Решение по дело №5452/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260271
Дата: 25 март 2021 г. (в сила от 4 август 2021 г.)
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20202120205452
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 260271

гр. Бургас, 25.03.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 17 наказателен състав, в публично съдебно заседание, проведено на 04.03.2021 г., в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: АНАТОЛИ БОБОКОВ

 

при участието на секретаря Д.Михайлова, като разгледа НАХД № 5452 по описа на РС - Бургас за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 - 63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на П.Р.Р., ЕГН **********, срещу Наказателно постановление № 251а-679/29.10.2020 г. на директора на ОД на МВР - Бургас, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева, на основание чл. 209а, ал. 4 ЗЗ, за нарушение по чл. 209а, ал. 1 ЗЗ, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, вр. т. 9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на МЗ, допълнена със Заповед РД -01-197/11.04.2020 г. на МЗ.

Жалбоподателят, редовно призован не се явява. Процесуалния му представител поддържа жалбата и моли за отмяна на НП.

Административнонаказващият орган, редовно уведомен, не изпраща представител. По делото е изразено писмено становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази възраженията на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

На 27.04.2020 г. на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение, за това, че на същата дата около 14,50 часа, в гр. Бургас, в ж.к.Славейков, се е намирал на открито обществено място – парк св.Троица, като бил без поставена защитна маска за лице, с което нарушил въведената в т. 9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на МЗ, допълнена със Заповед РД -01-197/11.04.2020 г. на МЗ, противоепидемична мярка по чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, с което виновно е нарушил чл. 209а, ал. 1 ЗЗ, вр. чл. 63, ал. 1 ЗЗ, вр. т. 9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед РД -01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.

Жалбоподателя подписал акта без възражение и в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е депозирано такова.

 На 29.10.2020 г. било издадено НП, като на основание чл. 209а, ал. 4 от ЗЗ, вр. чл. 209а, ал. 1 ЗЗ, за нарушение по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, на  жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло.

От правна страна:

Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния  срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения.

Същественото при производството от административнонаказателен характер е да се установи спазена ли е процедурата по съставяне на акта, за установяване на извършеното административно нарушение; съставеният акт съдържа ли императивно определените в закона реквизити, актът предявен ли е на нарушителя и правилно и законосъобразно ли е оформено предявяването; компетентността на актосъставителя; има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта като нарушител, и дали е извършено виновно (умишлено или непредпазливо); наказателното постановление издадено ли е при спазване на императивните разпоредби за съдържание, реквизити и срокове. Процесуални предпоставки, за които съдът следи служебно и когато се установи, че в хода на административно - наказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, наказателното постановление следва да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно, като в тези случаи, съдът не разглежда спора по същество.

Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл.313 и чл.314 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН,  настоящият състав намира, че атакуваното наказателно постановление е съставено при съществено нарушение на установените в ЗАНН процесуални правила за съставяне на  АУАН  и съответно този акт не може да се ползва с установената доказателствена сила.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето, при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка. В ал. 3 са предвидени хипотези на непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите. Ал. 4 предоставя правомощие на министъра на здравеопазването да въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област, при обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1. Във връзка с пандемията от COVID-19, със заповед на МЗ Заповед № РД-01-124 от 13.03.2020 г., изм. и доп. със Заповед № РД-01-131 от 17.03.2020 г., Заповед № РД-01-139 от 19.03.2020 г., Заповед № РД-01-144 от 22.03.2020 г., Заповед № РД-01-154 от 26.03.2020 г., Заповед № РД-01-168 от 30.03.2020 г., Заповед № РД-01-169 от 31.03.2020 г., Заповед № РД-01-172 от 02.04.2020 г., Заповед № РД-01-195/10.04.2020 г., Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., изм. със Заповед № РД-01-236 от 24.04.2020 г., Заповед № РД-01225/20.04.2020 г. и Заповед № РД-01-228 от 21.04.2020 г. (отм.); , са въведени противоепидемични мерки. С т. I от Заповед № РД-01-143/20.03.2020 г. на министъра на здравеопазването, в сила от 21.03.2020 г., са въведени допълнителни противоепидемични мерки на територията на Република България до изричната им отмяна във връзка с епидемичната обстановка, създадена от разпространението на COVID-19 на територията на страната. С подточка 1 е въведена забрана: Преустановяват се посещенията на паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места.Със № Заповед № РД-01-263 от 14.05.2020 г., в сила от 14.05.2020 г., са отменени всички предходни заповеди.

Санкционната разпоредба на  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето (Нов – ДВ, бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 34 от 2020 г., в сила от 9.04.2020 г., бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.) предвижда, че който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение – от 1000 до 2000 лв..

Обжалваното наказателно постановление е издадено именно на 29.10.2020 г., когато вече вмененото на жалбоподателя деяние не представлява административно нарушение. Считано от датата на издаване на заповед № РД-01-247/01.05.2020 г. на МЗ това ограничение за посещаване на открити и закрити обществени места, не е измежду въведените със заповед на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки. Налице е хипотезата на чл. 3, ал. 2 ЗАНН, съгласно която ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. За жалбоподателя е по-благоприятно установеното с посочената последваща заповед, тъй като според нея деянието му не представлява административно нарушение и за него не следва да се носи административно наказателна отговорност, съгласно чл. 3, ал. 2 ЗАНН.

Дори и да не се приеме тази теза, то съдът намира, че е приложим института на "маловажен случай" по смисъла на чл. 28, б. "а" от ЗАНН. Съгласно Тълкувателно решение № 1/2007 г. на ВКС преценката на административнонаказващия орган за маловажност на случая по чл. 28 ЗАНН се прави за законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, поради издаването му в противоречие със закона. Легалната дефиниция на понятието "маловажен случай" се съдържа в чл. 93, т. 9 от НК, чиито разпоредби, съгласно чл. 11 ЗАНН, се прилагат субсидиарно по въпросите за отговорността. Според чл. 93, т. 9 от НК, "маловажен случай" е този, при който извършеното деяние, с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. А според чл. 28, б. "а" ЗАНН, за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението ще му бъде наложено административно наказание. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни по конкретния казус - вида на нарушението, начина на извършването му, вида и стойността на предмета му, степента на обществена опасност, моралната укоримост на извършеното и т. н., като се отчитат същността и целите на административнонаказателната отговорност. С оглед горните критерии и съобразявайки фактическите данни по конкретния казус, съдът счита, че в настоящия случай са налице предпоставките на чл. 93, т. 9 НК, вр. с чл. 11 ЗАНН.

Действително деянието формално осъществява признаците на посоченото в акта и в наказателното постановление административно нарушение. В конкретния случай обаче се касае до лице, в непосредствена близост до което не е имало никакви други хора, като се има предвид и мястото – открит парк, поради което и липсата на защитна маска реално не е представлявало опасност за никого. Няма данни около него да е имало други лица. В конкретния случай от горното нарушение не са възникнали каквито и да е вредни последици. Няма данни да са извършвал други административни нарушения, поради което и съдът приема, че това е първа противоправна проява. Това следва да бъде отчетено в негова полза, като се приеме, че настоящата проява следва да се третира като такава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с нарушенията, обхванати от чл. 6 ЗАНН.

Предвид всичко посочено по-горе, настоящият състав на съда счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да се отмени.

Така мотивиран, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 251а-679/29.10.2020 г. на директора на ОД на МВР - Бургас, с което на жалбоподателя П.Р.Р., ЕГН ********** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева, на основание чл. 209а, ал. 4 ЗЗ, за нарушение по чл. 209а, ал. 1 ЗЗ, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, вр. т. 9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на МЗ, допълнена със Заповед РД -01-197/11.04.2020 г. на МЗ.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд – Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /А. Бобоков/

 

Вярно с оригинала: Д.М.