О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
………………………………….,
гр.Варна
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІХ
съдебен състав в закрито заседание на 16.08.2021г., административен съдия МАРИЯНА
БАХЧЕВАН в качеството на съдия-докладчик по административно дело № 1797/2021г. по
описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на
д-р К.П.П. срещу решението за класиране на кандидатите на
комисия назначена със заповед № РД-16-485/12.07.2021 г. на министъра на здравеопазването
за провеждане на конкурс за избор на членове на органи на управление – съвет на
директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД,
гр.Варна, открит със заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. на министъра на
здравеопазването.
В жалбата е направено особено искане по
чл.166 ал.1 от АПК за спиране от съда на предварителното изпълнение на
решението на комисията за класиране на кандидатите.
Министърът на здравеопазването в писмена
молба изразява доводи за недопустимост на жалбата предвид отсъствие на правен
интерес, тъй като жалбоподателят не е участвал в обявения конкурс. Сочи се на
хипотезата на чл.159 т.1 от АПК- актът не подлежи на оспорване. Моли жалбата да
бъде оставена без разглеждане.
Съдът след като
се запозна с представените доказателства и
като извърши проверка на допустимостта на жалбата, за което е длъжен да
следи служебно, прие следното от фактическа и правна страна:
Със заповед № РД-16-416/18.06.2021 г.,
издадена от министъра на здравеопазването е открит конкурс за избор на членове
на органи за управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за
активно лечение „Света Анна-Варна“ АД. Със заповед № РД-16-485/12.07.2021 г.
министърът на здравеопазването е назначил комисия за провеждането на конкурса.
На заседание на комисията обективирано в протокол №1 от 12.07.2021 г. са
разгледани подадените заявления за участие и е изготвен списък на допуснатите
кандидати, сред които не фигурира името на жалбоподателя. На 15.07.2021 г. е обявено в уеб сайта на
министерството на здравеопазването класирането на кандидатите в проведения
конкурс по позиции и отново името на д-р К.П. не е съобщено.
Към жалбата е приложена извадка за
класиране на кандидати от 24 март 2021г.,
която съдържа името на д-р К.П., но тя е във връзка с провеждане на
конкурс за избор на членове на съвета на директорите на Многопрофилна болница
за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД, открит със заповед
№РД-16-82/09.02.2021г. на министъра на здравеопазването и проведен от комисия,
назначена с негова заповед №РД-16-172/01.03.2021г.
Следователно, жалбоподателят не е сред
класираните кандидати в конкурса, открит със заповед № РД-16-416/18.06.2021 г.,
издадена от министъра на здравеопазването и проведен от комисия за номиниране,
назначена със заповед № РД-16-485/12.07.2021 г. министърът на здравеопазването,
поради което за него не съществува право на оспорване по смисъла на чл.147 от АПК.
От приложените по делото доказателства се
установява, че „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД
е държавно лечебно заведение по смисъла на пар. 1, т. 2 от Закона за лечебните
заведения. Същото е акционерно дружество по смисъла на Търговския закон, в
което собствеността на капитала е разпределена между държавата и общините от
региона. Държавата-акционер притежава 70.24 на сто от капитала му, а правата ѝ
като акционер се упражняват от министъра на здравеопазването. Дружеството се
явява публично предприятие по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Закона за
публичните предприятия. Разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за публичните
предприятия предвижда, че членовете на органите за управление на публичните
предприятия се избират и назначават след провеждането на конкурс по реда на
Правилника за прилагането на закона за публичните предприятия. Съгласно
Тълкувателно решение № 3/27.06.2016 г. на ОСС от І и ІІ колегия на ВАС по тълк.
дело № 5/2015 г., при провеждане на търг или конкурс по реда на Правилника за
реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно
участие в капитала /отм. с § 1, т. 1 от заключителните разпоредби на
Постановление № 85 от 30 април 2020 г. за приемане на Правилник за прилагане на
Закона за публичните предприятия - ДВ, бр. 40 от 5 май 2020 г., в сила от
05.05.2020 г./, органите на търговските дружества с държавно участие в капитала
не действат като административни органи и съответно издадените от тях актове
във връзка с търга или конкурса нямат административен характер и не подлежат на
съдебен контрол по реда на АПК. В същия смисъл е установена трайна практика на административните съдилища – определение № 2022/11.8.2021г.по административно
дело №1753/2021г. на Варненския административен съд, определение № 5781 от
3.08.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3996/2021г., определение № 5345 от
19.07.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 7051/2021 г., определение № 4611 от
23.06.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3171/2021 г., определение № 4301 от
14.06.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3876/2021 г., определение № 4052 от
4.06.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3174/2021 г., определение № 3870 от
31.05.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3998/2021 г., определение № 3733 от
26.05.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3874/2021 г., определение № 3680 от
25.05.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3995/2021 г., определение № 3649 от
21.05.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3173/2021 г., определение № 3495 от
18.05.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3999/2021 г., определение № 3360 от
13.05.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 3875/2021 г., определение № 3129 от
29.04.2021 г. на АдмС - София по адм. д. № 2862/2021 г.
В случая конкурсът за избор на членове на
органи за управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за
активно лечение „Света Анна-Варна“ АД, гр.Варна, не касае длъжност в държавната
администрация, а длъжност в едно търговско дружество, което не представлява
административна структура в системата на Министерството на здравеопазването.
Правомощията на министъра на здравеопазването по повод избора на член в Съвета
на директорите на многопрофилната болница
нямат административен характер, касае се за граждански правоотношения,
поради което и обжалваният акт не представлява акт, който подлежи на оспорване
по реда на Административнопроцесуалния кодекс, тъй като не е издаден от
административен орган при и по повод упражняване на административни правомощия
или административна дейност.
Дори да се приеме, че в конкретния случай
се касае за административни правоотношения - оспореният акт е част от
процедурата по избор и назначаване на членове в Съвета на директорите на
многопрофилната болница. Видно от разпоредбите на чл.24 от ЗПП и на чл.52 от ППЗПП, управлението и контролът на публичните предприятия се
възлагат с договори за управление и контрол, сключени в съответствие с
разпоредбите на Търговския закон или специалния закон, с който е създадено предприятието.
Разпоредбата на чл.120 ал.2 от Конституцията
на Република България не намира приложение, тъй като решението на комисията за
номиниране, чийто правомощия са регламентирани в раздел ІІ Глава пета
„Изисквания към органите на управление и контрол на публичните предприятия и
номиниране на кандидати“ от Правилника за прилагане на Закона за публичните
предприятия /ППЗПП/, не представляват окончателен акт, с който завършва
процедурата по възлагане управлението и контрола на публичните предприятия и
следователно не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на
съдебно оспорване по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Съгласно чл.48
ал.4 от ППЗПП, резултатите от конкурса и номинираните
кандидати се предоставят на компетентния орган на публичното предприятие за
вземане на решение, като сложния фактически състав завършва със сключване на
договор за управление и контрол.
Решението на комисията за номиниране не
само, че не е краен акт, но и не е задължително за компетентния орган и по
силата на чл.50 от ППЗПП, той има право да отхвърли
всички кандидати, класирани от комисията за номиниране, като посочи съответните
мотиви за това, и да започне нова процедура за номиниране. Обосновава се
хипотезата на чл.21 ал.5 от АПК, което изключва оспорването на акта по реда на
АПК на волеизявления, действия и бездействия, когато са част от производствата
по издаване или изпълнение на индивидуални.
Липсата на годен за оспорване
административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за
разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост
на съдебното производство, т. к. нормата на чл. 159 ал. 1 т. 1 АПК предвижда, че
когато актът не подлежи на оспорване жалбата се оставя без разглеждане, а ако е
образувано съдебно производство, то се прекратява.
Предвид посоченото подадената жалба се
явява процесуално недопустима, поради което следва образуваното въз основа на
нея съдебно производство следва да бъде прекратено.
Недопустимост на жалбата, обосновава същия
извод и относно направеното в нея искане за спиране на изпълнението на
оспорения акт, което налага и то да бъде оставено без разглеждане. Като за искането по
чл.166 ал.1 от АПК, съдът намира за необходимо да добави, че в процедурата за
номиниране – раздел ІІІ на глава Пета от ППЗПП не е предвидено допуснато по
силата на нормативния акт предварително изпълнение на решението на комисията за
номиниране и в самото решение липсва разпореждане по чл.60 ал.1 от АПК, с
което колективният орган да е допуснал
предварително изпълнение.
Поради изложеното и на основание чл.159 т.1
от АПК и чл.166 ал.3 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е
Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане
на д-р К.П.П. за спиране изпълнението на решението за
класиране на кандидатите на комисия, назначена със заповед № РД-16-485/12.07.2021
г. на министъра на здравеопазването за провеждане на конкурс за избор на
членове на органи на управление – съвет на директорите на „Многопрофилна
болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД, гр.Варна, открит със заповед
№ РД-16-416/18.06.2021 г. на министъра на здравеопазването.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на д-р К.П.П.
срещу решението за класиране на кандидатите на комисия назначена със заповед
№ РД-16-485/12.07.2021 г. на министъра на здравеопазването за провеждане на
конкурс за избор на членове на органи на управление – съвет на директорите на
„Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД, гр.Варна,
открит със заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. на министъра на здравеопазването.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1797/2021 г. по описа
на Административен съд-Варна.
Определението подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд, в седмодневен срок от
съобщаването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: