АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 78 |
||||||||||
Гр. Видин,
25.06.2019 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Трети административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
деветнадесети юни |
|||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Н. Витков |
|||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Н. Витков |
|
||||||||
Административно дело № |
134 |
по описа за |
2019 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по чл.215, ал.1 от ЗУТ. Образувано е по
жалба на Н.В.Н. ***, против заповед № РД-02-138/02.04.2019 г. на кмет на община
Димово, за премахване на изградена от жалбоподателя неподходяща по местонахождение,
разположение, вид и материали ограда от бетонови колове и оградна мрежа с
височина
Ответната страна - кмет на община Димово, редовно
уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли да бъде
оставена без уважение, като неоснователна.
Съдът, като обсъди обжалвания административен акт, събраните
по делото доказателства и доводите на страните намира за установено следното от
фактическа страна: на 01.04.2019 г. ответникът издал заповед №
РД-02-135/01.04.2019 г., с която на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА наредил
комисия в поименно определен тричленен състав да извърши проверка налице ли е
неправомерно завладяване на част от имот на Център за настаняване от семеен тип
на пълнолетни лица с увреждания, находящ се в УПИ I-187, кв.26 по плана на с. Извор, община Димово,
собственост на общината, от страна на лицето Н.В.Н. ***, като ползвател на имот
УПИ II-193, кв.26 по плана на същото село. Липсват данни
заповедта за образуване на административното производство да е връчвана на
оспорващия. В изпълнение на цитираната заповед назначената от ответника комисия
приела, че Н.В.Н. неправомерно е завладял около 1100 м² от УПИ I-187, кв.26 по плана на с. Извор, като е изградил
ограда от бетонови колове и оградна мрежа с височина
С решението си, материализирано в приложения протокол
от 01.04.2019 г., комисията приела на основание чл.195, ал.5 от ЗУТ, че жалбоподателят
следва да бъде задължен да премахне изградената неподходяща по местонахождение,
разположение, вид и материали ограда в УПИ I-187, кв.26 по плана на с. Извор, собственост на
община Димово. Прието е също, че на основание чл.109 от ЗС следва да се поиска
прекратяване на неоснователните действия от негова страна, чрез премахване на
изградените полиетиленова оранжерия и депонираните на 2 места тухли около 5
м³ в неправомерно завладяната част от имота.
С определение от разпоредително заседание, проведено
на 17.05.2019 г. съдът е указал на ответника да представи доказателства във
връзка с установяване собствеността на недвижимия имот, в който е изградена
оградата, чието премахване е предмет на процесната заповед, както и на други доказателства
по преписката. В открито съдебно заседание представителят на ответника
представи акт за публична държавна собственост № 381/19.04.2018 г. и протокол
за определяне на оградна линия № 24/18.05.2017 г. на "Кадастър и
геодезия" ООД и заяви, че в общината няма и не могат да бъдат събрани
други доказателства.
Няма доказателства по делото за своевременно
уведомяване на оспорващия за започване на административното производство, както
и за назначаването на комисия във връзка с установяване на твърдените неоснователни
действия и неправомерно завладяване на чужд имот. Няма доказателства да е бил
даван срок или възможност на жалбоподателя да вземе становище в производството
или пред комисията, както и да премахне доброволно оградата и оранжерията.
По делото липсват доказателства за точното местонахождение
на оградата и оранжерията, както и за момента и начина на изграждането ѝ.
Въпреки дадените указания в заповедта, в преписката и
по делото липсват мотиви защо ответникът е приел, че оградата е неподходяща по
местонахождение, разположение, вид и материали.
При гореописаната фактическа обстановка
съдът намира от правна страна следното: жалбата е допустима, като подадена
против подлежащ на оспорване административен акт, от адресат на акта и в
законоустановения срок за обжалване. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Съгласно чл.195, ал.5 от ЗУТ кметът на общината може
да задължи със заповед собствениците на заварени или търпими строежи да
премахнат, преобразуват или ремонтират неподходящи по местонахождение,
разположение, вид и материали огради, гаражи, второстепенни, селскостопански и
други обекти по чл.151, ал.1,
временни постройки, септични ями, канализационни съоръжения, насаждения, както
и да извършат необходимите работи в интерес на сигурността, безопасността на
движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието
на гражданите.
От мотивите в заповедта не става ясно защо оградата е
приета за неподходяща по местонахождение, разположение, вид и материали. Описанието
на фактическите констатации на комисията е бланкетно и непълно, а изложените
мотиви, както в протокола, така и в заповедта, представляват възпроизвеждане на
текстове от закона, като липсва конкретно посочване на установеното на място
при извършения оглед състояние и разположение на оградата. Няма данни да в
рамките на административното производство да са събрани доказателства за автора
и момента на изграждане на процесната ограда и оранжерия.
Липсата на мотиви относно основанието, въз основа на
което е прието, че оградата е неподходяща по местонахождение, разположение, вид
и материали, съставлява нарушение на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК и
лишава съда от възможност да установи дали актът е в съответствие с целта на
закона по смисъла на чл.146, т.5 от АПК, и обуславя незаконосъобразност на процесния
акт.
Предвид обстоятелството, че законът установява
различни основания за премахване на огради или други обекти, ответникът е следвало
да мотивира и обоснове защо е приел наличието на някое от тях. Съдът не може да
замести липсата на мотиви в атакувания акт, тъй като при определяне на
основанието за премахване на такъв вид огради представлява упражняване на
оперативна самостоятелност от административния орган. Безспорно е, че в обжалваната
заповед и приложената преписка липсват мотиви защо се приема, че оградата е
неподходяща по местонахождение, разположение, вид и материали.
Оспорената в настоящето производство заповед е
издадена и при съществено нарушение на процесуалните правила. Съществени
елементи от състава на чл.195, ал.5 от ЗУТ са и обстоятелствата, дали оградата,
обект на премахване, е неподходяща по местонахождение, разположение, вид и
материали, както и дали е изградена от адресата на заповедта, които не са
установени от ответника.
Съгласно разпоредбите на чл.196, ал.1 и 2 от ЗУТ
състоянието на строежи, респ. други обекти се установява от комисия от
специалисти, назначена от кмета на общината, която действа служебно или по
искане на заинтересовано лице и събира служебно всички необходими данни за вида
и състоянието на строежа и изслушва заинтересованите лица. Описаната процедура
съдържа редица кумулативни изисквания, а липсата на което и да е от тях води до
съществено нарушаване на административната процедура, което е достатъчно
основание за отмяна на атакувания акт.
Безспорно в настоящия казус е назначена комисия, която
е извършила оглед на обекта и е съставила протокол, съгласно чл.196, ал.1 от ЗУТ, без обаче да има данни да е уведомяван оспорващият както за извършения
оглед, така и да му е била дадена възможност да изрази своето становище и да
представи доказателства, с което е нарушена императивната разпоредба на чл.146,
т.3 от АПК, във връзка с чл.196, ал.2 от ЗУТ. В протокола липсват и данни
относно състоянието на оградата в момента на огледа, като изложеното е довело
до издаване на заповедта при неизяснена фактическа обстановка.
Предвид гореизложеното съдът намира, че атакуваната
заповед № РД-02-138/02.04.2019 г. на кмета на община Димово е незаконосъобразна,
издадена в нарушение на приложимия материален закон, в противоречие с целта на
закона и при съществени нарушения на приложимите процесуални правила, поради
което следва да бъде отменена изцяло.
Предвид изхода на делото и своевременно направеното
искане от страна на пълномощника на жалбоподателя за присъждане на разноски,
съдът намира, че на същия следва да бъдат присъдени съдебни разноски за
държавна такса и адвокатско възнаграждение в размер общо на 310.00 лева, за
извършването на които са представени доказателства по делото.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразна заповед № РД-02-138/02.04.2019
г. на кмет на община Димово, обл. Видин, за премахване на изградена от
жалбоподателя неподходяща по местонахождение, разположение, вид и материали
ограда от бетонови колове и оградна мрежа с височина
ОСЪЖДА Община Димово, обл. Видин да
заплати от бюджета си в полза на Н.В.Н. ***
направените разноски в производството по делото в размер общо на 310.00 (триста
и десет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховен административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването
му на страните.
Административен съдия: