Решение по дело №536/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 377
Дата: 21 август 2020 г. (в сила от 16 март 2021 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20197240700536
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                      № 342            21.08.2020г.      град Стара Загора

 

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и девети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

       

 

при секретар   Пенка Маринова                                                                                    и с участието

            на прокурор                                                                                                           като разгледа

            докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 536 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази следното:                                                                      

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.     

 

Образувано е по жалба на Б.Л.М. ***, против Решение № 2349 по Протокол № 45 от проведено на 27.06.2019г. заседание на Общински съвет - Стара Загора, с което е одобрен Проект за ПУП - изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал “Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на гр. Стара Загора, обхващащ квартали 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831 по плана на гр. Стара Загора, в частта относно УПИ I с отреждане „за парк и открити спортни обекти“, кв.810, в частта му в която попадат поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6798, поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6799 и поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6800 по КККР на гр. Стара Загора.

В жалбата са изложени доводи за нищожност и за незаконосъобразност на оспореното решение в обжалваната му част, по съображения за приемането му при допуснати особено съществени нарушения на материалноправни и на процесуалноправни норми на закона и на основни правни принципи – при допуснати нарушения на административно-производствените правила; при неспазване на изискванията за съдържание на акта; при неправилно приложение на материалния закон и в противоречие с императивни правни норми на ЗУТ. Жалбоподателката поддържа, че оспореното решение и одобреното с него изменение на ПУП – ПР и ПЗ, е фактически и правно необосновано, тъй като от една страна не е посочено конкретното материалноправно основание за одобреното изменение на ПУП, а от друга липсват каквито и да е било мотиви, обосноваващи съществуването на законово предвидена материалноправна предпоставка по чл.134, ал.1 и ал.2 от ЗУТ за одобреното изменение на влезлия в сила план. Твърди, че доколкото с влизане в сила на Решение № 283 от 28.06.2012г. на Общински съвет – Стара Загора за одобряване на основание чл.16, ал.1 от ЗУТ на ПУП – ПРЗ за кв. „Бедечка“, регулационните граници между имотите са станали граници на собствеността, които не могат да бъдат изменяни без съгласието на собствениците на имотите, одобреното с обжалваното решение изменение на ПУП – ПРЗ, е в нарушение на императивната забрана по чл.15, ал.2 от ЗУТ. Счита, че е абсолютно недопустимо да бъде изменян Плана за регулация от гл. т на регулационните граници между новообразуваните с плана по чл.16 от ЗУТ урегулирани поземлени имоти без съгласието на собствениците на имотите, дори и по съображения, основани на влязло в сила решение на ОбС – Стара Загора за одобрено изменение на Общия устройствен план. Сочат се и допуснати нарушения на правилата за изработване и приемане на ПУП, както и на подзаконовите нормативни актове за обема и съдържанието на устройствените планове.  По подробно изложени в жалбата и в представеното по делото писмено становище съображения, е направено искане за прогласяване нищожността и в условията на алтернативност - за отмяната като незаконосъобразно на оспореното Решение № 2349 от 27.06.2019г. на Общински съвет - Стара Загора в частта относно УПИ I с отреждане „за парк и открити спортни обекти“, кв.810, в частта му в която попадат имоти с идентификатори  №№68850.513.6798, 68850.513.6799 и 68850.513.6800 по КККР на гр. Стара Загора.

 

Ответникът – Общински съвет - Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа, че оспореното решение е правилно и законосъобразно - прието е от материално компетентния орган с оглед териториалния обхват на разработката; при надлежно инициирана и проведена процедура за изменение на ПУП – ПР и ПЗ; при спазване на нормативно регламентираните формални и процесуални изисквания и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби на ЗУТ. Твърди, че не е налице соченото от жалбоподателката нарушение на чл.16, ал.2 от ЗУТ, тъй като след влизане в сила на ПУП по чл.16 от ЗУТ регулационните линии са станали граници на поземлените имоти, поради прекия вещноправен ефект на този план, но процесното изменение на ПУП няма такова вещно правно действие, доколкото е променена само регулационната линия със запазване на имотната граница, а двете понятия са различни. По подробно изложени в съдебно заседание и в представеното по делото писмено становище съображения, е направено искане жалбата да бъде отхвърлена, като неоснователна.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Жалбоподателката в настоящото производство – Б.Л.М., съгласно представените по делото Нотариален акт за дарение на недвижим имот № 43 от 14.04.2015г., том ІІІ, рег. № 5100, дело 362 от 2015г. и Нотариален акт за дарение на недвижим имот № 45 от 14.04.2015г., том ІІІ, рег. № 5113, дело 364 от 2015г., вписани в Службата по вписванията гр. Стара Загора, е собственик на поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6798, поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6799 и поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6800 по КККР на гр. Стара Загора, съставляващи УПИ VІ – 102, УПИ VІІ – 102 и УПИ VІІІ - 102 в кв.806 по плана на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка“, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора.

 

С Решение № 521 по Протокол №13 от проведено на 29.09.2016г. заседание на Общински съвет – Стара Загора, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.125 и чл.134 ал.1, т.5 от ЗУТ и чл.135, ал.5 от ЗУТ, е възложено на Кмета на Община Стара Загора да предприеме необходимите действия за изработване на проект за изменение на Общия устройствен план и последваща изработка на Подробен устройствен план в обхват кв./парк „Бедечка” в граници, както са описани в т.2 на Решение № 1069/ 2003г. на ОбС - Стара Загора и съгласно техническо задание, неразделна част от решението.

 

С Решение № 1115 по Протокол № 25 от проведено на 28.09.2017г. заседание на Общински съвет – Стара Загора /л. 80 по делото/, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във връзка с чл.127, ал.6 от ЗУТ, е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен план /ОУП/ на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка” при граници: юг - ул. „Христина Морфова”, север - алеята към предприятие „Труд”, запад - ул. „Иван Вазов”, изток - ул. „Хан Тервел” по плана на гр. Стара Загора.

Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора е било оспорено по съдебен ред от Областния управител на област Стара Загора, като с влязло в сила Решение №132/ 11.05.2018г., постановено по адм. дело № 529/ 2017г. по описа на Административен съд - Стара Загора, оспорването е отхвърлено като неоснователно /л.148 и сл./.

 

С одобреното изменение ОУП на гр. Стара Загора в посочения териториален обхват, са установени следните устройствени зони и територии, за които са определени и съответни устройствени режими: територии, с отреждане за озеленяване – устройствена зона – Оз; територии, попадащи в зона за обществено и делово обслужване – Одо; територии, с отреждане на смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено-обслужващи дейности – Сж, одо.

 

            С вх. рег. № 10-33-221-001/ 28.09.2018г. е депозирано становище – предложение на Главния архитект на Община Стара Загора, до Кмета на Община Стара Загора, за изменение на Подробен устройствен план - План за регулация и План за застрояване за територията на парк „Бедечка", гр. Стара Загора - част от кадастрален район 513, обхващащ следните квартали №№ 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, одобрен с Решение № 823 по Протокол от заседание на Общински съвет - Стара Загора от 28.06.2012г. Предложението се основава на съображения, че с Решение № 1115 по Протокол №25 от проведено на 28.09.2017г. заседание на Общински съвет - Стара Загора, влязло в сила на 01.06.2018г., е одобрен Проект за изменение на действащия Общ Устройствен план /ОУП/ на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии, одобрен с Решение № 1158 по Протокол 55 от 26.05.2011г. на Общински съвет - Стара Загора, в частта му за квартал/парк „Бедечка" при граници: от север - алеята към предприятие „Труд", от запад - улица „Иван Вазов", от изток - улица „Хан Тервел" и от юг - улица „Христина Морфова". Посочено е, че съобразно предвижданията на ОУП се установяват следните устройствени зони и територии, за които се определят и съответни устройствени режими: територии, с отреждане за озеленяване – устройствена зона – Оз; територии, попадащи в зона за обществено и делово обслужване – Одо; територии, с отреждане на смесена устройствена зона за жилищно застрояване и обществено обслужващи дейности – /СЖ, одо/. Обосновано е, че така изложените факти сочат наличие на необходимост от изменение на ПУП от 2012г. на основание чл. 134, ал. 2, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗУТ, поради съществено изменение на устройствените условия залегнали в ПУП от 2012г. спрямо предвижданията на ОУП. С оглед на което от Главния архитект на Община Стара Загора е изразено становище – предложение за издаване на заповед по реда на чл. 135, ал. 5 от ЗУТ за служебно изменение на Подробен устройствен план - План за регулация и План за застрояване за територията на парк „Бедечка", гр. Стара Загора - част от кадастрален район 513, обхващащ следните квартали №№ 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, одобрен с Решение № 823 по Протокол от заседание на Общински съвет - Стара Загора от 28.06.2012г. Към предложението е приложено и задание за проектиране за изменение на Подробен устройствен план за квартал/парк „Бедечка“ и скица – предложение за изменение /л.71 и сл. по делото/.

 

            Със Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г., издадена от Кмета на Община Стара Загора /л.68 и сл./, на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ, е разпоредено служебно да се изработи проект на Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/парк „Бедечка“ при граници: юг – ул.“Христина Морфова“, север – алеята на предприятие „труд“, запад – ул.“Иван Вазов“, изток – ул.“Хан Тервел“ по плана на гр. Стара Загора, при съобразяване с устройствените характеристики на същата територия по действащия Общ устройствен план приет с Решение №1115 от 28 септември 2017г. на Общински съвет - Стара Загора. От фактическа страна заповедта е обоснована с влязлото в сила Решение № 1115 от 28.09.2017г. на Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен проект за изменение на Общия устройствен план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии в частта му за квартал/парк „Бедечка”, както и предходно решение № 521/ 29.09.2016г. на ОбС – Стара Загора, с което е възложено на Кмета на Община Стара Загора да предприеме необходимите действия както за изработване на проект за изменение на Общия устройствен план, така и последваща изработка на Подробен устройствен план в обхват кв./парк „Бедечка” в граници, както са описани в т.2 на Решение № 1069/ 2003г. на ОбС - Стара Загора и съгласно техническо задание, неразделна част от решението. Посочено е, че съгласно определения териториален обхват на разработката и одобреното техническо задание с Решение № 521/ 29.09.2016г. на ОбС – Стара Загора и съобразно предвижданията на Общия устройствен план, одобрен с Решение №1115 от 28 септември 2017г. на Общински съвет - Стара Загора, подробният устройствен план – изменение на план за регулация и план за застрояване се свързват с установяване на устройствена зона за озеленяване, като се запазват имотните граници и съответните отреждания по предходен план за поземлените имоти, в които е реализирано строителство, а доколкото се касае за установяване в процесната територия на обекти – публична общинска собственост – озеленени площи, паркове и градини и качеството на Община Стара Загора на заинтересована страна по чл.131, ал.2 във вр. с ал.1 по отношение на значителна част от териториалния обхват на разработката, то се налага служебно да се изработи проекта за Подробен устройствен план, като възложител следва да бъде Община Стара Загора.

 

Изработен е Проект за изменение на ПУП - ПРЗ /л. 62 и сл./, като в обяснителната записка към проекта се сочи, че с изменението на Плана за регулация отпадат квартали с номера: 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, отпадат улици и кръгово кръстовище, изчерпателно посочени в записката, и се променя уличната регулация на УПИ V в кв.226. Посочено е че имоти, за които е издадено разрешение за строеж и реализирано строителство се запазват и получават нов номер на УПИ; всички УПИ западно от р. Бедечка се обединяват в УПИ I с отреждане за „парк и открити спортни обекти“ в кв. 810, а всички УПИ източно от р. Бедечка се обединяват в УПИ III с отреждане за „парк“ в кв. 810, а ПИ 68850.513.7043, през който преминава р. Бедечка е отделен в УПИ II с отреждане „за водни площи“ в кв. 810. Предвидено е запазване и на други УПИ като площ и конфигурация, като същите ще получат нови номера.

За изработения проект за изменение на ПУП-ПРЗ е съобщено на заинтересуваните лица с обявление, обнародвано в „Държавен вестник“, бр.27 от 02.04.2019г., като обявлението е разгласено и чрез публикуване в местен вестник и на интернет страницата на общината. Самият проект за изменение на ПУП също е бил публикуван на интернет страницата на Община Стара Загора /л.59 и сл./.

 

Постъпилите в законово установения срок възражения против изработения проект за изменение на ПУП – ПРЗ от собствениците на засегнатите с проектираното изменение имоти, са разгледани от Експертният съвет по устройство на територията при Община Стара Загора, като с решение по протокол № 23/ 06.06.2019г. за основателни са приети само тези, касаещи УПИ VI 6706,6711, 6713, 6714 за „за спортни дейности“, кв. 823, УПИ I 6128, УПИ II 6190, УПИ III 6197, кв. 829 и УПИ II 144, кв. 828, тъй като за тези имоти няма действащ ПУП-ПРЗ. Взето е решение, че същите следва да бъдат изключени от обхвата на разработката /л.45/.

