АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 139 |
||||||||||
Гр. Видин,
14.11.2019 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Трети административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
дванадесети ноември |
|||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Николай Витков |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Николай Витков |
|
||||||||
Административно дело № |
323 |
по описа за |
2019 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по чл.459 от Изборния кодекс ИК),
във връзка с чл.145 и сл. от АПК.
Делото е образувано по жалба на К.С.П. ***, тел. 089
625 2525, против решение № 189-МИ/31.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия
- Видин (ОИК-Видин), с което е обявен за избран като общински съветник
кандидатът К.А.И. от листата на ПП "Движение за права и свободи"
(ДПС).
В жалбата се твърди, че оспорващият е получил 162 броя
преференции, което го е наредило като втори кандидат за общински съветник от
листата на ДПС. Това обстоятелство е отразено в постановеното решение №
174-МИ/28.10.2019 г. на ОИК-Видин, където в т.V, под № 15 е посочено неговото име. С атакуваното
решение, което е последващо спрямо решението за обявяване на избраните общински
съветници за община Видин, е избран за общински съветник от листата на ДПС друг
кандидат, като се твърди, че това последващо решение е незаконосъобразно, като
постановено в нарушение на материалния закон, при съществени процесуални
нарушения и при нарушение на целта на закона и Конституцията, изразяващи се в
следното: според оспорващия законът не позволява на ОИК-Видин да установява
отново резултата от проведените избори след като веднъж се е произнесла, освен
в случай на влязло в сила отменително съдебно
решение. Твърди още, че в случая не е налице хипотезата на чл.417, ал.5 от ИК,
тъй като изборът вече е проведен. Посочва още, че не налице и хипотезата по чл.87,
т.24 от ИК, касаеща предсрочното прекратяване пълномощията на общински
съветник, уредено в чл.30, ал.4, т.3 и чл.30, ал.5 от ЗМСМА, тъй като ОИК-Видин
не е надлежно сезирана с оставка на избрания за общински съветник. Сочи, че
първоначално правилно ОИК-Видин е постановила своето решение №
174-МИ/28.10.2019 г., без да вземе предвид заявлението за отказ вх.№
190/28.10.2019 г. на жалбоподателя, но впоследствие незаконосъобразно се е
произнесла по същото, въз основа на същото заявление, още повече, че
междувременно същото вече е било оттеглено с молба рег.№
ОД-01-17-306/30.10.2019 г.
Моли съда да постанови решение, с което да отмени решение
№ 174-МИ/28.10.2019 г. на ОИК-Видин, като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят, действащ чрез
процесуалния си представител поддържа подадената жалба и моли същата да бъде
уважена, на посочените в нея основания.
Ответникът ОИК-Видин, редовно призовани, чрез
председателя и секретаря на комисията в съдебно заседание оспорва жалбата и
моли да бъде потвърдено процесното решение, като
законосъобразно.
Заинтересованата страна К.А.И., чрез процесуалния си
представител оспорва жалбата и моли да бъде потвърдено атакуваното решение на
ОИК-Видин.
Окръжна прокуратура - Видин, уведомена за настоящето
производство, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Административният съд, като взе предвид оплакванията в
жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства, преценени
в съвкупност и поотделно, намира за установено следното от фактическа страна: с
решение № 30-МИ/23.09.2019 г. ОИК-Видин е регистрирала кандидатска листа на ПП
ДПС за участие в изборите за общински съветници на 27.10.2019 г. в Община
Видин, в което под № 5 фигурира името на жалбоподателя в настоящето
производство.
На 27.10.2019 г. е произведен избор за общински
съветници в Община Видин. Въз основа на данните от протоколите на секционните
избирателни комисии (СИК), ОИК-Видин е съставила протокол за определяне на
резултатите от гласуването за общински съветници в Община Видин, според който общинската
избирателна квота е 491 гласове. Съответно са разпределени следните мандати за
кандидатите от съответните политически сили: за ПП ГЕРБ - 12; за ДПС - 2; за
БСП за България - 8; за МК "Атака" - 1; за МК "СДС" - 10. Въз
основа на така разпределените мандати и като били отчетени получените
преференции в т.V на решението били посочени
поименно избраните като общински съветници кандидати, и под № 15 е записано
името на жалбоподателя К.С.П.. В Приложение № 1 към решението е посочено кой от
избраните кандидати за общински съветници от всяка от политическите формации по
колко предпочитания е получил.
Със заявление вх.№ 190/28.10.2019 г. до ОИК-Видин К.С.П.
заявил своя отказ да участва в класирането като кандидат за общински съветник,
издигнат от ПП ДПС, за Община Видин. Декларирал още, че се отказва от участие
от мандата в класирането като кандидат за общински съветник и поискал да бъде
заличен.
По делото
оспорващият е приложил копие от молба рег.№ ОД-01-17-306/30.10.2019 г. (на
Община Видин), с която заявил, че след приключване на местните избори за
общински съветници бил подложен на натиск да се откаже от придобитите
правомощия като общински съветник, за което сезирал Районна прокуратура -
Видин. Заявил още желанието си да бъде класиран като общински съветник, да бъде
включен в списъка на избраните общински съветници и да положи клетва като
общински съветник. Под едно от копията на посочената молба (лист 77) е записан
ръкописен текст "Оттеглям молбата си. 30.10.19 г." и е положен
подпис.
Молба с идентичен текст е депозирана и в ОИК-Видин,
под вх.№ 218/01.11.2019 г.
Като доказателство е приета тъжба на жалбоподателя до
РП-Видин вх. №****/**.**.**** г., с искане за образуване на досъдебно
производство за извършено престъпление по чл.309, във вр.
с чл.167 от НК.
От ответната страна е представено писмо изх.№
МИ-15-1403/02.11.2019 г. на ЦИК, с която се уведомяват общинските избирателни
комисии, че същите са компетентни да се произнасят по постъпили заявления от
избран кандидат за общински съветник, преди да е положил клетва пред съответния
Общински съвет, че не желае да встъпи в правомощията си на общински съветник,
както и да обяви за избран следващия от кандидатската листа на партията,
коалицията или местната коалиция.
По делото са представени и приети Предложение за
решение на ОИК за избиране на общински съветници на 27.10.2019 г., Справка за
класиране според преференциите и Предложение за протокол на ОИК-Видин, за
избиране на общински съветници, трите изготвени от "Информационно
обслужване" АД.
В изпълнение на указанията на съда председателят на
ОИК-Видин е представил протокол № 27/31.10.2019 г. от заседание на ОИК-Видин,
на което е взето атакуваното в настоящето производство решение №
189-МИ/31.10.2019 г.
При така установеното от фактическа страна Съдът
намира от правна страна следното: жалбата срещу решението е подадена в
преклузивния срок по чл.459, ал.1 от ИК, от лице с активна процесуална
легитимация, регистриран участник в произведените на територията на Община Видин
избори за общински съветници, поради което е процесуално допустима.
Предмет на оспорване по делото е решение № 189-МИ/31.10.2019
г. на ОИК-Видин, с което е обявен за избран като общински съветник кандидатът К.А.И.
от листата на ДПС.
Съдът намира, че по съществото си подадената жалба е
неоснователна, по следните съображения: в настоящото съдебно производство
следва да се извърши преценка на изложените в жалбата оплаквания,
конкретизирани от оспорващия, тъй като в производството по чл.459 от ИК съдът
няма задължение да извърши цялостна ревизия на изборния процес, за да се
установи дали евентуално не са били допуснати някакви нарушения, които не са
били констатирани в изборния ден, а да се направи проверка дали твърдените от
жалбоподателите нарушения действително са били допуснати и дали те са довели до
порочност на обявения изборен резултат. Горното е във връзка с факта, че всяко
от посочените в чл.146 от АПК основания има конкретно проявление, като
оспорващият не може да въвежда нови оплаквания, предвид бързината на производството
по ИК, който е специален спрямо АПК.
При проверка на всяко от посочените в жалбата
основания съдът намира, че решение № 189-МИ/31.10.2019 г. на ОИК-Видин, с което
е обявен за избран като общински съветник кандидатът К.А.И. от листата на ДПС,
е взето от компетентен орган: ОИК-Видин, в съответствие с правомощията й по
чл.87, ал.1, т.26, чл.453 и чл.454 от ИК.
Решението е обективирано в
предписаната от закона писмена форма по образец, в съответствие с целта на ИК,
да бъдат избрани общински съветници в съответния общински съвет, в съответствие
с изразения вот на избирателите, като са взети предвид изричните волеизявления
на кандидатите за общински съветници от листата на ДПС К.С.П., П.Т.Н., П.В.Т.и М.М.М., които са декларирали отказ да
участват в класирането като кандидати за общински съветници от същата
политическа партия, и е обявен за избран следващият кандидат - К.А.И..
По отношение на материалната законосъобразност и
спазване на административнопроизводствените правила
при постановяване на обжалваното решение съдът съобрази следното: с оспореното
решение пряко и непосредствено се засят правата на жалбоподателя, чиито избор
се анулира и се определя за избран от регистрираната партийна листа следващ
кандидат. Съгласно разпоредбата на чл.459, ал.1 от ИК в кръга на легитимираните
лица, които могат да оспорват решение на съответната общинска избирателна
комисия във връзка с обявяване на резултат от избор, е и всеки кандидат за общински
съветник. При тази изрично предвидена в закона процесуална легитимация се
налага извода, че обжалваното решение е постановено по допустима за разглеждане
жалба.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя за
незаконосъобразност на обжалваното съдебно решение. Настоящият състав счита, че
в настоящия случай не са приложими разпоредбите на чл.87, т.24 от ИК, която
касае правомощието на ОИК при предсрочно прекратяване на пълномощията на
общински съветник да обяви за избран следващия в съответната листа кандидат,
тъй като не са налице материалноправните предпоставки за това. Съгласно
разпоредбата на чл.30, ал.1 от ЗМСМА, пълномощията на общински съветник
възникват от деня на полагане на клетвата по чл.32, ал.1 от ЗМСМА. Преди
полагане на клетвата жалбоподателят няма качество на общински съветник, поради
което по отношение на него не се прилагат административнопроизводствените
правила, предвидени в чл.30, ал.6 от ЗМСМА относно предсрочното прекратяване на
пълномощия на общински съветник. Не намират приложение и материалноправните
основания по чл.30, ал.4 от ЗМСМА. Тези правила не могат да се прилагат по
аналогия. Съгласно разпоредбата на чл.46, ал.2 от ЗНА прилагането на разпоредби
по аналогия е допустимо само ако това прилагане отговаря на целта на закона. В
случая не може да има релевантност на разпоредби, относими към статута на общинския съветник, по отношение на
лице, което още не е придобило такова качество. Касае се за междинна процедура
след обявяване на изборния резултат, но преди възникване на пълномощията на
общинския съветник, поради което следва да се приеме, че приложимия процесуален
ред е този, предвиден в ИК. Поради тази причина и във връзка с правомощията й
по чл.57, ал.1, т.1, т.2 и т.3 от ИК, ЦИК е указала на общинските избирателни комисии,
че същите са компетентни да се произнасят по постъпили заявления от избран
кандидат за общински съветник, преди да е положил клетва пред съответния
Общински съвет, че не желае да встъпи в правомощията си на общински съветник,
както и да обяви за избран следващия от кандидатската листа на партията,
коалицията или местната коалиция. Тези указания са задължителни за цялата
изборна администрация, доколкото в правомощията на ЦИК е да дава задължителни
методически указания за работата на изборните комисии във връзка с приложението
на ИК. Именно в изпълнение на предписаното с цитираното указание е постановено
оспореното решение. При условие, че по отношение на избрания общински съветник
не са възникнали правомощията му преди полагане на клетва, то оспореното
решение не следва да съдържа разпоредителна част, с която да се прекратят
пълномощия на избран общински съветник. На тази фаза от изборния процес ОИК
може да издаде решение, съдържащо разпореждане, с което се обявява за избран
следващ кандидат в листата, регистрирана от същата политическа сила. С оглед на
тези доводи съдът приема, че оспореното решение е издадена в предвидената форма
и при спазване на административнопроизводствените
правила.
В този смисъл
е неоснователен доводът на жалбоподателя, че ОИК-Видин с атакуваното решение
незаконосъобразно се е произнесла за промяна на изборен резултат и избран
общински съветник без да има такива правомощия.
Съответно неоснователно е и твърдението, че ОИК-Видин
не е била надлежно сезирана с оставка на избран общински съветник, което би й
дало възможност на обяви за избран друг общински съветник. Както се установи в
производството по настоящето дело, до произнасяне на ОИК-Видин с процесното решение № 189-МИ/31.10.2019 г. в комисията не е
постъпвала молба, заявление или становище от жалбоподателя, съдържаща оттегляне
на заявление вх.№ 190/28.10.2019 г. Безспорно се установи, че молбата, с която К.С.П.
изрично е заявил, желанието си да бъде класиран като общински съветник, да бъде
включен в списъка на избраните общински съветници и да положи клетва като
общински съветник е входена в Община Видин под рег.№
ОД-01-17-306/30.10.2019 г. и до постановяване на процесното
решение не е получавана в ОИК-Видин. Същата е депозирана в ответната комисия
едва на 01.11.2019 г., т.е. на следващия ден след постановяването му, с вх.№
218/01.11.2019 г., като безспорно административният орган няма правомощия сам
да отмени вече взетото решение.
В хода на производството съдът е дал указания на
страните във връзка с нуждаещите се от доказване факти и за разпределение на
доказателствената тежест. В рамките на проведеното производство пред
Административен съд Видин жалбоподателят не оспори истинността и автентичността
на представените документи, в т.ч. посочените по-горе заявление вх.№
190/28.10.2019 г. и молба рег.№ ОД-01-17-306/30.10.2019 г., в т.ч. и записаният
под нея ръкописен текст "Оттеглям молбата си. 30.10.19 г.", от което
би могъл да черпи благоприятни за себе си правни последици.
С оглед на тези доводи настоящият състав счита, че
обжалваното решение на ОИК-Видин, с което е обявен за избран за общински
съветник в изборите за общински съветници, произведени на 27.10.2019 г. в
община Видин от листата на ПП "ДПС" следващия кандидат К.А.И., е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено. При постановяване на обжалвания
акт не са допуснати релевираните от оспорващата
страна нарушения.
При този изход на производството и поради факта, че
ответната и заинтересованата страни не са направили своевременно искане за разноски,
то такива не следва да бъдат присъждани.
Воден от горните мотиви и на основание чл.459, ал.10
от ИК, Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 189-МИ/31.10.2019 г. на Общинска
избирателна комисия - Видин (ОИК-Видин), с което е обявен за избран като
общински съветник кандидатът К.А.И. от листата на ПП ДПС.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в седемдневен срок от съобщаването му на страните.
Административен съдия: