Споразумение по дело №573/2024 на Окръжен съд - Шумен

Номер на акта: 29
Дата: 28 октомври 2024 г. (в сила от 28 октомври 2024 г.)
Съдия: Светлин Емилов Стефанов
Дело: 20243600200573
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 23 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 29
гр. Шумен, 28.10.2024 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ШУМЕН в публично заседание на двадесет и осми
октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Светлин Ем. Стефанов
при участието на секретаря Станислава Ст. Стойчева
и прокурора М. Й. С.
Сложи за разглеждане докладваното от Светлин Ем. Стефанов Наказателно
дело от общ характер № 20243600200573 по описа за 2024 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
За Окръжна прокуратура - Шумен, редовно призовани, се явява прокурор М. С..
Обвиняемата М. В. П., редовно призован, явява се лично и с редовно
упълномощеният си защитник от досъдебното производство – адв. Ф. И. Л. от АК –
Шумен.

Прокурорът: Няма пречка. Да се даде ход на делото.
Адв. Левфтеров: Моля да се даде ход на делото.
Обв. М. П.: Да се гледа делото днес.

Съдът намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото,
поради което
О П Р Е Д Е Л И:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО по реда на глава ХХІХ от НПК.

Снема самоличността на обвиняемата, както следва:
М. В. П. – ЕГН **********, родена на **** г. в гр. Шумен, българска
гражданка, с висше образование, неомъжена, работи в Професионална гимназия по
икономика – Шумен като учител, неосъждана, с постоянен адрес: гр. Шумен, ул.
„*****

Разяснява на обвиняемата правата й по НПК.
Обв. М. П.: Разбирам правата си.

Съдът разясни на страните правата им по чл. 274 от НПК.
Отводи и възражения не бяха направени.
1

Съдът докладва депозираното споразумение за решаване на делото по реда на
чл. 381 от НПК.

Прокурорът: Поддържам споразумението. Считам, че същото не противоречи
на закона и морала и моля да бъде одобрено.
Адв. Л.: Уважаеми господин Председател, поддържаме депозираното
споразумението. Същото не противоречи на закона и морала, и молим да бъде
одобрено.
Обв. М. П.: Съгласна съм с адвоката си. Да бъде одобрено спроразумението.

Обв. М. П. – на въпросите на съда: Разбрах в какво съм обвинена. Признавам
се за виновна по така повдигнатите обвинения. Разбирам последиците от
споразумението. Съгласна съм с правните последици от споразумението. Доброволно
подписах споразумението. Декларирам, че се отказвам от съдебно разглеждане на
делото по общия ред.

С оглед изявленията на страните, в това число и на обвиняемата, съдът счита
делото за изяснено от фактическа страна, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА и ПРИЛАГА като доказателства по настоящото дело всички
материали приложени към ДП № 122/2023 г. по описа на ОДМВР - Шумен, Вх. №
957/2024 г. по описа на ШОП.

Съдът след като установи, че в стадия на действия на прокурора след
завършване на досъдебното производство между страните по делото Окръжна
прокуратура – Шумен, поддържано в съдебно заседание от прокурор М. С. и адвокат
Ф. Л. от ШАК, като редовно упълномощен защитник на обвиняемата М. В. П., ЕГН
**********, родена на **** г. в гр. Шумен, българска гражданка, с висше
образование, неомъжена, работи в Професионална гимназия по икономика – Шумен
като учител, неосъждана, с постоянен адрес: гр. Шумен, ул. „*****е постигнато
споразумение ВПИСВА в протокола окончателното съдържание на
СПОРАЗУМЕНИЕТО, както следва:
Страните приемат за безспорно установено от фактическа страна, че
обвиняемата М. В. П. е извършила следните престъпления:
1. За времето от 20.02.2023 г. до 13.04.2023 г. включително, в гр. Шумен, с
няколко деяния при условията на продължавано престъпление, в качеството си на
длъжностно лице по чл. 93, т. 1, б. „а“ от НК – инспектор по приходите в Отдел
„Услуги за клиенти“ в ТД на НАП – Варна, офис за обслужване - Шумен, с цел да
набави облага за себе си и за И.К.Г. от гр. Шумен, А.С.М. от гр. Шумен и И.Т.М. от гр.
Шумен, нарушила служебните си задължения, като:
1.1. издала Разрешения за ползване на електронни услуги, предоставяни от НАП
чрез ПИК код, както и персонални идентификационни кодове /ПИК/, предназначени за
лицата: А.З.З. от с. Средковец, Х.Н.Р. от с. Хитрино, М.К.А. от гр. Варна, Р.Н.Г. от гр.
Шумен, С.С.Р. от с. Салманово /без тяхно знание и съгласие/, И.К.Г. от гр. Шумен,
2
А.С.М. от гр. Шумен и И.Т.М. от гр. Шумен – без подписани от всички осем лица
Заявления за ползване на електронни услуги, предоставяни от НАП чрез ПИК, с което
нарушила служебните си задължения, произтичащи от:
- т. 5 от част II. А. и т. 8.4. от част II. А от Заповед на Изпълнителния
директор на НАП – З-ЦУ-2565/23.07.2021 г. за определяне на условията и реда за
издаване и използване на персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП, както и
видовете декларации, документи или данни, които могат да се подават чрез
използването му, издадена на основание чл. 102, ал. 5, изр. 1 от ДОПК и чл. 10, ал. 1, т.
1 и т. 18 от ЗНАП, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр.
с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация;
- правила от Процедура номер ОК 39 Версия Г „Издаване и прекратяване
на ПИК“, утвърдена от Зам. изпълнителен директор на НАП със Заповед З – ЦУ-
1540/30.10.2020 г., издадена на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от ЗНАП, във вр. с
чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация;
- т. 1, т. 2 и т. 4 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й
характеристика /утвърдена със Заповед ЗЦУ-1465/07.11.2014 г. от Главния секретар
на НАП/ във вр. с чл. 21, ал. 2 от ЗДСл, във вр. с чл. 49 от Устройствения правилник
на НАП, приет на основание чл. 11, във вр. с чл. 38, ал. 1, т. 6 от Закон за
администрацията,
1.2. - не връчила на горепосочените осем лица Разрешенията за ползване на
електронни услуги, предоставяни от НАП чрез ПИК и ПИК, с което нарушила
служебните си задължения, произтичащи от:
- т. 8. 4. от част II. А от Заповед на Изпълнителния директор на НАП – З-
ЦУ-2565/23.07.2021 г. за определяне на условията и реда за издаване и използване на
персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП, както и видовете декларации,
документи или данни, които могат да се подават чрез използването му, издадена на
основание чл. 102, ал. 5, изр. 1 от ДОПК и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от ЗНАП, във вр. с
чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация,
- правила от Процедура номер ОК 39 Версия Г „Издаване и прекратяване на
ПИК“, утвърдена от Зам. изпълнителен директор на НАП със Заповед З – ЦУ-
1540/30.10.2020 г., издадена на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от ЗНАП, във вр. с
чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация;
- т. 1, т. 2 и т. 4 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й
характеристика /утвърдена със Заповед ЗЦУ-1465/07.11.2014 г. от Главния секретар
на НАП/, във вр. с чл. 21, ал. 2 от ЗДСл, във вр. с чл. 49 от Устройствения правилник
на НАП, приет на основание чл. 11, във вр. с чл. 38, ал. 1, т. 6 от Закон за
администрацията,
1.3. - използвала неправомерно, за неслужебни цели, достъпа си като
„инспектор по приходите“ до информационните масиви с лични данни на лицата
А.З.З. от с. Средковец, Х.Н.Р. от с. Хитрино, М.К.А. от гр. Варна, Р.Н.Г. от гр. Шумен,
С.С.Р. от с. Салманово и си служила с личните им данни без тяхно знание и съгласие, с
което нарушила служебните си задължения, произтичащи от:
- Заповед № З –ЦУ-1311/10.09.2019 г. на Главния секретар на НАП , с която се
допълва Длъжностната й характеристика, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл.
21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в
държавната администрация, във вр. с чл. 21, ал. 2 от ЗДСл, във вр. с чл. 49 от
3
Устройствения правилник на НАП, приет на основание чл. 11, във вр. с чл. 38, ал. 1, т.
6 от Закон за администрацията;
- т. 9.3.1. от част „Права на потребителите“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл.
21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в
държавната администрация;
- т. 17.4.1, т. 17.4.2 и т. 17.4.4 от част „Защита на личните данни“ от
Политика за мрежова и информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед
на Изпълнителния директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г.,/ във вр. с член 6 от
частта „Законосъобразност на обработването“ от Регламент 2016/679 на Европейския
парламент и на Съвета на ЕС, влязъл в сила на 04.05.2016 г., относно защитата на
физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното
движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент
относно защитата на данните - ОРЗД), която Политика е приложима на основание чл.
24, ал. 1 от ЗДСл и чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в държавната
администрация;
- чл. 2, т. 1 и т. 3 от Инструкция за мерките и средствата за защита на
лични данни, обработвани в НАП и реда за движение на преписки и заявяване на
регистри, утвърдена със Заповед № З–ЦУ–1830/17.10.2022 г. на Изпълнителния
директор на НАП, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр.
с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация;
- т. 4 буква Е от част „Предоставяне, промяна и прекратяване на права за
достъп до информационни активи и услуги в НАП от “Правила за управление на
достъпа до информационните активи и услуги в НАП, утвърдени със Заповед на
Изпълнителния директор на НАП З-ЦУ-192/08.02.2021 г. на Изпълнителния директор
на НАП, приложима на основание чл. 24, ал. 1 от ЗДСл и чл. 6, ал. 1 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация, чл. 9, ал. 2 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация, приет с ПМС №
57/07.04.2020 г., във вр. с чл. 28, ал. 1 от ЗДСл., като съдържанието на посочените
правила и разпоредби е следното:
- т. 5 от част II. А. от Заповед на Изпълнителния директор на НАП – З-ЦУ-
2565/23.07.2021 г. за определяне на условията и реда за издаване и използване на
персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП, както и видовете декларации,
документи или данни, които могат да се подават чрез използването му: „Заявлението
може да бъде подадено лично или от упълномощено с обикновено пълномощно лице“.
- т. 8.4. от част II. А. от Заповед на Изпълнителния директор на НАП – З-ЦУ-
2565/23.07.2021 г. за определяне на условията и реда за издаване и използване на
персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП, както и видовете декларации,
документи или данни, които могат да се подават чрез използването му: „При пълнота
и коректност на данните в заявлението и наличие на основания за издаване на ПИК, в
7–дневен срок се издава разрешение за ползване на е – услуги чрез ПИК, което се
връчва на лицето, заедно със запечатан плик, съдържащ информация за ПИК“.
- правила, посочени в Процедура номер ОК 39 Версия Г „Издаване и
прекратяване на ПИК“, утвърдена от Зам. изпълнителен директор на НАП със Заповед
З – ЦУ- 1540/30.10.2020 г.: - „Заявлението може да бъде подадено лично от
заявителя или от негов пълномощник“; - „След приключване на проверката по т. 4.3.
и когато има основание, служителят обработва данните и изготвя…. Разрешение за
ползване на е – услуги чрез ПИК и връчва на лицето запечатан плик съдържащ
предварително генериран ПИК“; - „Всички актове по тази процедура се издават и
4
подписват от органа по приходите.“;-„ Разрешение и плик, съдържащ
предварително генериран ПИК, се връчват от служител в отдел „Обслужване“/УК
лично на заявителя срещу подпис или на негов пълномощник. В този случай
упълномощаването се доказва с изрично нотариално заверено пълномощно“,
- чл. 24, ал. 1 от ЗДСл: „Държавният служител е длъжен да изпълнява
законосъобразните актове и заповеди на по-горестоящите органи и държавни
служители“,
- чл. 21, ал. 1 от ЗДСл: „Държавният служител е длъжен да изпълнява
задълженията си точно, добросъвестно и безпристрастно в съответствие със
законите на страната и устройствения правилник на съответната
администрация.“,
- чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в държавната
администрация: „Служителите в държавната администрация са длъжни да
…..изпълняват актовете на горестоящите органи и служители на
администрацията“,
- чл. 21, ал. 2 от ЗДСл: „Задълженията на държавния служител се определят в
неговата длъжностна характеристика“,
- чл. 49 от Устройствения правилник на НАП: „ Държавните служители и
служителите, работещи по трудово правоотношение в агенцията изпълняват
точно, добросъвестно и безпристрастно задълженията си, предвидени в закони и
други нормативни актове, или определени с длъжностната им характеристика.“
- т. 1 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й характеристика:
Спазва и стриктно прилага утвърдените процедури и инструкции за работа в отдел
УК“,
- т. 2 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й характеристика:
„….прилага всички писмени заповеди, указания, инструкции, становища, касаещи
дейността на сектора и сведени до знанието на служителите на отдела“,
- т. 4 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й характеристика:
„изготвя навременна и вярна информация, касаеща отдела…“
- Заповед № З –ЦУ-1311/10.09.2019 г. на Главния секретар на НАП, с която се
допълва Длъжностната характеристика – „При изпълнение на служебните си
задължения да спазва принципите и правилата за защита на лицата във връзка с
обработване и свободно движение на личните данни в съответствие с правото на ЕС
и вътрешното законодателство на страната.“,
- т. 9.3.1 от част „Права на потребителите“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./: „Достъпът до информацията и
системите на НАП се предоставя съгласно съответните правила на агенцията, с цел
допускане на потребителите за изпълнение само на необходимото във връзка с
изпълнението на техните служебни задължения“,
- т. 17.4.1 от част „Защита на личните данни“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./: „Обработването на личните данни се
осъществява при стриктно спазване на действащото законодателство и
утвърдените вътрешни правила и процедури на НАП и в съответствие с
настоящата политика.“,
- т. 17.4.2 от част „Защита на личните данни“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
5
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./: „Стриктно се спазват основните
принципи при обработването на лични данни: законосъобразност, добросъвестност и
прозрачност, целесъобразност и точност, пропорционалност, отчетност,
цялостност и поверителност.“,
- т. 17.4.4 от част „Защита на личните данни“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./: „Всички служители на НАП, които имат
достъп до такава информация, спазват конфиденциалността на тази информация и
не я разкриват на други лица. Тя се използва само за целта, за която е събрана.“,
- чл. 6 от Регламент 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета на ЕС,
влязъл в сила на 04.05.2016 г.: Законосъобразност на обработването-
1. Обработването е законосъобразно, само ако и доколкото е приложимо поне
едно от следните условия:
a) субектът на данните е дал съгласие за обработване на личните му данни за
една или повече конкретни цели;
б) обработването е необходимо за изпълнението на договор, по който
субектът на данните е страна, или за предприемане на стъпки по искане на субекта
на данните преди сключването на договор;
в) обработването е необходимо за спазването на законово задължение, което
се прилага спрямо администратора;
г) обработването е необходимо, за да бъдат защитени жизненоважните
интереси на субекта на данните или на друго физическо лице;
д) обработването е необходимо за изпълнението на задача от обществен
интерес или при упражняването на официални правомощия, които са предоставени
на администратора;
е) обработването е необходимо за целите на легитимните интереси на
администратора или на трета страна, освен когато пред такива интереси
преимущество имат интересите или основните права и свободи на субекта на
данните, които изискват защита на личните данни, по-специално когато субектът
на данните е дете.
Буква е) на първа алинея не се прилага за обработването, което се извършва
от публични органи при изпълнението на техните задачи.
- чл. 2, т. 1 и т. 3 от Инструкция за мерките и средствата за защита на лични
данни, обработвани в НАП и реда за движение на преписки и заявяване на регистри,
утвърдена със Заповед № З–ЦУ–1830/17.10.2022 г.: „Националната агeнция за
приходите, в качеството си на администратор на лични данни, спазва принципите за
защита на личните данни, както следва: т. 1 Законосъобразност, добросъвестност и
прозрачност – обработването на лични данни се извършва при наличие на правно
основание съгласно чл. 6, ал.1, б.„а“ – „е“ от ОРЗД;…..т.3 Свеждане на данните до
минимум – обработването на данните се осъществява в обем, необходим за
изпълнение на конкретна, законоустановена цел;
– т. 4 буква Е от част „Предоставяне, промяна и прекратяване на права за достъп
до информационни активи и услуги в НАП от “Правила за управление на достъпа до
информационните активи и услуги в НАП, утвърдени със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-192/08.02.2021 г. на Изпълнителния директор на НАП: –
„Предоставяният достъп на служителите на НАП се използва само за изпълнение на
задачи, свързани със служебните им задължения.“.
- чл. 9, ал. 2 от Кодекс за поведение на служителите в държавната
6
администрация, приет с ПМС № 57/02.04.2020 г.: „Документите, данните и служебният
достъп до интернет в държавната администрация могат да се използват от
служителите само за изпълнение на служебните им задължения при спазване на
правилата за защита на информацията“.
- чл. 28, ал. 1 от ЗДСл: „При изпълнение на служебните си задължения ……
държавният служител е длъжен да има поведение, което да не уронва престижа на
държавната служба и да съответства на Кодекса за поведение на служителите в
държавната администрация.“, и от това са настъпили немаловажни вредни
последици /осъществен неправомерен достъп до лични данни на лица, който е
предпоставил злоупотреба с тях; уронване престижа на НАП като надеждна,
ефективна и компетентна институция, в която се спазва принципът на законност;
нарушаване на общественото доверие в НАП; създаване на впечатление, че
служителите на НАП извършват престъпления и злоупотреби с лични данни на
физически лица; накърнени са правата на лицата: А.З.З. от с. Средковец, Х.Н.Р. от с.
Хитрино, М.К.А. от гр. Варна, Р.Н.Г. от гр. Шумен, С.С.Р. от с. Салманово/ -
престъпление по чл. 282, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК.
2. За времето от 10.04.2023 г. до 19.04.2023 г. включително, в гр. Шумен, с
няколко деяния при условията на продължавано престъпление, чрез съставяне на
неистински документи – Годишни данъчни декларации /ГДД/ по чл. 50 от ЗДДФЛ, на
които придала вид, че са подписани с персонален идентификационен код /ПИК, считан
за обикновен електронен подпис, който има силата на саморъчен подпис в
отношенията с НАП, съгласно чл. 13, ал. 4, във вр. с ал. 1 от Закона за електронния
документ и електронните удостоверителни услуги/ от лицата:
А.З.З. - за ГДД с вх. № 2700И0280932/10.04.2023 г., с посочена в декларацията
сума за възстановяване 469,00 лв.,
Х.Н.Р. - за ГДД с вх. № 2700И0281767/13.04.2023 г. с посочена в декларацията
сума за възстановяване 484,00 лв.,
М.К.А. - за ГДД с вх. № 2700И0281766/13.04.2023 г. с посочена в декларацията
сума за възстановяване 491,00 лв.,
Р.Н.Г. - за ГДД с вх. № 2700И0282541/18.04.2023 г. с посочена в декларацията
сума за възстановяване 491,00 лв.,
С.С.Р. - за ГДД с вх. № 2700И0282544/18.04.2023 г. с посочена в декларацията
сума за възстановяване 482,00 лв. и които декларации били подадени от нея по
електронен път в НАП, съзнателно дала възможност на друго неустановено по
делото лице, да получи на 12.04.2023 г., на 18.04.2023 г. и на 19.04.2023 г. в гр.
Шумен, без правно основание, чуждо движимо имущество – парични суми
/държавни, публични средства/, администрирани от НАП, под формата на
възстановяване на надвнесени суми за данъци, съответно в общ размер 2 417.00
лева, като до приключване на съдебното следствие пред първоинстанционния съд
полученото имущество било върнато - престъпление по чл. 212б, ал. 1, т. 1 от
НК, във вр. с чл. 212, ал. 2 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК.
3. За времето от 20.02.2023 г. до 10.03.2023 г. включително, в гр. Шумен, при
условията на продължавано престъпление, в качеството си на длъжностно лице по чл.
93, т. 1, б.„а“ от НК – инспектор по приходите в отдел „Услуги за клиенти“ в ТД на
НАП – Варна, офис за обслужване - Шумен и в кръга на службата си, сама съставила
неистински частни документи, както следва:
- На 20.02.2023 г. съставила Заявление за ползване на електронни услуги,
предоставяни от НАП чрез персонален идентификационен код /ПИК/, входирано с вх.
№ 274542300860979/20.02.2023 г. и Разписка за получаване на ПИК в частта
„Получил“, на които е придаден вид, че са подписани от И.К.Г. от гр. Шумен,
7
- На 10.03.2023 г. съставила Заявление за ползване на електронни
услуги,предоставяни от НАП чрез персонален идентификационен код /ПИК/ с вх. №
274542301282568/10.03.2023 г. и Разписка за получаване на ПИК в частта „Получил“,
на които е придаден вид, че са подписани от И.Т.М. от гр. Шумен, и употребила тези
документи пред НАП на датите на съставянето им, за да докаже, че съществува
правоотношение между физическите лица И.К.Г. и И.Т.М. от една страна и НАП от
друга страна по повод тяхно искане за издаване на ПИК и съответно издаване и
получаване на такъв код – престъпление по чл. 310, ал. 1, пр. 1 от НК, във вр. с чл.
309, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК.
4. За времето от 10.03.2023 г. до 11.04.2023 г. включително, в гр. Шумен, с
няколко деяния при условията на продължавано престъпление, като длъжностно лице
по чл. 93, т. 1, б.„а“ от НК - инспектор по приходите в отдел „Услуги за клиенти“ в ТД
на НАП – Варна, офис за обслужване - Шумен, в кръга на службата си, съставила
официални документи:
- Разписка от 10.03.2023 г. за връчени на А.С.М. плик с ПИК и Разрешение №
274562301282507/10.03.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК,
- Разписка от 10.03.2023 г. за връчени на И.Т.М. плик с ПИК и Разрешение №
274562301282649/10.03.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК,
- Разписка от 07.04.2023 г. за връчени на А.З.З. плик с ПИК и Разрешение №
274562301787600/07.04.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК,
- Разписка от 11.04.2023 г. за връчени на М.К.А. плик с ПИК и Разрешение №
274562301825238/11.04.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК/,
- Разписка от 11.04.2023 г. за връчени на Х.Н.Р. плик с ПИК и Разрешение №
274562301828762/11.04.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК, в които удостоверила неверни обстоятелства, а именно – че
посочените пликове с ПИК /персонален идентификационен код/ и Разрешения са
връчени лично на лицата, с цел да бъдат използвани тези документи, като
доказателство за тия обстоятелства - престъпление по чл. 311, ал. 1 от НК, във вр. с
чл. 26, ал. 1 от НК.

От субективна страна всички престъпления са извършени виновно, с пряк
умисъл.

- За горепосоченото престъпление по чл. 282, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал.
1 от НК, и на основание чл. 381, ал. 1 от НПК, във вр. с чл. 57, ал. 1 от НК, на
обвиняемата се налага наказание „Пробация“ със следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година и 8 месеца, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година и
8 месеца.

- За горепосоченото престъпление по чл. 212б, ал. 1, т. 1 от НК, във вр. с чл.
212, ал. 2 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК, и на основание чл. 381, ал. 1 от НПК,
във вр. с чл. 55, ал. 1, т. 2, б. „б“ от НК, във вр. с чл. 42а, ал. 2, т. 1 и т. 2 от НК, на
8
обвиняемата се налага наказание „Пробация“ със следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година и 8 месеца, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година и
8 месеца.

- За горепосоченото престъпление по чл. 310, ал. 1, пр. 1 от НК, във вр. с чл.
309, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК и на основание чл. 381, ал. 1 от НПК,
във вр. с чл. 55, ал. 1, т. 2, б. „б“ от НК, във вр. с чл. 42а, ал. 2, т. 1 и т. 2 от НК, на
обвиняемата се налага наказание „Пробация“ със следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година.

- За горепосоченото престъпление по чл. 311, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал.
1 от НК и на основание чл. 381, ал. 1 от НПК, във вр. с чл. 55, ал. 1, т. 2, б. „б“ от НК,
във вр. с чл. 42а, ал. 2, т. 1 и т. 2 от НК, на обвиняемата се налага наказание
„Пробация“ със следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година.

На основание чл. 55, ал. 3 от НК не се налага по–лекото предвидено наказание по
чл. 37, ал. 1, т. 6 от НК.
На основание чл. 23, ал. 1 от НК, между така определените наказания се
определя общо наказание в размер на най-тежкото от тях, а именно „Пробация“ със
следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година и 8 месеца, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година
и 8 месеца.

Веществени доказателства: 6 бр. СД дискове – приложени по делото – остават
по делото.
Разноски – 469.17 лв. за изготвяне на графическа експертиза, да се платят по
сметка на ОДМВР – Шумен.
Нанесени щети – за престъплението по чл. 212б, ал. 1, т. 1 от НК, във вр. с чл.
212, ал. 2 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК – 2417.00 лв., които са възстановени
изцяло преди внасяне на делото в съда.

С П О Р А З У М Е Л И С Е:


ПРОКУРОР: ЗАЩИТНИК:
/М. С./ /адв. Ф. Л./
9



ОБВИНЯЕМА:
/М. П./


На основание чл. 381, ал. 6 от НПК обвиняемата М. В. П. ДЕКЛАРИРА, че се
отказва от съдебно разглеждане на делото по общия ред.

ОБВИНЯЕМА:
/М. П./


Съдът след като изслуша страните по така постигнатото споразумение и като
съобрази обстоятелството, че страните са подписали окончателното съдържание на
споразумението и се увери, че същото не противоречи на закона и морала, намира, че
са налице основанията за неговото одобряване, като наказателното производство по
настоящото дело, следва да бъде прекратено по отношение на обвиняемата М. В. П. за
деянията предмет на настоящото производство.
Водим от горното и на основание чл. 382, ал. 7 от НПК, съдът
СПОРАЗУМЕНИЕ:
ОДОБРЯВА окончателното съдържание на СПОРАЗУМЕНИЕТО между
Окръжна прокуратура – Шумен, поддържано в съдебно заседание от прокурор М. С. и
адвокат Ф. Л. от ШАК, като редовно упълномощен защитник на обвиняемата М. В. П.,
ЕГН **********, родена на **** г. в гр. Шумен, българска гражданка, с висше
образование, неомъжена, работи в Професионална гимназия по икономика – Шумен
като учител, неосъждана, с постоянен адрес: гр. Шумен, ул. „Марица“ № 26, вх. 2, ет.
5, ап. 14, в което
Страните приемат за безспорно установено от фактическа страна, че
обвиняемата М. В. П. е извършила следните престъпления:
1. За времето от 20.02.2023 г. до 13.04.2023 г. включително, в гр. Шумен, с
няколко деяния при условията на продължавано престъпление, в качеството си на
длъжностно лице по чл. 93, т. 1, б. „а“ от НК – инспектор по приходите в Отдел
„Услуги за клиенти“ в ТД на НАП – Варна, офис за обслужване - Шумен, с цел да
набави облага за себе си и за И.К.Г. от гр. Шумен, А.С.М. от гр. Шумен и И.Т.М. от гр.
Шумен, нарушила служебните си задължения, като:
1.1. издала Разрешения за ползване на електронни услуги, предоставяни от НАП
чрез ПИК код, както и персонални идентификационни кодове /ПИК/, предназначени за
лицата: А.З.З. от с. Средковец, Х.Н.Р. от с. Хитрино, М.К.А. от гр. Варна, Р.Н.Г. от гр.
Шумен, С.С.Р. от с. Салманово /без тяхно знание и съгласие/, И.К.Г. от гр. Шумен,
А.С.М. от гр. Шумен и И.Т.М. от гр. Шумен – без подписани от всички осем лица
Заявления за ползване на електронни услуги, предоставяни от НАП чрез ПИК, с което
нарушила служебните си задължения, произтичащи от:
10
- т. 5 от част II. А. и т. 8.4. от част II. А от Заповед на Изпълнителния
директор на НАП – З-ЦУ-2565/23.07.2021 г. за определяне на условията и реда за
издаване и използване на персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП, както и
видовете декларации, документи или данни, които могат да се подават чрез
използването му, издадена на основание чл. 102, ал. 5, изр. 1 от ДОПК и чл. 10, ал. 1, т.
1 и т. 18 от ЗНАП, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр.
с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация;
- правила от Процедура номер ОК 39 Версия Г „Издаване и прекратяване
на ПИК“, утвърдена от Зам. изпълнителен директор на НАП със Заповед З – ЦУ-
1540/30.10.2020 г., издадена на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от ЗНАП, във вр. с
чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация;
- т. 1, т. 2 и т. 4 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й
характеристика /утвърдена със Заповед ЗЦУ-1465/07.11.2014 г. от Главния секретар
на НАП/ във вр. с чл. 21, ал. 2 от ЗДСл, във вр. с чл. 49 от Устройствения правилник
на НАП, приет на основание чл. 11, във вр. с чл. 38, ал. 1, т. 6 от Закон за
администрацията,
1.2. - не връчила на горепосочените осем лица Разрешенията за ползване на
електронни услуги, предоставяни от НАП чрез ПИК и ПИК, с което нарушила
служебните си задължения, произтичащи от:
- т. 8. 4. от част II. А от Заповед на Изпълнителния директор на НАП – З-
ЦУ-2565/23.07.2021 г. за определяне на условията и реда за издаване и използване на
персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП, както и видовете декларации,
документи или данни, които могат да се подават чрез използването му, издадена на
основание чл. 102, ал. 5, изр. 1 от ДОПК и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от ЗНАП, във вр. с
чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация,
- правила от Процедура номер ОК 39 Версия Г „Издаване и прекратяване на
ПИК“, утвърдена от Зам. изпълнителен директор на НАП със Заповед З – ЦУ-
1540/30.10.2020 г., издадена на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от ЗНАП, във вр. с
чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация;
- т. 1, т. 2 и т. 4 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й
характеристика /утвърдена със Заповед ЗЦУ-1465/07.11.2014 г. от Главния секретар
на НАП/, във вр. с чл. 21, ал. 2 от ЗДСл, във вр. с чл. 49 от Устройствения правилник
на НАП, приет на основание чл. 11, във вр. с чл. 38, ал. 1, т. 6 от Закон за
администрацията,
1.3. - използвала неправомерно, за неслужебни цели, достъпа си като
„инспектор по приходите“ до информационните масиви с лични данни на лицата
А.З.З. от с. Средковец, Х.Н.Р. от с. Хитрино, М.К.А. от гр. Варна, Р.Н.Г. от гр. Шумен,
С.С.Р. от с. Салманово и си служила с личните им данни без тяхно знание и съгласие, с
което нарушила служебните си задължения, произтичащи от:
- Заповед № З –ЦУ-1311/10.09.2019 г. на Главния секретар на НАП , с която се
допълва Длъжностната й характеристика, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл.
21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в
държавната администрация, във вр. с чл. 21, ал. 2 от ЗДСл, във вр. с чл. 49 от
Устройствения правилник на НАП, приет на основание чл. 11, във вр. с чл. 38, ал. 1, т.
6 от Закон за администрацията;
- т. 9.3.1. от част „Права на потребителите“ от Политика за мрежова и
11
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл.
21, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в
държавната администрация;
- т. 17.4.1, т. 17.4.2 и т. 17.4.4 от част „Защита на личните данни“ от
Политика за мрежова и информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед
на Изпълнителния директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г.,/ във вр. с член 6 от
частта „Законосъобразност на обработването“ от Регламент 2016/679 на Европейския
парламент и на Съвета на ЕС, влязъл в сила на 04.05.2016 г., относно защитата на
физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното
движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент
относно защитата на данните - ОРЗД), която Политика е приложима на основание чл.
24, ал. 1 от ЗДСл и чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в държавната
администрация;
- чл. 2, т. 1 и т. 3 от Инструкция за мерките и средствата за защита на
лични данни, обработвани в НАП и реда за движение на преписки и заявяване на
регистри, утвърдена със Заповед № З–ЦУ–1830/17.10.2022 г. на Изпълнителния
директор на НАП, във вр. с чл. 24, ал. 1 от ЗДСл, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДСл, във вр.
с чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация;
- т. 4 буква Е от част „Предоставяне, промяна и прекратяване на права за
достъп до информационни активи и услуги в НАП от “Правила за управление на
достъпа до информационните активи и услуги в НАП, утвърдени със Заповед на
Изпълнителния директор на НАП З-ЦУ-192/08.02.2021 г. на Изпълнителния директор
на НАП, приложима на основание чл. 24, ал. 1 от ЗДСл и чл. 6, ал. 1 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация, чл. 9, ал. 2 от Кодекс за
поведение на служителите в държавната администрация, приет с ПМС №
57/07.04.2020 г., във вр. с чл. 28, ал. 1 от ЗДСл., като съдържанието на посочените
правила и разпоредби е следното:
- т. 5 от част II. А. от Заповед на Изпълнителния директор на НАП – З-ЦУ-
2565/23.07.2021 г. за определяне на условията и реда за издаване и използване на
персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП, както и видовете декларации,
документи или данни, които могат да се подават чрез използването му: „Заявлението
може да бъде подадено лично или от упълномощено с обикновено пълномощно лице“.
- т. 8.4. от част II. А. от Заповед на Изпълнителния директор на НАП – З-ЦУ-
2565/23.07.2021 г. за определяне на условията и реда за издаване и използване на
персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП, както и видовете декларации,
документи или данни, които могат да се подават чрез използването му: „При пълнота
и коректност на данните в заявлението и наличие на основания за издаване на ПИК, в
7–дневен срок се издава разрешение за ползване на е – услуги чрез ПИК, което се
връчва на лицето, заедно със запечатан плик, съдържащ информация за ПИК“.
- правила, посочени в Процедура номер ОК 39 Версия Г „Издаване и
прекратяване на ПИК“, утвърдена от Зам. изпълнителен директор на НАП със Заповед
З – ЦУ- 1540/30.10.2020 г.: - „Заявлението може да бъде подадено лично от
заявителя или от негов пълномощник“; - „След приключване на проверката по т. 4.3.
и когато има основание, служителят обработва данните и изготвя…. Разрешение за
ползване на е – услуги чрез ПИК и връчва на лицето запечатан плик съдържащ
предварително генериран ПИК“; - „Всички актове по тази процедура се издават и
подписват от органа по приходите.“;-„ Разрешение и плик, съдържащ
предварително генериран ПИК, се връчват от служител в отдел „Обслужване“/УК
лично на заявителя срещу подпис или на негов пълномощник. В този случай
12
упълномощаването се доказва с изрично нотариално заверено пълномощно“,
- чл. 24, ал. 1 от ЗДСл: „Държавният служител е длъжен да изпълнява
законосъобразните актове и заповеди на по-горестоящите органи и държавни
служители“,
- чл. 21, ал. 1 от ЗДСл: „Държавният служител е длъжен да изпълнява
задълженията си точно, добросъвестно и безпристрастно в съответствие със
законите на страната и устройствения правилник на съответната
администрация.“,
- чл. 6, ал. 1 от Кодекс за поведение на служителите в държавната
администрация: „Служителите в държавната администрация са длъжни да
…..изпълняват актовете на горестоящите органи и служители на
администрацията“,
- чл. 21, ал. 2 от ЗДСл: „Задълженията на държавния служител се определят в
неговата длъжностна характеристика“,
- чл. 49 от Устройствения правилник на НАП: „ Държавните служители и
служителите, работещи по трудово правоотношение в агенцията изпълняват
точно, добросъвестно и безпристрастно задълженията си, предвидени в закони и
други нормативни актове, или определени с длъжностната им характеристика.“
- т. 1 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й характеристика:
Спазва и стриктно прилага утвърдените процедури и инструкции за работа в отдел
УК“,
- т. 2 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й характеристика:
„….прилага всички писмени заповеди, указания, инструкции, становища, касаещи
дейността на сектора и сведени до знанието на служителите на отдела“,
- т. 4 от частта „Преки задължения“ от Длъжностната й характеристика:
„изготвя навременна и вярна информация, касаеща отдела…“
- Заповед № З –ЦУ-1311/10.09.2019 г. на Главния секретар на НАП, с която се
допълва Длъжностната характеристика – „При изпълнение на служебните си
задължения да спазва принципите и правилата за защита на лицата във връзка с
обработване и свободно движение на личните данни в съответствие с правото на ЕС
и вътрешното законодателство на страната.“,
- т. 9.3.1 от част „Права на потребителите“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./: „Достъпът до информацията и
системите на НАП се предоставя съгласно съответните правила на агенцията, с цел
допускане на потребителите за изпълнение само на необходимото във връзка с
изпълнението на техните служебни задължения“,
- т. 17.4.1 от част „Защита на личните данни“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./: „Обработването на личните данни се
осъществява при стриктно спазване на действащото законодателство и
утвърдените вътрешни правила и процедури на НАП и в съответствие с
настоящата политика.“,
- т. 17.4.2 от част „Защита на личните данни“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./: „Стриктно се спазват основните
принципи при обработването на лични данни: законосъобразност, добросъвестност и
прозрачност, целесъобразност и точност, пропорционалност, отчетност,
13
цялостност и поверителност.“,
- т. 17.4.4 от част „Защита на личните данни“ от Политика за мрежова и
информационна сигурност на НАП /утвърдена със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-1554/03.11.2020 г./: „Всички служители на НАП, които имат
достъп до такава информация, спазват конфиденциалността на тази информация и
не я разкриват на други лица. Тя се използва само за целта, за която е събрана.“,
- чл. 6 от Регламент 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета на ЕС,
влязъл в сила на 04.05.2016 г.: Законосъобразност на обработването-
1. Обработването е законосъобразно, само ако и доколкото е приложимо поне
едно от следните условия:
a) субектът на данните е дал съгласие за обработване на личните му данни за
една или повече конкретни цели;
б) обработването е необходимо за изпълнението на договор, по който
субектът на данните е страна, или за предприемане на стъпки по искане на субекта
на данните преди сключването на договор;
в) обработването е необходимо за спазването на законово задължение, което
се прилага спрямо администратора;
г) обработването е необходимо, за да бъдат защитени жизненоважните
интереси на субекта на данните или на друго физическо лице;
д) обработването е необходимо за изпълнението на задача от обществен
интерес или при упражняването на официални правомощия, които са предоставени
на администратора;
е) обработването е необходимо за целите на легитимните интереси на
администратора или на трета страна, освен когато пред такива интереси
преимущество имат интересите или основните права и свободи на субекта на
данните, които изискват защита на личните данни, по-специално когато субектът
на данните е дете.
Буква е) на първа алинея не се прилага за обработването, което се извършва
от публични органи при изпълнението на техните задачи.
- чл. 2, т. 1 и т. 3 от Инструкция за мерките и средствата за защита на лични
данни, обработвани в НАП и реда за движение на преписки и заявяване на регистри,
утвърдена със Заповед № З–ЦУ–1830/17.10.2022 г.: „Националната агeнция за
приходите, в качеството си на администратор на лични данни, спазва принципите за
защита на личните данни, както следва: т. 1 Законосъобразност, добросъвестност и
прозрачност – обработването на лични данни се извършва при наличие на правно
основание съгласно чл. 6, ал.1, б.„а“ – „е“ от ОРЗД;…..т.3 Свеждане на данните до
минимум – обработването на данните се осъществява в обем, необходим за
изпълнение на конкретна, законоустановена цел;
– т. 4 буква Е от част „Предоставяне, промяна и прекратяване на права за достъп
до информационни активи и услуги в НАП от “Правила за управление на достъпа до
информационните активи и услуги в НАП, утвърдени със Заповед на Изпълнителния
директор на НАП З-ЦУ-192/08.02.2021 г. на Изпълнителния директор на НАП: –
„Предоставяният достъп на служителите на НАП се използва само за изпълнение на
задачи, свързани със служебните им задължения.“.
- чл. 9, ал. 2 от Кодекс за поведение на служителите в държавната
администрация, приет с ПМС № 57/02.04.2020 г.: „Документите, данните и служебният
достъп до интернет в държавната администрация могат да се използват от
служителите само за изпълнение на служебните им задължения при спазване на
14
правилата за защита на информацията“.
- чл. 28, ал. 1 от ЗДСл: „При изпълнение на служебните си задължения ……
държавният служител е длъжен да има поведение, което да не уронва престижа на
държавната служба и да съответства на Кодекса за поведение на служителите в
държавната администрация.“, и от това са настъпили немаловажни вредни
последици /осъществен неправомерен достъп до лични данни на лица, който е
предпоставил злоупотреба с тях; уронване престижа на НАП като надеждна,
ефективна и компетентна институция, в която се спазва принципът на законност;
нарушаване на общественото доверие в НАП; създаване на впечатление, че
служителите на НАП извършват престъпления и злоупотреби с лични данни на
физически лица; накърнени са правата на лицата: А.З.З. от с. Средковец, Х.Н.Р. от с.
Хитрино, М.К.А. от гр. Варна, Р.Н.Г. от гр. Шумен, С.С.Р. от с. Салманово/ -
престъпление по чл. 282, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК.
2. За времето от 10.04.2023 г. до 19.04.2023 г. включително, в гр. Шумен, с
няколко деяния при условията на продължавано престъпление, чрез съставяне на
неистински документи – Годишни данъчни декларации /ГДД/ по чл. 50 от ЗДДФЛ, на
които придала вид, че са подписани с персонален идентификационен код /ПИК, считан
за обикновен електронен подпис, който има силата на саморъчен подпис в
отношенията с НАП, съгласно чл. 13, ал. 4, във вр. с ал. 1 от Закона за електронния
документ и електронните удостоверителни услуги/ от лицата:
А.З.З. - за ГДД с вх. № 2700И0280932/10.04.2023 г., с посочена в декларацията
сума за възстановяване 469,00 лв.,
Х.Н.Р. - за ГДД с вх. № 2700И0281767/13.04.2023 г. с посочена в декларацията
сума за възстановяване 484,00 лв.,
М.К.А. - за ГДД с вх. № 2700И0281766/13.04.2023 г. с посочена в декларацията
сума за възстановяване 491,00 лв.,
Р.Н.Г. - за ГДД с вх. № 2700И0282541/18.04.2023 г. с посочена в декларацията
сума за възстановяване 491,00 лв.,
С.С.Р. - за ГДД с вх. № 2700И0282544/18.04.2023 г. с посочена в декларацията
сума за възстановяване 482,00 лв. и които декларации били подадени от нея по
електронен път в НАП, съзнателно дала възможност на друго неустановено по
делото лице, да получи на 12.04.2023 г., на 18.04.2023 г. и на 19.04.2023 г. в гр.
Шумен, без правно основание, чуждо движимо имущество – парични суми
/държавни, публични средства/, администрирани от НАП, под формата на
възстановяване на надвнесени суми за данъци, съответно в общ размер 2 417.00
лева, като до приключване на съдебното следствие пред първоинстанционния съд
полученото имущество било върнато - престъпление по чл. 212б, ал. 1, т. 1 от
НК, във вр. с чл. 212, ал. 2 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК.
3. За времето от 20.02.2023 г. до 10.03.2023 г. включително, в гр. Шумен, при
условията на продължавано престъпление, в качеството си на длъжностно лице по чл.
93, т. 1, б.„а“ от НК – инспектор по приходите в отдел „Услуги за клиенти“ в ТД на
НАП – Варна, офис за обслужване - Шумен и в кръга на службата си, сама съставила
неистински частни документи, както следва:
- На 20.02.2023 г. съставила Заявление за ползване на електронни услуги,
предоставяни от НАП чрез персонален идентификационен код /ПИК/, входирано с вх.
№ 274542300860979/20.02.2023 г. и Разписка за получаване на ПИК в частта
„Получил“, на които е придаден вид, че са подписани от И.К.Г. от гр. Шумен,
- На 10.03.2023 г. съставила Заявление за ползване на електронни
услуги,предоставяни от НАП чрез персонален идентификационен код /ПИК/ с вх. №
274542301282568/10.03.2023 г. и Разписка за получаване на ПИК в частта „Получил“,
15
на които е придаден вид, че са подписани от И.Т.М. от гр. Шумен, и употребила тези
документи пред НАП на датите на съставянето им, за да докаже, че съществува
правоотношение между физическите лица И.К.Г. и И.Т.М. от една страна и НАП от
друга страна по повод тяхно искане за издаване на ПИК и съответно издаване и
получаване на такъв код – престъпление по чл. 310, ал. 1, пр. 1 от НК, във вр. с чл.
309, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК.
4. За времето от 10.03.2023 г. до 11.04.2023 г. включително, в гр. Шумен, с
няколко деяния при условията на продължавано престъпление, като длъжностно лице
по чл. 93, т. 1, б.„а“ от НК - инспектор по приходите в отдел „Услуги за клиенти“ в ТД
на НАП – Варна, офис за обслужване - Шумен, в кръга на службата си, съставила
официални документи:
- Разписка от 10.03.2023 г. за връчени на А.С.М. плик с ПИК и Разрешение №
274562301282507/10.03.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК,
- Разписка от 10.03.2023 г. за връчени на И.Т.М. плик с ПИК и Разрешение №
274562301282649/10.03.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК,
- Разписка от 07.04.2023 г. за връчени на А.З.З. плик с ПИК и Разрешение №
274562301787600/07.04.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК,
- Разписка от 11.04.2023 г. за връчени на М.К.А. плик с ПИК и Разрешение №
274562301825238/11.04.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК/,
- Разписка от 11.04.2023 г. за връчени на Х.Н.Р. плик с ПИК и Разрешение №
274562301828762/11.04.2023 г. за ползване на електронни услуги, предоставяни от
НАП чрез ПИК, в които удостоверила неверни обстоятелства, а именно – че
посочените пликове с ПИК /персонален идентификационен код/ и Разрешения са
връчени лично на лицата, с цел да бъдат използвани тези документи, като
доказателство за тия обстоятелства - престъпление по чл. 311, ал. 1 от НК, във вр. с
чл. 26, ал. 1 от НК.

От субективна страна всички престъпления са извършени виновно, с пряк
умисъл.

- За горепосоченото престъпление по чл. 282, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал.
1 от НК, и на основание чл. 381, ал. 1 от НПК, във вр. с чл. 57, ал. 1 от НК, на
обвиняемата се налага наказание „Пробация“ със следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година и 8 месеца, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година и
8 месеца.

- За горепосоченото престъпление по чл. 212б, ал. 1, т. 1 от НК, във вр. с чл.
212, ал. 2 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК, и на основание чл. 381, ал. 1 от НПК,
във вр. с чл. 55, ал. 1, т. 2, б. „б“ от НК, във вр. с чл. 42а, ал. 2, т. 1 и т. 2 от НК, на
обвиняемата се налага наказание „Пробация“ със следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година и 8 месеца, с
16
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година и
8 месеца.

- За горепосоченото престъпление по чл. 310, ал. 1, пр. 1 от НК, във вр. с чл.
309, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК и на основание чл. 381, ал. 1 от НПК,
във вр. с чл. 55, ал. 1, т. 2, б. „б“ от НК, във вр. с чл. 42а, ал. 2, т. 1 и т. 2 от НК, на
обвиняемата се налага наказание „Пробация“ със следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година.

- За горепосоченото престъпление по чл. 311, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 26, ал.
1 от НК и на основание чл. 381, ал. 1 от НПК, във вр. с чл. 55, ал. 1, т. 2, б. „б“ от НК,
във вр. с чл. 42а, ал. 2, т. 1 и т. 2 от НК, на обвиняемата се налага наказание
„Пробация“ със следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година.

На основание чл. 55, ал. 3 от НК не се налага по–лекото предвидено наказание по
чл. 37, ал. 1, т. 6 от НК.
На основание чл. 23, ал. 1 от НК, между така определените наказания се
определя общо наказание в размер на най-тежкото от тях, а именно „Пробация“ със
следните пробационни мерки:
а/Задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 1 година и 8 месеца, с
периодичност на явяване и подписване пред пробационния служител 2 пъти седмично.
б/Задължителни периодични срещи с пробационен служител за срок от 1 година
и 8 месеца.

Веществени доказателства: 6 бр. СД дискове – приложени по делото – остават
по делото.
Разноски – 469.17 лв. за изготвяне на графическа експертиза, да се платят по
сметка на ОДМВР – Шумен.
Нанесени щети – за престъплението по чл. 212б, ал. 1, т. 1 от НК, във вр. с чл.
212, ал. 2 от НК, във вр. с чл. 26, ал. 1 от НК – 2417.00 лв., които са възстановени
изцяло преди внасяне на делото в съда.

ПРЕКРАТЯВА наказателното производство по НОХД № 573/2024 г. по описа на
Шуменски окръжен съд – ДП № 122/2023 г. по описа на ОДМВР - Шумен, Вх. №
957/2024 г. по описа на ШОП по отношение на обвиняемата М. В. П. за визираните в
споразумението деяния.
Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.
На основание чл. 383, ал. 1 от НПК настоящото определение е с последиците на
влязла в сила присъда.
17

Съдия при Окръжен съд – Шумен: ______________________

Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 10:08 часа.
Съдия при Окръжен съд – Шумен: _______________________
Секретар: _______________________
18