 

С вх. № 10-61-403/ 25.06.2019г. в Общински съвет - Стара Загора е постъпило предложение от Кмета на Община Стара Загора за одобряване на проект за ПУП - изменение на ПР и изменение на ПЗ за територията на парк/квартал „Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на града, обхващащ квартали с номера от 801 до 831 по плана на града. В мотивите на предложението е посочено, че проектът за изменение на ПУП на квартал/парк „Бедечка“ е съобразен с предвижданията на влезлия в сила на 01.06.2018г. Общ устройствен план на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии. Обосновано е, че са налице съществени изменения на устройствените условия, залегнали в действащия ПУП от 2012г. спрямо предвижданията на ОУП, което е предпоставка за неговото изменение.

 

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № 2349 по Протокол №45 от проведено на 27.06.2019г. заседание на Общински съвет - Стара Загора, е одобрен Проект за ПУП - изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал “Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на гр. Стара Загора, обхващащ квартали 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831 по плана на гр. Стара Загора. По отношение на собствените на жалбоподателката имоти /поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6798, поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6799 и поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6800 по КККР на гр. Стара Загора, съставляващи УПИ VІ – 102, УПИ VІІ – 102 и УПИ VІІІ - 102 в кв.806 по плана на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка“, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на Общински съвет - Стара Загора/, съгласно т.1.5 от Решение № 2349/27.06.2019г. на ОбС Стара Загора, е предвидено обединяването им с всички останали УПИ западно от река Бедечка в един урегулиран поземлен имот – УПИ І в кв.810 с отреждане за „парк и открити спортни обекти“, с което отпадат регулационните граници на образуваните с ПУП – ПРЗ по чл.16 от ЗУТ урегулирани поземлени имоти УПИ VІ – 102, УПИ VІІ – 102 и УПИ VІІІ - 102 в кв.806.

 Решението е обявено в неофициалния раздел на ДВ, бр. 59 от 26.07.2019г /л. 50 по делото/.

 

         По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по приемането на оспореното решение.

 

Допусната, назначена и изпълнена е съдебно-техническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано. Съгласно заключението имотите на жалбоподателката - поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6798, поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6799 и поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6800 по КККР на гр. Стара Загора, съставляващи УПИ VІ – 102, УПИ VІІ – 102 и УПИ VІІІ - 102 в кв.806 по плана на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка“, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора, са в обхвата на одобрения  с Решение № 2349/ 27.06.2019г. на ОбС - Стара Загора проект за изменение на ПУП – ПРЗ. По действащия ПУП-ПЗ /ПУП по чл.16 от ЗУТ/, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС- Стара Загора, тези имот попадат в смесена устройствена зона за обществено и делово обслужване и ниско жилищно застрояване /Содо, жм/, при допустимо изграждане на всички видове жилищни сгради, смесени сгради и за обществено и делово обслужване и при предвиден процент за озеленяване не по малък от 40 %. По одобреното с оспореното решение изменение на ПУП – ПРЗ имотът попада в новообразувания /в резултат на обединяването на всички УПИ западно от река Бедечка в един урегулиран поземлен имот/ УПИ І в кв.810 с отреждане за „парк и открити спортни обекти“, за която територия не се предвижда застрояване, а 100 % е определена за озеленени площи – публична собственост.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната му част на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

Оспорването, като направено от легитимирано по см. чл.131, ал.1 във вр. с ал.2, т. 1 от ЗУТ лице, в законово регламентирания срок и срещу акт по устройство на територията, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо. 

 

            Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 136, ал. 1 от ЗУТ, проектите за изменения на устройствените планове на основанията по чл. 134, ал. 1 и 2 от ЗУТ се изработват, съгласуват, обявяват, одобряват и влизат в сила при условията и по реда на раздел III от глава седма. Предвид териториалния обхват на одобрения с обжалваното решение проект за ПУП – изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал „Бедечка“, обхващаш квартали 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831 по плана на гр. Стара Загора, оспореният административен акт се явява издаден от материално и териториално компетентния орган - Общински съвет – Стара Загора, при упражняване на законово регламентирано правомощие по чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.129, ал.1 от ЗУТ. Решението е прието с изискуемото се мнозинство /при гласували „за“ 35 от общо 51 общински съветници/.

Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при образуването и провеждането на административното производство за одобряването на проект за ПУП – изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал „Бедечка“, които нарушения да съставляват основание по см. на чл.146, т.3 от АПК за отмяна на оспореното решение, като незаконосъобразно. По становище - предложение вх. рег. № 10-33-221-001/ 28.09.2018г. на Главния архитект на Община Стара Загора, с приложено задание за проектиране за изменение на Подробен устройствен план за квартал/парк „Бедечка“ и скица – предложение за изменение, със Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, на основание чл.135, ал.5 от ЗУТ във вр. с чл.134, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от ЗУТ, е разпоредено служебно да се изработи проект на Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/парк „Бедечка“ при граници: юг – ул.“Христина Морфова“, север – алеята на предприятие „труд“, запад – ул.“Иван Вазов“, изток – ул.“Хан Тервел“ по плана на гр. Стара Загора, при съобразяване с устройствените характеристики на същата територия по действащия Общ устройствен план, приет с Решение №1115 от 28 септември 2017г. на ОбС - Стара Загора.  Изработеният проект за ПУП – изменение на ПР и ПЗ е съобщен на заинтересуваните лица по реда и при спазване на изискванията на чл.128, ал. 1 и ал.2 във вр. с чл.136, ал.1 от ЗУТ чрез обнародване на обявление в ДВ и публикуването му в местен ежедневник, като проектът за ПУП е бил публикуван и на интернет страницата на Община Стара Загора. Постъпилите в срок възражения са разгледани и обсъдени от ЕСУТ при община Стара Загора комплексно, като са изложени и съображения за икономичност и целесъобразност на плана по смисъла на чл.108, ал.5 от ЗУТ. Действително в протокола от заседанието на ЕСУТ липсва обективирано волеизявление, че проектът се приема, но очевидно това е била волята на органа с оглед направеното предложение за одобряването на предложения проект за изменение на ПУП – ПРЗ за територията на парк/квартал „Бедечка“. В съответствие с изискванията и в срока, регламентиран в чл.129, ал.1 от ЗУТ, Кметът на Община Стара Загора е изготвил доклад с предложение за приемане на проекта за ПУП от Общински съвет - Стара Загора.

 

Оспореният акт е издаден в предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания по чл.59, ал.2 от АПК за неговото съдържание. Съгласно разрешението, дадено в ТР №16 / 31.03.1975г на ОСГК, няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта и когато този документ е съставен с оглед предстоящото издаване на акта. Особеностите на актовете, издавани по реда и при условията на ЗУТ, във връзка с мотивирането им, обуславя възможност за извличане на фактическите основания за издаване на крайния акт от документацията, удостоверяваща започването, движението и приключването на административното производство, включително съставената в проектната фаза за изменение на ПУП, както и актовете на колективния помощен орган - ЕСУТ. В случая представените като част от административната преписка документи съдържат фактически установявания за наличието на материалноправното основание по чл.134, ал.1, т.1 от ЗУТ, които могат да бъдат разглеждани като такива, възприети от административния орган като мотиви при приемането на обжалваното решение.  В този смисъл фактическите  обстоятелства, обосновали изменението на ПУП – ПР и ПЗ, се извличат от съпътстващите и подготвящи крайния акт документи - становище - предложение вх. рег. № 10-33-221-001/ 28.09.2018г. на Главния архитект на Община Стара Загора, Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора за служебно изработване на  проект на Подробен устройствен план – изменение на План за регулация и застрояване в обхват територията на квартал/парк „Бедечка“; обяснителната записка към проекта за изменение на ПУП,  Доклад-предложение на кмета на общината за приемане на проекта за изменение на ПУП от Общински съвет - Стара Загора и др. В посочените документи подробно е обосновано, че изменението на ПУП – ПРЗ се налага с цел привеждане на Подробния устройствен план в съответствие с предвижданията на Общия устройствен план, отреждащи друго предназначение за засегнатите имоти /вкл. и имотите на жалбоподателката, попадащи в предвидена по ОУП зона за озеленяване /парк/. Мотивирано е, че с изменението на ОУП устройствените условия, при които е бил одобрен ПУП, се явяват съществено променени, което обуславя наличието на хипотезата на чл.134, ал.2 във вр. с ал.1, т.1 от ЗУТ за изменение на ПУП от 2012г.

С оглед на гореизложеното съдът приема че е спазено изискването по чл.59, ал.2, т.4 за мотивиране на обективираното в Решение № 2349 от 27.06.2019г. на Общински съвет - Стара Загора волезивление и разпоредените правни последици за одобряване на проект за ПУП - изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал “Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора в хипотезата на чл.134, ал.2 във вр. с ал.1, т.1 от ЗУТ.

 

Относно изложеното от пълномощника на жалбоподателката твърдение за нищожност на приетото от Общински съвет - Стара Загора Решение № 1115/ 28.09.2017г. за одобряване на проект за изменение на ОУП на гр. Стара Загора, е необходимо да се отбележи следното: В съдебно-административното производство инцидентен контрол относно валидността на административен акт, различен от оспорения по делото, е недопустим. Такава правна възможност и проверка за валидност на административен акт по реда на чл.17, ал.2 от ГПК има само общият съд в рамките на общото гражданско производство. Неприложимо за конкретния случай е позоваването на разрешението, дадено с т. 2 на Решение № 14 от 04.11.2014г. на Конституционния съд по конст. дело № 12/2014г., тъй като Решение № 1115/ 28.09.2017г на Общински съвет - Стара Загора е било подложено на съдебна проверка по оспорване на областния управител, която проверка имплицитно включва и контрол за валидността му, като основания за нищожност не са установени. Независимо, че действието на съдебното решение по адм. дело № 529/ 2017г. по описа на Административен съд - Стара Загора по силата на чл.177, ал.1 от АПК не се разпростира върху жалбоподателката, развилото се съдебно производство е достатъчно ефективно правно средство за защита и на нейните права. 

 

Съдът приема за недоказано оплакването, че одобреното изменение на ПУП-ПРЗ, не отговаря на изискването на чл.108, ал.5 от ЗУТ. Преценката за икономичност и целесъобразност на плана предвид посочената разпоредба се дължи относно отделните имоти и с оглед правата и интересите на всеки конкретен адресат, засегнат от тези предвиждания, но и като се вземат предвид намеренията на възложителя. Доказателства за неспазване на тези критерии по делото не са ангажирани. Обстоятелството, че са възможни други устройствени решения, при които да се запазят ценни дървесни видове или да се разшири площта за строителство, не означава непременно неикономичност и/или нецелесъобразност на конкретно одобрения вариант за устройство на парк/квартал „Бедечка“ с оглед предназначението му по ОУП.

Неоснователно е и възражението, че оспореният ПУП е приет в нарушение на подзаконовите нормативни актове за обема и съдържанието на устройствените планове. Липсата на план схеми по чл.108, ал.2 от ЗУТ е обусловено от факта, че не се предвижда изграждане на мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, нито е предвидено изграждане или поставяне на обекти.

 

Не е спорно, а и от събраните по делото доказателства се установява, че предмет на процесното изменение е влязъл в сила ПУП – ПРЗ по чл.16, ал.1 от ЗУТ на кв. „Бедечка“, гр. Стара Загора, одобрен с Решение № 283 на Общински съвет - Стара Загора по Протокол № 10 от 28.06.2012г. Подробните устройствени планове по чл.16, ал.1 от ЗУТ са единствените устройствени планове, за които ЗУТ предвижда непосредствен вещноправен ефект, изразяващ се в това, че собствеността върху неурегулирани поземлени имоти се трансформира в собственост върху урегулирани поземлени имоти. Тази трансформация настъпва с влизане в сила на решението на Общинския съвет, с който е одобрен ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ, по аргумент от §22, ал.1 т.1 от ЗР на ЗУТ - собствениците придобиват собствеността върху новообразуваните с плана имоти, а общината придобива собствеността върху отстъпените й части, от датата на влизане в сила на плана (чл. 16, ал.6 от ЗУТ). В хипотезата на ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ регулационните граници определят обема на правото на собственост, поради предвиденото придобиване на собствеността върху новосъздадения урегулиран поземлен имот с влизане в сила на плана. Ето защо регулационните граници, определени с план по чл.16 ал.1 от ЗУТ стават имотни граници /граници на собствеността/ с влизане в сила на плана.

Съгласно чл.15, ал.1 от ЗУТ с подробен устройствен план по чл. 16 или по чл. 17 се урегулират само поземлени имоти, които не са били урегулирани с предишен подробен устройствен план, като урегулираните веднъж поземлени имоти не подлежат на последващо урегулиране освен в предвидените в този закон случаи. В чл.15, ал.3 от ЗУТ е регламентирано, че границите на урегулирани поземлени имоти могат да се променят с план за регулация само със съгласието на собствениците им, изразено със заявление и предварителен договор за прехвърляне на собственост с нотариално заверени подписи.

В случая, с оспореното решение на ОбС – Стара Загора за одобряване на ПУП – изменение на ПР, е извършено последващото урегулиране на УПИ, чрез обединяването на всички УПИ западно от река Бедечка в УПИ І в кв.810 /т.1.5 от решението/. Противно на твърдяното от процесуалния представител на ответника, с обжалваното изменение на ПУП – ПР са променени границите на засегнатите имоти, в това число границите на собствените на жалбоподателката УПИ. Този извод следва вкл. от мотивите на Заповед №10-00-1666/ 28.09.2018г. на Кмета на Община Стара Загора за служебно изработване на проект на Подробен устройствен план – ПРЗ в обхват територията на квартал/парк „Бедечка“ /че се установява устройствена зона за озеленяване, като се запазват единствено имотните граници и съответните отреждания по предходен план за поземлените имоти, в които е реализирано строителство/ т.е не се запазват имотните граници, установени въз основа на плана по чл.16, ал.1 от ЗУТ за имотите, които се обединяват в УПИ І - за парк и открити спортни обекти. Не може да се приеме за вярно и твърдението, че с извършеното последващо урегулиране, чрез премахване на регулационните граници на новообразувани въз основа на влязъл в сила ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ имоти, не се засягат техните имотни граници. В одобрения с оспореното решение проект за ПУП – изменение на ПР изрично е посочено /в т.1.1, т.1.5 и т. 1.6/, че кварталът, в който се намират имотите на жалбоподателката, отпада, като всички урегулирани поземлени имоти западно от река Бедечка /вкл. имотите на Б.М./, се обединяват в един УПИ І в кв. 810. С това е нарушена не само императивната забрана по чл.15, ал.2 от ЗУТ /съгласно която норма с последващи подробни устройствени планове могат да се урегулират само улици и квартали, без да се променят границите между поземлените имоти/ -  очевидно е, че оспореното изменение на ПУП – ПР засяга границите между имотите като разпорежда тяхното премахване и образуване на нов УПИ І, с което се създава съсобственост по регулация, която е недопустима да се прави по инициатива на административния орган. По инициатива на органа с последващ ПУП могат да се урегулират само улици и квартали, без да се променят границите между поземлените имоти /чл.15, ал.2 от ЗУТ/. За разлика от отменения ЗТСУ, действащият ЗУТ не допуска принудителна /по инициатива на органа, без съгласието на собствениците на УПИ/ промяна на вътрешните граници на УПИ чрез изменение на ПР.

Не води до друг правен извод обстоятелството, че в случая одобреното изменение на ПУП – ПР, е в хипотезата на чл. 134, ал. 1, т. 1 ЗУТ. Дори и по съображения за привеждане на ПУП в съответствие с предвижданията на Общия устройствен план, отреждащи друго предназначение за засегнатите имоти, по аргумент от чл.15, ал.3 от ЗУТ без съгласието на собствениците на засегнатите имоти, границите на урегулирани поземлени имоти не могат да се променят с План за регулация. По принцип ЗУТ не забранява създаването на урегулирани поземлени имоти, в които попадат повече от един или части от различни поземлени имоти, с цел осигуряване на целесъобразно застрояване или за обезпечаване на инвестиционните намерения на собствениците, но образуването на такива УПИ е обусловено от волята на собствениците на имотите. С обжалваното решение е извършена промяна в собствеността чрез регулация, без съгласие на собствениците на засегнатите УПИ, което е недопустимо при действието на ЗУТ. В случая, независимо че взетото устройствено решение няма пряк вещноправен ефект, предприетата трансформация на УПИ на жалбоподателката в един общ УПИ с имоти на други лица, има за последица, че нейните УПИ ще престанат да съществуват като самостоятелен обект на право на собственост. Действително влезлият в сила ОУП е основание за изменение на действащия ПУП, но това следва да стане при съобразяване на разпоредбите на ЗУТ, допускащи последващо урегулиране на вече урегулирани имоти при спазване на въведения със ЗУТ принцип на т.нар. „доброволна регулация“ (Тълкувателно решение №3/ от 28.03.2011 г. на ВКС по тълк. д. № 3/2010 г., ОСГК). В случая това не е направено, което обуславя незаконосъобразност на решението в обжалваната му част /в тази насока са и мотивите по  Решение № 4118/ 13.04.2020г. по  адм. дело № 4055/ 2019г. по описа на ВАС/.

 

Установените в хода на съдебното производство факти сочат, че административният акт е издаден и в нарушение на принципа за съразмерност по чл. 6 АПК, тъй като одобреното изменение, изразяващо се в обособяване на един УПИ от множество по-малки УПИ, засяга правата и интересите на Б.М. в степен, по-голяма от необходимото за постигане целта на закона – да се приведе ПУП-ПР в съответствие с предвижданията на ОУП вкл. с предвидената устройствена зона за озеленяване, постигането на което съответствие не изисква отпадане на вътрешните граници между имотите.

