равностойно обезщетение. От една страна законът предвижда, че равностойното парично обезщетение следва да се определя въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, а от друга обратно на това изискване въвежда такива допълнителни условия, с които на практика не се постига това първостепенно условие, респ. цел за определяне пазарната цена на отчуждения имот. Същевременно § 1а от ДР на ЗДС дава легални дефиниции за понятията „пазарни цени”, „равностойно парично обезщетение” и "имоти, намиращи се в близост до отчуждавания", които на практика не обуславят предвидената в чл. 32, ал. 1 и ал. 2 от същия този закон основна предпоставка и цел за равностойно обезщетяване. Това безспорно е така, предвид необосновано голямата разлика между определената с оспореното Решение цена за процесния имот и стойността на поземлените имоти, за които има вписани в Службата по вписванията сделки, както за самото землище, така и за съседни землища.

С оглед на противоречивата правна уредба в ЗДС, този състав на съда счита, че това противоречие следва да бъде преодоляно с разпоредби, както от по-висок ранг, в случая Конституцията на Република Бьлгария и ратифицираните международни договори, последните действащи, валидни, относими като част и с предимство пред вътрешното право на страната, когато им противоречат – чл. 5, ал. 4 от Конституцията, така и с оглед на преследваните от ЗДС цели и императивни условия.  

За да отговори на въпроса каква е пазарната цена за процесния имот, този състав счита, че правно значение имат, както относимите пазарни аналози, така и различните приложими и общовалидни методи, които да дадат възможност за съпоставимост и извеждане на една обоснована пазарна стойност, която да е реална и обективна за имота. В тази връзка различните сделки между различните контрагенти могат да имат и обикновено са с различна цена, но тази цена е близка и съответна. С оглед на това следва да се има предвид, че пазарната цена не е равнозначна на данъчната оценка. Двете стойности стъпват на различна база, без да могат да бъдат сравнявани, поради което и сделки с цени близки до данъчната оценка не могат да служат и да бъдат взети като пазарни аналози. Данъчните оценки, каквито са и поясненията на вещото лице в с.з,. са в пъти по-ниски от пазарните и същите не могат да служат и да бъдат релевантни и меродавни за определяне на пазарната оценка за даден имот. Самият законодател е определил отделен и самостоятелен ред за изчисляване на данъчна оценка, разграничил е същата от пазарната и не я счита за равностоен показател на последната. По отношение на предоставените от вещото лице статистически данни, за които въпреки че няма яснота въз основа на какви стойности са съставени, като същевременно декларираните стойности са значително по-ниски, то в случая тези стойности показват една осреднена цена от 1430 лв/дка, която остава значително по-висока спрямо определената с оспореното Решение цена на дка и може да служи за проверка и съпоставка при изследване на въпроса за действителната пазарна цена на даден имот.

Водещото условие, поставено от законодателя, при определяне пазарната цена на имота са тези с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот. В случая, само за землище С*** е установен един пазарен аналог, (м. октомври 2021 г.), който е на цена 1350 лв/дка. Същевременно е наличен и друг пазарен аналог, с купувач същото дружество, която сделка е сключена в месец февруари 2021 г. и е на стойност 1050 лева. Видно, е че по-голяма част от останалите НА са сключвани на цена близка до данъчната оценка, а цената на данъчната оценка не е и не може да бъде пазарна цена, поради липсата на еднаква база за сравнение на тези две оценки, в който смисъл са и поясненията на вещото лице в с.з. Видно е също така, че цените по НА, се отличават с изключително голяма амплитуда. Така например НА, сключвани през месец февруари и март 2021 г., което е и много преди датата на отчуждаване на имота - 06 01 2023 г., за което време цените на имотите са значително нараснали, са с цени от 480/600/1050 лева на декар. Последната цена от 1050 лева е по НА с контрагент дружество „Адванс Терафонд”, което дружество е закупило земеделски земи и през октомври 2021 г. на цена от 1350 лева.

Настоящият състав счита, въпреки че един НА може да включва сделки от различни землища, след като дава възможност за определяне на конкретна пазарна цена за всяко едно от включените землища, то същият съставлява годен/валиден пазарен аналог, поради което и извършените изчисления от вещото лице – независим оценител не са в противоречие със закона. В този смисъл ползваната сделка, по НА № 45, т. ХVІ от 30.11.2021 г. на СВ Монтана, по която е изведена цена от 686.31 лв. на база проверени пазарни аналози за другите землища по акта, а именно: С*** и Б*** , се явява относим пазарен аналог, който да бъде анализиран и съпоставян с останалите такива пазарни аналози. Следва да се има предвид обстоятелството, че при изваждането на две известни величини от една обща такава е просто математическо изчисление, което не е в противоречие, нито с принципите на оценяване, нито с действащото законодателство.

Друг относим и меродавен метод, от който да може да се изведе меродавна пазарна цена за конкретен имот, респ. същият да послужи като проверка за съответствие, това е Методът на директната капитализация на дохода – приходен подход - Български стандарти за оценяване, стр.106. Този метод се базира на настоящата стойност, която ще бъде получена от един бъдещ паричен поток. В случая това е рентата, която собственикът ще получи за години напред от собствения си имот. Размерът на рентата позволява да бъде изведена пазарна цена за имота към съответния момент. В тази връзка следва да се отбележи, че методът на поземлената рента е общовалиден и приложим, по който метод се извършва оценяване на земеделски земи, утвърден от българските стандарти за оценяване, в това число и от международните такива. От официалната страница на ОД „Земеделие” гр. Монтана, където са публикувани Протоколи за отдаване под наем или аренда на свободни земеделски земи от Държавния поземлен фонд (ДПФ) могат да се установят цените, на които държавата отдава под аренда/наем, като видно от Протокол от 25.06.2020 г. от проведения търг (първа тръжна сесия) с тайно наддаване на Областна дирекция “Земеделие” – Монтана, за отдаване под наем или аренда на свободни земеделски земи от Държавния поземлен фонд (ДПФ), за стопанската 2020/2021 година за землище с. С*** и за срок от следващите пет години, предложените цени са от 41-42 лева на дка за година (https://www.mzh.government.bg/odz-montana/bg/dpf-targove/zemedelski_zemi.aspx?DLTagID=30d4b635-0f8c-4d55-8750-7aa7c75755bc). Същевременно Протоколите за следващата стопанска година, показват растящи цени на декар за година. Средната цена за землище С*** , по този метод и за пет годишен период занапред, е в размер на 1037,50 лева/дка, която цена съответства на двата пазарни аналога по НА закупени от ТД „Адванс Терафонд“, респ. на осреднената пазарна цена получена от вещото лице при ползването на помощни пазарни аналози, което обосновава достоверността на тези цени, респ. обективност при изследване на въпроса за действителната пазарна цена на имота. Подреждайки различните цени от различните сделки в една редица дава възможност, както за независимия оценител, така и на всеки съдия, да може да определи съответния пазарен модел, а от там и кои цени от тази редица са съответни по стойност. В случая има значително съответствие на цените по сделките на ТД „Адванс Терафонд“ и метода по приходния подход, които са два отделни и независими методи /1037.50/1050 и 1350/, респ. същите цени са съответни и на цените от съседните землища, което обуславя и меродавността им като действителна и реална пазарна цена спрямо другите установени цени /480/600/, които остават изолирани и извън тази редица.  

По отношение на отразената, в чл. 3 от Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи /Наредбата/, начална цена за ПИ ІІІ - та категория, каквато категория е настоящия ПИ, която норма гласи, че началните цени отразяват размера на капитализираната поземлена рента (годишно рентно плащане на един декар х 25) според категориите на земеделските земи и пазарните условия в страната, като в случая е 500 лв./дка, то следва да се има предвид, че тази цена е определена към момента на приемане на Наредбата, което е през 1998 г. (текстът на ПН не е изменян от тогава), без да е актуализиран, каквито изменения са правени в други текстове на същия нормативен акт. С оглед на това, посочената в този подзаконов нормативен акт цена и с оглед установения пазар, не може да служи за определянето на равностойно парично обезщетение, каквото е изискването на ЗДС, Конституцията на РБьлгария и международните договори. 

В съответствие с направените по-горе правни изводи е Решение от 14.05.2020 г. на ЕСПЧ постановено по делото Костов и други срещу България, по жалба № 66581/2012 г. и № 25054/2015 г., която практика е задължителна по аргумент от чл. 46 от КЗПЧОС. В решението изрично се казва, че размерът на обезщетението следва да е изчислен въз основа на стойността на имота към датата, на която собствеността върху него е загубена /т. 63 и т. 107/, като в случая това е датата на оспореното Решение – 06 01 2023 г., което е в съответствие с целите на закона за получаване на равностойно обезщетение от собственика на земята /чл. 17, ал. 5 от КРБ/. В същото решение на ЕСПЧ се казва, че размерът на обезщетението следва да бъде в съответствие със стойността на отчужденото имущество, за да отговаря на чл. 1 от Протокол 1 от КЗПЧОС. Постоянна е практиката на ЕСПЧ, според която, ако даденото обезщетение не съответства на пълната пазарна стойност на имота, не е налице съразмерност, за която цел държавите имат отговорността и задължението да въведат такава законодателна рамка, която да осигури пълно осъществяване и защита на тези права. С оглед на което, оценката на независимия оценител, по проведената от държавата процедура, за имота не съответства на пълната пазарна стойност на този отчужден имот. В тази връзка, както се отбеляза по-горе в мотивите на решението, от 2021 г. до датата на постановяване на решението, пазарните цени на имотите, включително земеделските такива, значително са се покачили (общоизвестно и проверимо обстоятелство), като взетите пазарни данни са за период около година преди постановяване на Решението, с което се отчуждава имота.  

С оглед на всичко изложено този състав на съда счита, че по отношение на ПИ 67667.44.19, представляващ нива трета категория, една осреднена стойност, т.е. при комбиниране на двата метода – този на пазарните аналози, включващ относимите към този метод сделки, съставляващи една редица от съответни и аналогични цени, респ. метода на поземлената рента за 2021 и 2022 г., обуславя едно равностойно парично обезщетение, съобразено с относимите и действащи правни норми. В случая тази стойност е в размер на 1145.67 лв./дка (1037 + 1050+1350) лева/дка / 3), като необосновано се иска присъждане на размер от 1307 лева на декар, т.е. над 1145.67 лв/дка. При отчуждена площ от 2.607 дка, паричното обезщетение възлиза на 2986.76 лева (1145,67*2.607), закръглено на 2987 лева.

По отношение на ПИ 67667.89.50, представляващ ливада, девета категория. "Ливади" са постоянни пасища с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на фураж (сено) чрез коситба или за паша на селскостопански животни. Обстоятелството, че към момента на изготвяне на заключението процесната ливада не се ползва по предназначение, затревена и захрастена, не означава, че същата не може да носи доход, макар и по-нисък в сравнение със земеделските земи с начин на трайно ползване - ниви. Същевременно цените в Наредбата, както се посочи по-горе не са актуализирани от 1998 г. като цена от 0,08 лв/кв.м. земя е изключително незаконосъобразно и необосновано, било тя и девета категория. В тази връзка данните от НСИ, за които въпреки че няма яснота въз основа на какви стойности са съставени, а отделно декларираните стойности са и значително по-ниски, то в случая тези стойности показват една осреднена цена от 400 лв./дка за този вид земеделска земя, която остава в пъти по-висока спрямо определената от 100 лв/дка, съгласно Наредбата. В случая вещото лице извежда цена на този вид земеделска земя като съотношение между цените на постоянно затревените площи и цените на нивите за землище, за което единствено има данни за сделки с този вид земеделски земи (постоянно затревени площи), като получава коефициент от 0,67. Предвид това, че цената за земеделските земи за землище с. С*** е определена от съда на 1145.67 лв./дка, то цената на дка за ливадата е в размер на 767,60 лв. Искането на процесуалния представител на дружеството, обаче, е за приемане на цена от 682.17 лв/дка, поради което с последния размер следва да бъде изчислено паричното обезщетение, тъй като е недопустимост присъждане на повече от заявеното или същото възлиза на 1963.29 лева, каквато е определена със заключението на вещото лице.

Този състав на съда счита, че когато се прилагат различни подходи (методи/коефициенти/тежест), размерът на пазарната цена би бил различен, което е възможно и допустимо, поради самата същност на понятието пазарна цена в условията на пазарна икономика, но винаги следва да е съответен, поради което целта не е определянето на абсолютно точна пазарна цена, а размер, който да е съответен, а не в пъти по-нисък от действителната такава за съответния имот. Даден имот винаги има пазарна цена и последната следва обективно да отразява пазара и да обезщетява адекватно собственика с размер, който той би получил при свободно договаряне. По този начин ще бъде изпълнено и изискването на чл. 1 „Защита на собствеността” от ДОПЪЛНИТЕЛЕН протокол към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, във връзка с & 62 от цитираното Решение на ЕСПЧ да бъде постигнат "справедлив баланс" между изискванията на общите интереси на общността и основните права на отделния индивид в случаите на намеса в правото на мирно ползване на притежанията. 

За пълнота на изложението следва да се отбележи, че обезщетяването собствениците на имоти с пълната пазарна стойност за отчуждения им имот, на практика защитава правата на държавата повече отколкото да се остави в сила оспореното решение, с което е определена стойност, която би била основание за завеждане на редица дела и осъждане на същата тази дьржава да заплати значителни обезщетения поради нарушаване на предвидените в закона и международните договори гарантирани основни права.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, следва да се присъдят направените в производството разноски, които са общо в размер на 1150 лева, от които 50 лева държавна такса за образуване на делото, 400 лева внесен депозит за изготвяне на съдебно – оценителната експертиза и 700 лева адвокатско възнаграждение, което не счита за прекомерно с оглед уважения размер и във връзка с чл. 8 и чл. 7, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения..

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал. 2 от АПК и чл. 38, ал. 8 от ЗДС, Административен съд Монтана  

 

Р  Е  Ш  И:

 

ИЗМЕНЯ Решение № 12/06 01 2023 г. на Министър председател на МС за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект: "Модернизация на път I-1 /Е-79/ „Видин – Ботевград“, участък от км. 61+750 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км. 58+128.47 /километраж по проект/ до км. 102+060 /километраж по съществуващ път I-1/ съвпадащ с км.99+193 /километраж по проект/ на територията на областите Видин и Монтана, В ЧАСТТА и ПО ОТНОШЕНИЕ размера на паричното обезщетение за отчуждените части от поземлени имоти, представляващи земеделска територия, находящи се в землището на с. С*** като УВЕЛИЧАВА размера на паричното обезщетени, както следва:

за Поземлен имот с идентификатор 67667.89.50 от землището на с. С*** , представляващ ливада с обща площ от 7.101 дка, с отчуждена площ от 2,878 дка в размер на 1963.29 лева.

за Поземлен имот с идентификатор 67667.44.19 от землището на с. С*** , представляващ нива трета категория, целият с площ от 4.233 дка и отчуждена площ от 2,607 дка в размер на 2987 лева.

 

ОСЪЖДА Министерски съвет на Република България ДА ЗАПЛАТИ по равно на С.Д.” ЕАД, гр. София, ЕИК * сумата от общо 1150 лева, от които 50 лева държавна такса за образуване на делото, 400 лева внесен депозит за изготвяне на съдебно – оценителната експертиза и 700 лева адвокатско възнаграждение.     

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване, по аргумент на чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

 

На основание чл. 138, ал. 3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: