Р Е Ш Е Н И Е
Номер 170 / 12.05 Град
Перник
Година 2020
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Пернишкият районен съд III–ти наказателен състав
На 06 март Година 2019
В публичното заседание в
следния състав:
Председател: Богдан Велев
Секретар: Капка Станчева
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията административно-наказателно
дело №0210 по описа за 2019 година,
за да се произнесе, взе
предвид следното:
С наказателно
постановление №2-А-30/04.01.2019г на Директор
РИОСВ – Перник, на “ ***” АД, ЕИК *** е наложена имуществена санкция, в размер
на 30 000 лв., на основание чл.164, ал.1 от ЗООС, във вр. с чл.53 и 83, ал.1 от ЗАНН, за извършено административно
нарушение по чл.125 ал.1 т.2 от ЗООС/Закон за опазване на околната среда/.
Срещу издаденото наказателно
постановление в срок е постъпила жалба от страната жалбоподател,която в съдебно
заседание се представлява от адв.М.,който поддържа доводите,изложени в
писмената жалба.
Въззиваемата
страна, чрез процесуалния си представител –ЮК Г., изразява становище за
неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление да бъде
потвърдено като правилно и
законосъобразно.
Пернишкият районен съд, след като прецени
събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.83 от ЗАНН, вр. чл.14 и 18 от НПК, намира за установено следното :
Жалбата е подадена в
срок, от процесуално легитимирано лице с правен интерес, поради което е
допустима.
На 29.10.2018г. от
Директор на дирекция КПД в РИОСВ Перник е съставен акт за установяване на
административно нарушение,въз основа на който е издадено обжалваното
наказателно постановление ,при което в административно наказателното
производство се установява следното:
На „***” АД, за
експлоатацията на инсталация за производство на стомана, от Министъра на
околната среда и водите е издадено Комплексно разрешително /КР/ № 100-Н1/2010
г.
Същото е
актуализирано с Решение № 100-Н1-И0-АЗ/2015 г. на изпълнителния директор на
ИАОС.
В този ИАА са
поставени условия, които дружеството следва да спазва.
По повод постъпили сигнали, заведени под вх. №
№ С-57, С-57-1, С-57-2, С-57-3, С-57-4 и С- 57- 5/28.08.2018 г., от служители
на РИОСВ-Перник, е извършена проверка около и на площадката на ЮЛ, находяща се
в гр. Перник, ул. ***.
На място е констатирано, че операторът на
инсталацията не спазва Условие 9.3.1., Условие 9.3.2 и Условие 9.4.1. от КР.
Съставен е Протокол № 490-КПД-АС-28/27.08.2018
г. на инспекцията след което оглед
установените обстоятелства, представляващите ЮЛ са поканени да се явят в
инспекцията на 29.10.2018 г. за съставяне на АУАН.
На посочената дата и
в присъствието на свидетел, констатирал,нарушението е съставен АУАН № 30.
Представляващите нарушителя, не са се явили
въпреки получената на 16.10.2018 г. покана.
Впоследствие актът е
изпратен на дружеството. Преписката е върната в инспекцията с писмо вх.№
С-57-19/07.11.2018 г. Актът е подписан от представляващите търговеца на
05.11.2018 г.
По повод подадени в
РИОСВ-Перник сигнали за замърсяване на атмосферния въздух от дейността на
дружеството на 27.08.2018 г. е извършена извънредна проверка от служители на
РИОСВ-Перник.
При направен оглед около площадката на оператора, в участъка
откъм кв.Църква, гр.Перник, улиците „***“, „***“ и ,***“, както и проверка на
място на производствената дейност,при обхода на посочените улици е усетена
силна неприятна и задушлива миризма.
Установени са сиво- бели прахо-газови потоци
от корпуса на Електростоманодобивния цех /ЕСДЦ/, пренасяни от въздушното
Течение към кв. ”Църква“.
На площадката на
оператора също е констатирано отделяне на сиво-бели прахо-газови потоци от
корпуса на ЕСДЦ и е възприета неприятна миризма.
Основният цех от
стоманодобивният комплекс е ЕСДЦ
Произвежда
стоманени заготовки от въглеродни стомани.
В експлоатация са две променливотокови,
трифазни електродъгови пещи, където посредством използуване на волтова дъга се
извършват процеси на стопяване на вторични черни метали, на окислително
рафиниране и нагряване до необходимата температура на металната стопилка.
След завършване на процесите в пещта
стопилката се излива в стоманоразливна кофа, след което се обработва на
трифазни променливотокови кофъчни пещи.
На
тези агрегати се извършват процеси на шлакообразуване, нагряване, легиране и
хомогенизация на стоманата.
В процеса на горепосоченото производство се
отделят като отпадни продукти: прах, газове, основни стоманодобивни шлаки,
отпадъчни огнеупорни материали и окалина, както и миризми.
Констатациите са че „***”
в качеството на оператор :
- не поддържа уплътнена конструкцията на
електростоманодобивния цех. От корпуса на ЕСДЦ се отделят неорганизирани емисии
на вредни вещества в атмосферния въздух. Прахоуловителните съоръжения не могат
да уловят цялата прахо-газова емисия от процесите на стоманопроизводство.
Голяма част от отпадните газове се изсмукват чрез странично засмукване, което
не е достатъчно, тъй като се формира прахо-газов поток, събиращ се в
подпокривното пространство. От участъците с неуплътнена конструкция и нарушена
цялост, газовият поток напуска халето и замърсява атмосферния въздух. С писмо
вх. № С-57-10/27.09.2018 г., дружеството уведомява, че на 19.09.2018 г. е
извършена проверка ПО отношение нарушение на целостта на производственото хале
и/или повредени части от покривните елементи, като е установена необходимост от
частично уплътняване на част от покрива и страничните фасади на халето, подмяна
и укрепване на фасадни ламарини.
-Всичките емисии, генерирани при работата
на инсталацията за производство на стомана не се изпускат в атмосферния въздух
организирано, през изпускащите устройства №1 и №2. Емисиите на вредни вещества
- от отверстието на пещта, от КПИ и от чадър, разположен на покрива на цеха
точно над пещта следва да се организират и подават за пречистване в ръкавен
филтър № 1 и ръкавен филтър № 2, който се използва за улавяне на неорганизирани
емисии на цеха за производство на стомана. Това не е изпълнено и от корпуса на
ЕСДЦ се наблюдават димни стълбове със сиво-бял цвят. Същите се отделят от
северната част на подпокривната конструкция на сградата срещу изпускащо
устройство № 11
-
При- извършването на
дейности на площадката, операторът не е осигурил начин, недопускащ
разпространението на миризми извън нея. Същото е установено органолептично.
Усетена е силна неприятна миризма при обхода по посочените по-горе улици от
кв.Църква. Същата миризма е възприета по-късно и на площадката на дружеството.
Дейностите, които са източник на неприятни миризми са рязането и шредирането на
суровинната, както и самото производство на стомана.
Тези констатации са
свързани съответно с три условия от Комплексното разрешително:условие
9.3.1,условие 9.3.2 и условие 9.4.1.
Поради
гореизложеното, е ангажирана административно- наказателната отговорност на „***”
АД, за неизпълнение на задължение по чл.125, ал.1, т.2 от Закона за опазване на
околната среда,с налагане на наказание по чл.164,ал.1 от ЗООС.
Съдът възприема
фактическата обстановка от данните,внесени в процеса чрез следните
доказателствени средства и доказателства:показанията на свидетелката А.С.С., в
качеството и на актосъставител, АУАН, актуализирано
комплексно разрешително, протокол от 27.08.2018г.,заповеди по отношение на
компетентности.
При преценяване на
законосъобразността на обжалваното наказателно постановление,както от
материално правна страна а и от процесуален аспект ,както служебно,а така също
спрямо доводите на страните съдът го намира за законосъобразно.
На първо място,за
съставянето на акта за установяване на административно нарушение е изпратена
съответната покана,законосъобразно е съставен в хипотезата на чл.40 ал.2 от ЗАНН,впоследствие е връчен.
Случаят не може да
бъде преценяван като маловажен,за което се съдържат достатъчно данни, обективирани
в обжалваното наказателно постановление преди постановяване на диспозитива.
Правилно е приложен
материалния закон,а във връзка с нормата на чл.18 от ЗАНН законосъобразно е
становището,че дори с неизпълнение на повече от едно условие от конкретно
разрешително,е налице едно неизпълнение на конкретен ИАА.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
съдът
Р Е
Ш И:
Потвърждава наказателно постановление №2-А-30/04.01.2019г
на Директор РИОСВ – Перник, с което на “
***” АД,гр.Перник,ул.”***”№1, ЕИК *** е наложена имуществена санкция, в размер
на 30 000 лв., на основание чл.164, ал.1
от ЗООС, във вр. с чл.53 и 83, ал.1
от ЗАНН, за извършено административно нарушение по чл.125 ал.1 т.2 от
ЗООС/Закон за опазване на околната среда/.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс,
и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Председател:/п/
Вярно с оригинала
ИЗ