 

            По изложените съображения съдът приема, че оспореното решение на Общински съвет - Стара Загора в обжалваната му част е прието в нарушение и при неправилно приложение на закона, като основание за неговата отмяна по см. на чл.146, т.4 от АПК. Касае се за закононарушения, които водят до унищожаемост на акта, а не до неговата нищожност, каквато се поддържа от жалбоподателката. Според константната съдебна практика основание за обявяване /прогласяване/ на нищожност са такава съществени, основни недостатъци на административните актове, които ги дисквалифицират като правопораждащи юридически факти за разпоредените с тях правни последици, а именно издаването на административния акт от некомпетентен орган т.е в нарушение на нормативно установените изисквания за материална, териториална или по степен компетентност; постановяването им при неспазване на изискуемата от закона съществена форма; без каквото и да е нормативно основание /т. е при пълна липса на условията и материалноправните предпоставки, визирани в съответната правна норма/ или при грубо нарушение на императивни норми с характер на основни правни принципи. В случая обжалваното решение е прието от материално и териториално компетентния административен орган и в предписаната от закона писмена форма, като установените от съда несъответствия  с регламентирани в ЗУТ материалноправни правила, не могат да се квалифицират като особено съществени нарушения, които да водят до невалидност на решението. Законът за устройство на територията не предвижда отчуждително действие на Плана за регулация, за да се приеме, че влизането му в сила е равнозначно на „отнемане“ на собственост, респ. не е способ за прекратяване на правото като последица от стабилизирането на административния акт. Поради това разпоредените с решението последици не са правно нетърпими като противоречащи на правния ред по начин, изключващ въобще настъпването им.

По отношение изменението на процесния ПУП-ПЗ следва да се посочи, че незаконосъобразността на изменението на ПУП-ПР влече незаконосъобразност и на изменението на плана за застрояване. Това е така, тъй като предвидените строителни мероприятия трябва да са съвместими с регулационните отреждания и ако последните са несъответни на закона, няма как режимът на застрояването да отговаря на съответните устройствени показатели.

 

По тези съображения съдът намира, че Решение № 2349/ 27.06.2019г. на Общински съвет - Стара Загора, с което е одобрен проект за ПУП – изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал “Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, в обжалваната му част, като постановено в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби, е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

С оглед изхода на делото следва да бъде уважено искането на жалбоподателката за присъждане на направените разноски, като на основание чл.143, ал. 1 от АПК Общински съвет - Стара Загора следва да бъде осъден да заплати на Б.Л.М. сумата от 1030 лева, представляваща 10лв. внесена държавна такса, 20 лв. – такса за обявление в ДВ, 600лв – договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат и 400 лева – внесено възнаграждение за вещо лице за изпълнената съдебно-техническа експертиза. С оглед фактическата и правна сложност на делото, възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение се явява неоснователно, още повече че заплатеният адвокатски хонорар е в предвидения в Наредба № 1/ 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /в приложимата й редакция/ минимален размер на адвокатското възнаграждение за този вид дела.  

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

Р     Е     Ш     И     :

ОТМЕНЯ по жалба на Б.Л.М. ***, Решение № 2349 по Протокол №45 от проведено на 27.06.2019г. заседание на Общински съвет - Стара Загора, с което е одобрен Проект за ПУП - изменение на План за регулация и изменение на План за застрояване за територията на парк/квартал “Бедечка“ по плана на гр. Стара Загора, представляваща част от кадастрален район 513 по КККР на гр. Стара Загора, обхващащ квартали 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831 по плана на гр. Стара Загора, в частта относно УПИ I с отреждане „за парк и открити спортни обекти“, кв.810, в частта му в която попадат поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6798, поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6799 и поземлен имот с идентификатор № 68850.513.6800 по КККР на гр. Стара Загора, съставляващи УПИ VІ – 102, УПИ VІІ – 102 и УПИ VІІІ - 102 в кв.806 по плана на гр. Стара Загора, кв. „Бедечка“, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС - Стара Загора, като незаконосъобразно. 

ОСЪЖДА Общински съвет – Стара Загора да заплати на Б.Л.М. ***, ЕГН **********, сумата от 1 030 /хиляда и тридесет/ лева – разноски по делото.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                                                                    СЪДИЯ: