Решение по дело №95/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 март 2018 г. (в сила от 11 декември 2018 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20187140700095
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

146/09.03.2018 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на шести март през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

Председател: Соня Камарашка

 

при секретаря А*** А*** , като разгледа докладваното от съдията административно дело № 95 по описа за 2018г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.172, ал.5 във вр. с чл.171, т.2а от ЗДвП.

 

Образувано е по жалба на Л.А.Д. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ПАМ) №18-1808-000006 от 19.01.2018год. издадена от Началник сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Монтана, упълномощен със Заповед №301з-1411/07.06.2017год. на Директора на ОДМВР – Монтана, с която му е наложена принудителна административна мярка „Прекратяване на регистрацията на ППС – специален автомобил марка „Ф*** К*** ” с рег. №М*** за срок от шест месеца”, отнети са СРМПС № ********* и 2 броя регистрационни табели с номера "М*** ", за установено с АУАН серия Д, №387913 от 16.01.2018год. административно нарушение по чл.150 от ЗДвП.

В жалбата се оспорва описаната в заповедта фактическа обстановка, досежно факта на установяване на „управление” на специален автомобил марка „Фолксваген К*** ” с рег. №М*** на посочената в заповедта дата и място, като се твърди, че друг е управлявал автомобила, в тази връзка са ангажирани гласни доказателства в лицето на допуснатите и разпитани по делото свидетели.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, се явява лично, представлява се от договорения от него защитник адвокат И*** С*** от МАК, който поддържа жалбата, оспорва авторството на извършеното административно нарушение, като по съществото на делото твърди и съществени нарушения на административно производствените правила, като представя доказателства за наличието на валидно издадено СУ МПС от държава членка на ЕС.

Ответникът - Началник Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР - Монтана, редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по жалбата.

Жалбата е депозирана в законоустановения 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна и срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

Доказателствата по делото са писмени и гласни. Прието е заверено копие на административната преписка.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и във връзка със становищата на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

На 16.01.2018год. в 15,35 часа в гр.Монтана, на бул. „Т*** март”, разпитаните свидетели очевидци на констатираното нарушение – мл. Автоконтрольор И.И. и И.Г. извършили проверка на специален автомобил марка „Ф*** К*** ” с рег. №*** .

При проверката установили, че автомобила е управляван от жалбоподателят, които в момента на проверката се опитал да се смени със седящия до него Ю*** В*** Й*** . След справка в масивите на МВР установили, че Л.А.Д. не притежава СУМПС т.е. е неправоспособен, тъй като същото с №********* му е иззето на 24.03.2010год. За констатираното от св.И.И. на длъжност мл. Автоконтрольор в РУ Монтана към ОД на МВР - Монтана в присъствието на св.И.Г., на жалбоподателят е съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ серия Д, №387913 за административно нарушение, квалифицирано по 150 от ЗДвП.

Съгласно текстовото изписване на нарушението, описано в АУАН, административното нарушение се изразява в това, че на 16.01.2018год. в 15,35часа в гр.Монтана, бул.”Т*** март” управлявал специален автомобил марка „Ф*** К*** ” с рег. №*** , като не притежава СУМПС – неправоспособен. СУМПС статус отнет/иззет на дата 01.02.2010год. АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и свидетеля, имената и адресите на които са посочени в акта и е подписан от актосъставителя, нарушителя /настоящият жалбоподател/ без възражения и свидетеля, посочен в АУАН. В три дневния срок от връчване на АУАН от жалбоподателят е постъпило писмено възражение по съставения АУАН до Началник сектор ПП при ОДМВР Монтана, в което, отрича да е управлявал автомобила марка „Фолксваген К*** ” с рег. №М*** . Във връзка с възраженията на оспорващият от Началник сектор „ПП” е издадено Решение с УРИ 301000-1942 от 25.01.2018год. с което е решено издаване на НП на нарушителят Л.Д. и налагане на съответното административно наказание.

Към административната преписка е приложена справка картон на водача – оспорващия Л.А.Д., от която е видно, че същия притежава СУМПС с №********* издадено на 14.05.2007год. със срок на валидност до 14.05.2017год. с придобити категории „А”, „В”, „М” „АМ”. Има издадени и влезли в законна сила общо 25 бр. НП, като последното НП №16-0996-000094 от 02.03.2016год. за нарушение по чл.150А, ал.1 от ЗДвП е влязло в законна сила от 24.10.2017год.

От приложеното заверено копие от свидетелство за регистрация част І и част ІІ се установява, че управлявания от жалбоподателя специален автомобил марка „Фолксваген К*** ” с рег. №М*** е негова собственост.

Въз основа на така съставения АУАН, на основание чл. 22 от ЗАНН и чл.171, т.2а от ЗДвП, за нарушение на чл.150 от ЗДвП, началникът на Сектор "ПП" при ОД на МВР - Монтана е издал оспорената в настоящото производство заповед за прилагане на принудителна административна мярка №18-1808-000006 от 19.01.2018год., с която на жалбоподателя е наложена ПАМ „прекратяване на регистрацията на ППС – специален автомобил марка „Ф*** К*** ” с рег. № *** за срок от шест месеца”, отнети са СРМПС № ********* и 2 броя регистрационни табели с номера "М*** ".

Приетите по делото писмени доказателства, представляващи съдържание на административната преписка са оспорени от жалбоподателя, чрез поисканите и допуснати до разпит свидетели Ю*** В*** Й*** , Д*** Е*** П*** , М*** М*** И*** , Ж*** М*** А*** и С*** И*** Н*** досежно авторството свързани с управление на автомобила към момента на проверката. Представено е в хода на производството и издадено СУ от Република И*** от 20.02.2018год. със срок на валидност до 07.08.2028год.

В жалбата и по съществото на делото се оспорва факта, че жалбоподателят е неправоспособен водач на МПС, към датата на проверката, както и авторството свързано с управлението на МПС-то при констатиране на нарушението, послужило като фактическо основание за издаване на настоящата ПАМ.

По делото устно и непосредствено са изслушани показанията на свидетелите по установяване на нарушението И.М.И. и И.Г.Г., поисканите от жалбоподателят свидетели Ю*** В*** Й*** , Д*** Е*** П*** , М*** М*** И*** , Ж*** М*** А*** и С*** И*** Н*** както и обясненията на страната – жалбоподател. По възникналото противоречие досежно обстоятелството „кой е управлявал автомобила” са проведени и очни ставки, без противоречието да бъде отстранено.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на Административен съд - Монтана, при спазване на изискванията на чл.168, ал.1-3 от АПК за проверка на оспорения административен акт на всички основания по чл.146, т.1-5 от АПК, намира от правна страна, следното:

Заповедта за налагане на принудителна административна мярка е форма на изпълнително-разпоредителна дейност, чрез която в предвидените от закона случаи се упражнява държавна принуда, като същата е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и като такъв следва да отговаря на изискванията, визирани в чл.146 от АПК. В частност, за да бъде една принудителна - административна мярка законна, тя трябва да отговаря на следните изисквания: да бъде прилагана само в изрично и точно изброени в закон или указ случаи; да бъдат налагана само от посочените в правната норма административни органи или приравнени на тях други органи; да бъде прилагана във вида и по реда, определен в правната норма. Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона цел. По смисъла на чл.22 от ЗАНН генералната цел на всяка принудителна административна мярка е да се постигне превантивен, преустановяващ и възстановяващ ефект спрямо административните нарушения.

Оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.172, ал.1 от ЗДвП, с установена по делото материална и териториална компетентност видно от приложената Заповед № 301з - 1411/07.06.2017 г., издадена от директора на ОД на МВР - Монтана. Съгласно т.2 на тази заповед началник сектор "Пътна полиция" при ОДМВР - Монтана, който е издател на оспорената заповед е сред оправомощените длъжностни лица да издава заповеди за прилагане на ПАМ по чл.171 от ЗДвП. Цитираната заповед на директора на ОД на МВР - Монтана е издадена въз основа на Заповед № 8121з-1524 от 09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи, за определяне на службите за контрол по ЗДвП по чл.165 от ЗДвП. Следователно заповедта е издадена от компетентен орган и не е налице отменителното основание по чл.146, т.1 от АПК.

Оспорената заповед е издадена при спазване на изискването за форма на административния акт по смисъла на 172, ал.1 от ЗДвП, във вр. чл.59, ал.2 от АПК, а именно: издадена е в писмена форма, съдържа изискуемите реквизити по чл.59, ал.2, т.1-8 вкл. от АПК, както правни и фактически основания за издаването й. Посочените в заповедта фактически обстоятелства, като управление от жалбоподателя на собствения му специален автомобил марка „Фолксваген К*** ” с рег. №М*** без да притежава СУМПС т.е. като неправоспособен, тъй като същото с №********* му е иззето на 24.03.2010год., обосновават наличие на материално правните предпоставки по чл.171, т.2а от ЗДвП за налагане на процесната принудителна административна мярка „Прекратяване на регистрацията на ППС – специален автомобил марка „Фолксваген К*** ” с рег. №М*** за срок от шест месеца”, т.е. приложена е диспозицията на правната норма. В процедурата по издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения, ограничаващи участието на санкционираното лице в административното производство или препятстващи проверката за законосъобразност от съда.

Според чл. 171 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, като една от новоприетите такива мерки според т.2а, буква "а" е процесната: "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач – „за срок от 6 месеца до една година". Релевантният за приложението на чл.171, т.2а от ЗДвП юридически факт е фактът на допуснато административно нарушение, което следва да е установено и подведено под приложимата материалноправна норма за ангажиране на административната отговорност на жалбаподателя. При издаване на заповед от вида на оспорената в настоящото производство за налагане на ПАМ, административният орган действа в условията на обвързана компетентност по отношение на вида на принудителната административна мярка, която налага, но в условията на оперативна самостоятелност относно срока на същата.

Съгласно представената справка картон на водача е видно, че издаденото СУМПС му е отнето по чл.157, ал.4 от ЗДвП по ЗПАМ №755/24.03.2010год. на сектор ПП при ОД МВР - Монтана, като същият е неправоспособен водач на МПС, към момента на проверката. Още повече, че по отношение на жалбоподателят е налице и влязло в законна сила от 24.10.2017год. НП за извършено нарушение по чл.150а от ЗДвП.

Според чл. 150 от ЗДвП всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач, освен когато превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му по реда на наредбата по чл.152, ал.1, т.3 от ЗДвП и при провеждането на изпита за придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл.152, ал. 1, т. 4 от ЗДвП. По силата на чл.157, ал. 4 от ЗДвП, приравнено на липса на правоспособност е и отнемането на всички контролни точки на водача на МПС, създаващо сериозни съмнения в неговите знания и умения да го управлява, което налага провеждане на ново обучение на лицето и полагане на повторен проверочен изпит за тяхното доказване. Приравняване на липса на правоспособност е налице и когато е налице действаща ПАМ в хипотезите на чл. 171, т. 1 и т. 4 от ЗДвП, когато временно е отнето СУМПС на водач. Законът е категоричен, че възстановяване на правоспособността е възможно само чрез полагане на изпит за придобиване на такава. В този случай на водача не се връща първоначално издаденото свидетелство, а се издава ново, което удостоверява, че лицето е правоспособен водач по смисъла на ЗДвП от съответната категории, за която е положил успешно изпит.

При тази законова регламентация, необходимата материалноправна предпоставка за налагане на мярката, настоящият съдебен състав намира за установена по надлежен ред, а именно на 16.01.2018год. в 15,35часа в гр.Монтана, жалбоподателят е управлявал специален автомобил марка „Фолксваген К*** ” с рег. №М*** , като не притежава СУМПС – неправоспособен. Наведените в жалбата от жалбоподателя възражения, че не „той е шофирал и не той е извършил нарушението”, а друго лице – Ю*** Й*** не се споделят от настоящия състав. В ЗДвП е разписан редът, по който следва да се процедира в подобни случаи, като съгласно чл.188, ал.1 ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Второто изречение изрично посочва ,че след като собственикът не е подал декларация по чл.188,ал.1 от ЗДП, в която да е посочил другото лице, което е управлявало автомобила, логично контролните органи приемат, при липса на декларация и след непосредствено възприятие от тяхна страна, че жалбоподателят е управлявал автомобила. Съставеният акт за нарушение се ползва с материална доказателствена сила, като фактическите констатации по него се подкрепят от показанията на свидетелите по установяване на нарушението И.М.И. и И.Г.Г. които съдът кредитира изцяло като достоверно дадени, без индиция за заинтересованост и кореспондиращи със събраните по делото писмени доказателства, изясняващи в детайли релевантни по делото факти и обстоятелства по констатиране на нарушението и съставянето на АУАН, които водят на извода за наличие на предпоставките за налагане на ПАМ по ЗДвП.

Показанията на допуснатите и поискани от жалбоподателят свидетели Ю*** В*** Й*** , Д*** Е*** П*** , М*** М*** И*** , Ж*** М*** А*** и С*** И*** Н*** , настоящият състав на съда не кредитира, тъй като същите се явяват заинтересовани в настоящето производство, предвид отношенията им с жалбоподателят, както и че същите са насочени единствено към оневиняване на същият, с когото са празнували рожден ден. От друга страна твърденията на самият жалбоподател пожелал да даде показания, като страна в процеса, не се подкрепят от останалите събрани по делото доказателства и представляват негова защитна позиция, предвид факта, че същият е подписал АУАН без каквито и да са възражения при неговото съставяне.

От друга страна представеното от жалбоподателят в хода на производството издадено СУ от Република И*** от 20.02.2018год. е със срок на валидност до 07.08.2028год. т.е. след датата на проверката 01.02.2018год., като в т.11 от същото е отбелязана датата на неговата валидност до 07.08.2028год., а в т.10 от същото валидността на предходното което е до 02.11.2017год. В същото време видно от справка картон на водача, по отношение на жалбоподателят е налице и влязло в законна сила от 24.10.2017год. НП за извършено нарушение по чл.150а от ЗДвП, което опровергава твърденията му за наличие на валидно, към датата на административното нарушение СУ МПС. Като страна - членка на ЕС, България е транспонирала в националното си законодателство изискванията на Директива 2006/126/ЕО на ЕС от 20.12.2006 г., изменена с Директива 2009/113/ЕО на Комисията от 25.08.2009 г., Директива 2011/94/ЕС на Комисията от 28.11.2011 г., като в чл.15 „ Държавите-членки си помагат взаимно при прилагането на настоящата директива и при необходимост обменят информация за свидетелствата, които те издават, заменят, подменят, подновяват или анулират. Те използват мрежата за свидетелства за управление на превозно средство на ЕС, създадена с тези цели, след като мрежата започне да оперира”, каквато справка от св.И.И. се потвърди, че е направена.

След, като материалната доказателствена сила по чл.179 от ГПК с представените писмени и гласни доказателства от жалбоподателя не бе оборена, правилно е наложена ПАМ на лицето за това нарушение.

Извършеното нарушение е безспорно доказано, същото е с висока степен на обществена опасност, доколкото засяга безопасността на отделните участници в движението и създава реална заплаха за техния живот и здраве, при което правилно и в унисон с приложимата правна уредба административния орган е наложил принудителната административна мярка на жалбоподателят с цел превенция за неизвършване на други административни нарушения.

Наложената принудителна административна мярка е съобразена не само с материалния закон, но и с целта на приложимия закон - осигуряване безопасността на движението по пътищата, както и с принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК./в този смисъл е Решение по адм.д.№6168/13г. на ВАС/.

Предвид гореизложеното  съдът намира,че заповедта, като постановена от компетентен орган, при спазване на изискуемата форма на акта, и в съответветствие с административнопроизводствените правила и материалния закон и с целта на закона се явява правилна и законосъобразна и следва да се потвърди, съответно жалбата да се отхвърли като неоснователна.

Предвид изхода на делото и липсата на претенция за разноски от ответната страна, то съдът не дължи произнасяне в тази насока.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.А.Д. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ПАМ) №18-1808-000006 от 19.01.2018год. издадена от Началник сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Монтана, упълномощен със Заповед №301з-1411/07.06.2017год. на Директора на ОДМВР – Монтана, с която му е наложена принудителна административна мярка „Прекратяване на регистрацията на ППС – специален автомобил марка „Ф*** К*** ” с рег. №*** за срок от шест месеца”, отнети са СРМПС № ********* и 2 броя регистрационни табели с номера "М*** ", за установено с АУАН серия Д, №387913 от 16.01.2018год. административно нарушение по чл.150 от ЗДвП, КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

Административен съдия: