Решение по дело №1933/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 574
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 14 февруари 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530201933
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 30.10.2019 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и четвърти септември                                  Година 2019

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 1933 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на „Европейско земеделие“ ЕООД, гр. Стара Загора, подадена чрез адв. С.Р. против наказателно постановление № 24-002379 от 01.07.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда”, гр. Стара Загора.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат се подробни съображения. В съдебно заседание жалбоподателят чрез адв. Р. заявява, че изцяло поддържа подадената жалба.

Въззиваемата страна моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление. В съдебно заседание, чрез Й.Й. - началник отдел АИПО в Дирекция „Инспекция по труда“, гр. Стара Загора взема становище по възраженията на жалбоподателя.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление 24-002379 от 01.07.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда”, гр. Стара Загора на нарушителя „Европейско земеделие“ ЕООД, гр. Стара Загора на основание чл. 416, ал. 5, вр. с чл. 414, ал. 1 и чл. 415б КТ е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2 000 лева, за това, че при извършена проверка по спазване на трудовото законодателство на 10.05.2019г. по седалището на „Европейско земеделие“ ЕООД, гр. Стара Загора и на 21.05.2019г. и 31.05.2019г. в Дирекция „Инспекция по труда“, гр. Стара Загора по представени документи е установено, че „Европейско земеделие“ ЕООД, гр. Стара Загора в качеството си на работодател е командировало в рамките на предоставяне на услуги работника/служителя И.В.Н., ЕГН: **********, считано от 01.03.2019г., видно от Трудов договор № 2 от 13.02.2019г., на територията на друга държава-членка на ЕС - Швеция без да е сключило с него допълнително писмено споразумение по чл. 2, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги - нарушение на чл. 7 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 24-002379 от 31.05.2019г., съставен от ст.инспектор при Дирекция „Инспекция по труда”, гр. Стара Загора след постъпването на възражение от 10.06.2019г.

 

Към административнонаказателната преписка са приложени:

-сигнал с вх. № 19060612/02.05.2019г. по описа на Дирекция „Инспекция по труда“, гр. Кюстендил, подаден от И.В.Н., въз основа на който е образувано настоящото производство;

- трудов договор № 2 от 13.02.2019г., сключен между И.В.Н. и „Европейско земеделие“ ЕООД, който е представен в хода на проверката от страна на работодателя и е описан като доказателство в АУАН и НП;

- допълнително споразумение към трудов договор № 3 от 13.02.2019г., постигнато на основание чл. 119 КТ, вр. с чл. 2, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставянето на услуги, което е представено от „Европейско земеделие“ ЕООД, гр. Стара Загора с възражението от 10.06.2019г., т.е. след съставяне на АУАН.

 

В хода на съдебното следствие са разпитани в качеството на свидетели Б.Б.Г. - актосъставител и К.К.К. - свидетел по акта. Същите са участвали при извършване на проверката на „Европейско земеделие“ ЕООД, гр. Стара Загора и установяване на процесното административно нарушение. От техните показания се установява фактическата обстановка, описана в АУАН и НП. Съдът кредитира показанията им, тъй като те са последователни и непротиворечиви и не кореспондират със събраните по делото писмени доказателства.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

И АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.

 

Съдът намира за несъстоятелни възраженията, изложени в жалбата, че при издаване на наказателното постановление е допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 7 ЗАНН.

Наказващият орган изрично е посочил вида на наказанието - имуществена санкция и неговия размер - 2000лв. С това той е изпълнил задължителната част от съдържанието на НП, предвидено в чл. 57, ал. 1, т. 7 ЗАНН.

Същевременно е посочил и санкционните разпоредби, въз основа на които е наложил наказанието, въпреки че това не се изисква от законодателя. Изрично е отбелязал, че наказанието се налага на основание чл. 416, ал. 5, вр. с чл. 414, ал. 1 КТ, като първата разпоредба касае компетентността на наказващия орган, а втората - вида и размера на предвиденото от законодателя наказание. Посочил е и разпоредбата на чл. 415б КТ непосредствено преди размера на наказанието. Доколкото тази разпоредба касае реда и начина на определяне на лихвата върху наложената имуществена санкция в размер на 2000 лв., съдът намира, че не следва да се приеме, че е налице неяснота или противоречие, които да ограничават правото на защита на нарушителя.

В заключение следва да бъде отбелязано, че наказанието е определено съобразно цитираните по-горе правни норми.

 

Несъстоятелни са възраженията, че като не е посочено името на управителя на „Европейско законодателство“ ЕООД, гр. Стара Загора при издаване на обжалваното наказателно постановление е допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 4 НПК.

При индивидуализирането на дружеството-нарушител наказващият орган е посочил: наименованието му, правноорганизационната му форма, единният му идентификационен код /ЕИК/, както и седалището и адресът му на управление. Всички тези данни са напълно достатъчни, за да се установи кой според административнонаказващия орган е нарушителят.

Посочването на трите имена, единния граждански номер и точен адрес на управителя на дружеството не представлява част от задължителното съдържание на наказателното постановление. Това изискване на чл. 57, ал. 1, т. 4 НПК важи единствено и само за случаите, когато нарушителят е физическо лице.

 

Съдът намира, че от събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установява по един безспорен и категоричен начин, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава на чл. 7 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.

 

От обективна страна, на 01.03.2019г. работникът/служителят И.В.Н., ЕГН: ********** е бил командирован от „Европейско земеделие“ ЕООД, гр. Стара Загора в качеството му на работодател в рамките на предоставяне на услуги на територията на друга държава-членка на ЕС - Швеция, без да е било сключено с него допълнително писмено споразумение по чл. 2, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.

 

В сключения между Н. и „Европейско земеделие“ ЕООД, гр. Стара Загора трудов договор № 2 от 13.02.2019г. е договорено място на работа: Швеция.

Съгласно чл. 66, ал. 1, т. 1 КТ мястото на работа е част от задължителното съдържание на трудовия договор. То представлява териториално определеното пространство, където работникът или служителят предоставя на работодателя своята работна сила и където той полага труда си.

Съдът намира, че посочването в трудовия договор на място на работа: Швеция, без посочване на конкретен град, не е достатъчно, за да се приеме, че на основание чл. 66, ал. 3 КТ е уговорено място на работа, различно от седалището на предприятието.

Ето защо, в случая следва да се приеме, че мястото на работа е гр. Стара Загора, което е и седалището на работодателя.

 

От тук следва, че за да бъде изпратен И.Н. да работи в Швеция за срок по-дълъг от 30 дни, каквато очевидно е волята на страните, той следва да бъде командирован на основание чл. 121а КТ, и спрямо него е приложима Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.

 

В случая не може да се приеме, че подписаният трудов договор № 2 от 13.02.2019г. има характер на споразумение чл. 2, ал. 1 от Наредбата, тъй като той не покрива задължителното съдържание, предвидено от законодателя за споразумението. В него липсват редица реквизити, които имат за цел да охранят правата и законните интереси на работниците/служителите преди същите да бъдат командировани. Не са постигнати конкретни договорености относно: т. 1 мястото на работа; т. 2 началната и крайната дата на командироването; т. 4. условията за полагане на извънреден и нощен труд, както и размерът на заплащането им; т. 5 продължителността на работната седмица, на дневната, междудневната и седмичната почивка, както и дните на официалните празници в приемащата държава; т. 7. финансови условия на командировката, извън посочените в т. 3 и т. 4; т. 8. вида на транспортните средства и маршрута.

 

От субективна страна, съдът намира, че в случая се касае за безвиновна отговорност на юридическо лице, поради което и не може да се обсъжда въпросът за вината му, доколкото същата представлява субективно отношение на нарушителя към извършеното административно нарушение.

 

Съдът намира, че случаят не е маловажен и разпоредбата на чл. 28 ЗАНН не следва да бъде приложена, тъй като с процесното нарушение се засягат обществените отношения, касаещи спазването на трудовото законодателство и по-специално охраняване правата и законните интереси на работниците и служителите, когато същите са командировани в чужбина.

 

В случая е неприложима и разпоредбата на чл. 415в КТ.

В чл. 7 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги се предвижда забрана за командироване или изпращане в друга държава-членка на ЕС на работник или служител, когато с него не е сключено преди това споразумение по чл. 2, ал. 1 от същата Наредба.

Целта на тази разпоредба е да охрани правата и законните интереси на работниците/служителите преди да бъдат командировани в друга държава-членка на ЕС.

Между страните не се спори, че представеното на 10.06.2019г. допълнително споразумение към трудов договор № 3 от 13.02.2019г. е изготвено и подписано от тях след установяване на нарушението. Според настоящия съдебен състав то не е в състояние да постигне своите цели - да защити Н., още повече, че към момента на подписването му трудовите правоотношения между страните са прекратени.

 

Що касае размера на наложеното от наказващия орган административно наказание - имуществена санкция, съдът намира, че същото е следвало да бъде определено към минималния, предвиден от законодателя размер. В случая са налице само смекчаващи отговорността обстоятелства - нарушението е извършено за първи път и между страните има сключен трудов договор № 3 от 13.02.2019г., за който може да се приеме, че съдържа част от съдържанието на споразумението по чл. 2, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.

Предвид изложеното, наказателното постановление следва да бъде изменено като бъде намален размера на наложеното наказание имуществена санкция от 2 000 лева на 1 500 лева.

 

Водим от горните мотиви, на основание чл. 63, ал. 1, пр. 2 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 24-002379 от 01.07.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“, гр. Стара Загора, с което на основание чл. 416, ал. 5, вр. с чл. 414, ал. 1 и чл. 415б КТ на „Европейско законодателство“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул. Радецки № 16, ет. 3 е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2 000 лева за нарушение на чл.  7 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция от 2 000 (две хиляди) лева на 1 500 (хиляда и петстотин) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: