О П Р Е
Д Е Л Е Н И Е
гр. Ловеч, 22.05.2019г.
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, шести
административен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и втори май две
хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любомира Кръстева
като
разгледа докладваното от съдия Кръстева административно дело №67/2019г. по
описа на Административен съд Ловеч, на основание данните по делото и закона, за
да се произнесе съобрази следното:
Производство
е по реда на чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс АПК) във връзка с
чл.118 от Кодекс за социално осигуряване КСО).
Административното
дело е образувано по жалба с вх.№ 426/04.02.2019 г. подадена от С.А.С. с ЕГН **********
и с посочен в жалбата адрес ***, подадена против Решение
№1040-10-5/14.01.2019г. на Директора на ТП на НОИ Ловеч, с което е отхвърлена
жалбата й против Разпореждане №********** от 01.07.2017г. на Началник на отдел
„Пенсии” при ТП на НОИ Ловеч и разпореждането е потвърдено.
Делото
е разпределено на настоящия докладчик на 20.05.2019 г. след последователни
отводи на двамата предходни съдия-докладчици.
В
отговор на определение на съда от 13.03.2019 г., с което е назначена
съдебно-икономическа експертиза по делото, жалбоподателката е депозирала молба
вх.№ 1049/21.03.2019 г., в която изрично заявява, че размерът на пенсията е
правилно определен и индивидуалният коефициент е правилно изчислен /лист 125
гръб/, но твърди, че спорът е в това, че преведените по банковата ѝ
сметка суми от НОИ не са в размера, посочен в разпореждане №**********/01.07.2017
г.
С молба
вх.№ 1077/22.03.2019 г. и в открито съдебно заседание на 09.04.2019 г. отново
се прави искане от жалбоподателката да се назначи вещо лице, което да даде заключение
по поставения с молба вх.№ 824/07.03.2019 г. въпрос: каква е разликата между
определения с разпореждането от 01.07.2017 г. размер на пенсията и превежданите
по банкова сметка ***.
В молба
вх. № 1564/07.05.2019 г. /лист 139/ жалбоподателката също изрично заявява, че
не е необходима експертиза за установяване дали е правилно изчислен
индивидуалният коефициент, като отново се правят твърдения, че нито един лев от
пенсията по разпореждането от 01.07.2017 г. не е преведен по банковата сметка
на жалбоподателката. Правят се твърдения, че жалбоподателката евентуално ще
връща на държавата някакви суми /лист 140/. Изрично се прави отказ от
допуснатата експертиза, като се поддържа молбата от 07.03.2019 г., с която се
иска назначаване на вещо лице, което да изчисли разликите в размера на
определената пенсия с Разпореждане № **********/01.07.2017 г. на Началник Отдел
„Пенсии“.
Съдът,
след като се запозна с направените от жалбоподателката множество уточнения на
спорните обстоятелства и твърденията в депозираните по делото първоначална
жалба и молби, счита, че е налице неяснота в предмета на спора.
На
първо място, при изрично твърдение, че размерът на пенсията е правилно
определен и че индивидуалният коефициент е правилно определен с процесното Разпореждане
от 01.07.2017 г., което е оставено в сила с оспореното пред съда Решение №
1040-10-5/14.01.2019 г., не може да се установи какъв е правният интерес от
оспорване на административния акт. Същността на оспореното Решение е оставянето
в сила, като правилно и законосъобразно, Разпореждането от 01.07.2017 г. ,с
което е определен индивидуалния коефициент и конкретен размер на пенсията на
жалбоподателката, чието правилно определяне очевидно тя не оспорва.
От
посоченото в изброените по-горе молби, както и в направеното още с
първоначалната жалба искане, да се задължи директорът на НОИ РУСО – Ловеч да
посочи къде са парите, които се твърди, че не са превеждани по сметка на
жалбоподателката /лист 5 гръб/, може да
се направи извод, че жалбоподателката всъщност не оспорва Решение №
1040-10-5/14.01.2019 г. по реда на чл. 118 от КСО, а твърди, че така
определената правилно като размер пенсия с Разпореждането от 01.07.2017 г.
всъщност не е получавана в пълен размер – не е превеждан месечно по посочената
от нея банкова сметка ***.
Споровете
за материални вреди, причинени от административни органи чрез техни
бездействия, изразяващи се в неизплащане на целия размер на определената по
разпореждане пенсия, се водят не по реда на оспорване на административни
актове, за които страната очевидно твърди, че не противоречат на закона и
правилно определят индивидуалния коефициент и размера на пенсията, а по реда на
чл. 203 и сл. от АПК във вр. с чл. 1 от ЗОДОВ, което производство е различно като основание за образуване и ред за
разглеждане от това по чл. 118 от КСО.
Не на
последно място следва да се отбележи, че съгласно чл. 114, ал. 2 от КСО
добросъвестно получените суми за осигурителни плащания не подлежат на
възстановяване, освен в определени от кодекса случаи, касаещи представянето на
нови документи, по отношение на лица получаващи обезщетение за безработица и
при прилагане на международни договори, по които Република България е страна,
какъвто очевидно не е настоящият случай.
С оглед
изложеното съдът счита, че за да извърши преценка за наличието на правен
интерес в настоящото производство, водено по реда на чл. 145 и сл. от АПК във
вр. с чл. 118 от КСО, и да определи ясно предмета на спора, следва да остави
без движение предявената жалба и да укаже на жалбоподателката да уточни ясно и
недвусмислено дали оспорва по реда на чл. 118 от КСО във вр. с чл. 145 от АПК законосъобразността
на Решение № 1040-10-5/14.01.2019 г. на директор на ТП на НОИ – Ловеч, с което
е оставено в сила като законосъобразно Разпореждане №**********/01.07.2017 г. на
началник отдел „Пенсии“ при ТП на НОИ – Ловеч, с което към 01.07.2017 г. са
определени индивидуален коефициент на жалбоподателката и размер на пенсията от
489,66 лв.
При
липса на ясно уточняване на предмета на спора, при направените изрични
изявления, че правилно са определени индивидуалният коефициент и размер на
пенсията с Разпореждането от 01.07.2017 г., и с оглед твърденията в
депозираните по делото молби, съдът ще е в невъзможност да извърши проверка за
наличието на правен интерес от страна на оспорващата и допустимостта на жалбата
по чл. 118 от КСО, и ще следва да се прекрати производството по делото.
Воден от
горното, Ловешки административен съд, шести административен състав
ОПРЕДЕЛИ:
І. ОСТАВЯ
БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалба с вх.№ 426/04.02.2019 г. подадена от С.А.С. с ЕГН **********
и с посочен в жалбата адрес ***, и предоставя на жалбоподателката 7-дневен срок
от съобщението, в който да представи по делото писмена молба с която:
1. Ясно,
кратко и конкретно да посочи оспорва ли законосъобразността на
Решение № 1040-10-5/14.01.2019 г. на директор на ТП на НОИ – Ловеч, с което е
оставено в сила като законосъобразно Разпореждане №**********/01.07.2017 г.?
2. В какво
се състои незаконосъобразността на Решението?
3. Да
направи конкретно искане, което да е подведомствено и подсъдно на АдмСЛ по реда
на чл. 118 от КСО.
ІІ. При
неизпълнение на определението в срок, жалбата ще бъде
оставена без разглеждане и
производството по делото ще бъде прекратено.
ІІІ.
Препис от определението да се връчи на страните.
Делото
да се докладва след изпълнение на определението или изтичане на срока.
Административен
съдия: