Решение по дело №60/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2022 г. (в сила от 7 юли 2022 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20227190700060
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

67

гр. Разград, 16.06.2022 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на осемнадесети май две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 60 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 118 КСО.

Постъпила е жалба от А. Н. Ц. от гр. Р. против Решение № 1012-16-74/1 от 16.03.2022 г., издадено от ръководителя на ТП на НОИ – Разград, с което е потвърдено Разпореждане № 16221103771 от 01.01.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, с което на основание § 7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО е преизчислена личната ѝ пенсия за осигурителен стаж и възраст, считано от 25.12.2021 г. В жалбата се твърди, че преизчислението е извършено при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените  правила, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с духа на закона. Излагат се съображения, че в размера на пенсията следва да бъдат включени всички предходни увеличения, съответно с 3,8% за 2018 г. и с 5,7% за 2019 г. Иска се преписката да бъде върната на административния орган с указания да приложи правилно § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 1 КСО и да преизчисли определения размер на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст.

Ответникът оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Считано от 13.10.2017 г., на жалбоподателката А. Н. Ц. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст пожизнено по чл. 68, ал. 1 и 2 КСО в размер на 386,75 лв.

С разпореждане № ********** от 22.11.2018 г. е преизчислена личната й пенсия за осигурителен стаж и възраст. При преизчисляването средномесечният осигурителен доход за страната за периода 10.2016 г. - 09.2017 г. от 806,77 лв. е умножен по индивидуалния коефициент - 1,160, при което е получена сумата 935,85 лв. –доход, от който се изчислява пенсията. Съгласно чл. 70, ал. 1 КСО този доход е умножен с процент от 44,52 %, определен по 1,169% за всяка година от осигурителния стаж на жалбоподателката в размер на 38 години и 01 месец, като е получена сума от  416,64 лв.

С Разпореждане № 16221103771 от 01.01.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване при ТП на НОИ - Разград на основание § 7е, ал. 1 и 2 от ПЗР на КСО е преизчислена личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателката, считано от 25.12.2021 г. Съгласно чл. 70, ал. 1 КСО доходът за изчисляване на пенсията от 935,85 лв. /средномесечният осигурителен доход за страната за периода 10.2016 г. - 09.2017 г. от 806,77 лв., умножен по индивидуалния коефициент - 1,160/ е умножен с процент от 51,41 %, определен по 1,35% за всяка година от осигурителния стаж на жалбоподателката. Получената сума от 481,12 лв. е умножена с коефициентите по чл. 100 КСО – 1,067 за 2020 г.  и 1,050 за 2021 г., при което е изчислен размер на пенсията от 539,03 лв.

Разпореждането е било обжалвано по административен ред пред ръководителя на ТП на НОИ – Разград, който го е потвърдил с оспореното пред съда Решение № 1012-16-74/1 от 16.03.2022 г. Решаващият орган е приел, че размерът на пенсията на жалбоподателката е правилно определен. Изложил е мотиви, че извършеното преизчисляване е на основание § 7е от ПЗР на КСО, обн. ДВ, бр. 77 от 2021 г., и се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г., като преизчисляването на това основание се извършва, ако това е по-благоприятно за лицето. През 2017 г., 2018 г. и 2019 г. не е извършено осъвременяване на трудовите пенсии по т.нар. „швейцарско правило“ по чл. 100 КСО, което е изрично регламентирано с разпоредбата на § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО (обн. в ДВ, бр. 61 от 2015 г., изменен и допълнен с ДВ, бр. 99 от 2017 г., както и с разпоредбата на § 7б, ал. 1 от ПЗР на КСО (ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.). През този период законодателно е установен друг ред за нарастването на трудовите пенсии, а именно - чрез преизчисляването им с по-голяма тежест в пенсионната формула за всяка година осигурителен стаж. Въз основа на посочените по-горе разпоредби от 1 юли на 2017 г., 2018 г. и 2019 г. е било извършено преизчисляване на пенсиите за трудова дейност, отпуснати до края на предходната календарна година, с увеличен процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент - за месеците осигурителен стаж. Процентът е нараснал съответно от 1,1 на 1,126 през 2017 г., на 1,169 през 2018 г. и на 1,2 през 2019 г. След преизчисляването на пенсията със съответния по-висок процент за осигурителния стаж, размерът й подлежи на осъвременяване, преизчисляване и индексиране съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането на пенсията до преизчисляването й. През 2018 г. и 2019 г., освен описаното преизчисляване на пенсиите, техният размер към датата, предхождаща преизчисляването (определен със старата тежест на осигурителния стаж) е подлежал на увеличение с фиксиран процент 3,8 на сто през 2018 г. и 5,7 на сто през 2019 г. След съпоставянето на така получените два размера във всяка от двете години, на пенсионера се е определял за получаване по-благоприятният от тях.

Размерът на пенсията, определен с новата тежест на осурителният стаж, която е в сила от 25.12.2021 г., не може да бъде увеличен с процент 3,8 за 2018 г., съответно с 5,7 за 2019 г., тъй като тези проценти са приложими само за 2018 г. и за 2019 г., когато тежестта на стажа е била по-ниска. С тях се гарантирало, че при преизчисляване на пенсиите през 2018 г. с по-високата тежест за осигурителният стаж - 1,169, полученият размер не може да бъде по-малък от размера на пенсията, изчислен към 30.06.2018 г., с по-малката тежест на осигурителния стаж - 1,126, умножен по процент 3,8. По аналогичен начин и през 2019 г, пенсиите се преизчислявали с по-висока тежест за осигурителният стаж 1,2, като отново полученият размер не може да бъде по-малък от размера на пенсията изчислен към 30.06.2019 г., с по-малката тежест на осигурителния стаж 1,169, умножен по процент 5,7. Ето защо определените проценти на увеличение - 3,8 за 2018 г. и 5,7 за 2019 г. не могат да бъдат прилагани при преизчисляването на пенсиите от 25 декември 2021 г., с тежест 1, 35 на сто за годините зачетен осигурителен стаж без превръщане.

В решението се сочи, че тъй като приложената при преизчисляването от 25.12.2021г. тежест 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж надхвърля използваните през предходните години проценти (1,126, 1,196 и 1,2), то след определянето на размера на съответната пенсия с новата, по-висока тежест на стажа, практически не е възможно да се извърши преизчисляване на пенсиите за 2017, 2018 и 2019 г., когато то се прави с по-нисък процент за годините и месеците осигурителен стаж. Новата по-висока тежест съдържа в себе си по-ниските и се прилага вместо тях за тези години, вкл. при прилагането на фиксираните проценти за 2018 и 2019 г. Това е причината в пенсионните разпореждания да няма преизчисляване за посочените три години, но то се съдържа в по-високата тежест 1,35 на сто, с която в изходната пенсионна формула е заменена тежестта от 1,2 на сто за осигурителния стаж без превръщане.

Решението е било връчено на жалбоподателката на 21.03.2022 г., а жалбата срещу него е постъпила на 25.03.2022 г.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

В изпълнение на задълженията си по чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Решението е издадено от компетентен орган – ръководителя на ТП на НОИ – Разград, който съгласно чл. 117, ал. 3 във вр. с ал. 1, т. 2, б.„а“ КСО се произнася по жалбите срещу разпореждания за неправилно определяне на пенсиите.

Оспореният административен акт е в надлежната писмена форма, има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание и при издаването му са спазени административнопроизводствените правила.

Решението не противоречи на материалноправните разпоредби на КСО.

Съгласно § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО (Нов – ДВ, бр. 77 от 2021 г., в сила от 25.12.2021 г.) отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021 г. включително пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021 г. с процент 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Съгласно ал. 2 преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително. В ал. 3 е указано, че преизчисляването на пенсиите по ал. 1 се извършва, ако това е по-благоприятно за лицето.

Безспорно е по делото, че пенсията за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателката е отпусната преди 24.12.2021 г. и е преизчислена с процент 1,35 на сто по реда на § 7е, ал. 1 КСО при осигурителен стаж от 38 години и 1 месец. Спорът е дали в съответствие с § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО пенсията следва да се преизчисли, като се увеличи с процентите на нарастване на процента за всяка година осигурителен стаж по чл. 70, ал. 1 КСО, съответно с 3,8% за 2018 г. и 5,7% за 2019 г.

Съгласно § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО (Обн. - ДВ, бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) от 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1,5, пенсиите не се осъвременяват по чл. 100. Съгласно ал. 2 пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достига 1,5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1, изречение второ.

Съгласно чл. 70, ал. 1 КСО в относимата редакция (Изм. и доп. - ДВ, бр. 98 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г.) размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата, образувана от: по процент 1,1 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж. След 31 декември 2016 г. процентът за всяка година осигурителен стаж нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на 1,5. Процентът се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година на база на използваните при съставянето на бюджета прогнозни стойности за нарастването на осигурителния доход и за индекса на потребителските цени.

В чл. 11 от Закона за бюджета на ДОО за 2017 г. е определен процент по чл. 70, ал. 1 КСО – 1,126 на сто.

В чл. 11 от Закона за бюджета на ДОО за 2018 г. е определен процент по чл. 70, ал. 1 КСО – 1,169 на сто, или увеличението на процента за всяка година осигурителен стаж спрямо 2017 г. е с 3,8 на сто.

С § 3, т. 17 и т. 35 от ПЗР на Закона за бюджета на ДОО за 2018 г. (Обн., ДВ, бр. 99 от 12.12.2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) са изменени чл. 70, ал. 1 КСО и § 53 от ПЗР на ЗИДКСО.

Съгласно новата редакция на чл. 70, ал. 1 КСО размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. До 31 декември 2016 г. процентът е със стойност 1,1. След тази дата той нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на стойност 1,5. Процентът по изречение първо се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година на базата на използваните при съставянето на бюджета прогнозни стойности за нарастването на осигурителния доход и за индекса на потребителските цени.

В § 53 от ПЗР на ЗИДКСО е изменена ал. 2, като е предвидено, че пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо достигне 1,5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1, изречение четвърто. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, като коефициентът по чл. 79, ал. 1, т. 1 – 3 се увеличава с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето. Преизчисленият размер се определя, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща след датата на отпускане на пенсията.

В § 53 от ПЗР на ЗИДКСО е създадена и нова ал. 3, съгласно която когато преизчисленият по реда на ал. 2 размер на пенсията е по-нисък от размера й преди преизчисляването, увеличен с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето, пенсията се определя в по-високия размер.

Анализът на посочените разпоредби сочи, че през 2018 г., освен преизчисляването на пенсиите по реда на § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО (в редакцията за 2018 г.), е предвидено и увеличение по реда на новата разпоредба на § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО, като този увеличен размер се съпоставя с размера, изчислен при преизчисляването по § 53, ал. 2 и на пенсионера се отпуска по-благоприятния от двата размера. Съгласно § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО размерът на пенсията, определен по реда на ал. 2, се сравнява с размер, определен чрез увеличаване на пенсията от преди преизчисляването, т. е. към 30.06.2018 г., с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето КСО, или с 3,8 %. Така от 1,126% за 2017 г. процентът за всяка година осигурителен стаж по чл. 70, ал. 1 КСО е нараснал до 1,169%, или с 3,8%.  

При преизчислението по § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО е приложен по-висок процент за всяка година осигурителен стаж – 1,35%, който покрива и надвишава по-ниския процент за 2018 г. и се прилага вместо него за тази година. Следователно, преизчислението по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО е неприложимо спрямо преизчисления по § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО размер на пенсията.

С § 3, т. 25 и т. 26 от ПЗР на Закон за бюджета на ДОО за 2019 г. (Обн., ДВ, бр. 102 от 11.12.2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), е отменен § 53 от ПЗР на ЗИДКСО и са създадени новите разпоредби на § 7б и 7в от ПЗР на КСО.

Съгласно § 7б, ал. 1 през 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100, а съгласно ал. 2 размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5,7.

Съгласно § 7в, ал. 1 пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1. В ал. 2 е предвидено, че преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително. Съгласно ал. 3 когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

По този начин по реда на § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО размерът на пенсиите към 30.06.2019 г. е увеличен с 5,7 % и по реда на § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО е преизчислен с по-високия процент за всяка година осигурителен стаж – 1,2%, който за 2018 г. е бил 1,169%. Преизчислението по § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО се покрива от преизчислението по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, който определя по-висок процент на тежест на всяка година осигурителен стаж.

Съгласно § 7е, ал. 2 КСО след преизчисляването на пенсията по ал. 1 тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително. Разпоредбата на § 7б, ал. 2 ПЗР на КСО предвижда увеличение с 5,7 % за 2019 г., но това увеличение е отделна форма на промяна в размера на пенсията. То не представлява осъвременяване, преизчисление или индексиране, за да може да се приложи след преизчисляването по § 7е, ал. 2 КСО. Т. е. увеличението по § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО не се обхваща от разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО и правилно решаващият орган не го е включил в размера на пенсията на жалбоподателката.

Предвид горното съдът намира, че не са налице отменителните основания по чл. 146 АПК и жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на А. Н. Ц. от гр. Р. против Решение № 1012-16-74/1 от 16.03.2022 г., издадено от ръководителя на ТП на НОИ – Разград, с което е потвърдено Разпореждане № 16221103771 от 01.01.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/