РЕШЕНИЕ
№ 4901
гр. София, 08.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 12-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и трети октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:ЯНА ЦВ. ДИМИТРОВА
при участието на секретаря ВАЛЕНТИНА Й. ЙОНКОВА
като разгледа докладваното от ЯНА ЦВ. ДИМИТРОВА Административно
наказателно дело № 20241110212773 по описа за 2024 година
Намери за установено следното:
Производството е образувано по повод жалба от жалба вх. № 53-00-3399 от
23.04.2024г. по описа на НТУ, АПИ МРРБ от „О.П. Е. - Т." ООД с ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление в гр. Д., Б. П., ул. „С. ш." № *, представлявано от управителя О. К. П.
чрез адв. Б. П., със съдебен в гр. С., ул. „Б." № *, ет. *, ап. *, срещу Електронен фиш за
налагане на имуществена санкция N ********** от 13.08.2021г. , издадено от АПИ към
МРРБ, с който на жалбоподателя е наложена на основание чл. 179, ал. 3б от ЗДвП,
имуществена санкция в размер на 2500 лева.
В съдебно заседание жалбоподателят , редовно призован, не се представлява.
Не се явява и процесуалният му представител - адв. П. с пълномощно по делото,
редовно уведомена.
АО АПИ към МРРБ, редовно призован, не се представлява.
По делото е постъпило писмено становище от процесуален представител на
административния орган, в което се излагат съображения за неоснователност на жалбата и
се претендират разноски.
Съдът, след като обсъди събраните гласни и писмени доказателства прие за
установена следната фактическа обстановка:
1
Жалбата на „О.П. Е. - Т." ООД с ЕИК *** срещу Електронен фиш за налагане на
имуществена санкция N ********** от 13.08.2021г. , издадено от АПИ към МРРБ е
подадена в законоустановения срок и от лице, което има право на жалба, поради което е
допустима.
Разгледана по същество е основателна.
На 13.08.2021г. на „О.П. Е. - Т." ООД с ЕИК *** бил издаден от АПИ към МРРБ
електронен фиш за налагане имуществена санкция N ********** за нарушение, установено
с устройство № 10182, представляващо елемент от електронната система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се на път А-6 км 50+427.
Нарушението било квалифицирано, като такова на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на
основание чл. 179, ал. 3б , вр. чл. 187а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗДвП на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в размер на 2500 лева.
По делото са приложени писмени доказателства.
Съдът намери , че е налице абсолютно основание за отмяна на атакувания електронен
фиш на процесуално основание , при което обсъждането на нарушението и неговия субект
се явява безпредметно.
Допуснато е грубо нарушение на процесуалните правила при определяне на реда за
ангажиране на административнонаказателната отговорност и санкциониране на
нарушителя.
Съдът намери , че за нарушението, за което е санкциониран жалбоподателя АПИ не
разполага с процесуална възможност да издава електронни фишове.
Процедурата за санкциониране на нарушенията по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е
предвидена в чл. 189е, ал. 1 и сл. от ЗДвП,
Съгласно посочената разпоредба съставянето на актове за установяване на
административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в да се осъществява от длъжностните лица
на службите за контрол по чл. 165, чл. 167, ал. 3 – 3б и чл. 167а съобразно тяхната
компетентност, като ал. 12 на същия член предвижда и издаване на НП от председателя на
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" или оправомощени от него
длъжностни лица.
Разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП, предвижда издаването на електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител само при извършено нарушение по чл. 179,
ал. 3 ЗДвП, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП, но не и за
такова по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.
В настоящия случай АО се е позовал на разпоредбата на чл. 179, ал. 3б , вр. чл. 187а,
ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 187а, ал. 2, т. 2 от ЗДвП сочи , че ако собственикът на пътното
превозно средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на
пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и
2
заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на собственика се
налага имуществена санкция в размер 1800 лв.
От своя страна разпоредбата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП предвижда на юридическо
лице - собственик на МПС от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което изцяло или
частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, включително в резултат
на невярно декларирани данни, да се налага имуществена санкция в размер на 2500 лв.
Никъде в ЕФ не е посочено правното основание за налагане на имуществена санкция
с фиш.
След анализ на всички посочени разпоредби, съдът приема, че липсва основание за
отклонение от общото правило за протичане на административнонаказателното
производство чрез издаване на АУАН и НП, което отклонение е предвидено при
констатирано нарушение по чл. 179, ал. 3 ЗДвП, но не и при нарушение по чл. 179, ал. 3б
ЗДвП.
Предвид това , атакуваният електронен фиш , следва да бъде отменен.
С оглед изхода от делото на жалбоподателя се дължат разноски за адвокатско
възнаграждение, но такова искане не е направено, съответно съдът няма основание да се
произнесе.
Водим от горното и наосн. чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция № ********** от
13.08.2021г , издаден от АПИ към МРРБ , с който на „О.П. Е. - Т." ООД с ЕИК *** е
наложена на основание чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, имуществена санкция в размер на 2500 лева
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр.
София по реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
3