Решение по дело №288/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 юли 2020 г. (в сила от 26 февруари 2021 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20207200700288
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

                                                    

 

гр. Русе, 31.07.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VI - ти състав, в публично съдебно заседание на 7 юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                   

                                                                   СЪДИЯ: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

 

при секретаря        БИСЕРКА ВАСИЛЕВА    като разгледа докладваното от съдия           ДИМИТРОВА             административно дело 288 по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 59б, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение (УМБАЛ) „Медика Русе“ ООД, със седалище: гр. Русе,  представлявано от д-р И.Ц.Й. – управител, против Заповед № РД – 09 - 319 от 18.05.2020 г. на Директора на Районната здравноосигурителна каса (РЗОК) - Русе, с която е отказано на основание чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО и § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 – 2022 г. сключването на допълнително споразумение към Договор № 180737 от 25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и извършване на клинични процедури с НЗОК, сключен с „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД, за включване в предмета на същия изпълнението на клинична пътека (КП) № 45 „Лечение на декомпенсирана хронична дихателна недостатъчност при болести на дихателната система, КП № 58.1 „Диагностика и лечение на наследствени и дегенеративни заболявания на нервната система, засягащи ЦНС с начало в детска възраст при лица над 18 години, КП № 58.2 „Диагностика и лечение на наследствени и дегенеративни заболявания на нервната система, засягащи ЦНС с начало в детска възраст при лица под 18 години, КП № 204 „Тежка черепно-мозъчна травма - оперативно лечение и КП № 207 „Краниотомии, неиндицирани от травма, по класически начин от Приложение № 17 към Национален рамков договор № РД – НС 01 - 4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020 – 2022 г.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена при неспазване на изискването за форма, с оглед липсата на мотиви за постановения отказ, съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби.

Претендира се отмяната й.

Претендира се и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът в производството – Директорът на РЗОК - Русе, чрез процесуален представител – юрисконсулт П. Т., оспорва основателността на жалбата. Претендира и присъждането на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, като обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията на страните, и като извърши цялостна проверка на оспорените заповеди във връзка с правомощията си по чл. 168 от АПК, намира за установено следното:

 

По фактите

 

Със Заявление вх. № 29 – 02 – 133 от 29.01.2020 г. (л. л. 4 – 11 от преписката) по описа на РЗОК - Русе, „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД кандидатства за сключване на договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури и/или извършване на клинични процедури, в съответствие с НРД № РД – НС – 01 - 4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020 - 2022 г.

В заявлението освен други клинични пътеки, амбулаторни процедури и клинични процедури, са посочени и клинични пътеки (КП) № 45 „Лечение на декомпенсирана хронична дихателна недостатъчност при болести на дихателната система"; № 58.1 „Диагностика и лечение на наследствени и дегенеративни заболявания на нервната система, засягащи ЦНС с начало в детска възраст при лица над 18 години“; № 58.2 „Диагностика и лечение на наследствени и дегенеративни заболявания на нервната система, засягащи ЦНС с начало в детска възраст при лица под 18 години“; № 204 „Тежка черепно-мозъчна травма - оперативно лечение“ и № 207 „Краниотомии, неиндицирани от травма, по класически начин“ от Приложение № 17 към НРД за МД за 2020 – 2022 г.

Съгласно разпоредбите на § 7, ал. 2 и ал. 3 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. лечебните заведения, сключили договор през 2019 г. при условията и по реда на НРД за медицинските дейности за 2018 г. и анексите към него, не може през 2020 г. да сключват с НЗОК договори или допълнителни споразумения за дейности по нови КП, АПр и КПр спрямо договореното от съответното лечебно заведение през 2019 г., освен когато:

1. тези КП, АПр и КПр не са изпълнявани на територията на съответната РЗОК;

2. с дейностите по новите КП, АПр и КПр не се надхвърлят утвърдените стойности по чл. 4, ал. 1, т. 1, б. „б“ от ЗБНЗОК за 2020 г. за съответния изпълнител на БМП - по решение на Надзорния съвет на НЗОК.

Сключването на договори и/или допълнителни споразумения по реда на ал. 2 е в рамките на утвърдените стойности по чл. 4, ал. 1, т. 1, б. „б“ от ЗБНЗОК за 2020 г. и не може да ограничава достъпа на здравноосигурените лица до медицинска помощ спрямо осигурената медицинска помощ през 2019 г. за съответната РЗОК (ал. 3).

Разпоредбите на § 7, ал. 2 и ал. 3 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. съответстват на разпоредбите, съдържащи се в § 11, ал. 2 и ал. 3 от ПЗР на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г.

През 2019 г. при условията и по реда на НРД за медицинските дейности за 2018 г., лечебното заведение не е имало сключен договор с НЗОК за клинични пътеки № 45 „Лечение на декомпенсирана хронична дихателна недостатъчност при болести на дихателната система“; № 58.1 „Диагностика и лечение на наследствени и дегенеративни заболявания на нервната система, засягащи ЦНС с начало в детска възраст при лица над 18 години“; № 58.2 „Диагностика и лечение на наследствени и дегенеративни заболявания на нервната система, засягащи ЦНС с начало в детска възраст при лица под 18 години“; № 204 „Тежка черепно-мозъчна травма - оперативно лечение“ и № 207 „Краниотомии, неиндицирани от травма, по класически начин“.

С Писмо изх. № 177 от 19.02.2020 г. на „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД, адресирано чрез Директора на РЗОК - Русе до Председателя на НС на НЗОК, с копие до Управителя на НЗОК (с вх. № 29-02-133/19.02.2010 г. в РЗОК - Русе), от страна на лечебното заведение се излагат мотиви, че са налице предпоставките на § 7, ал. 2, т. 2 и ал. 3 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. за сключване по целесъобразност на договор за изпълнение на горепосочените клинични пътеки (л. 12 от преписката).

По повод подаденото заявление и горецитираното писмо, от страна на РЗОК - Русе е била извършена проверка, включително и на място в лечебното заведение, като е било установено съответствие с общите и специални изисквания за сключване на договор за изпълнение на дейности по КП № № 58.1 и 58.2 (л. л. 13 и 14 от преписката).

Било е констатирано, че през 2019 г. в условията на НРД за МД за 2018г., посочените КП са договорени за изпълнение със следните ЛЗБМП:

КП № 45 - с „МБАЛ ЮЛИЯ ВРЕВСКА - БЯЛА" ЕООД, със „СБАЛПФЗ - Д-Р ДИМИТЪР ГРАМАТИКОВ - РУСЕ" ЕООД, в частта за блок 1; с „УМБАЛ „КАНЕВ"" АД, в цялост;

КП № 58.1 - с „УМБАЛ „КАНЕВ"" АД, в цялост;

КП № 58.2 - с „УМБАЛ „КАНЕВ"" АД, в цялост;

КП № 204 - с „МБАЛ ЮЛИЯ ВРЕВСКА - БЯЛА" ЕООД, в частта за блок 1 и с „УМБАЛ „КАНЕВ"" АД, в цялост;

КП № 207 - с „УМБАЛ „КАНЕВ"" АД, в цялост.

В табличен вид е посочено изпълнението на договорените дейности.

КП 45 е изпълнявана и отчитана от  „МБАЛ ЮЛИЯ ВРЕВСКА - БЯЛА" ЕООД- 44 случая, и  „СБАЛПФЗ - Д-Р ДИМИТЪР ГРАМАТИКОВ - РУСЕ" ЕООД-609 случая на хоспитализации

КП 58.1 и КП 58.2 реално не е изпълнявана и отчитана от посочените по –горе лечебни заведения

КП 204 и КП207 е изпълнявана и отчитана от „УМБАЛ „КАНЕВ"" АД- съответно 21 бр.заплатени случаи и 6бр.случаи

С оглед установеното и след извършен анализ на изпълнението през 2019г. на посочените КП за територията на РЗОК – Русе, с Писмо изх. № 35-00-326 от 20.02.2020 г., Директорът на РЗОК - Русе е изразил становище до Надзорния съвет (НС) на НЗОК, че очакваното изпълнение на дейността по посочените КП би било в рамките на стойностите, утвърдени за лечебното заведение с Решение № РД – НС – 04 - 19 от 14.02.2020 г. и № РД – НС – 04 – 26 от 14.02.2020 г. на НС на НЗОК; освен това назначените на трудов договор лекари – специалисти надвишават броя на изискуемите за осигуряване на дейностите по посочените КП, съгласно Приложение 17 към НРД за МД за 2020 – 2022 г., а с наличието на доц. д-р Д.М., ДМН и на доц. д-р С.К., ДМН, дългогодишен национален консултант и лекар с опит в лечението на болестите на главния и гръбначния мозък, като изпълнители на дейности по КП на територията на област Русе ще се подобри достъпа на ЗОЛ до качествена медицинска помощ и ще се осигури правото на избор за провеждане на необходимото лечение, без да се търсят възможности, осигурени на територията на друга РЗОК. Във връзка с това, директорът на РЗОК – Русе е изразил становище, че е целесъобразно сключването на договор между НЗОК и лечебното заведение за възлагане изпълнението на дейностите по КП №№ 45, 58.1, 58.2, 204 и 207 (л. 15 от преписката).

