Решение по дело №210/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 170
Дата: 12 май 2020 г. (в сила от 23 септември 2020 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20191720200210
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер   170   / 12.05                Град   Перник     

Година 2020                         

 

               В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд         III–ти наказателен състав

На 06 март                                 Година 2019

 

В публичното заседание в следния състав:

 

    Председател: Богдан Велев                                                                            

 

Секретар: Капка Станчева

Прокурор:

като разгледа докладваното от  съдията административно-наказателно дело №0210 по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С наказателно постановление №2-А-30/04.01.2019г на  Директор РИОСВ – Перник, на “ ***” АД, ЕИК *** е наложена имуществена санкция, в размер на 30 000 лв., на основание чл.164, ал.1  от ЗООС, във вр. с чл.53 и 83, ал.1  от ЗАНН, за извършено административно нарушение по чл.125 ал.1 т.2 от ЗООС/Закон за опазване на околната среда/.

 

Срещу издаденото наказателно постановление в срок е постъпила жалба от страната жалбоподател,която в съдебно заседание се представлява от адв.М.,който поддържа доводите,изложени в писмената жалба.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител –ЮК Г., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и  законосъобразно.

 

     Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.83 от ЗАНН, вр. чл.14 и 18 от НПК, намира за установено следното :

  

    Жалбата е подадена в срок, от процесуално легитимирано лице с правен интерес, поради което е допустима.

     На 29.10.2018г. от Директор на дирекция КПД в РИОСВ Перник е съставен акт за установяване на административно нарушение,въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление ,при което в административно наказателното производство се установява следното:

   

 

      На „***” АД, за експлоатацията на инсталация за производство на стомана, от Министъра на околната среда и водите е издадено Комплексно разрешително /КР/ № 100-Н1/2010 г.

     Същото е актуализирано с Решение № 100-Н1-И0-АЗ/2015 г. на изпълнителния директор на ИАОС.

 

      В този ИАА са поставени условия, които дружеството следва да спазва.

      По повод постъпили сигнали, заведени под вх. № № С-57, С-57-1, С-57-2, С-57-3, С-57-4 и С- 57- 5/28.08.2018 г., от служители на РИОСВ-Перник, е извършена проверка около и на площадката на ЮЛ, находяща се в гр. Перник, ул. ***.

      На място е констатирано, че операторът на инсталацията не спазва Условие 9.3.1., Условие 9.3.2 и Условие 9.4.1. от КР.

      Съставен е Протокол № 490-КПД-АС-28/27.08.2018 г. на инспекцията след което  оглед установените обстоятелства, представляващите ЮЛ са поканени да се явят в инспекцията на 29.10.2018 г. за съставяне на АУАН.

     На посочената дата и в присъствието на свидетел, констатирал,нарушението е съставен АУАН № 30.

     Представляващите нарушителя, не са се явили въпреки получената на 16.10.2018 г. покана.

     Впоследствие актът е изпратен на дружеството. Преписката е върната в инспекцията с писмо вх.№ С-57-19/07.11.2018 г. Актът е подписан от представляващите търговеца на 05.11.2018 г.

     

      По повод подадени в РИОСВ-Перник сигнали за замърсяване на атмосферния въздух от дейността на дружеството на 27.08.2018 г. е извършена извънредна проверка от служители на РИОСВ-Перник.

       При направен оглед  около площадката на оператора, в участъка откъм кв.Църква, гр.Перник, улиците „***“, „***“ и ,***“, както и проверка на място на производствената дейност,при обхода на посочените улици е усетена силна неприятна и задушлива миризма.

        Установени са сиво- бели прахо-газови потоци от корпуса на Електростоманодобивния цех /ЕСДЦ/, пренасяни от въздушното Течение към кв. ”Църква“.

        На площадката на оператора също е констатирано отделяне на сиво-бели прахо-газови потоци от корпуса на ЕСДЦ и е възприета неприятна миризма.

 

     Основният цех от стоманодобивният комплекс е ЕСДЦ

     Произвежда стоманени заготовки от въглеродни стомани.

     В експлоатация са две променливотокови, трифазни електродъгови пещи, където посредством използуване на волтова дъга се извършват процеси на стопяване на вторични черни метали, на окислително рафиниране и нагряване до необходимата температура на металната стопилка.

      След завършване на процесите в пещта стопилката се излива в стоманоразливна кофа, след което се обработва на трифазни променливотокови кофъчни пещи.

       На тези агрегати се извършват процеси на шлакообразуване, нагряване, легиране и хомогенизация на стоманата.

       В процеса на горепосоченото производство се отделят като отпадни продукти: прах, газове, основни стоманодобивни шлаки, отпадъчни огнеупорни материали и окалина, както и миризми.

      Констатациите са че „***” в качеството  на оператор :

      - не поддържа уплътнена конструкцията на електростоманодобивния цех. От корпуса на ЕСДЦ се отделят неорганизирани емисии на вредни вещества в атмосферния въздух. Прахоуловителните съоръжения не могат да уловят цялата прахо-газова емисия от процесите на стоманопроизводство. Голяма част от отпадните газове се изсмукват чрез странично засмукване, което не е достатъчно, тъй като се формира прахо-газов поток, събиращ се в подпокривното пространство. От участъците с неуплътнена конструкция и нарушена цялост, газовият поток напуска халето и замърсява атмосферния въздух. С писмо вх. № С-57-10/27.09.2018 г., дружеството уведомява, че на 19.09.2018 г. е извършена проверка ПО отношение нарушение на целостта на производственото хале и/или повредени части от покривните елементи, като е установена необходимост от частично уплътняване на част от покрива и страничните фасади на халето, подмяна и укрепване на фасадни ламарини.

 

     -Всичките емисии, генерирани при работата на инсталацията за производство на стомана не се изпускат в атмосферния въздух организирано, през изпускащите устройства №1 и №2. Емисиите на вредни вещества - от отверстието на пещта, от КПИ и от чадър, разположен на покрива на цеха точно над пещта следва да се организират и подават за пречистване в ръкавен филтър № 1 и ръкавен филтър № 2, който се използва за улавяне на неорганизирани емисии на цеха за производство на стомана. Това не е изпълнено и от корпуса на ЕСДЦ се наблюдават димни стълбове със сиво-бял цвят. Същите се отделят от северната част на подпокривната конструкция на сградата срещу изпускащо устройство № 11

 

 

-     При- извършването на дейности на площадката, операторът не е осигурил начин, недопускащ разпространението на миризми извън нея. Същото е установено органолептично. Усетена е силна неприятна миризма при обхода по посочените по-горе улици от кв.Църква. Същата миризма е възприета по-късно и на площадката на дружеството. Дейностите, които са източник на неприятни миризми са рязането и шредирането на суровинната, както и самото производство на стомана.

    Тези констатации са свързани съответно с три условия от Комплексното разрешително:условие 9.3.1,условие 9.3.2 и условие 9.4.1.

 

      Поради гореизложеното, е ангажирана административно- наказателната отговорност на „***” АД, за неизпълнение на задължение по чл.125, ал.1, т.2 от Закона за опазване на околната среда,с налагане на наказание по чл.164,ал.1 от ЗООС.

 

   Съдът възприема фактическата обстановка от данните,внесени в процеса чрез следните доказателствени средства и доказателства:показанията на свидетелката А.С.С., в качеството и на актосъставител,    АУАН, актуализирано комплексно разрешително, протокол от 27.08.2018г.,заповеди по отношение на компетентности.

     При преценяване на законосъобразността на обжалваното наказателно постановление,както от материално правна страна а и от процесуален аспект ,както служебно,а така също спрямо доводите на страните съдът го намира за законосъобразно.

     На първо място,за съставянето на акта за установяване на административно нарушение е изпратена съответната покана,законосъобразно е съставен в хипотезата на чл.40 ал.2 от ЗАНН,впоследствие е връчен.

      Случаят не може да бъде преценяван като маловажен,за което се съдържат достатъчно данни, обективирани в обжалваното наказателно постановление преди постановяване на диспозитива.

     Правилно е приложен материалния закон,а във връзка с нормата на чл.18 от ЗАНН законосъобразно е становището,че дори с неизпълнение на повече от едно условие от конкретно разрешително,е налице едно неизпълнение на конкретен ИАА.

 

 

 

 

Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

Потвърждава наказателно постановление №2-А-30/04.01.2019г на  Директор РИОСВ – Перник, с което на “ ***” АД,гр.Перник,ул.”***”№1, ЕИК *** е наложена имуществена санкция, в размер на 30 000 лв., на основание чл.164, ал.1  от ЗООС, във вр. с чл.53 и 83, ал.1  от ЗАНН, за извършено административно нарушение по чл.125 ал.1 т.2 от ЗООС/Закон за опазване на околната среда/.

 

 

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

        Председател:/п/

Вярно с оригинала

ИЗ