Определение по дело №6/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 януари 2020 г. (в сила от 17 януари 2020 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20207190700006
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

№ 4 

 

гр. Разград, 17.01.2020 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно заседание на седемнадесети януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

 

като разгледа адм. дело № 6 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 АПК във вр. с чл. 188, ал. 1 ЗДДС.

Постъпила е жалба от „МАРГОТ“ ЕООД – гр. Разград против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 517-ФК/23.12.2019 г., издадена от Началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП в частта й относно разпореждането за допускане на предварително изпълнение.

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна в 3-дневния срок по чл. 60, ал. 5 АПК.

Разгледана по същество, е основателна.

Със Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 517-ФК/23.12.2019 г. Началникът на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е наложил ПАМ запечатване на търговски обект – склад за канцеларски материали, находящ се в гр. Разград, ул. „Грънчарска“ № 2, стопанисван от жалбоподателя, и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ ЗДДС. В мотивите към заповедта е посочено, че при извършена на 18.12.2019 г. в 13,35 часа контролна покупка на 1 бр. двойно залепящо тиксо на стойност 1,30 лв., заплатени от орган по приходите на място в брой в обекта, търговецът не е издал фискален касов бон от наличното в обекта ФУ с изградена дистанционна връзка с НАП. Неиздаването на фискален касов бон се потвърждава и от изведен КЛЕН на 18.12.2019 г., съгласно който продажбата не е регистрирана. Прието е, че с посоченото деяние е осъществен състава по чл. 25, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства във вр. с чл. 118, ал. 1 ЗДДС.

Горната заповед съдържа разпореждане, с което на основание чл. 188 ЗДДС във вр. с чл. 60, ал. 1 АПК се допуска  предварително изпълнение на наложената ПАМ, като се разпорежда запечатването да се извърши в срок от 3 дни от връчване на заповедта. Като мотиви за това административният орган е посочил три от предпоставките по чл. 60, ал. 1 АПК: А. При защита на особено важен държавен интерес; Б. Съществуване на опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено; и В. Възможност да настъпят значителни или трудно поправими вреди за бюджета. Административният орган е изложил съображения, че е допуснато съществено нарушение на данъчното законодателство, с което проверяваното лице е накърнило съществено обществения интерес и фискалната политика на държавата, тъй като препятства възможността за отчитане на  търговските си обороти и като последица се явява неправилното определяне на реализираните доходи и отклонение от данъчно облагане. Същата последица е преценена и като опасност от настъпване на значителна или трудно поправима вреда.

Съдът намира, че в случая не са налице условията за допускане на предварително изпълнение на заповедта. Несъмнено неизпълнението на задължението за регистриране и отчитане на приход от продажби чрез фискално устройство  засяга важни държавни интереси, свързани с определяне на действителните доходи от търговска дейност и заплащането на съответните данъци. Но описаното нарушение не разкрива по-висока степен на обществена опасност от обикновените случаи на нарушения от този вид, за да се счете, че има съществено засягане на обществения интерес.

Административният орган не сочи и не установява конкретни факти, които да обосноват реален риск от осуетяване или сериозно затруднение изпълнението на заповедта.

Необосновано е и съображението, че от закъснението на изпълнението на ПАМ биха настъпили значителни или трудно поправими вреди за бюджета. Незабавното запечатване на  магазина няма да предотврати евентуалното ощетяване на фиска. Предварителното изпълнение на ПАМ е допустимо на основанията, изрично предвидени в чл. 60, ал. 1 АПК, които в случая не са налице. То не е и не следва да се превръща в средство за принудително събиране на данъчни задължения.

Наред с горното, съдът отчита, че налагането на всяка утежняваща мярка следва да бъде съразмерно и пропорционално по смисъла на чл. 6, ал. 2 АПК. В случая предвид неотчетения размер на продажбата и при липса на данни за друго подобно нарушение с допускане на предварително изпълнение правата и интересите на адресата биха се засегнали в по-голяма степен от необходимото.

По изложените съображения съдът намира, че разпореждането за предварително изпълнение на заповедта за налагане на ПАМ е издадено в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел, поради което следва да се отмени като незаконосъобразно.

Предвид горното Разградският административен съд

 

                                       О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ разпореждането за предварителното изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 517-ФК/23.12.2019 г., издадено от Началника на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

Определението не подлежи на обжалване съгласно чл. 188, ал. 2 ЗДДС.

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/