На 25.02.2020 г. между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК – Русе като възложител и „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД като изпълнител е бил сключен Договор № 180737 от 25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и извършване на клинични процедури с НЗОК, като договорът е сключен за всички заявени от лечебното заведение КП, АПр и КПр, с изключение на КП №№ 45, 58.1, 58.2, 204 и 207 (л. л. 16 – 43 от преписката).

С Писмо изх. № 29-02-133 от 25.02.2020 г. на Директора на РЗОК - Русе, лечебното заведение е уведомено, че с Писмо изх. № 35-00-326/20.02.2020 г., Директорът на РЗОК - Русе е изразил становище до Надзорния съвет (НС) на НЗОК, че е целесъобразно сключването на договор между НЗОК и лечебното заведение за възлагане изпълнението на дейностите по КП №№ 45, 58.1, 58.2, 204 и 207 и че след съответно решение на НС на НЗОК ще бъде изготвено допълнително споразумение за включване в предмета на договора на КП №№ 45, 58.1, 58.2, 204 и 207, респективно - ще бъде постановен отказ за изпълнението им (л. 44 от преписката).

С т. I от Решение № РД-НС-04-50 от 13.05.2020 г., НС на НЗОК приема решение, че не разрешава сключването на договор с НЗОК за болнична медицинска помощ за изпълнение на клинични пътеки по Приложение № 17 и/или амбулаторни процедури по Приложение № 18, и/или клинични процедури по Приложение № 19 на Национален рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 - 2022 г. на определени лечебни заведения за конкретно посочени клинични пътеки, като в т. I. 35 е посочено „УМБАЛ „Медика Русе" ООД, гр. Русе по клинични пътеки №№ 45, 58.1, 58.2, 204, 207“ (л. л. 45 – 49 от преписката).

С оглед цитираното в заповедта решение на НС на НЗОК, с което не е дадено разрешение за сключване на допълнително споразумение с лечебното заведение за процесните КП, административният орган е приел, че в случая не е налице задължителната положителна предпоставка за включване в предмета на договора на клиничните пътеки, попадащи в хипотезата § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. и е постановил оспорената в настоящото производство заповед по реда на чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО, във вр. с § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. (л. л. 1 и 2 от преписката).

Заповедта е получена на 19.05.2020 г. (л. 3 от преписката), а жалбата срещу нея е депозирана пред АдмС – Русе чрез АО на 01.06.2020 г. (л. 4 от делото).

 

По правото

 

Жалбата се явява подадена в срок от лице с активна процесуална легитимация, поради което е допустима.

По същество, жалбата е основателна.

Оспорената в настоящото производство Заповед № РД 09 - 319 от 18.05.2020 г. на Директора на РЗОК - Русе се отнася до отказ да бъде сключено допълнително споразумение, с което да се включат в предмета на договор между страните КП №№ 45, 58.1, 58.2, 204 и 207, заявени за изпълнение от жалбоподателя за 2020 г., които обаче не са били включени в предмета на договора през 2019 г.

Заповедта попада в обхвата на чл. 21, ал. 1 от АПК, представлява индивидуален административен акт, тъй като с нея се засягат права на заявителя и за която е предвиден съдебен контрол, съгласно разпоредбата на чл. 59б, ал. 3 от ЗЗО.

С оглед на това и на основание  чл. 168 от АПК съдът следва да извърши проверка за законосъобразност на обжалвания административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, а именно издаден ли е същият от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните предпоставки за издаването му и съобразен ли е с целта на закона.

Компетентният орган, който може да сключи договор, съответно допълнително споразумение с изпълнителите за извършване на дейности посочени в НРД за МД е директорът на РЗОК по месторазположение на лечебното заведение за болнична помощ. Оспорената заповед е издадена от лице, което разполага с материална, териториална и времева компетентност да издаде акт с посоченото съдържание.

Оспорения акт е в писмена форма, но при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила водещи до неговата законосъобразност.

Настоящият състав приема, че не са спазени  административнопроизводствените правила, довели до постановяването на акта, като не е спазено изискването по чл.59 ал.2 т.5 вр т.4 АПК , тъй като разпоредителната му част не се извежда от правните и фактически основания, посочени при издаването му.

Съгласно изискването за форма, регламентирано в чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, административният акт следва да съдържа фактическите и правните основания за издаването му, т. е. да бъде мотивиран. Мотивите следва да сочат какви фактически констатации е направил административният орган при издаването на акта и въз основа на какви доказателства. Мотивите следва да сочат какви фактически констатации е направил административният орган при издаването на акта и въз основа на какви доказателства.

В случая волеизявлението на органа за отказ от сключване на допълнително споразумение  към договор № 180737/25.02.2020г следва да е мотивирано по отношение на липсата или наличието на конкретните законовоустановени изисквания (материалноправни предпоставки),както и да посочва фактите и доказателствата, въз основа на които се извеждат. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт.

Изискването за мотивировка, изведена от конкретни доказателства и факти, представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта, които законът е установил за защита на правата на страните в административното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки: първо, с излагане на мотиви се довеждат до знанието на страните съображенията, по които административният орган е отказал да издаде административния акт, което подпомага страните в избора им на защита, а от друга страна, улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта, който се обжалва, разкрива и възможност за контрол над административните актове, в които въпросът е решен от административния орган по целесъобразност, но са надхвърлени рамките на оперативна самостоятелност.

Оспорения акт е в писмена форма, но с протиречиво  изложени мотиви, при което не може да бъде извършена преценка относно правилното приложение на материалния закон

След постъпване на заявление от страна на лечебното заведение на основание § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г., директорът на РЗОК – Русе е издал заповед, с която е наредил да бъде извършена проверка на заявителя за съответствие на лечебното заведение със специалните изисквания, удостоверени с декларация към заявление за сключване на договор за оказване на болнична медицинска помощ вх. № 29-02-133 от 29.01.2020 г. (чл. 59б, ал. 1 от ЗЗО), такава проверка е била извършена, за резултатите, от която е съставен и съответен протокол (л. л. 13 и 14 от преписката).

Извършена е била проверка и относно установяване на обстоятелствата по § 7, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. На следващо място е било изпратено становище до НС на РЗОК, в което е посочено, че е целесъобразно сключването на договор между НЗОК и лечебното заведение за възлагане изпълнението на дейностите по КП №№ 45, 58.1, 58.2, 204 и 207.

В процесния случай фактическите и правни основания за издаване на акта, относно отказа за сключването на допълнително споразумение към Договор № 180737 от 25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и извършване на клинични процедури с НЗОК, сключен с „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД, за включване в предмета на същия изпълнението на процесните  клинични пътеки, съставляващи мотиви на административния орган, са свързани от една страна с позитивното становище на РЗОК за наличието на условията на  § 7, ал. 2, т.1 и т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. , а от друга страна  с  решението на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-50/13.05.2020г. , съдържащо единствено разпоредителна част „не разрешавам”, без излагане на макар и лаконични и кратки основания за това.   

Съгласно разпоредбата на § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г., лечебните заведения, сключили договор през 2019 г. при условията и по реда на НРД за медицинските дейности за 2018 г. и анексите към него, не може през 2020 г. да сключват с НЗОК договори или допълнителни споразумения за дейности по нови КП, АПр и КПр спрямо договореното от съответното лечебно заведение през 2019 г., освен когато с дейностите по новите КП, АПр и КПр не се надхвърлят утвърдените стойности по чл. 4, ал. 1, т. 1, б. „б“ от ЗБНЗОК за 2020 г. за съответния изпълнител на БМП - по решение на Надзорния съвет на НЗОК.

В случая НС на НЗОК не е разрешил сключването на допълнително споразумение, с което да се включат в предмета на договор между страните КП №№ 45, 58.1, 58.2, 204 и 207, заявени за изпълнение от жалбоподателя за 2020 г., които обаче не са били включени в предмета на договора през 2019 г. (л. 46 от преписката).

Съгласието/разрешението/ на НС на НЗОК по см. на § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. действително се явява абсолютна положителна предпоставка за сключване на допълнително споразумение.  При конкретната хипотеза на § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г НС на НЗОК действа при оперативна самостоятелност, докато директорът на  РЗОК, постановявайки акт по реда на чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО, във вр. с § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. действа в условията на обвързана компетентност, като за него решението на НС на НЗОК има решаващо значение за съдържанието на постановения от него ИАА по реда на чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО

Но всеки отказ / неразрешение/ следва да бъде мотивиран. В решението на НЗ на НЗОК от 13.05.2020г не се съдържат никакви фактически обстоятелства, които да сочат на неспазени изисквания на § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. Така също липсва и каквото и да е позоваване или препращане към друг документ, съставен в хода на административното производство, който да съдържа такива фактически установявания, противно на изложеното в становището на РЗОК

Липсва какъвто и да е анализ на предпоставките на § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. от страна на НС на НЗОК.

Прегледа на стенограмата на заседанието на НС на НЗОК от 13.05.2019г. , както и приложените решения от заседанието на НС на НЗОК от 13.05.2020г./ л.45 -49 от преписката/, включително и представеното от оспорващия решение на НС на НЗОК от 19.06.2020г.  и дори съдът да направи анализ, че решението е взето противно на удовлетворителните други искания за разрешение от различни РЗОК, „ по медицинска нецелесъобразност”,  не представляват нито мотиви, тъй като не са налице въобще обсъждания по контретния казус,  нито основание за вземането на едно или друго решение.

В този смисъл обжалвания отказ не съдържа собствени мотиви, а наличните такива не удовлетворяват изискването за обосноваването на фактически и правни основания за издаване на акта по чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК. Действително  директорът на  РЗОК, постановявайки акт по реда на чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО, във вр. с § 7, ал. 2, т. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г. действа в условията на обвързана компетентност, като за него решението на НС на НЗОК има решаващо значение за съдържанието на постановения от него ИАА по реда на чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО. Обаче в акта на НС на НЗОК -по-горестоящия  орган не са изложени мотиви, то при преценката относно законосъобразността на първоначалния акт се налага извода, че посочените фактически основания не съответстват на обективната действителност, тъй като взаимно си противоречат. В мотивите на обжалвания отказ е налице издадено положително становище от директора на РЗОК-Русе за наличие на предпоставките по  § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022 г., докато крайния разпоредителен акт е в обратния смисъл и е обусловен единствено от липсата на решение от страна на НС на НЗОК с положителен характер. Незаконосъобразен е актът, издаден въз основа на разпореждане на по-горния административен орган, с което е определено изрично неговото съдържание без да се изложат мотиви за това.

Това води до извод за пълна липса на мотиви на оспорения административен акт, която липса съставлява съществен порок на формата на акта, обуславящ неговата незаконосъобразност и рефлектира върху разпоредителната част на оспорения акт. При липса на такива в константната съдебна практика се приема, че административният акт е издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което задължително води до отмяната му.

За допълнение следва само да се посочи, че липсват данни материалните изисквания на § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022г. да не са били налице

Административният орган е установил не само, че са сключени договори за същите КП с други лечебни заведения, както и факта на изпълнението на същите. Посочил е и че очакваното изпълнение на дейността по новите КП няма да надхвърли утвърдените за същото ЛЗ стойности по чл.4 ал.1 т.1 б.”б”  от ЗБНЗОК за 2020г.  Действително в табличния вид на стр.2 от писмото на РЗОК-Русе / л.15/ по КП 58.1 и 58.2 няма реално извършени дейности от лечебните заведения, които са сключили договори през 2019г. , но въпроса доколко по клиничните пътеки е оказвана договорената медицинска помощ от други лечебни заведения за болнична медицинска помощ зависи от това дали такава е търсена от пациенти и дали са били налице индикациите за хоспитализация на всеки от тях, които въпроси обаче са напълно ирелевантни за настоящия казус, тъй като отказа на директора на РЗОК не е обвързан от липсващи основания по § 7, ал. 2 т.1 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022г ., а от липсващото разрешение на НС на НЗОК по т.2, което не съдържа никакви фактически и правни основания.

Прегледа на стенограмата от обсъжданията на проекта на ЗБНЗОК за 2020г/ № 902-01-56/ 31.10.2019г./ по параграф 11 в редакцията ,в която е предложен и приет е ,че текста е предложен именно в посока разширяванее на възможността ЛЗ със съответните разрешителни за дейност да могат да сключват договори по КП и такива, които се изпълняват на територията на съответната РЗОК, но при условия че се спазва рамката на бюджета. НС на НЗОК принципно осигурява в рамките на правомощията си по действащото законодателство изпълнението на закона за бюджета на НЗОК за съответната година, но в случая липсата на мотиви в решението от 13.05.2020г. не създава възможност съда на прецени основанията за взетото отрицателно решение.

Липсата на валидно, поради немотивираност за несъгласие да се сключи допълнително споразумение към Договор № 180737 от 25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и извършване на клинични процедури с НЗОК, сключен с „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД, за включване в предмета на същия изпълнението на клинична пътека (КП) № 45, КП № 58.1, КП № 58.2, КП № 204  и КП № 207 ,лишава оспорената заповед от основание за издаването й

По изложените съображения съдът приема, че подадената жалба се явява основателна .

Предвид изложеното, Съдът намира оспорената заповед за мотивирана и постановена при липсата на фактически установявания/подкрепени и с доказателства/ за липсата на материалните предпоставки на § 7, ал. 2 и ал.3 от ПЗР на НРД за МД за 2020 - 2022г .,, както и за издадена в противоречие с целта на закона /да се осигури адекватно и достатъчно здравно обслужване на населението в територията, в която МБАЛ осъществява дейността по КП /

Оспореният отказ следва да се отмени и преписката върне на ответника за ново произнасяне по Заявление вх. № 29 – 02 – 133 от 29.01.2020 г. (л. л. 4 – 11 от преписката) по описа на РЗОК - Русе, от „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД съгласно мотивите на решението по прилагането на закона

Предвид изхода на делото, искането на жалбоподателя за разноски е основателно по чл. 143, ал. 1 от АПК. Следва да му се присъдят 50 лв дър. такса и адв. хонорар в размер на 600 лв с вкл.ДДС /мин. размер по чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/04г- за адм. дела без определен мат. интерес/.

Водим от горното и на осн. чл. 172, ал. 1 и 2 и чл. 173, ал. 3 от АПК, Съдът

 

                        Р Е Ш И:  

 

ОТМЕНЯ по жалба на Университетска многопрофилна болница за активно лечение (УМБАЛ) „Медика Русе“ ООД, със седалище: гр. Русе,  представлявано от д-р И.Ц.Й. – управител  Заповед № РД – 09 - 319 от 18.05.2020 г. на Директора на Районната здравноосигурителна каса (РЗОК) - Русе, с която е отказано на основание чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО и § 7, ал. 2 от ПЗР на НРД за МД за 2020 – 2022 г. сключването на допълнително споразумение към Договор № 180737 от 25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и извършване на клинични процедури с НЗОК, сключен с „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД, за включване в предмета на същия изпълнението на клинична пътека (КП) № 45 „Лечение на декомпенсирана хронична дихателна недостатъчност при болести на дихателната система, КП № 58.1 „Диагностика и лечение на наследствени и дегенеративни заболявания на нервната система, засягащи ЦНС с начало в детска възраст при лица над 18 години, КП № 58.2 „Диагностика и лечение на наследствени и дегенеративни заболявания на нервната система, засягащи ЦНС с начало в детска възраст при лица под 18 години, КП № 204 „Тежка черепно-мозъчна травма - оперативно лечение и КП № 207 „Краниотомии, неиндицирани от травма, по класически начин от Приложение № 17 към Национален рамков договор № РД – НС 01 - 4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020 – 2022 г.  

ВРЪЩА ПРЕПИСКАТА на Директора на РЗОК за ново произнасяне по заявление вх.  № 29 – 02 – 133 от 29.01.2020 г.  по описа на РЗОК - Русе, от „УМБАЛ „Медика Русе“ ООД  в частта осносно КП № 45, КП № 58.1, КП № 58.2, КП № 204  и КП № 207, съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА РЗОК –Русе да заплати на УМБАЛ „Медика Русе“ ООД, със седалище: гр. Русе,  представлявано от д-р И.Ц.Й. сумата от 650 лв, представляваща сторените по делото разноски

 Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                                              

                                                                    СЪДИЯ: