Решение по дело №104/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 16
Дата: 30 януари 2023 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20227160700104
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   E   Н   И   Е

 

№ 16

 

Гр. Перник, 30.01.2023 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на седемнадесети януари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                                              

        СЪДИЯ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

 

при съдебния секретар Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 104 по описа за 2022 г. на Административен съд - Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 215,  ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалби на М.З.К., ЕГН **********,  С.Б.М., ЕГН **********, и М.Б.М., ЕГН ********** срещу Заповед № 145 от 01.02.2022г. на кмета на Община Перник. С оспорваната заповед, на основание чл. 129, ал. 2 и чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, във връзка с чл. 44, ал. 1, т. 13 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и Протокол № 02-13 от 20.01.2022 година на Общински експертен съвет по устройство на територията (ОбЕСУТ) към Община Перник, е одобрен проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП) – план за регулация (ПР) и план за застрояване (ПЗ) , на урегулиран поземлен имот (УПИ) VI-**** в ***по регулационния план на гр. Перник, кв. „****“, съгласно който проект, в част ПР, регулационните линии на **** се  поставят в съответствие с имотните граници на поземлен имот с идентификатор ****по кадастралната карта (КК), при което се изменя регулацията на УПИ ***, УПИ ***, УПИ ***, УПИ *** и на улица с осови точки (ОТ) *** ***. Съгласно одобрения проект, част ПЗ, се определя зона за свободно застрояване в **** с показатели нискоетажно застрояване и устройствена зона Жм.

Жалбоподателите твърдят, че заповедта е незаконосъобразна, като постановена при съществени нарушения на материалния и процесуален закон. Жалбоподателят М.З.К. твърди, че с изменението се засяга неговия имот с идентификатор ****,  като му се отнемат около 400 кв.м. Моли съда да я отмени. Жалбоподателите С.Б.М. и М.Б.М. твърдят, че не са били уведомени за започване на производството по издаване на процесната заповед, а същата в част ПР засяга неблагоприятно техния собствен УПИ ***, тъй като имотът не отговаря на изискванията на чл. 19 от ЗУТ за площ и лице, както и не осигурява достъп до техния имот. Административно дело № 137/2022г., образувано по жалбата на  С.Б.М. и М.Б.М., е присъединено към настоящето адм.д. № 104/2022г.

В проведеното съдебно заседание, жалбоподателят М.З.К. се представлява от адвокат Б.Б. ***, която моли съда да уважи жалбата, като отмени оспорената заповед. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

 В проведеното съдебно заседание, жалбоподателите С.Б.М. и М.Б.М. се представляват от адвокат Е.Й. ***, който моли съда да отмени оспорената заповед.

В проведеното съдебно заседание ответникът по жалбата – кметът на Община Перник, не се явява, представлява се от процесуалния си представител старши юрисконсулт Д.Е., която оспорва жалбите като неоснователни и моли съда да ги отхвърли. В писмени бележки пледира за законосъобразност на издадения административен акт поради наличие на основанието по чл. 134, ал. 2, т.2 от ЗУТ за изменение на ПУП, тъй като в процесния случай имотът е нанесен в одобрената КК и с допуснатото изменение на регулационните линии на ****  същите се поставят в съответствие с имотните граници на имот с идентификатор ****. Твърди, че е доказано разминаването между регулационните линии и кадастралните граници, като с допуснатото изменение регулационните линии се поставят в съответствие с одобрената КК. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.   

В проведеното съдебно заседание  заинтересованата страна – М.Н.Т., се явява лично. Оспорва жалбата като неоснователна.

В проведеното съдебно заседание заинтересованите страни –В.Г.З., Г.М.П., Р.М.П., Н.С.Н., М.Ч.Н., П.Ч.Н., В.Д.В., К.Д.К., Д.М.В., редовно призовани не се явяват и не се представляват. Заинтересованите страни не изразяват становище във връзка с оспорването.

Настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл. 144 от АПК, приетите по делото писмени доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят М.З.К. е собственик на поземлен имот с идентификатор **** по кадастралната карта на основание нотариален акт № ****2014 г., издаден от Р. *** действие ПРС, вписан под ****в регистъра на Нотариалната камара./л.4 от делото/

Жалбоподателите С.Б.М. и М.Б.М. се легитимират като съсобственици по наследство на поземлен имот с идентификатор ***** по кадастралната карта на основание нотариален акт № 184, т. I, д. № 294 от 01.04.1980 г., издаден от нотариус с район на действие ПРС. /л.57/.

Във връзка с искане с вх. № 21/ТР-3738 от 01.07.2021г, подадено от заинтересованата страна М.Н.Т., собственик на поземлен имот VI-**** в ****по регулационния план на гр. Перник, кв. „****“ с идентификатор ****по ККР на гр. Перник, главният архитект на община Перник е предложил да бъде издадено разрешение за изработване на проект за изменение на ПУП – ПР и ПЗ, с който регулационните линии на **** се  поставят в съответствие с имотните граници на поземлен имот с идентификатор ****по кадастралната карта (КК), при което се изменя регулацията на УПИ ***, УПИ ***, УПИ ***, УПИ ***.

Със заповед № 142/28.07.2021г., издадена от кмета на община Перник, в съответствие с компетентността му по чл. 124а, ал. 2 от ЗУТ, е разрешено изработване на проект за изменение на ПУП – ПР, с който регулационните линии на **** ****по регулационния план на гр. Перник, кв. ****  да се поставят в съответствие с имотните граници на ПИ, с идентификатор ****по КК на гр. Перник.

Със заявление вх. № 21/ТР-5047/31.08.2021г. от заинтересованата страна М.Н.Т., е депозиран проект за частично изменение на ПУП – ПР и ПЗ, за ****. С проекта се предвижда изменението на регулационните линии на урегулиран поземлен имот /УПИ/ VI- **** като се  поставят в съответствие с имотните граници на поземлен имот с идентификатор ****, при което се изменят регулационните линии на УПИ ***, УПИ ***, УПИ ***, УПИ ***. На скицата-проект изменението е показано според зелени линии, щрихи и цифри за регулацията и червени линии, черни линии и цифри, сини линии, букви и цифри за застрояването.

С Обявление № 21/ТР-5047 от 31.08.2021 година, на основание чл. 128,              ал. 3 от ЗУТ (лист 20 от делото), Община Перник е съобщила на заинтересованите лица изработения проект (известия за доставяне на лист 16-20 и лист 40 – 42 от делото), като им е предоставен 14-дневен срок по чл. 128, ал. 5 от ЗУТ за писмени възражения, предложения и искания по проекта. Установява се от разписен лист (лист 39 от делото), че в 14-дневния срок в Община Перник не са постъпили възражения.

С Решение, обективирано в протокол № 02-13 (лист 14 от делото) от заседание на ОбЕСУТ при Община Перник, проведено на 20.01.2022 година, след разглеждане на преписка по заявление вх. № 21/ТР-5047/31.08.2021 година, ОбЕСУТ при Община Перник приема проекта за изменение на ПУП – ПР и ПЗ на част от ****по плана на гр. Перник, кв. „****“, съгласно който  регулационните линии на **** се поставят в съответствие с границите на имот ****, при което се изменя регулацията на УПИ ***, УПИ ***, УПИ ***, УПИ *** и на улица с осови точки (ОТ) *** ***.  

Със Заповед № 145/01.02.2022 година, предмет на настоящия съдебен контрол, кметът на Община Перник одобрява изменението на действащия ПУП – ПР и ПЗ на **** в ****по регулационния план на гр. Перник,                 кв. „****“, съгласно представения проект за изменение на ПУП – ПР и ПЗ, като: с ПР регулационните линии на **** се  поставят в съответствие с имотните граници на поземлен имот с идентификатор ****по кадастралната карта (КК), при което се изменя регулацията на УПИ ***, УПИ ***, УПИ ***, УПИ *** и на улица с осови точки (ОТ) *** ***. С част ПЗ се определя зона за свободно застрояване в **** с показатели нискоетажно застрояване и устройствена зона Жм.

За изясняване на спора от фактическа страна, по делото се назначи и изслуша съдебно – техническа експертиза, извършена от вещото лице Р.М.. От заключението на експерта на поставените му задачи, се установява следното:

Действащият в момента регулационен план на гр. Перник, кв. „****“ е одобрен със Заповед № 1150/01.08.1986 г. Действащата кадастрална карта на гр. Перник, Община Перник, Област Перник, е одобрена със Заповед РД-18-91/13.10 2008 г.

Границите на поземлен имот с идентификатор ****/собственост на заинтересованата страна М.Т./ по кадастралната карта на гр. Перник не съвпадат с регулационните граници на УПИ VI- **** в ****по действащият регулационен план на гр. Перник, кв. „****”. В одобреното изменение на ПУП – ПР и ПЗ, регулационните линии се прокарват по имотна (кадастрална) граница. Предвижданията на одобрения с обжалваната заповед проект са за минаване на регулационните линии по кадастралните такива за УПИ VI- ****, като съответно се правят корекции на регулационните граници и на съседните УПИ-та. Зоната за застрояване преди изменението е била същата, както и след изменението - за нискоетажно жилищно застрояване и устройствена зона /Жм/. На въпроси на жалбоподателите вещото лице отговаря, че с одобреният проект за изменение на подробен устройствен план - план за регулация и план за застрояване /ПУП-ПР и ПЗ/ на урегулиран поземлен имот /УПИ/ VI-**** в ****по регулационния план на гр. Перник, кв. „****”, не се отнемат площи от имота на жалбоподателя М.З.К.. Не се предвижда и откриване на улица. Изменението на уличната регулация е само в частта пред поземлен имот с идентификатор ****по кадастралната карта, където се предвижда да минава по имотната му граница. Към заключението е приложена комбинирана скица между действащата кадастрална карта на гр. Перник, одобрена със Заповед РД-18-91/13.10.2008 г. на Изпълнителния директор на АГКК и сега действащият регулационен план на гр. Перник, кв. „****”, одобрен със Заповед № 1150/01.08.1986. Така даденото заключение настоящият съдебен състав го кредитира, като обективно, кореспондиращо на приетите по делото писмени доказателства и неоспорено от страните.

По делото по искане на процесуалните представители на жалбоподателите е приобщено удостоверение от община Перник, с което се удостоверява, че общият устройствен план на гр. Перник е одобрен със Заповед № 744/07.06.1995г. на ВрИД Кмет на община Перник. За ****, УПИ ***, УПИ  ****няма данни да са постъпвали заявления и искания за уреждане на регулационни сметки съгласно § 6 от ПР на ЗУТ.

Така събраният по делото доказателствен материал и изградените въз основа на него фактически констатации дават основание на съда за следните правни изводи:

Жалбите са процесуално допустими, като подадени в 14-дневния срок по  чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, от надлежно легитимирани страни – собственици на УПИ ***, УПИ ***, предмет на плана, заинтересовани лица по смисъла на чл. 131, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, съответно с правен интерес от обжалване на процесната заповед.

Разгледани по същество, са неоснователни.

Обжалваната заповед е издадена от кмета на Община Перник – компетентен орган, съгласно разпоредбата на чл. 135, ал. 1, във връзка с чл. 129, ал. 2 от ЗУТ. Заповедта е в изискуемата от закона форма и съдържа необходимите реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 59, ал. 2 и ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 219, ал. 3 от ЗУТ. Няма разминаване между текстовата и графичната част /л.31 и 32/ на заповедта.

Не са налице основания за отмяна на акта в условията на чл. 146, т. 1 и т. 2, във връзка с чл. 168, ал. 1 от АПК.

Процесната заповед е издадена при спазване на административнопроизводствените правила. Производството за изменение на ПУП е инициирано от заинтересовано лице по смисъла на чл. 135, ал. 1 от ЗУТ, във връзка с чл. 131, ал. 1, във връзка с ал. 2, т. 1 от ЗУТ, в качеството му на собственик на **** в ****по РП на гр. Перник, кв. „****“. Изработването на проекта за исканото изменение на ПУП е разрешено със заповед на компетентния за това орган – кмета на Община Перник, в предварителната процедура по чл. 135 от ЗУТ. Изработеният проект е съобщен на заинтересованите лица, разгледан е и е приет от ОбЕСУТ при Община Перник. Процесната заповед е съобщена на заинтересованите лица – собственици на имоти по чл. 131, ал. 1, т 2 от ЗУТ на основание чл. 128, ал.3 от ЗУТ. Действително, по преписката липсват доказателства, че проектът за изменение е бил обявен на заинтересованите лица С.Б.М. и М.Б.М. /съсобственици, заедно с Ч.Н. и Р.Д. на УПИ ***/, но това не съставлява съществен процесуален порок, който самостоятелно да обоснове отмяна на акта. Правото на участие на заинтересованите лица в производството пред административния орган е гаранция, че обстоятелствата от значение за преписката биха били изяснени в максимална степен и същата би приключила с издаването на материално законосъобразен индивидуален административен акт. В случай, че това право органът не е предоставил, заинтересованите от акта лица, в производството по съдебното му оспорване могат да изложат доводите за незаконосъобразност и да ангажират доказателства, обуславящи извод за материалната незаконосъобразност на заповедта, с която се одобрява изменението на ПУП. Заповедта за изменение е съобщена на всички заинтересовани лица, съответно част от тях са упражнили правото си на жалба.  С оглед на тези съждения, не са налице основанията за отмяна на акта съгласно чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 3 от АПК, и съобразно обективираното в съдебната практика и теорията становище, че процесуалните нарушения в административното производство са съществени, само ако са се отразили на правилността на крайните фактически и правни изводи на административния орган. /в този смисъл Решение № 260 от 8.01.2019 г. на ВАС по адм. д. № 6629/2018 г., II о., докладчик председателят Галина Солакова/

Предвид изложеното не са налице основания за отмяна на заповедта в условието на чл. 146, ал. 1, т. 3, във връзка с чл. 168, ал. 1 от АПК.

Оспорената заповед е съответна на материалния закон.

Изменението на ПУП е допуснато на основание чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Съгласно чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят освен на основание по ал. 1 и когато при изменение на кадастрален план или одобряване или изменение на кадастралната карта в урегулирана територия имотните граници за поземлените имоти не съвпадат с регулационните линии. Целта на изменението на ПУП – ПР, е привеждане на регулационните граници в съответствие с имотните (кадастралните).

От доказателствата по делото, включително от заключението на вещото лице, се установи, че кадастралните граници на поземлен имот с идентификатор ****по кадастралната карта на гр. Перник не съвпадат с регулационните граници на УПИ VI- **** в ****по действащият регулационен план на гр. Перник, кв. „****”, одобрен със заповед № 1150/01.08.1986 година. Изготвеното заключение по допуснатата експертиза категорично посочи, че предвижданията на одобрения с обжалваната заповед проект са за минаване на регулационните линии по кадастралните такива за VI- **** в ****, което съответно води до корекции на регулационните граници и на съседните УПИ-та, включително на ***, УПИ ***, чийто собственици са жалбоподателите.

Нормата на чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ съставлява самостоятелно основание за изменение на действащия ПУП когато при изменение на кадастрален план или при одобряване или изменение на кадастрална карта в урегулирана територия имотните граници на поземлените имоти не съвпадат с регулационните, без да дава възможност за преценка правилността на нанасянето в кадастралната карта и без да изисква съвместно подаване на заявление и от засегнатите от изменението собственици /съсобственици/ на съседни имоти. Този вид изменение на плана за регулация не е обвързано и със съгласието на посочените собственици. Единственото условие е кадастралната карта да е влязла в сила, респ. нейното изменение, и да е налице разминаване на кадастралните граници с регулационните по действащия ПУП. Такова разминаване в процесния случай е категорично установено от приетата по делото съдебно-техническа експертиза. При наличие на влязла в сила кадастрална карта и надлежно подадено заявление от М.Т. – собственик на УПИ VI - **** ****по плана на гр. Перник, кв. „****“, административният орган правилно е изменил регулационните линии по установените в кадастралната карта имотни граници. Доводите на жалбоподателите, свързани с намаляване площта на собствения им имот при изместването на границите му с процесния проект, са относими в друго производство, а именно по изменение на влязлата в сила кадастралната карта, но не и при преценката относно предпоставките по чл. 134, ал. 2, т. 2 ЗУТ. Дори да е допусната непълнота или грешка при одобряване на кадастралната карта, или да е налице спор за материално право, административният орган е длъжен да съобрази имотната граница така, както е отразена в КК и съобразно това да постави и регулационната линия. Обстоятелството дали кадастралните граници са нанесени правилно в кадастралната карта е ирелевантно в настоящето производство. Ирелевантно е и обстоятелството дали е приложена регулацията преди процедираното изменение, като това обстоятелство е относимо в производството по одобряване на изменение в кадастралната карта, в което следва да се съобрази разпоредбата на чл. 14, ал. 5 от ЗУТ, съгласно която в урегулираните с подробен устройствен план поземлени имоти регулационните линии да станат граници на имотите, когато подробният устройствен план е приложен по отношение на регулацията. /в този смисъл Решение № 2248 от 9.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 12168/2021 г., II о.,/ При одобрена и влязла в сила кадастрална карта, административният орган действа при условията на обвързана компетентност с оглед задължението му да съобрази имотната граница по влязлата в сила кадастрална карта и съобразно това да постанови и регулационната линия. Едва евентуалното изменение на кадастралната карта може да промени установеното фактическо положение, което в случая не е налице.

При наличието на посоченото правно основание на чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, заповедта е постановена в съответствие с материалния закон, с което е постигната и неговата цел – привеждане на регулационните граници в съответствие с имотните (кадастралните). Ето защо не са налице основания за отмяна на оспорения административен акт в условията на чл. 146, т. 4 и т. 5, във връзка с чл. 168, ал. 1 от АПК.

Въз основа на изложеното при извършената в изпълнение на чл. 168, във връзка с чл. 146 от АПК служебна проверка за законосъобразност, настоящият съдебен състав не констатира основания за отмяна или обявяване на нищожност на атакувания административен акт. Процесната заповед е законосъобразна, като постановена в предвидената от закона форма и с необходимото съдържание, от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, при спазване на установената административна процедура, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона, поради което жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото направеното искане от страна на процесуалните представители на жалбоподателите за присъждане на съдебни разноски, е неоснователно.

При този изход на делото претенцията на ответната страна за разноски следва да бъде уважена чрез присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лв. на основание чл. 143, ал. 4 от АПК вр. чл.78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37 от ЗПП, във връзка с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, които следва да се заплатят от жалбоподателите в полза на община Перник.

Заинтересованите страни не са поискали присъждане на разноски и съдът не дължи произнасяне.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК настоящият съдебен състав при Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И:   

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.З.К., ЕГН **********,  С.Б.М., ЕГН **********, и М.Б.М., ЕГН ********** срещу Заповед № 145 от 01.02.2022г. на кмета на Община Перник, като неоснователна.

ОСЪЖДА М.З.К., ЕГН **********,***, С.Б.М., ЕГН **********,*** и М.Б.М., ЕГН **********,                           гр. Перник, ул. ****да заплатят в полза на Община Перник, с административен адрес гр. Перник, площад „Св. Иван Рилски“ № 1А, съдебни разноски в размер на 200.00 (двеста) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от деня на съобщението до страните, че е изготвено.   

 

 

СЪДИЯ:/п/