Р Е Ш Е Н И Е
№ …
Гр. Враца, 28.11.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ВРАЦА, първи
граждански състав, в публичното
съдебно заседание на тридесети октомври две хиляди и деветнадесета година в
състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ИНА ГЕНЖОВА
при секретаря Нина Георгиева, като разгледа гр.д. № 1450 по описа на ВРС за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Предявен е
иск с правно основание чл. 79, ал. 1, предл. 1 ЗЗД вр. чл. 198о, ал. 1 ЗВ.
Ищецът
твърди, че се намирал в облигационна връзка с наследодателят на ответницата Л.И.В.за
доставка на ВиК услуги по реда на Наредба №4/2004г на МРРБ. Посочва, че
наследодателят на ответника имал открита партида за доставка на вода в
дружеството-ищец за жилище с адрес: гр. Враца, ***********Твърди, че за периода
26.04.2017 г. до 25.01.2018 г. по партидата на потребителя са начислени за
плащане суми за потребление и лихва за
забава общо в размер на 533,71 лв., за които са издадени 18 бр. фактури. Част от
задължението било заплатено, като дължима останала сумата от 377,68 лева,
представляваща главница. Дължимите лихви не се претендират. Поддържа, че при
извършена проверка било установено, че длъжникът е починал преди периода на
потребление на 07.09.1998г., като след смъртта му неговите наследници не подали
заявление за промяна на партидата, поради което потреблението е продължило да
бъде начислявано на водения като титуляр Л.В..
Ответницата като наследник на същия е придобила качеството потребители и
стана в облигационните отношения с ВиК оператора. Като единствен наследник на Л.В.
дължала цялата начислена сума. До нея била изпратена покана за доброволно
изпълнение, но не последствало плащане. Моли да бъдат уважени предвявените искове и му бъдат присъдени сторените
в производството разноски.
В срока по
чл.131 ГПК е постъпил отговор от особения представител на ответника, в който е
оспорен предявения иск. Посочено е, че по делото липсват доказателства между
старните да е възникнало валидно облигационно правоотношение. Не било установено, че наследодателят на
ответницата е бил собственик или ползвател на процесния имот, съответно
потребител на ищцовото дружество. Оспорено е, че ответницата е потребила
посочените в исковата молба количества. Не било установено реалното доставяне
на посоченото количество вода. Оспорва представените карнети, тъй като в тях
били положени подписи на различни лица и то не срещу всеки запис. Оспорено е
авторството на подписите, като се твърди, че те не са на ответницата. Оспорена
е верността на представените по делото счетоводни справки, справка-извлечение и
карнет. Не било посочено с направените плащания кои задължения и по кои фактури
са погасени.
Районен съд - Враца, като прецени доказателствата по делото и доводите на
страните, намира за установено от фактическа страна следното:
Представена е справка – извлечение за дължимите суми към „ВиК“ООД – Враца
за абонатен номер 2249011 и 2249012 на името на Л.И.В.за имот на адрес гр.
Враца, *********към 19.06.2018г., от което се установява, че ищецът е издал 18
бр. фактури за периода 26.04.2016г. до 01.02.2018г. и е начислил в
своето счетоводство задължение по посочената партида сумите от общо 553,71 лева
– главница и 36,16 лева – лихва.
На лист 10 и 11 са приложени заверени за вярност с оригинала копия на
карнети, съставени за партиди за имот на адрес гр. Враца, *********с
титуляр Л.И.В., за периода м.05.2014г.- м.01.2018 г., от които копия е видно,
че има положен подпис на абонат за процесния период – 26.04.2017 г. до
25.01.2018г. на следните дати: 26.04.2017г.; 25.05.2017г.;
26.09.2017г.; 27.11.2017г.; 25.01.2018г.
Представено е извлечение от Общи условия на „ВиК“ ООД Враца, които са
одобрени от /Д/КЕВР на основание чл.6, ал.1, т.5 от ЗРВКУ с решение № ОУ –
019/09.06.2006г. и са публикувани във в. „Новинар“ в броя му от 20.06.2006г. и
във в. „Конкурент“ в броя му от 19.06.2006г. и са поместени на интернет
страницата на дружеството. В чл. 31 от Общите условия е предвидено, че
доставчикът издава месечни фактури, освен при изрична договореност за различен
период на фактуриране, а потребителите са длъжни да заплащат дължимите суми за
ползваните от тях услуги в 30-дневен срок от датата на фактуриране. Съгласно
чл.42 от ОУ потребителите дължат обезщетение в размер на законната лихва при
неизпълнение в срок на задължението за заплащане на ползваните услуги.
Представена е покана за доброволно изпълнение, адресирана до Л.И.В.изх. №782/12.02.2018г.,
от която е видно, че адресатът не е открит. Не са представени доказателства и
поканата до ответника П.Л.И. да е получена от нея.
Установява се от представената справка по лице от Служба по вписванията –
Враца за П.Л.И. към 25.06.2019г., че ответникът многократно е вписвал ипотека върху
процесния имот, като са вписвани и възбрани за същия по неговата партида, от
което е видно, че същият е собственик на имота. Това обстоятелство се
установява и от представеното по делото удостоверение за наследници на Л.И.В.,
от което е видно, че ответницата е негов единствен наследник.
По делото е прието заключение на вещо лице по допусната съдебно-счетоводна
експертиза, което е установило че дружеството е отчитало потребеното количество
вода по съответния ред като е отразявало показанията на водомерите в имота в
карнет срещу подпис на потребителя или по реда на чл.23, ал.3 от ОУ. Посочило е
потреблението за процесния период съответства на претендираните суми, за които
дружеството е издало фактури. Установило е че дължимата сума за главница за
процесния период 26.04.2017
г. до 25.01.2018г. е в размер на 377,68 лева, а дължимата лихва за забава, като
е взет предвид падежа по всяка фактура, съобразно чл.33, ал.2 от ОУ, до 19.06.2018г. е в размер от 29,86 лева.
Други допустими и относими доказателства по делото не са представени.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
За основателността на иска по чл. 79, ал. 1, предл. 1 ЗЗД вр. чл. 198о, ал.
1 ЗВ в тежест на ищеца е да докаже, че се е намирал в облигационно
правоотношение с наследодателя на ответницата по договор за доставка на ВиК
услуги при общи условия, че наследодателят на ответницата има открита партида
за доставка на вода в дружеството-ищец за жилище на посочения в исковата молба
адрес, че има вземания срещу ответницата в сочения от него размер, произтичащо
от твърдяното основание /договор при общи условия за предоставяне на ВиК услуги
и правоприемство/.
Ищецът е оператор на водоснабдителни и канализационни услуги и в това си
качество е доставял и доставя водоснабдителни и канализационни услуги на
потребителите на ВиК услуги на територията на гр.Враца.
Съгласно разпоредбата на §1, т.2, б."б" от Закона за регулиране
на водоснабдителните и канализационните услуги потребители на водоснабдителни
услуги, а и според Общите условия за предоставяне на ВиК услуги, потребители са
"юридически или физически лица - собственици или ползватели на съответните
имоти, за които се предоставят В и К услуги". Отношенията по ползване на
услугите, предоставяни от ищцовото дружество, се уреждат от Наредбата и
съгласно публично оповестени общи условия, предложени от оператора и одобрени
съответно от собственика на ВиК системата или от регулаторния орган. Общите
условия за предоставяне на ВиК услуги на потребителите от оператора -
"ВиК" ООД гр.Враца са общоизвестни и публикувани на сайта на
дружеството в интернет, поради което обвързват всички абонати на дружеството
съгласно чл. 8 от Наредба № 4/14.09.2004 г. за условията и реда за
присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и
канализационните системи. Според чл. 3, ал.1 от Наредба № 4 от 14.09.2004 г. за
условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на
водоснабдителните и канализационните системи, потребители на услугите на ВиК
са: 1.собствениците и лицата, на които е учредено вещно право на строеж или
право на ползване, на водоснабдявани имоти и/или имоти, от които се отвеждат
отпадъчни води; 2.собствениците и лицата, на които е учредено вещно право на
строеж или право на ползване на жилища и нежилищни имоти в сгради - етажна
собственост; 3.собствениците и лицата, на които е учредено вещно право на
строеж или право на ползване на водоснабдяваните обекти, разположени на
територията на един поземлен имот и присъединени към едно водопроводно
отклонение. Редът, начинът и формата за установяване на облигационните
отношения по доставката на питейна вода и пречистването на отпадна такава за
конкретните имоти и начинът на плащане и разпределение на дължимите суми от
абонатите се определят съобразно правилата, предвидени в чл. 30- чл. 40 от
същата наредба. Възможността дадено лице да придобие качеството потребител е
разширена в Общите условия /ОУ/ на ВиК оператора, съгласно които потребител може
да бъде и наемател на имот, за който се предоставян ВиК услуги-за времето на
наемното правоотношение, при услови, че собственикът или титулярът на вещното
правото на ползване на имота лично декларира съгласие пред ВиК оператора или
бъде представена декларация с нотариална заверка на подписа му, това лице
/наемател/ да бъде потребител на ВиК услуги за определен срок- чл. 2, ал.3 от
ОУ.
Установено е, че ответникът е носител на правото на собственост върху
процесния водоснабден имот на адрес гр. Враца, ***********и е
абонат на ищцовото дружество. Постоянният
адрес на ответницата е регистриран на адреса на имота, за който са начислени
сумите.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал., от Наредба № 4/14.09.2004 г. за
УРПППВКС и чл. 2, ал. 1 от Общите условия за предоставяне на ВиК услуги на
потребителите от "ВиК" ООД - Враца (одобрени с решение №
ОУ-019/09.06.2006 г. на ДКЕВР), собствениците на водоснабдени обекти са
потребители на услугите на дружеството. Като потребител ответникът носи задължение
да заплаща доставените в имота услуги, независимо дали лично се е възползвал от
тях или те са използвани от друго лице, на което той е предоставил ползването
на имота. В случай че услугите са потребени от друго лице, то ответникът би
могъл да иска възстановяване на сумите от това трето лице въз основа на
отноншенията между тях, но същият не се освобождава от задължението да ги
заплати на доставчика на ВиК услуги.
Според чл. 32, ал.1 и
ал.4 от Наредба № 4/14.09.2004 г., ВиК услугите се заплащат въз основа на
измереното количество изразходвана вода от водоснабдителната система на
оператора, отчетено чрез монтирания водомер на водопроводното отклонение, а
отчетените данни се установяват чрез отбелязването им в карнета, заедно с
датата на отчитане на водомерите и подписа на потребителя или негов
представител, освен в случаите на отчитане по електронен път. Съгласно чл. 35
от наредбата "Показанията на водомерите се отчитат с точност до 1 куб. м
за период, който се определя в общите условия или договора, но не по-дълъг от
шест месеца, като когато периодът на отчитане на водомерите е по-дълъг от един
месец, операторът ежемесечно начислява служебно количество изразходвана вода,
определено въз основа на средния месечен разход от редовно отчетените съответни
периоди на предходната година. След отчитане на показанията на водомерите
количеството вода се изравнява в съответствие с реалното потребление. Достъпът
на длъжностното лице на оператора до водомера за извършване на отчети,
включително в жилищата на потребителите, се осигурява съгласно общите условия
или договора, като при невъзможност за отчитане на водомерите поради отсъствие
на потребителя или на неговия представител потребителят е длъжен да уточни с
оператора в удобно за двете страни време извършването на отчитането в срок не
по-дълъг от една година от последното отчитане.". Съгласно чл. 31 от
общите условия на ВиК операторът издава ежемесечни фактури- следователно за
всеки месец, в който е извършено отчитане следва да бъде фактурирана цената,
като потребителите са длъжни да заплащат дължимите суми за ползваните от тях
ВиК услуги в 30 дневен срок след датата на фактуриране. Възражения срещу
определената дължима сума за използвани В и К услуги могат да се правят писмено
пред В и К оператора в срок от 7 работни дни, считано от датата на получаване
на фактурата- чл. 32, ал.2 от ОУ. Съгласно чл. 40 от Наредба № 4/14.09.2004 г.
"При неспазване на сроковете за плащане на изразходваното количество вода,
определени в общите условия се заплаща законна лихва по реда на чл. 86, ал.2 от ЗЗД. Възражения срещу определено заплащане на изразходваното количество вода
могат да се правят писмено пред оператора в 7-дневен срок от изтичането на
срока за плащане.". Представената с исковата молба справка за начислени
суми по партидата за имот на адрес гр. Враца, „Противочумен” бл.1, ап.9 по
цитираните в нея фактури не е оспорена от ответника, същият не е
навел доводи за нередовност при отчитането на потребеното количество вода. В
хода на производството не се събраха доказателства претендираните суми да са частично
или изцяло платени.
Съдът намира, че следва да се приеме, че абонатът полагайки лично или чрез
представител подпис, се е съгласил с отразеното в карнета
за отчетеното на 26.04.2017г.; 25.05.2017г.; 26.09.2017г.;
27.11.2017г.; 25.01.2018г., както и с отразеното преди тези дати като отчетено
количество. За останалия период липсват подписи. Присъствието на потребителя
или на негов представител при извършване на отчета е негово задължение,
предвидено в чл. 6, т.1, вр. с чл.22 от Общите условия. Целта на присъствието
на двете страни по правоотношението при отчитане на показанията на водомера е
да се отчете правилното показание, което ще послужи за определяне на дължимите
суми. Наличието на подпис срещу показанието на водомера съдът приема като
съгласие на потребителя с отчетеното до тази дата, при липса на възражения от
абоната за предходния период. Съгласно приложимата НАРЕДБА № 4 от 14.09.2004 г.
за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на
водоснабдителните и канализационните системи, чл. 35 от същата показанията на
водомерите се отчитат с точност до 1 куб. м за период, който се определя в
общите условия или договора, но не по-дълъг от шест месеца. Когато периодът на
отчитане на водомерите е по-дълъг от един месец, операторът ежемесечно
начислява служебно количество изразходвана вода, определено въз основа на
средния месечен разход от редовно отчетените съответни периоди на предходната
година. След отчитане на показанията на водомерите количеството вода се
изравнява в съответствие с реалното потребление. Достъпът на длъжностното лице
на оператора до водомера за извършване на отчети, включително в жилищата на
потребителите, се осигурява съгласно общите условия или договора. При
невъзможност за отчитане на водомерите поради отсъствие на потребителя или на
неговия представител, потребителят е длъжен да уточни с оператора в удобно за
двете страни време извършването на отчитането в срок не по-дълъг от една година
от последното отчитане. При отказ на потребителя да осигури достъп на длъжностното
лице на оператора до водомера длъжностното лице съставя протокол, който се
подписва от него и от поне един свидетел. Длъжностното лице отбелязва в
протокола трите имена, единните граждански номера и адресите на свидетелите,
които могат да бъдат и длъжностни лица на оператора. При отказ на потребителя
да осигури достъп на длъжностното лице на оператора за отчитане на показанията
на водомера разходът на вода се изчислява по пропускателната способност на
водопроводната инсталация непосредствено преди водомера при непрекъснато
изтичане на водата със скорост 1,0 m/s, за периода до предишен отчет по алинея
1, както е сторено в случая /служебно/. От горното следва, че потребителят има
задължение при отчитане на показанията на водомера като дължи грижа и внимание
по отношение отчетеното служебно количество вода или такова, с което същия не е
съгласен и в определен от Наредбата срок следва да сезира оператора за
извършване на корекция или изравняване. На основание чл. 22, ал.3 и ал.4 от
Общите условия при невъзможност за отчитане на водомерите, поради отсъствие на
потребителя или на негов представител и когато потребителят не е съгласен с
фактурираните количества, потребителят е длъжен да уточни с В и К оператора
извършване на отчитането в удобно за двете страни време, в срок не по-дълъг от
шест месеца от последното отчитане. Съдът приема, че ответникът не е възразил
срещу начина на отчитане и начисляване на потребено количество вода, така както
е отразено в представените извлечения от карнети. Ответникът, респ.
лицето от домашните му, което се подписва срещу записаното показание безспорно
вижда и предходните показания, срещу които не е положен подпис, като може
безпроблемно да проследи потреблението по месеци за предходен период. С
полагането на подпис през следващите месеци срещу показанията и без възражения
относно предходните засечки /те следват хронологично и логично, очевидно е
реално и нормално потребление на вода/ то следва съгласието на абоната със
засеченото показание и отчетеното количество вода. При несъгласие с фактурираното количество вода е следвало да следва
процедурата, съгласно уговореното в разпоредбата на чл.22, ал.3 от Общите
условия – да уточни с ВиК оператора извършване на отчитането в удобно за двете
страни време, в срок не по-дълъг от шест месеца от последното отчитане.
Дружеството е изпълнило поетото с Общите условия задължение за ежемесечно
фактуриране на дължимата сума за доставената през месеца вода и оказани ВиК
услуги, като няма поето задължение за изпращане на фактурите на абонатите.
Абоната дължи заплащане дължимите суми за ползваните от тях ВиК услуги в
30-дневен срок след датата на фактуриране /чл.31, ал.2 от Общите условия/.
Неоснователно е възражението на процесуалния представител на ответника, че
не са ангажирани доказателства, че ответникът е потребил вода, нейното
количество и стойност. Както вече бе изложено, с представения препис от карнет,
в който е отразено отчитането на количеството потребена вода, както и
съдържащите се подписи на потребителя или негов представител, установяват
количеството потребена вода в процесния имот за процесния период. Също така
съдът изложи доводи във връзка с установеното количество вода при отчитания,
срещу които липсва подпис на потребител, но при последващи такива абонатът е
имал възможност да се запознае с предходните записи и да възрази в случай на
несъгласие с отчитането. Налице са подписи на абонат или негов представител при
пет отчитания за процесния период, като ищецът изрично е посочил, че не твърди
подписите да са положени единствено от ответника, като същите може да са
положени от всеки член на неговото домакинство. Представена е
справка за издадените за абоната фактури, като същите са индивидуализирани с
номер, дата, период, за който са дължими сумите, техния размер, както и падеж
за заплащане. Начислените и претендирани суми отговарят на отчетеното
количество потребена вода и са изчислени съобразно нормативната уредба, видно
от приетото по делото заключение на съдебно-счетоводна експертиза.
Не се претендира заплащане на лихвата за забава.
С оглед изложеното, съдът намира предявенияте искове за основателни и
доказани, поради което следва да бъдат уважени, а на ищецът да бъдат присъдени
сторените от него разноски в производството в размер на 200 лева.
Водим от гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА П.Л.И., ЕГН **********,
с адрес: ***, в качеството й на наследник на Л.И.В.,
поч. на 07.08.1998г. да заплати на „Водоснабдяване и канализация” ООД, ЕИК:
*********, с адрес: гр. Враца, ул. Александър Стамболийски № 2 сумите, както
следва:
-
377,68 лв. /триста седемдесет и
седем лева и 68 ст../,
представляваща задължение за доставена и незаплатена вода за жилище с адрес: гр.
Враца, *********за периода от периода 26.04.2017 г. до 25.01.2018 г.;
-
150 лв. /сто петдесет лева/, представляваща направени разноски
в производството /държавна такса и юрисконсултско възнаграждение/.
Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд - Враца в двуседмичен
срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: