Решение по дело №2486/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 440
Дата: 6 април 2021 г. (в сила от 23 април 2021 г.)
Съдия: Димитър Димитров Михов
Дело: 20207050702486
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Варна, 06.04.2021г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР.ВАРНА, пети състав в открито съдебно заседание проведено на тридесет и първи март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР МИХОВ

 

         при участието на секретаря Нина Атанасова, като разгледа докладваното от съдия Димитър Михов административно дело № 2486/2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производствата е по реда на чл. 172, ал.5 от Закона за движение по пътищата.

         Образувано е по жалба вх. № 14006/10.11.2020г. на Р.Д.Д., ЕГН: ********** ***, чрез адвокат П.П., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.“а“ от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ № 20-0442-000266/28.10.2020г. на началник сектор в Четвърто РУ към Областна дирекция на МВР гр.Варна. С жалбата не са изложени доводи относно незаконосъобразността на оспорената заповед, не са изложени и след дадените от съда указания. Жалбоподателят твърди, че не е знаел, че лицето управлявало собствения му автомобил е неправоспособен водач, поради което смята, че приложената принудителна административна мярка се явява незаконосъобразна. Направено е искане за отмяна на заповедта.

Ответникът по жалбата чрез процесуален представител юрисконсулт Г оспорва жалбата. Счита оспорената заповед за правилна и законосъобразна. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         Съдът, след като обсъди доказателствата по делото, доводите на страните и след преценка на законосъобразността и обосноваността на оспорения административен акт, приема за установено следното:

С обжалваната заповед на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от шест месеца.

От доказателствата по делото категорично е установено, че на 27.10.2020г. в около 21.00 часа, в гр. Бяла, област Варна, по ул.“**“ в посока гр. Бургас до номер 13, М.И.Т., ЕГН: ********** управлява лек автомобил „Пежо 206“ с рег. № ***, собственост на Р.Д.Д., ЕГН: **********. Установено е, че Т. е неправоспособен водач. С оглед констатацията на Т. е съставен Акт за установяване на административно нарушение серия „GA“, бл. № 69218 от 27.10.2020г. Предвид изложеното органът по прилагане на принудителната административна мярка е счел, че са налице материално правните предпоставки за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, поради което с обжалваната заповед на Д. е наложил принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на посоченото по-горе пътно превозно средство за срок от шест месеца.

         Гореизложената фактическа обстановка се установява от жалбата, становищата на страните и представените и приети от съда писмени доказателства и административната преписка.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя. Оспорената заповед е издадена от оправомощен орган в рамките на неговата компетентност. Със Заповед № 365з-2747 от 20.07.2017г. на Директора на Областна дирекция на МВР-Варна са оправомощени служители, като в т.1.8 от заповедта попада издателят на обжалваната заповед – това са началниците на сектори – за нарушения на Закона за движение по пътищата, извършени на територията обслужвана от съответното РУ при ОД на МВР – Варна.

Съгласно чл.171, т.2а от ЗДвП за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице обстоятелствата по б.“а“.

Принудителната административна мярка е израз на административната държавна принуда, поради което за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел. Административният орган е посочил фактическите основания за издаване на заповедта за налагане на ПАМ, като освен, че изцяло съответстват на описаните в разпоредбата на чл.171, т.2а, б.“а“, описаните факти са и доказани от събраните по делото доказателства.

Категорично по делото е установено, че управлявалият моторното превозно средство Т. е неправоспособен. Твърденията на жалбоподателя, че е бил подведен от Тодоров, че същият притежава свидетелство за управление на МПС са недоказани. По искане на Д., съдът с Разпореждане № 1147/26.01.2021г. е допуснал до разпит в качеството на свидетел при режим на довеждане М. Т. . Независимо от това свидетелят не се е явил на проведеното открито съдебно заседание.

Наложената на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП принудителна административна мярка – прекратяване регистрацията на ППС за срок от шест месеца съдът намира за съразмерна по смисъла на чл.6 от АПК.

 Прилагането на принудителна административна мярка има превантивен характер и цели да осигури безопасността на движението по пътищата, с оглед на което недопустимо е предоставянето /преотстъпването/ на МПС на неправоспособно лице. В тази връзка следва да се отбележи, че с разпоредбата на чл.102 от ЗДвП е въведена изрична забрана на водача, собственика или упълномощения ползвател да предоставя МПС за управление на лице, което не е правоспособен водач.

Съдът счита, че обжалваната заповед съдържа достатъчно данни индивидуализиращи моторното превозно средство до степен да се установи, за кое всъщност превозно средство се прилага принудителната административна мярка. Заповедта е издадена в съответствие с целта на закона, а именно за предотвратяване възможността за извършване на други административни нарушения с МПС послужило за извършване на административно нарушение дало повод за прилагане на ПАМ.

Предвид изложеното съдът счита, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, при спазване на установената форма и административнопроизводствените правила, в съответствие с материалния закон и целта на закона. Не са налице отменителните основания по смисъла на чл.146 от АПК, поради което подадената срещу него жалба следва да се отхвърли като неоснователна.

С оглед изхода на спора основателно и своевременно направено се явява искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Жалбоподателят следва да бъде осъдена да заплати на Областна дирекция на МВР-Варна разноски в размер на 100 /сто/ лева, съставляващи юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл.78, ал.8 от ГПК във връзка с чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за плащането на правната помощ.

         По тези съображения и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд-Варна, пети състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.Д.Д., ЕГН: ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.“а“ от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ № 20-0442-000266/28.10.2020г. на началник сектор в Четвърто РУ към Областна дирекция на МВР гр.Варна.

ОСЪЖДА Р.Д.Д., ЕГН: ********** *** да заплати на Областна дирекция на МВР-Варна сумата от 100 /сто/ лева, юрисконсултско възнаграждение.

         РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                       Съдия: