Определение по дело №500/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 2307
Дата: 15 ноември 2022 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20227170700500
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юни 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

2307

гр.Плевен, 15.11.2022 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, V-ти състав, в закрито съдебно заседание на петнадесети ноември  две хиляди двадесет и втора година, в състав:                                                                Председател: Катя Арабаджиева

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 500  по описа на Административен съд –Плевен за 2022 г. и  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            В Административен съд Плевен е постъпила жалба от ФК „Ювентус-95“ с.Малчика, представлявано от А.А., против Решения №№470-480/26.05.2022г. на Общински съвет Левски за разпределение на средства за спортни дейности на спортни клубове за 2022г.

            При постъпване на жалбата срещу всяко от решенията на Общински съвет Левски е образувано отделно административно дело, като по настоящето адм.дело №500/2022г. предмет  на оспорване е Решение №472/26.05.2022г. относно отпускане на финансова помощ по Наредба №28 за подпомагане на спортни клубове в Община Левски на „Общински футболен клуб Левски 2007“ гр.Левски в размер на 76000 лева.

С Определение №1366/1.07.2022 год. съдът е насрочил делото за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на страните.

Първото по делото съдебно заседание е било насрочено за 8.09.2022 год., но такова не е проведено поради постъпила молба от жалбоподателя за отлагане поради заболяване на представляващия. Следващо съдебно заседание е отсрочено за 27.10.2022 год., на която дата също не се е провело такова поради заболяване на съдията-докладчик по делото. Следващото съдебно заседание е насрочено за 24.11.2022 год.

По делото е постъпило становище с вх.№4749/26.08.2022 год. от упълномощен от ответника адвокат Б., за недопустимост на подадената жалба поради липса на правен интерес у жалбоподателя за оспорване на решението на ОС-Левски, тъй като жалбоподателят не е адресат на оспорения административен акт и той не поражда нито задължения, нито възлага тежести за същия. В молбата се претендират разноски по производството.

Настоящият състав на съда, след като се запозна с приложената административна преписка, становищата на страните и съобрази закона, намира жалбата за недопустима за разглеждане по същество, по следните съображения:

От писмените доказателства, съставляващи изисканата административна преписка е видно, че ответникът е уведомил спортните клубове в Община – Левски с писмо от 12.05.2022г. на л.12 от делото за възможността да представят документи по чл.8 от Наредба № 28 за подпомагане на спортните клубове в Община - Левски в срок от 5 работни дни, вкл. ФК „Ювентус 95“ с.Малчика и „Общински футболен клуб Левски 2007“  – гр. Левски.

На 23.05.2022г. е проведено заседание на ПК по образувание, спорт, култура и вероизповедание, за което е съставен съответен протокол, от който е видно, че на заседанието са разгледани представените от спортните клубове документи и е направено предложение за разпределението на сумата от 130 000 лева между кандидатстващите спортни клубове, съобразно критериите и показателите по чл.9 от Наредба № 28 на ОбС Левски. От протокола се установява, че за ФК „Ювентус 95“ с.Малчика е предложено предоставяне на финансова помощ в размер на 5000 лева, а  като финансова помощ за  „Общински футболен клуб Левски 2007“  – гр. Левски такава в размер на  76000 лв.

Видно от Протокол № 47 от 26.05.2022г. от проведено заседание на Общински съвет Левски е, че с Решение № 472/26.05.2022г. е отпусната финансова помощ по Наредба № 28 за подпомагане на спортните клубове в Община - Левски на „Общински футболен клуб Левски 2007“  – гр. Левски в размер на 76000 /седемдесет и шест хиляди/ лв., като е прието, че клубът отговаря на определените показатели и изисквания на Наредбата, а разпределението на финансовата помощ е съобразено с тези показатели и е одобрено от ПК по образувание, спорт, култура и вероизповедание.

Предвид горното, съдът счита, че за ФК „Ювентус-95” с.Малчика не е налице правен интерес от оспорване на процесното Решение № 472/26.05.2022г., тъй като с това решение не се засягат негативно, пряко и непосредствено субективни му права, признати от закона - по арг. от чл. 147, ал.1 от АПК. Правният интерес е процесуалноправно понятие и се свързва с призната от закона възможност да се търси съдебна защита. Право да оспорват административните актове имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от тях или за които те пораждат задължения. Правният интерес трябва да е личен и пряк, което означава, че със самата отмяна на оспорения административен акт ще се отстрани настъпващата или настъпилата щета от изпълнението на административния акт. Ако административният акт има пряк правопроменящ, правопрекратяващ или правопогасяващ ефект по отношение правата и законните интереси на лицата, е налице правен интерес. В конкретния случай това не е така. С оспореното решение не се засягат права и законни интереси на жалбоподателя, който не е адресат на оспореното решение, а при евентуална отмяна на адм. акт няма да настъпят каквито и да е изменения в правната сфера на ФК „Ювентус - 95“ с. Малчика.

Адресат на акта е единствено „Общински футболен клуб Левски 2007“  – гр. Левски, който е подал заявление с приложени към него документи и е участвал в разпределението на средствата. Оспорващият ФК също е участвал в разпределението на средствата и са му предоставени такива в размер на 5000 лева. Същото обаче е станало с отделно решение на ОбС от същата дата, а не с оспореното такова. Твърдението, че разпределението на средствата е несправедливо, не обосновава наличието на личен и пряк правен интерес от оспорване на процесното решение, с което е отпусната финансова помощ на друг спортен клуб. Това е така, защото отмяната на това решение не би довело до настъпване на промяна в правната сфера на жалбоподателя. За него е налице правен интерес да оспори единствено решението на ОбС – Левски, на което той самият е адресат, а именно Решение № 479/26.05.2022 год. и то единствено за неуважения размер на претендираното от него подпомагане, тъй като в другата му част това решение представлява положителен административен акт.

Освен това съгласно чл. 133 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС) със средства от бюджетите на общините може да се финансират: изпълнението на дейностите, свързани с физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност изграждането, обновяването и управлението на спортни обекти - общинска собственост. Общините може да подпомагат: спортни организации, спортни училища и туристически дружества, които имат седалище и дейност на територията на съответната община; юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, които организират и насърчават децата и младежите да се занимават с физическа активност, спорт и спортно-туристическа дейност. Условията и редът за финансиране и подпомагане на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност се определят с наредба на общинския съвет.

Цитираната разпоредба сочи, че отпускането на средства от общинския бюджет за подпомагането на спортни организации е правна възможност, която може да се реализира по решение на общинския съвет при условия и ред, определени в Наредбата на чл. 133, ал. 4 от ЗФВС. За ФК „Ювентус 95“ не е налице субективно право, което да е нарушено с оспореното в настоящето дело решение на ОбС, на което този клуб не е адресат.

В този смисъл са Определение № 583/24.01.2022 год. по адм.д. № 397/2022 год. по описа на ВАС ;  Определение № 5803/14.06.2022 год. по адм.д.№ 4615/2022 год. на ВАС;  Определение №9737/2.11.2022 год. по адм.дело №8632 / 2022 г. на ВАС; Определение №10006/8.11.2022 год. по адм.дело №9822 / 2022 г. на ВАС.

 По изложените по-горе съображения, жалбата е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено на основание чл.159, т.4 от АПК.

При този изход на делото и с оглед направеното искане в становище с вх.№4749/26.08.2022 год., на ответника следва да се присъдят направените, поискани и изцяло заплатени в брой при подписване на договора за правна помощ на л.83 от делото, разноски за един адвокат в размер на 500 /петстотин/лева.

Воден от горните мотиви, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

ЗАЛИЧАВА датата на съдебното заседание -24.11.2022 год. от 9,30 часа, за когато да се уведомят страните да не се явяват.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на ФК „Ювентус-95“ с.Малчика, представлявано от А.А., против Решение №472/26.05.2022г. на Общински съвет-гр.Левски относно отпускане на финансова помощ по Наредба №28 за подпомагане на спортни клубове в Община Левски, на „Общински футболен клуб Левски 2007“ гр.Левски в размер на 76000 лева.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 500 по описа на Административен съд – гр.Плевен за 2022г.

ОСЪЖДА ФК „Ювентус-95“ с.Малчика, представлявано от А.А., да заплати в полза на Общински съвет-Левски направените по делото разноски за възнаграждение за един адвокат, представлявал ответника в съдебното производство, в размер на 500 /петстотин/ лева.

Определението може да се оспори с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

Преписи от определението да се изпратят на страните.

 

                                                                                 

                                                                          СЪДИЯ: